Alla former av dating, del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag var på ett väldigt intressant seminarium i morse om jämställdhet i arbetslivet och där gjordes det generaliseringar även av genusforskare. Så visst finns det könsskillnader i våra beteenden, som enligt denna forskare berodde till största del på de olika villkoren vi tilldelats i (arbets)livet. Enligt mig själv måste man bara vara försiktig med hur man använder dessa könsskillnader i våra antaganden och vårt språk, är man inte försiktig kan villkoren (normen) förstärkas. Så just därför bråkar jag lite om detta, och utmanar.

Frågan är ju också när man bör ge strukturer uppmärksamhet och inte. Att uppmärksamma destruktiva maktstrukturer känns högst relevant för att förbättra och utveckla vårt samhälle. Att påstå att kvinnor kan få män hur enkelt som helst känns snarare som att förstärka en negativ norm om båda könen där kvinnor är ouppnåeliga (piedestalen igen) och männen är de som uppvaktar. Det kan skilja i hur dejtingscenen ser ut för könen, men då tycker jag att man kan prata på den på ett mer konstruktivt och utvecklande sätt :)
Jag håller med men det är ett första steg att vara medveten om det. Att förneka att det skiljer sig gör ingen nytta alls. Såna argument som användes där tillför inget.

Jahapp. Mannen jag brukar träffa kan nog från och med nu kallas "mannen jag brukade träffa" :turd: Kanske passar bra iofs, då jag ska söka jobb och nytt boende och kanske hamnar i någon helt annan stad. Men då vill jag ju hitta någon ny att roa mig med. Det lär ju bli jäkligt enkelt att hitta någon som är ens i närheten av lika bra som den här mannen. Vi passar så perfekt ihop egentligen, det är "bara" våra liv som inte passar ihop (vilket jag alltid vetat, så att det nu lär bli så att vi knappt ses framöver är inte direkt något som förvånar mig).
Sååå jag kanske ska testa någon av alla miljarder dejtingsajter som finns jag med?

Åh vad trist! Men ja, testa dig fram på siterna! Min favvo är som sagt Tinder, men många här verkar föredra annat. Hur känns det annars att ha brutit?

Även OM det är det så, så skrivs dina inlägg mer med en ton som befäster problemet än med en ton som gör att något kan förändras.

Jag vet inte riktigt hur man kan förändra detta. Varför är det färre kvinnor på dejtingsidor ? Varför är det färre kvinnor på motionslopp ? Osv, jag har inte riktigt svar på det.

Man kan ju välja att förstärka problemet eller jobba bort det.

Sant, vad gör du för att jobba bort problemet ?
Om jag skapar en profil på HP eller Badoo osv så får jag inga besök. Ingen skriver till mig. Det enda som fungerat är när jag lagt minst 15 min på skriva långa och utförliga mail och sedan massutskicka dessa till ett 20-tal kvinnor med vissa modifikationer. Har jag tur kanske jag får ett svar.
Därav har jag slutat använda dessa sidor.

Matchade och började skriva med en snygg person med rolig presentation. Vi har några gemensamma FB-kompisar så jag snokade givetvis. Han verkar ha gett ut en bok om "hur en helt vanlig kille förvandlas till en våldsam missbrukare". En självbiografi alltså.

Åh vad trist! Men ja, testa dig fram på siterna! Min favvo är som sagt Tinder, men många här verkar föredra annat. Hur känns det annars att ha brutit?
Jag är sur. Å andra sidan, vi lär ses fler gånger, men inte lika mycket som vi gjort senaste året. Samtidigt känner jag mig själv. Varje gång han åkt iväg någon längre tid (händer då och då pga jobb) så har jag saknat honom som fan, i några timmar :p Efter en dag eller två tänker jag inte nämnvärt på honom och när han kommer tillbaka känns det ofta som om det inte spelar någon roll ifall vi ses eller inte (men eftersom jag alltid blir glad av att träffa honom så tackar jag aldrig nej till att träffas).

Från första gången vi träffades har det alltid varit väldigt tydliga spelregler, vi lever våra olika liv och ses när det råkar finnas tid och möjlighet för det. Och jag vill inte ha mer än så, vill inte anpassa mig efter någon, inte vara "låst" till att vara någons partner i ett monogamt förhållande och har dessutom ett enormt behov av egentid. Samtidigt vill jag ju då välja att vara ensam, att inte kunna välja är sjukt jobbigt.

Det här inlägget är så fullt av BS och befästande av felaktiga generaliseringar utöver att det motsäger allting du någonsin sagt om att du tar till dig av det många av oss skriver här. Du verkar bara inte kunna eller framförallt vilja släppa din egen förutfattade mening att kvinnor minsann har det så mycket lättare än män och de behöver aldrig anstränga sig för få varken partner eller ligga.
Det är inte bara fel, allt det du skriver, men det är så himla förolämpande för det du gör att få kvinnor (och vi är många!) som inte får ligga till höger och vänster och som inte har dejter uppradade utanför dörren, att känna som det är fel på oss för om ALLA kvinnor har det så himla lätt i dejtingvärlden så måste det ju vara något synnerligen fel om man som kvinna inte har det så.

Jag förstår inte varför du blå-vägrar att inse och/eller förstå att kvinnor är individer. Olika. Med olika förutsättningar. Olika intressen. Olika preferenser.
Du säger att du minsann vet att kvinnor är individer men sen säger allt annat du skriver precis tvärtemot det.
Du har verkligen bestämt dig för att du som MAN vet exakt hur det är för ALLA kvinnor i dejtingvärlden och det finns ingen kvinna som kan övertyga dig om något annat. Det är så mycket mansplaining i dina inlägg att jag inte vet om jag ska skratta eller gråta..

Jag vet att jag alltid kommer att trampa nån på tårna när jag generaliserar. Särskilt på ett kvinnodominerat forum. Antar att jag inte brytt mig då jag inte raggar på buke. Men samtidigt är det ju dumt att göra sig ovänner här när mitt budskap inte går fram. Så du har en självklar poäng :). Måste försöka bli lite mer smidig i mina uttalanden.

Jag vet att det finns kvinnor som förmodligen har det lika tufft som mig. Jag betalar för tinder, vet inte hur många här på buke som gör det ? Med plus förbrukar jag alla superlikes varje dag. Är inloggad 5 ggr om dagen, swipar höger på kanske 30/100 i veckan och får då 2-3 matches (de flesta 20-30 mil ifrån). Utav dessa är det 1/10 som leder till dejt.
Jag känner att fast man lägger flera timmar på dejting i veckan ger det väldigt dåligt utslag. Men det finns säkerligen kvinnor som sitter i samma sits och känner att dom kommer bli eviga singlar. Jag är inte ute efter sympatier bara konstaterar att som jag som kille iaf får jobba hårt för att överhuvudtaget få till en dejt.

Det jag inte fattar @Hero , är att om du rör dig i monogama hetero-världen går det ju EXAKT LIKA MÅNGA MÄN PÅ VARJE KVINNA. Lika många män får ihop det med ett exakt lika antal kvinnor. Det är inte "lättare" för monogama heterokvinnor, eftersom det alltid går åt lika många av varje.

Det är inte helt korrekt. I den åldersgrupp jag letar så är det ett överskott på män.
http://fof.se/tidning/2015/6/artikel/nu-ar-mannen-fler-kvinnorna
Dessutom råder det ett ytterligare överskott av män på dejtingsidor. Varför det är så har jag inget svar på...

Jahapp. Mannen jag brukar träffa kan nog från och med nu kallas "mannen jag brukade träffa" :turd: Kanske passar bra iofs, då jag ska söka jobb och nytt boende och kanske hamnar i någon helt annan stad. Men då vill jag ju hitta någon ny att roa mig med. Det lär ju bli jäkligt enkelt att hitta någon som är ens i närheten av lika bra som den här mannen. Vi passar så perfekt ihop egentligen, det är "bara" våra liv som inte passar ihop (vilket jag alltid vetat, så att det nu lär bli så att vi knappt ses framöver är inte direkt något som förvånar mig).
Sååå jag kanske ska testa någon av alla miljarder dejtingsajter som finns jag med?

Känner så igen mig där med mitt ex. Vi passade jättebra ihop men våra liv passade inte ihop och jag undrar också om jag kommer finna nån som kommer att vara i närheten av lika bra.

Men klart du ska ge nätdejting en chans :).

Om jag skapar en profil på HP eller Badoo osv så får jag inga besök. Ingen skriver till mig. Det enda som fungerat är när jag lagt minst 15 min på skriva långa och utförliga mail och sedan massutskicka dessa till ett 20-tal kvinnor med vissa modifikationer. Har jag tur kanske jag får ett svar.

Fast det behöver ju inte bero på ditt kön/läggning/etc.

Det kan ju bero på dåligt skriven pres, dåliga bilder, personlighet, förmåga att uttrycka sig i skrift etc.

Jag är dock benägen att tro på att en del tjejer får väldigt mkt mer kontaktförsök.
Jag och några killkompisar gjorde ett test på skoj - helt ovetenskapligt.
Vi var alla reggade på samma dejtingsajt. Vi lät våra profiler vara online ett dygn och kollade statistik för besök, mail, gilla etc.
De här killarna är intelligenta, kul, har bra utbildning/jobb, är snygga enligt norm, är vältränade, välklädda och bor i attraktiva områden i huvudstaden. De är liksom jäkligt good on paper på alla vis.
Jag såg rätt bra ut, hade enligt många bra pres om än lite kassa bilder. Jag har sämre utbildning och inkomst och bodde utanför tullarna. Så jag är liksom varken roligare, smartare, snyggare, mer bildad, rikare etc än killarna.

Jag fick så in i helvetes mer trafik öht. Och enormt mkt mer kontaktförsök/gilla etc. Det skilde sig alltså i hundratal och inte i en handfull.

Det har varit standard bland alla kvinnor/män jag pratat med om det för några år sen då jag var aktiv. Att det varit skillnad mellan könen(som hetero iaf).

Vad det beror på vet jag inte.

Fast det behöver ju inte bero på ditt kön/läggning/etc.

Det kan ju bero på dåligt skriven pres, dåliga bilder, personlighet, förmåga att uttrycka sig i skrift etc.

Jag är dock benägen att tro på att en del tjejer får väldigt mkt mer kontaktförsök.
Jag och några killkompisar gjorde ett test på skoj - helt ovetenskapligt.
Vi var alla reggade på samma dejtingsajt. Vi lät våra profiler vara online ett dygn och kollade statistik för besök, mail, gilla etc.
De här killarna är intelligenta, kul, har bra utbildning/jobb, är snygga enligt norm, är vältränade, välklädda och bor i attraktiva områden i huvudstaden. De är liksom jäkligt good on paper på alla vis.
Jag såg rätt bra ut, hade enligt många bra pres om än lite kassa bilder. Jag har sämre utbildning och inkomst och bodde utanför tullarna. Så jag är liksom varken roligare, smartare, snyggare, mer bildad, rikare etc än killarna.

Jag fick så in i helvetes mer trafik öht. Och enormt mkt mer kontaktförsök/gilla etc. Det skilde sig alltså i hundratal och inte i en handfull.

Det har varit standard bland alla kvinnor/män jag pratat med om det för några år sen då jag var aktiv. Att det varit skillnad mellan könen(som hetero iaf).

Vad det beror på vet jag inte.

Såklart alla dom faktorer du nämner spelar roll. Men som kille är det så mkt viktigare att ha rätt bilder, rätt pres, M.m. Saker som jag försöker jobba på hela tiden.

Jag har bra jobb och är vältränad osv. Men jag matchar nästan aldrig med dessa smala vältränade tjejer som jag attraheras av.

Min enda förklaring till fenomenet är att det är obalans på dejtingsidorna. Det går många fler män där i förhållande till kvinnor. Varför det är så vet jag inte...

Jag är 50+ fet och har ett trist utseende. Är normalbegåvad men tråkig. Introvert och har svårt för att kallprata. De män som jag har träffat har jag tyvär enbart träffat en gång och sen har de avmatchat.

Byt åldersgrupp då? Uppenbarligen så är du inte intressant nog bland de du fiskar efter så varför skulle de nappa?

Om jag höjer min åldersgräns så börjar jag närma mig kvinnor som inte kan få barn längre och visst det är väl inte superviktigt. Men det finns ändå baktanken att man kanske skulle vilja bilda familj nån gång.

Jag struntar lite i om en kille har magrutor eller inte. Kastar han tröjan sen och är vältränad så är det en trevlig överraskning, men en kille som försöker sälja in sig själv med en spännisbild blir bara avtändande. Samma sak med tjejer som poserar i bikini framför spegeln. Så intresserad är jag faktiskt inte av folks egon.. eerrrhhm jag menar kroppar :angel:
Håller med. Jag brukar säga att jag aldrig hade matchat m min sambo om han haft spännisbilder på tinder. Däremot hade han länk till instagram och där kändes det ok att dregla lite :D

Jag utmanar normer i stället för att comentera dem :) Vilket genusforskaren pratade mycket om idag också. Ju mer vi utmanar normer ju mer ger vi ett bredare handlingsutrymme för människor. Kvinnor innan mig har kämpat för att jag idag öppet kan kalla mig sexuellt frigjord utan att skämmas. Tack, till dom! Vi kvinnor slipper hamna på en piedestal den dagen ni män vägrar sätta oss på en sådan. Lutar ni er tillbaka och säger "Ja, det blir ju tyvärr så ibland!" så sker ingen utveckling alls. Likväl som att jag skulle luta mig tillbaka och säga "Ja, männen betalar ju oftast. Det är ju tyvärr så men vad ska man göra!" Nej, jag tar upp min plånbok VARJE GÅNG. För att visa att ni inte behöver bära den bördan. För att visa att jag inte behöver en försörjare. Jag uppmuntrar er till att prata om känslor. Jag talar om att det är okej för er män att inte alltid vara sexuella eller sexuellt dominanta. Att du inte behöver vara framgångsrik. Att du inte alltid behöver vara stark. För att ni också ska få brytas loss från er snäva norm. Så hjälp oss också! Vägra sätta oss på en piedestal. Ifrågasätt när någon pratar om kvinnor som en grupp. Säg ifrån när någon drar sexistiska skämt osv osv.

Det kanske inte ger dig fler matchningar på Tinder om en vecka, eller ens om ett år. Men det är såhär vi ändrar könsrollerna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 576
Senast: Palermo
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 760
Senast: Mineur
·
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
9 228
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 260
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Akvarietråden V