Men det går ju att stanna, man måste inte köra i fem timmar åt gången, vissa barn sover i längre stötar än andra, vissa barn (även väldigt små) behöver mer eller mindre kroppskontakt än andra (jag vet åtminstone tre i min direkta närhet som överhuvudtaget inte velat sova i någons famn eller tätt vid någons sida, de ville sova själv och fritt från start), man kan planera med lite höjd så man har tid att stanna varje timme om så behövs, vissa barn tycker det är hur trevligt som helst när man sitter bredvid och pratar och sjunger osv osv osv.
Vi talar bebisar förstås och bebisar vill (ja, det är universellt i hela världen) ha nära kontakt med sina föräldrar. Hudkontakt och ögonkontakt när de är vakna. Jag talar vakna barn då, förstås. Alla bebisar som är något - några månader gamla äter ungefär var 2:e till 4:e timme. Magsäcken är så beskaffad. Det är också universellt. När de är hungriga så vaknar de och kräver uppmärksamhet tills de eventuellt somnar igen.
Så ja - det är rätt slutsats att man måste vara beredd att stanna. Och om bebisen vill vara vaken och äta i en timme bör man alltså göra det. Det är klart att man kan köra korta stunder åt gången - vilket är exakt vad jag har skrivit. Men att kombinera en timmes rast med en häst stående i trailer på väg till tävling - det var ju det som tråden handlade om – nej, det låter inte som någon smart plan. (Om vi nu inte talar stora meetings förstås då man ändå rastar hästen längs vägen).