Själv har jag haft ett litet bakslag den här helgen. Sorry om det här blir en uppsats nu. Jag berättade ju att jag träffade mitt ex bästa vän i fredags. Vi var väldigt nära vänner under många år. Han fanns där för mig som stöd när det var svårt med mitt ex. Tog ut mig på en öl då och då när mitt ex var omöjlig att ha att göra med, eller när han bara var så djupt nere i depressionen att jag själv fick kämpa för att hålla mig ovanför ytan i all misär. Det var så skönt att han fanns, någon som bara kunde säga "jag vet" utan att jag ens behövde öppna munnen. Men när mitt ex försökte ta sitt liv så tvärvände han, och all ilska och frustration togs ut över mig. Jag blev helt knäckt, och har nog aldrig känt mig så sviken som jag kände mig just då. Både av mitt ex som totalt svartnat och uttryckligen önskat livet ur mig, och av vår vän som i en handvändning tyckte att jag var onskan själv som skapat den här situationen som han nu måste plocka upp spillrorna ifrån.
Hur som helst, det där är bakom oss nu. Alla har förlåtit alla, och förstår att situationen var så svår för oss att vi alla hade svårt att hålla huvudet kallt. Men jag upplever att jag har blivit lämnad med en känsla av att det inte går att lita på människor. Inte för att människor är onda eller inte vill väl, men för att människor under hög press och extrema omständigheter kan skada sina närstående rejält. Sån skada som består. Vännen och jag har enbart träffats någon enstaka gång efter den här soppan, och i fredags undrade han om han fick fråga hur det fungerar för mig i relationer idag. Det fick han, och han frågade om jag upplever att det är ett problem att försöka inleda relationer idag efter det som hänt. Jag sa att jag inte visste, men uppenbarligen har det ju inte hänt. Sen kom det bara ur mig - "Man kan inte lita på människor" och han svarade att nej det kan man inte, men man måste ändå.
Det var inget mer med det, en helt vanlig diskussion som inte kändes särskilt jobbig för stunden. Men igår fick jag några ångestattacker under dagen. Jag har inte fått det på Gud vet hur länge, men igår kom dom igen. Jag kan inte låta bli att dra kopplingen att det måste bero på vad som revs upp i mötet med honom, och nu känner jag mig så himla förvirrad igen. Trivs jag så bra med att vara singel för att jag (bland annat) inte behöver förlita mig på någon annan? Och om det är så, vad betyder det? Ja, ingen fråga jag förväntar mig något svar av er på, såklart. Men något jag tänker på. Hur tänker ni kring det här med att lita fullt ut på människor, kan man det? Och om man inte kan det, är det en risk man måste ta?