Jag har alltid sett yngre ut än vad jag är. Som artonåring såg jag ut som 13 om jag inte sminkade mig hårt. Vid flera tillfällen har min sambo fått frågan om jag är hans dotter av de som vet hans ålder men inte känner mig, senast i vintras då var jag 43 och han 52. Min sambo fick frågan om jag ens var myndig när vi hade varit ihop ett tag, då var jag 28. Att folk frågar om mina föräldrar är hemma när jag öppnar dörren har hänt ofta. Jag har fått utskällningar hos läkaren när jag varit där med mina barn för att inte mamman varit med :meh: Min son har flera gånger tagits för min pojkvän sedan barnen kom i tonåren och dottern för min syster. När barnen var små togs jag alltid för barnflicka alternativt storasyster. Det är faktiskt inte roligt alla gånger. Med en nybliven bekantskap pratade vi om ridskolan och kom då in på att jag hade jobbat där. När jag sa att det var 14 år sedan jag slutade där tittade hen frågande på mig och undrade om det var någon slags praktik jag menade. Hen trodde att vi var i samma ålder, då var hen 30 och jag 43.

Nu bryr jag mig inte längre även om det känns äckligt faktiskt när folk tror att min sambo är min pappa :yuck:

Jag tycker även att folk med lite "hull" generellt ser yngre ut alt är mer svåra att placera åldersmässigt.
Ansiktsdragen blir liksom "inbäddade". På samma sätt ser personer som är väldigt smala (speciellt de som bantat hårt och inte är naturligt tunna) ofta äldre ut när de passerat typ 30. Jag tycker att jag ser yngre ut nu än för ngt år sedan då jag vägde 10 kg mindre. Nu har jag lite mer fett i ansiktet, ser liksom rundare ut vilket gör att jag ser mindre ihålig ut = framstår som yngre rent visuellt.

Med detta menar jag inte att jag ser ut som 18 år eller ngt ;) Det är möjligt att jag såg ut som 45 förr :rofl:

Senast ändrad av en moderator:
Jag tycker även att folk med lite "hull" generellt ser yngre ut alt är mer svåra att placera åldersmässigt.
Ansiktsdragen blir liksom "inbäddade". På samma sätt ser personer som är väldigt smala (speciellt de som bantat hårt och inte är naturligt tunna) ofta äldre ut när de passerat typ 30. Jag tycker att jag ser yngre ut nu än för ngt år sedan då jag vägde 10 kg mindre. Nu har jag lite mer fett i ansiktet, ser liksom rundare ut vilket gör att jag ser mindre ihålig ut = framstår som yngre rent visuellt.

Det är nog den största anledningen till att jag ser yngre ut än lillasyster. Jag har rätt bulliga bebiskinder, såpass att det händer att gränslösa folk nyper i dem :yuck:

Det är nog den största anledningen till att jag ser yngre ut än lillasyster. Jag har rätt bulliga bebiskinder, såpass att det händer att gränslösa folk nyper i dem :yuck:

Haha så är det för min brors fru också! Hon har väldens gölligaste äppelkinder! Dock atletisk i övrigt ;)

Med detta menar jag inte att jag ser ut som 18 år eller ngt ;) Det är möjligt att jag såg ut som 45 förr :rofl:
Tänkte faktiskt skriva med det i mitt tidigare inlägg, orelaterat till hull, men jag har en ganska rund ansiktsform och jag kan tänka mig att det gör sitt. Speciellt i kombination med längden.

Men det är i alla fall inte fullt lika illa för mig som för @TinyWiny då jag i alla fall blivit tagen för mamma några gånger när jag haft med en väns små barn någonstans. Så jag är väl inte helt körd. :D

Jag är 37 men alla tror jag är yngre. Tanterna på röda korset trodde att jag fortfarande gick i skolan. Men så är det nog, ju äldre den som frågar är, desto yngre tror de jag är. Men ingen gissar över 30, brukar landa på runt 25. Är ju rätt tjock, då får man väl babyface

Jag är 37 men alla tror jag är yngre. Tanterna på röda korset trodde att jag fortfarande gick i skolan. Men så är det nog, ju äldre den som frågar är, desto yngre tror de jag är. Men ingen gissar över 30, brukar landa på runt 25. Är ju rätt tjock, då får man väl babyface

Haha granntanten tycker jag ser ut som 12 år ungefär. Jag räknar bort alla åldersbestämningar utfärdade av gamlingar ;)

Jag måste ju berätta en "rolig" historia. Bodde på Malta och träffade då en man där. Han blev förtjust i mig och jag tänkte väl lite naivt runt det hela men oavsett så gick vi ut en kväll och åt middag. Han frågade då hur gammal jag trodde han var. Jag funderade och kom fram till att han var nog ca 60 år, men så vill man inte göra bort sig så jag tänkte att jag drar av några år och tänkte precis säga "mellan 50-55" när han utbrast "Jag är 39".

Tur jag inte hann säga något :rofl:

Haha granntanten tycker jag ser ut som 12 år ungefär. Jag räknar bort alla åldersbestämningar utfärdade av gamlingar ;)
Det märkliga är att de träffar rätt på folk som är typ 18-22.

Jag var på röda korset (hade praktik där) med 2 vänner. Den ena är 4 och den andra är 22. De gissar ju gymnasieålder på mig, sen trodde de min 41-åriga vän var runt 20, och min 22-åriga vän gissade de var runt 20 också.

Det är egentligen sorgligt att alla vill leva länge, men ingen vill se gammal ut.
Nu är denna tråd ganska harmlös, men jag har reflekterat mer än en gång när jag sett dessa hemska make-over-program på tv.

Så ledsamt att man inte kan åldras med värdighet och känna sig precis så fin som man är, oavsett.

Jag instämmer fö med @tornblomma angående att smala och "håliga" ansikten ger intryck av fler fåror i ansiktet. Jag såg under en period ganska eländig ut, då jag hade lite av hets att kontrollera min vikt och åt ca två knäckebröd om dagen. Ingenting på min kropp var snyggare, utan nyckelben och axlar påminde mest om en simpel galge. Men, jag fick många kommentarer (iaf i början), hur smal och nätt jag var. Det var menat som komplimanger och jag kunde känna att mulligare personer i min närhet avundades att jag lätt bar fodralklänningar.

Nu har jag kommit till insikt om att en vikt på sisådär 63-65 kg passar min storlek av kropp och jag vill helst vara frisk och sund. Detta beror kanske delvis beror på den cancerdiagnos som jag fick i våras? Jag fick lite av en tankeställare, även om jag nog förträngt många känslor.

Men! Vi har bara en kropp och ett liv, och det är bra att sköta om den så att den håller länge.
Sorry för off topic, men jag kom liksom av mig i detta med "komplimangen" att se yngre ut.
Vem VILL fö se ut som 25 om man är 65? Är inte en snygg äldre person snygg i sin ålder?

När jag var typ 11-15 låg min gissade ålder på ca 18-22, när jag var 18- ca 22 gissade folk att jag var ca 25-29 och nu när jag är 24 så gissar de flesta på 25-27 ungefär. Så snart kanske jag "växer ikapp" min antagna ålder? ^^

Instämmer med flera andra att den här hetsen kring att se ung ut är deprimerande. Egentligen inte bara att se ung ut, utan också att vara ung.

Det blev särskilt tydligt när jag jobbade som strippa. Vissa män är så benhårt inställda på att kvinnor inom ett specifikt ålderspann är attraktiva att de kunde gå från att vara väldigt förtjusta i en dansare till att säga nej enbart pga hennes ålder. Det var fortfarande samma människa de hade framför sig, någon som de för ett ögonblick sedan var väldigt intresserade av, men siffran gjorde plötsligt att hon blev ointressant. Skulle säga att den här gränsen verkade gå någonstans vid 25, dvs vid 24 kunde du vara en fräsch viol men vid 26 var du nära pensionsåldern. Trots att få faktiskt kunde se och uppfatta skillnaden.
Samtidigt var de "äldre" dansarna (äldre i den världen är kanske mellan 25-45) ofta de som tjänade mest, de drog fram som hajar medan de yngre med jämna mellanrum fastnade vid män som inte värdesatte deras tid. Jag tänker också att detta kan ha spelat in i varför de yngre sågs som attraktivare; de hade inte samma erfarenhet, de gick att utnyttja i högre grad, de var lättare att imponera på, det var enklare för dessa män att se dem som lite underlägsna.
Det är också sådana mer tveksamma kvaliteter som kan bidra till att unga kvinnor, samt att se ung ut, betraktas som attraktivare i ett sexistiskt samhälle. Som ung har du inte riktigt samma maktposition som du kan ha när du är äldre.

Jag tycker det finns något vackert i att åldras, även i att åldras hårt som vissa gör.
Kommer att tänka på när jag fick sy några stygn i ansiktet och folk försäkrade mig om att ärret knappt syntes, själv hade jag knappt reflekterat över att det skulle bli ett ärr. Det var såpass diskret att jag utan problem kände igen mitt eget ansikte, sådana ärr tycker jag tvärtom ganska bra om. Kanske har jag det hemifrån, där är det inte nödvändigtvis fult att se lite härdad och erfaren ut, när min familj såg mitt nya ärr sa de bara godkännande "Nu syns det att du har levt". :D

Senast ändrad av en moderator:
Jag tycker det finns något vackert i att åldras, även i att åldras hårt som vissa gör.
Åh, det tycker jag också. Ett ansikte säger så mycket, det vittnar om det liv någon levt. Härdat av sol och vind, ett djup i ögonen av genomgångna sorger och besvär, skrattrynkor som visar på upplevd glädje. Och händer; händer säger så mycket. Likadant hår. Och en senig stark kropp som kämpat i mången motvind. Allt väcker ett intresse för att få veta mer.

Ett liv ska levas och kroppen bär dess berättelse.

Jag tänker också att detta kan ha spelat in i varför de yngre sågs som attraktivare; de hade inte samma erfarenhet, de gick att utnyttja i högre grad, de var lättare att imponera på, det var enklare för dessa män att se dem som lite underlägsna.
Det är också sådana mer tveksamma kvaliteter som kan bidra till att unga kvinnor, samt att se ung ut, betraktas som attraktivare i ett sexistiskt samhälle. Som ung har du inte riktigt samma maktposition som du kan ha när du är äldre.

Foinix du är så sjukt jävla bra! :bow:

Häromdagen när äldre "åldern-är-bara-en-siffra"-män var på tapeten i dejtingtråden så funderade jag på varför varför VARFÖR en del män prompt ska ragga på mycket yngre kvinnor.

Och så kommer du och förklarar det bara sådär. :D

Åh, det tycker jag också. Ett ansikte säger så mycket, det vittnar om det liv någon levt. Härdat av sol och vind, ett djup i ögonen av genomgångna sorger och besvär, skrattrynkor som visar på upplevd glädje. Och händer; händer säger så mycket. Likadant hår. Och en senig stark kropp som kämpat i mången motvind. Allt väcker ett intresse för att få veta mer.

Ett liv ska levas och kroppen bär dess berättelse.

Just skrattrynkor är något jag har längtat efter sedan jag var liten och läste en bok där en karaktär sa att människor utan skrattrynkor ska man inte lita på. Jag har ännu inte fått några :( Men, jag har fullt med ärr så jag har bevis på att jag har levt iallafall :p

Just skrattrynkor är något jag har längtat efter sedan jag var liten och läste en bok där en karaktär sa att människor utan skrattrynkor ska man inte lita på. Jag har ännu inte fått några :( Men, jag har fullt med ärr så jag har bevis på att jag har levt iallafall :p

Haha - ja, några av oss får bekymmersrynkor i pannan istället.
;)

(Jag får höra att jag ser arg ut, även när jag inte är det. :mad:)

Liknande trådar

Tjatter Fram tills jag var 30 blev jag kollad typ jämt, även när jag köpte typ trisslotter. Nu fyller jag 38 i år och jag skulle säga att det...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 406
Senast: MML
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 671
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 408
Senast: Viva
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 606

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka