Alternativ till Mollbergs blandning?

Hej.

Skandalen i slutet på 70-talet då ersättning felaktigt marknadsfördes mot föräldrar i fattiga länder var förfärlig. När man tillreder ersättning behöver man rent kokt vatten, men då många i tex de afrikanska länder där ersättningen såldes inte var läskunniga förstod man inte detta utan tillredde med smutsigt vatten. Barn dog på grund av detta, en enorm tragedi som aldrig får glömmas. Denna tragiska händelse ledde till att producenterna såsom Nestlé och myndigheterna gemensamt tog fram en global kod för hur ersättning får säljas och marknadsföras =WHO koden. Nestlé var med och tog fram koden , tillsammans med andra företag, myndigheter, läkare. Vi följer koden i alla lägen och har gjort så sedan den togs fram. För att vara så säkra vi kan på att verkligen göra rätt anlitar vi en extern firma för att granska att allt sköts på ett etiskt sätt. Jag tror att krisen på 70-talet ledde till att Nestlé idag satsar så mycket på att ta ansvar och vara ett etiskt företag.
Annelie Barkelund, Nestlé

http://www.nestle.com/csv/nutrition/baby-milk

http://www.ftse.com/products/indices/FTSE4Good

Jag tror att krisen på 70-talet ledde till att Nestlé idag satsar så mycket på att ta ansvar och vara ett etiskt företag.
Annelie Barkelund, Nestlé

Den övriga kritiken som cirkulerar, t ex Wikipedia (sammanfattningsvis vare sig fakta är korrekt eller felaktig) stämmer alltså inte alls? Dessa påståenden är helt utan grund?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Nestlé

Jag vill alls inte påstå att Wikipedia är hårt granskad information som alltid stämmer, men det är lättillgänglig information som många bildar sig en grundläggande uppfattning utifrån.

Alltså sorry @Barkelund men Nestle är fan djävulen. Bara själva grejen att ni sitter och lägger tid på att övertyga folk på nåt forum på nätet om att ni minsann inte är onda längre.

Jag kommer aldrig stödja Nestle, aldrig. Det ni har gjort mot fattiga mammor i utvecklingsländer är fruktansvärt och oförlåtligt.

@Barkelund Snälla berätta också om hur du ser på Nestles inställning till fackförbund, särskilt då i globala syd. Jag är särskilt nyfiken på den rättsprocess ni drev i Indien 2009.

Hur ser du på att Nestles tidigare samarbete med Grace Mugabe?

Hur känns det att arbeta för ett företag som gladeligen krävde Etiopien på pengar mitt i en fruktansvärd svältkatastrof? Som bara backade för att de fick sån enorm kritik?

För att vara ett så stort företag som Nestlé verkar det både oprofessionellt och lite handfallet att anställda reggar sitt efternamn på ett nätforum och säger sig företräda företaget.

Jag skulle kunna regga mig som Johansson och påstå att jag är corporate bullshit communicator på Nestlé och sen skriva vad fan som helst.

Åh nej, ägs Zoegas av Nestlé, trodde det var skånskt. (och jag dricker Skånerost :) )
Testa Lindvalls kaffe, från Uppsala, vem vet de kanske också ägs av någonting otäckt och de är inte så bra som Zoegas, men rimligen görs det starkt för kalkhaltigt vatten eftersom Uppsala också har det.

Annars har någon kollega börjat med kaffebrev från en liten privatrostare i Stockholm, minns inte namn.
Trots att jag är Uppsalabo så måste jag säga att Lindvalls inte alls funkar med kalkrikt vatten. Det blir mest blask av det...

Jag tar också gärna emot tips på annat kaffe än Mollbergs/Hazienda... kalkrikt vatten och jag vill ha _starkt_ fylligt kaffe. Tycker att det allra mesta smakar blask.

När jag sommarjobbade på café hade vi Änglamarks mörkrost (2,5 dl till sisådär 14 koppar). Vi fick mycket beröm för vårt goda kaffe.

Jag är också kaffenörd och jag brygger (nästan) alltid Classic (Arvid Nordqvist) Festivita eller någon av de andra mörkrostsorterna. Använder kaffepress.

Min erfarenhet är tråkigt nog att ekologiskt kaffe inte är gott... Jag har provat många sorter och återvänder alltid till Classic. Överaskat har faktiskt Gevalias "Intensivo" extra Mörkrost! Förvånansvärt gott kaffe till vårt vatten, relativt kalkrikt.

• Gilla
Reactions: Ray
Arvid Nordquists Reko funkar bra i Skånevatten i alla fall. Även om det känns lite märkligt att känna lukten från Zoegas fabrik när man dricker det...

Jag dricker Arvid Nordquist Eco eller Reko.

Nestlé är ett företag jag verkligen försöker undvika av anledningarna som ni redan nämnt.

Alltså sorry @Barkelund men Nestle är fan djävulen. Bara själva grejen att ni sitter och lägger tid på att övertyga folk på nåt forum på nätet om att ni minsann inte är onda längre.

Jag kommer aldrig stödja Nestle, aldrig. Det ni har gjort mot fattiga mammor i utvecklingsländer är fruktansvärt och oförlåtligt.

Åh vad jag håller med dig.

Ska vi krypa närmare i tiden har vi melaminskandalen med 860 skadade barn och 6 döda. Tillsatser i mjölkprodukter för barn. Igen.

Ska man bojkotta alla företag som har betett, eller beter, sig som svin, får man nog odla all sin mat på egen hand. Och det samma med kläder och allt annat.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 664
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 617
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 451
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Rider ni med snokrem?
  • Evolve