@Singoalla, även jag är lite inne på det där att jag funderar på vad som i så fall menas med "lita helt på någon".
Tidigare litade jag inte på någon, med något alls. Helt enkelt för att jag inte kunde sortera och skilja olika händelser från varandra. I grund och botten hade jag nog ett ganska svartvitt tänkande även kring människor. Antingen var allt bra, eller så var allt åt helvete, antingen kunde jag lita på folk eller så var de i princip galna massmördare eller åtminstone rejält otrevliga rövhattar. Eftersom jag inte vågade chansa heller så ledde det till att jag såg många som opålitliga, tills de visat sig vara motsatsen men min toleransnivå för diverse olika "fel" var extremt låg. Det var utan tvekan ett sätt att skydda mig själv på, men det var lugnt och jag kunde absolut fungera socialt i en mängd olika typer av situationer, få folk att tycka om mig osv. Jag "bara" undvek att låta någon lära känna mig ordentligt och ville inte vara fysiskt närgången.
Den mannen jag träffar idag då och då... Jag kan utan att tveka säga att jag litar på honom. Jag litar på att han aldrig medvetet skulle göra någonting som får mig att må dåligt, aldrig medvetet skulle pressa mig, sätta mig i någon jobbig situation eller vara för "på" rent fysiskt. De problem som kan uppstå dyker i så fall upp pga bristfällig kommunikation, men sådant går ju att jobba på om vi båda vill (och skrattretande nog är jag sämre än honom på sådant, jag brukar annars tycka att andra är dåliga på att uttrycka sig kring hur de tänker, tycker och känner). Han vill att jag ska må bra, alltid, och gör sitt bästa för att jag ska må lika bra som honom när vi umgås oavsett vad vi hittar på.
Egentligen börjar jag misstänka att folk som honom inte är speciellt ovanliga. Många vill nog väl egentligen. Men det där med kommunikation... Går det inte att prata om "vad som helst hur som helst" så går det ju inte att veta hur den andra ser på något heller, och då blir det ju svårt att lita på personen.
Själv tror jag inte på livslånga (välfungerande) parrelationer, skiter i sådant, tänker att "vi umgås nu och det är bra, vad som händer imorgon kan vi ändå inte veta, så skitsamma". Bättre då att umgås några få gånger med en fantastisk människa, få några fler roliga ögonblick att minnas och sedan blir det inte mer, än att aldrig ha haft ens de fina ögonblicken bara för att man väntar på "något som man kan lita på att fungerar i evigheter".