Jag är mest förvånad att det är så många som skriver att "folk gissar".... Jag kan inte minnas någon situation där någon har behövt gissa min ålder. Om åldern har varit relevant så har jag talat om den.

Vid mingel i jobbsammanhang är det inte ovanligt att jag efter ett tag får frågan om hur länge jag jobbat i Handelsbanken. Och när jag nämner att det är några år sedan jag fick guldklocka (den får man efter 25 år i företaget) så brukar de först tro att jag skojar och sedan bli som fågeholkar och säga att de varit HELT säkra på att jag är ca 30. Men jag tycker det är skönt att folk numera i alla fall tror att jag har kommit så pass upp i åren - upplever att man tar mig på ett annat allvar i min yrkesroll idag. Det var tyvärr inte alltid fallet när jag var yngre... men tack och lov är det ganska länge sedan nu som någon kallade mig "lilla gumman"...! Min mamma ser föresten väldigt ung ut för sin ålder - så jag antar att jag ärvt det från henne. Edit: kanske skulle tillägga att jag är 48 - men det kanske kan räknas som 30+?!! ;-)

Jag tas för det mesta för att vara yngre. Har ett väldigt bra exempel, när jag jobbade i stall hos en, vi fick dit en kund med häst och min chef och kunden gick in medan jag fixade nåt i stallet, gick sen in för att dricka kaffe med dem. Då frågar kunden "och det här är dottern eller?". Jag var då 21 och min chef 26...

Umgås nu mycket med en sex år yngre vän som de flesta vill placera åt andra hållet, dvs många (eller ja, fler än nån enstaka i alla fall) hade snarare trott att jag vore sex år yngre än henne.

Så det gäller uppenbarligen inte alla, att de tas för yngre. Men jag är kort också, och har varit hela livet, vilket jag tror har viss betydelse. Jag blir dock inte alltid leggad när jag är osminkad, har jag konstaterat de senaste åren (samtidigt som jag mer eller mindre blivit anklagad för att ha falskleg vid andra tillfällen, eller "bara" fått höra "VA? Du ser ju ut som 16!" när jag lämnat fram mitt leg.

KL, till alla er som - nej vänta, till ALLA som svarat i den här tråden eftersom ni tydligen är duvungar allihopa: har ni alltid sett yngre ut än vad ni är? alltså, är ert åldersutseende relativt?

Jag har det, jag är en av de där som åkt på barnbiljetter och gratis liftkort och allt vad det är, på tok för länge. Det tog väl inte slut för att någon tyckte jag såg för gammal ut, utan för att jag tillslut protesterade och inte ville gå som "under åtta" när jag var 12, eller hur det var.

Tyvärr var det nog många som inte alls trodde att du var runt 18. Finns gott om snubbar som vill ligga med 13-14 åringar.

:wtf::yuck:

Jag vet att du kan ha rätt, men ändå. Fast jag TROR faktiskt att inte alla (nu låter det ju som det var hur många som helst, och det var det ju inte) INTE trodde jag var äldre, med tanke på att det inte var de enda sammanhangen i den åldern som jag blev tagen för att vara äldre.

Jag jobbade ett tag som elevassistent på en skola där klasserna fick åka iväg till en annan skola för att ha slöjdämnena. Första gången jag följer med dit så misstar läraren mig för att vara en ny elev och undrar om jag går i 9 A eller B. Det uppstod en lätt generad stämning när jag förklarade att jag jobbade med klasserna och var 25 år gammal. :p

Jag fyller 27 i nästa vecka. Alla tror alltid jag är minst tio år yngre. Min lillasyster som är åtta år yngre är den de tror är storasyster när de ser båda två samtidigt.

Jag får visa leg när jag ska på barnförbjuden bio, say no more...

Svarar på mitt eget haha men kom på en grej.

Jag får alltid visa leg på systemet och ofta när jag köper snus också. Men på krogen får jag typ aldrig visa leg? Undra vad det beror på, är vakterna bättre på att gissa ålder? :down:

Alltså det här med att många ses som yngre än vad man är. Är det överlag äldre generationer som tycker att de yngre ser så väldigt mycket yngre ut? Och hur mycket spelar mode och stil in i hur man uppfattar människors ålder?

Tänker jag kan ju inte vara den ända som tittat i en nyare skolkattalog och tänkt "fan va små dom är- så där barnslig kan inte vi sett ut när vi gick i nian"
Eller tittat på ett familje fotografi och tänker att mormor redan som 45åring såg ut som dagens 70åringar?

Men som svar på Ts fråga
Mina klasskamrater på universitetet frågade om jag var någon form av vampyr. Jag som 14 åring är nog överlag ganska lik mig som 28åring :angel:

Jag upplever att folks uppfattningar varierar på kulturell kontext och vilka förväntningar som man har på olika åldrar. Exempel:

Yngre medlemmar ur svensk medelklass brukar anta att jag är äldre än jag är. Ofta kopplat till mina familjeförhållanden. Lika gamla medlemmar ur vissa grupper av invandrad medelklass gissar ofta helt rätt i ålder. Förväntningarna skiljer sig helt enkelt.

Rimligtvis påverkar säkert både klasstillhörighet och habitus i övrigt.

När jag var yngre, typ 15-20, tyckte folk jag såg äldre ut än jag var. Nu vet jag inte alls hur det är, brukar inte fråga :p Jag känner mig inte riktigt bekväm med när folk ska ha mig till att gissa deras ålder så jag brukar bespara andra det.

Märkligt att så få blir tagna för äldre än vad de är.

Just sayin' :idea::angel:

Inte särskilt faktiskt eftersom många verkar gå efter att de får visa leg och det ska ju frågas efter hellre en gång för mycket än en gång för lite. På den korta stunden är det nog svårt att få uppfattning om ålder. Och i andra situationer, om någon av någon anledning skulle gissa, gissar man nog hellre för lågt än för högt. När någon får reda på ens ålder kan jag också tänka mig att de hellre säger "oj, jag trodde du var yngre" än "oj, jag trodde du var äldre", det sistnämnda tänker man nog tyst för sig själv i större utsträckning. I alla fall om personen passerat typ 20-25 års åldern.

Jag har en kompis som 33 åring fick visa leg på Ica när han veckohandlade. Var ganska komiskt för en veckohandlade för en barnfamilj är ju inte jätteliten i regel och det var både blöjor och välling med. Det han fick visa leg på var att han köpte en sexpack öl. Karln är därtill en rejäl bit med sina 206 cm i strumplästen.

Jag har sett lappar i flera mataffärer att de kollar leg på alla(!) som köper alkohol, oavsett om kunden är 20 eller 90 år gammal. Detta för att slippa tjafs med folk som är för unga och försöker låtsas vara gamla nog att köpa alkohol. Vissa som är över 30 tycker att det är jättefånigt, själv tycker jag att det är jättebra. Behövs det för att slippa griniga kunder så why not? Av den anledningen tror jag också att det är väldigt onödigt att tänka att butikspersonal tolkar en som yngre än 18 bara för att de vill se legitimation.

Alltså det här med att många ses som yngre än vad man är. Är det överlag äldre generationer som tycker att de yngre ser så väldigt mycket yngre ut? Och hur mycket spelar mode och stil in i hur man uppfattar människors ålder?

Tänker jag kan ju inte vara den ända som tittat i en nyare skolkattalog och tänkt "fan va små dom är- så där barnslig kan inte vi sett ut när vi gick i nian"
Eller tittat på ett familje fotografi och tänker att mormor redan som 45åring såg ut som dagens 70åringar?

Men som svar på Ts fråga
Mina klasskamrater på universitetet frågade om jag var någon form av vampyr. Jag som 14 åring är nog överlag ganska lik mig som 28åring :angel:

Alltså, det där har jag också tänkt på! Min första skolkatalog från lekis, de som gick i nian då är födda 1980. Givetvis tyckte jag DÅ att de var skitgamla oavsett, men om man jämför den bilden med en niondeklass idag, så ser 1995 års upplaga av klass nio fortfarande mycket vuxnare ut? Och de är inte ens sminkade? Om jag inte sminkar mig ser jag ut som tolv år, seriöst. Det är ju ändå inte hundra år sen, men det är sjukt stor skillnad!

För övrigt har jag fått frågan om vad jag ska välja på gymnasiet, "för du ska väl börja nian nu till hösten?" Fråga ställd av högstadielärare som ser ungdomar i den åldern hela tiden. Då hade jag tagit studenten för sju år sen...

Men min moster som är 42 ser också väldigt ung ut. Det var en tant som trodde vi var syskon och att min andra moster, som är 51 var vår mamma.

Jag tycker inte att jag uppfattas som äldre/yngre, förutom när jag är med min syster. Hon är en bra bit längre än mig och ser betydligt mer kvinnlig ut. Jag har ett betydligt barnsligare utseende, och det blir nog väldigt påtagligt bredvid henne. Folk antar självsäkert att jag är under 18 (är 24), och frågar inte ens efter leg utan serverar alkoholfritt alternativ eller påpekar att man måste vara 18 för att komma in.

För att paja festen en aning: Visa leg ska man nog inte ta så hårt på - tänker jag.
Väldigt många får ju göra det :P

Jamen, så är det ju. Speciellt på systemet och vid köp av tobak t.ex. kan man ju förstå om uppvisande av leg är mer regel än undantag. Det ÄR uppenbarligen svårt att åldersbedöma någon och sådana åldersgränser är rentav lagstadgade. Man får inte riskera att sälja till någon som är minderårig helt enkelt.

Men jag tyckte att det var pinsamt när jag fick visa leg när jag köpte energidryck - som har en endast rekommenderad (eller branschöverenskommen) åldersgräns på ofta 15 år. Klart att killen väl bara ville göra sitt jobb och nä, jag blev inte upprörd på något sätt men liksom, jag är vuxen och då känns det helt enkelt inte så kul att bli tagen för att vara en tonåring. Även om jag - OBS OBS - kan tänka mig värre sammanhang för det än i kassan i mataffären, så är det väl just det, det handlar om för mig. Det känns lite obekvämt att bli tagen för att vara praktiskt taget omyndig i vuxen ålder.

Inte för att jag heller brukar be folk att gissa min ålder och de flesta lägger ju såklart ingen vikt vid det alls (utåt sett åtminstone), men en del jag möter indikerar helt enkelt att de tror att jag är väldigt ung. Jag bryr mig inte så hårt, men ja, jag tycker att det kan kännas pinsamt (som i jobbsammanhang). Jag är ju vuxen.

(Fast jag köpte två dosor snus utan att behöva viss leg i går, så uppenbarligen kan jag se mer mogen ut också. ;))

Oväntat att alla i tråden ser "yngre ut" :angel: ;)
Gissar att det hör ihop med att det i samhället finns en slags åldersskräck. Gissar man ålder så är man noga med att gissa så lågt som möjligt för att ha "ryggen fri" så att säga. Och man vill gärna framhäva att man ser yngre ut när man kommit upp lite i ålder. Att säga att ngn ser ung ut anses vara en "komplimang". Tvärtom vore tabu. Man säger liksom inte "oj vad gammal du ser ut" eller "jag trodde du var 10 år äldre".

Jag fyller 35 och har släppt det! :D

Senast ändrad av en moderator:
Ja, det där är så himla lustigt. Det är så många som jag träffat, eller sett på bild på Buke, som säger sig se så himla unga ut men som jag tycker helt rimligt ser ut som sin ålder. Flera i tråden exempelvis.

Jag tänker att det beror på att man tänker sig att en trettioåring ser SÅ himla gammal ut och eftersom man då inte ser SÅ himla gammal ut själv så förutsätter man att man ser yngre ut. Fastän det bara kanske är ens bild av trettioåringar som är lite skev.

Jag menar, jag får höra ofta att "va?? Är du 30? Du ser så himla mycket yngre ut!" och jag tänker mest bara att vafan jag sa 30, inte 70, sluta se så jävla chockad ut.

Gissar att det hör ihop med att det i samhället finns en slags åldersskräck. Gissar man ålder så är man noga med att gissa så lågt som möjligt för att ha "ryggen fri" så att säga. Och man vill gärna framhäva att man ser yngre ut när man kommit upp lite i ålder. Att säga att ngn ser ung ut anses vara en "komplimang". Tvärtom vore tabu. Man säger liksom inte "oj vad gammal du ser ut" eller "jag trodde du var 10 år äldre".

Jag fyller 35 och har släppt det! :D
Jag är av motsatta åsikten. Skulle inte ha ett dugg emot att se lite äldre ut, eller åtminstone se vuxen ut. Men jag tycker inte heller att det på något vis är negativt med en äldre ålder, eller utseende kopplat till dessa. Det är ju inte så att man ser ut att vara en gammal tant om man ser ut att vara 40-50.

Liknande trådar

Tjatter Fram tills jag var 30 blev jag kollad typ jämt, även när jag köpte typ trisslotter. Nu fyller jag 38 i år och jag skulle säga att det...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 406
Senast: MML
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 671
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 408
Senast: Viva
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 606

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka