Sv: Alla hundars rätt
Hur gammal är din hund? Jag kan säga att jag först hade min dobbisomplacering. När jag skaffade valp så tyckte hon valpen var pest och pina. Speciellt inne. Ute var den rätt skoj att leka med. Och när valpen var några månader så blev den roligare, och tillslut blev hon riktigt pigg av att ha en kompis. Hon är nu snart elva år och leker och gör mer inviter till lek än vad den andra gör, som nu är två år.

Nu bor hon dock mer hos sin husse.
För bara ett litet tag sedan köpte jag en till valp. Min 2-åring och jag var extremt tajta. Vi gjorde allting tillsammans han och jag, och han är verkligen min ögonsten. När jag köpte valpen funderade jag på dels hur han skulle ta det, och dels hur jag skulle hantera det eftersom ingen kan mäta sig med mitt Cerberus i mitt hjärta så att säga.

Men han älskar att ha fått en lillasyster. Även om hon är jobbig och biter honom i öron och svans ibland, och väcker honom när han sover.. Dom leker massor, busar som tokar ute och sover bredvid varandra på golvet. Nu har det till och med blivit så att han "hämtar" henne när det är dags för promenad så att man inte missar att ta med sig henne ut också.
Jag tror dom flesta hundar gillar att vara flera. Sedan finns det ju vissa individer som verkligen mår bäst av att vara ensamhundar. Vi hade en sådan för länge sedan.
Och för att svara på tråden så tycker jag som de flesta andra här; det är väl inget tvång att själv ha två hundar men att få träffa en kompis med jämna mellanrum tycker jag att dom ska få. Sedan är det klart att det är viktigast att den får den mentala och fysiska aktivitet den behöver, men det ena utesluter ju inte det andra och jag själv skulle aldrig välja bort hundkompis/ar för det.