Hmm tja, det är ju fullt möjligt att jag misstolkat. Men att inte uppleva stress innebär inte för mig att jag väljer att bortse från barnets skrik eller behov av uppmärksamhet utan just att jag inte upplever det som jobbigt när barnet påkallar uppmärksamheten och jag ibland måste hitta en parkeringsficka eller vägren att stanna på om vi nu ska hålla oss till bilkörning vilket var vad som kommit upp i tråden bl.a. Det säger inte att jag ignorera barnets skrik eller bara fortsätter köra utan då får man ju stanna, men det har inte ett dugg med mitt mående att göra. För mig är det som äpplen och päron.
För att dra en lite småkul parallell till det där med att reagera så förrförra året vid den här tiden var jag, sambon och ett gäng vänner bortbjudna till ett kompispar släktgård. Kompisparet hade just fått barn, 3 veckor gammal. Huset är en stor mangårdsbyggnad och vi sov i varsin del av huset. Mitt i natten vaknar jag av bäbisens skrik, sträcker mig efter lampan, når den inte och fräser till sambon, men tänd lampan! Han helt förvirrad och undrar vad som händer -bäbisen är vaken. Sen i samma ögonblick jag sa det kom jag på att det är inte vårt barn, fräser; sov, vänder på mig och sover vidare innan han hunnit släcka lampan.
Det jag vill poängtera är att bara för att man har ett dussin strängar på sin lyra så innebär inte det att man inte responderar på sitt barns behov. Skillnaden jag upplever är hur stresstålig man är och om man mår dåligt av att barnet skriker och blir stressad. ( stress av negativ art pratar jag om då).Det momentet med stress känner jag dock inte av. Skillnaden är också om man upplever att barnet är ett hinder eller ej. För mig är de inte ett hinder utan man får anpassa allt runtikring, det innebär inte att man behöver avstå från det.
Sen får jag le lite igenkännande om din mamma, jag vet fler med mig som haft med sig bäbis och skrivit tentor. Fungerar utmärkt bara man meddelar innan, då kan man få tenta i mindre sal med egen tentavakt och sen får man vara beredd på att avbryta tentan om barnet kräver. Har aldrig varit något problem. Problemet har varit en del lärare och föreläsare som helt sonika lånat barn/en och traskat iväg med dom, i bästa välmening medan man haft examination. Vilket har hänt mer än en gång. Men sätta i öronproppar, det har jag inte gjort än på fyra ungar och lär inte ske på den femte heller.