Halvt knapplån
Okej jag kan förtydliga
Det har inte varit något problem för mig att själv åka iväg med 4 barn heller och med häst/ar i släpet och då är det endast 6 år mellan min äldste och yngsta. Jag blir personligen inte stressad av barnskrik. Eller snarare jag blir sällan stressad alls och har en hög kapacitet att ha många grejer på gång samtidigt. ( Börjar arbeta tidigt osv. men hemifrån, mina barn var 4 år då de första gången sov över hos mor och farföräldrar. Har inget behov att lämna bort dom, har ju skaffat dom för att jag vill ha dom). Däremot tillhör jag den där människan som har stenhårda regler då det är säkerheten först. Ingen barnvagn i stallgång/ridhus etc. Vid in och utsläpp av häst har jag helt sonika faktiskt stängt in mina barn i en ledig box med leksaker -av säkerhetsskäl. Det har fungerat bra som sagt var trots att vi som mest hade 38 (trettioåtta) hästar och 4 små barn. Sedan har hästarna blivit oerhört vana vid tjim och tjo, men man kan aldrig ta för givet att inget kommer hända. Sedan att allt tar dubbelt så lång tid under småbarnsåren är en annan femma. För en kväll kan innebära såväl pulkaåkning som mockningshjälp som kvällsfika i selkammare som att läsa en saga mitt i osv. samtidigt som man gör kvällsrutinerna.
För min del vill jag ha delaktiga barn som rustas för livet. Att sitta på ett café och bli en lattemorsa ligger inte för mig. Eller att såsa runt och göra ingenting i väntan på att liten vill amma igen.
Som jag ser det har folk så mycket prestationsånget om att vara supermorsor. Sådana finns inte. Alla är vi morsor och sålänge man inte missköter sitt barn utan ger det kärlek och omtanke, mat och värme osv så kan man väl vara nöjd med sin insats och inse att man är precis lika duglig som någon annan. För det där med supermorsa är ju i mina ögon medialt framställt. Skit i vad andra tycker och inse att man duger som man är. Nu orkar jag inte utveckla mitt resonemang, men tänker att alla är födda med olika sårbarhet -det är ok. för alla har vi styrkor och svagheter, de finns på olika ställen från människa till människa...
OT
Men all är vi olika och jag tycker det tråkiga med sådana här trådar är att folk anser sig döma andra utefter sina egna referenser och värderingar. Det man ska komma ihåg är att det finns folk som tycker ens egna förfarande är precis lika käpprätt åt helsefyr som de åsikter man har om någon annans sätt att vara. Allt är dessutom subjektivt.