Aggressiv hund på gård

Eller alltså anmäla och anmäla. Jag tänkte snarare om man kunde be polisen ringa och prata med honom om vad som gäller om det faktiskt händer något. Känns som att det ger mer än om man själv säger det. Men jag kan ju försöka först..

Problemet som jag ser det är ju att även om jag skulle få rida på hans åkrar så kan ju någon annan stackare gå förbi när hunden är ute och få sin hund skadad eller dödad. Och jag hade ju inte velat haft de på mitt samvete..

Jag hade inte brytt mig ett skit om hunden var vänligt inställd. Jag hade nog inte ens brytt mig om han hade satt upp ordentliga varningsskyltar om hunden och telefonnummer man ska ringa för att han ska ta in hunden innan man rider förbi.

Jag vill bara inte att mina eller andras hundar blir skadade eller ihjälbitna.

Sålänge man inte passerar på folks tomter så har man väl rätt att gå där om jag fattat rätt. Tomten räknas ju som området närmast huset och där har ju folk ingen rätt riktigt att passera. Alltså spelar det väl på det sättet ingen roll om vägen är privat eller inte om inte vägen går precis brevid huset så det räknas som tomt.
Jo det gör det.
Därför att tomt räknas som ett ganska så stort område runt ett bostadshus om marken hör till samma fastighet.
Då så kan en privat väg hamna inom hemfridszon.
Om vägen har bidrag så måste den hållas öpoen för allmän trafik oavsett. Jag tvivlar på att vägen skulle vara allmän.

Ja, eller i alla fall inom familjen.
Det är vanligt på landet.
Jag äger 3 hus längs samma privata väg och min sambo äger 2 hus på sin privata väg i ett annat Län.
Grannarna med gårdar här äger mellan 3-7 bostadshus. Alla utom en som ligger vid den allmänna vägen ligger längs med privata vägar.

Beror nog på var på landet. Jag känner inte till någon som äger en massa hus längs en lång väg och sen får den privat om den leder ut till en stor väg på tre olika håll :angel:

Kan inte en varning också ses lite som ett hot i vissa lägen, liksom ett typ indirekt hot? Som att han kanske inte bemödar sig med att koppla hunden när folk passerar? Tänker om det tex går att kommunicera och säga till vilka tider man passerar och att det på något sätt går att sammarbeta.
Om ett hot eller en varning kan ses som ett olaga hot bedöms i första hand av målsägande. Alltså, har TS upplevt det obehagligt och störande - och blivit rädd för att skadas eller få skada på egendom så är det TS version som väger väldigt tungt. Vilket i vissa fall är super och i andra fall inte alls så bra ;)

Kan det vara en privat väg om den leder till andra hus och till en större väg? Om det var det sista huset på en väg och en återvändsgränd så hade jag kunnat köpa det resonemanget. Eller om vägen gick igenom gården så man måste rida på deras gårdsplan för att komma vidare. Men så är inte fallet enligt @linnsan
Jadå det kan den. Vägen förbi vårt sommarställe är vår egna och kopplar samman två olika bostadsområden och deras vägar. Däremot så är den markerad med återvändsgränd, dvs när man kör in på vägen som leder dit syns skyltar med återvändsgränd.

Vägarna i båda bostadsområdena ägs såvitt jag vet av samfälligheter inte av vägverket.

Så i teorin skulle han säkert kunna äga grusvägen medan husen längre bort äger den asfalterade vägen. Vilket kanske skulle kunna förklara dess grusighet :). (Men isf är han säkert sur över att husen längre bort inte är med och betalar hans underhåll eller ngt).

Rimligen måste det gå att se på kartor från lantmäteriet (internet) eller ngt? Vem som äger vägen.

Senast ändrad:
Jo det gör det.
Därför att tomt räknas som ett ganska så stort område runt ett bostadshus om marken hör till samma fastighet.
Om vägen har bidrag så måste den hållas öpoen för allmän trafik oavsett. Jag tvivlar på att vägen skulle vara allmän.
Nja, vad jag läst på så har inte tomten alltid med fastighetsgränsen att göra, det är inte helt upp till ägaren av fastigheten att avgöra vad som är tomt och inte. Vad jag hört så har mycket att göra med hur förhållanderna runt huset, insyn osv är. Det gäller vad jag vet inte uthus eller liknande som finns på gårdar utan det utgår från boningshuset. Få gårdar har ju boningshuset längst ut mot vägen så att säga utan det ligger ofta längre in på gården och därför bör inte gården kunna räknas som tomt i alla lägen.

Jo det gör det.

Men du. Nu är vägen inte privat.

Och även om den hade varit det så får man gå igenom privata vägar sålänge det inte är in på tomter. Vilket det inte är.

Annars kan det ju likväl vara någon av de andra husens väg och personen är ännu mera udda som har en aggro hund lös som kan attackera andra hundar på någon annans privata väg. Varför har du bestämt dig för att det är just denna personens väg?

OT Vill bara påpeka att de tunga lantbruksfordonen och snabba bilarna betalar dyrt för underhållet av vägen, vilket väl inte ryttarna gör?

Men vi förstör inte heller vägen och enligt vägföreningen får vi rida där och personen har blivit tillsagd att inte klaga på oss när vi rider förbi (men vi bör rida i mitten vilket vi inte har några problem med). Det är endast en person (en fastighet av flera längs vägen) som stör sig på att vi rider förbi. Vi skrittar lugnt förbi även denna fastighet. Högre tempo än skritt håller vi endast där vägen lämpar sig och där det inte finns något hus. Hus och tomter skrittar vi förbi lugnt och stilla. Varje gång. Hade förstått klagomålen om vi dundrat förbi i galopp. Men det gör vi som sagt aldrig.

Vanligast när det gäller landsbygdsvägar som används av ett flertal fastigheter är väl att det är en vägsamfällighet? De får bidrag från staten och får inte stänga av vägen hur som helst. Den ska vara tillgänglig och användbar.

Att enskilt äga väg när den leder genom byar kan väl inte vara speciellt vanligt?
Alla vägsamfälligheter eller gemensamhetsanläggningar som det heter nu för tiden, får inte bidrag av staten. Oftast är bidragen så små att det lönsammaste är att låta vägen vara privat/enskild och förbjuda all obehörig motortrafik med åtföljande vägslitage.

Finns något som kallas allemansrätten ;)
Jo men just i det här fallet kan det vara så att hemfriden gäller.
Det är också så att markägarens intresse av att använda marken går före allemansrätten.
Det innebär att om markägaren använder t.ex. sin väg till annat så är den upptagen och den som vill nyttja den enligt allemansrätten måste flytta på sig.
Så är det med bryggor och en del annat också.

Men vi förstör inte heller vägen och enligt vägföreningen får vi rida där och personen har blivit tillsagd att inte klaga på oss när vi rider förbi (men vi bör rida i mitten vilket vi inte har några problem med). Det är endast en person (en fastighet av flera längs vägen) som stör sig på att vi rider förbi. Vi skrittar lugnt förbi även denna fastighet. Högre tempo än skritt håller vi endast där vägen lämpar sig och där det inte finns något hus. Hus och tomter skrittar vi förbi lugnt och stilla. Varje gång. Hade förstått klagomålen om vi dundrat förbi i galopp. Men det gör vi som sagt aldrig.
Det jag vände mig emot var att du påpekade slitaget från motorfordonen som ju faktiskt betalar för sig, till skillnad från er. Det hade varit klädsammare om du hade låtit bli att göra det. Att ni rider på vägen utan att skada den har jag inga åsikter om.

Känner du till många vägar som leder förbi ett flertal hus som ägs av en enda person?`
För annars kan vi nog anta att det inte är så..

Och jag betvivlar att du någonsinn kan räkna in en väg som leder till andra hus etc som din egen tomtmark.
Men vägen är enskild om den ägs av flera olika fastighetsägare också.

Fast enligt allemansrätten har man visst rätt att gå förbi privata vägar. Nu har jag ju extremt svårt att tro att detta är det då det både är fler än detta huset längs vägen samt att den leder ut till en större väg.

Det är inte en liten pluttig grusväg som bilar knappt tar sig fram på utan även bilar kör där ibland.
Vår privata väg är fullt framkomlig :D och ser helt normal ut, som vilken trevlig grusväg för bilar som helst. Utom de delar som vi inte renoverar så ofta, där finns gräs i mitten som någon stackare tar med lie om hen orkar. De går iofs fortfarande att köra på, men långsamt.

Grannarnas samfällighetsväg är riktigt stilig och klart farbar med bilar.

(Vi har btw några grannar som måste köra på vår väg, jag antar att de har ngt slags avtal.)

Jo men just i det här fallet kan det vara så att hemfriden gäller.
Det är också så att markägarens intresse av att använda marken går före allemansrätten.
Det innebär att om markägaren använder t.ex. sin väg till annat så är den upptagen och den som vill nyttja den enligt allemansrätten måste flytta på sig.
Så är det med bryggor och en del annat också.

Jag ska försöka förklara lite tydligare för dig :)

200 m innan gården finns en 4-vägskorsning, tre av vägarna leder ut till både större vägar (minst en 90 väg), andra stall, gårdar, hus och annat allmänt. Bilar kör dagligen på dessa vägar. Det är absolut inte mitt ute i ingenstans där gården är vändplats.

Varför får du för dig att en man skulle äga denna vägen? Han har inte sagt det, det finns inga skyltar eller något annat som indikerar det och vägen går INTE genom någons gårdsplan utan utanför. Flertalet andra i stallet rider på dessa vägar flitigt och det har han absolut inget emot. De enda han sa, var att hans hund vill döda andra hundar och därför ska jag inte gå förbi med hundarna.

Snälla sluta hitta på egna scenarion. Fråga är en sak. Men detta börjar bli löjligt.

Jag ska försöka förklara lite tydligare för dig :)

200 m innan gården finns en 4-vägskorsning, tre av vägarna leder ut till både större vägar (minst en 90 väg), andra stall, gårdar, hus och annat allmänt. Bilar kör dagligen på dessa vägar. Det är absolut inte mitt ute i ingenstans där gården är vändplats.

Varför får du för dig att en man skulle äga denna vägen? Han har inte sagt det, det finns inga skyltar eller något annat som indikerar det och vägen går INTE genom någons gårdsplan utan utanför. Flertalet andra i stallet rider på dessa vägar flitigt och det har han absolut inget emot. De enda han sa, var att hans hund vill döda andra hundar och därför ska jag inte gå förbi med hundarna.

Snälla sluta hitta på egna scenarion. Fråga är en sak. Men detta börjar bli löjligt.
Dessutom om den hade varit privat då hade han ju bara sagt det helt enkelt antagligen och inte varnat för hunden osv. Hade han haft rättigheterna på sin sida hade han ju sagt det antar jag. Han tar väl till hunden som hot för att han inte har annat att hindra folk med antagligen. Känns lite långsökt att ta till hunden som anledning istället för den riktiga anledningen.

Beror nog på var på landet. Jag känner inte till någon som äger en massa hus längs en lång väg och sen får den privat om den leder ut till en stor väg på tre olika håll :angel:
Man får inte en väg privat, den är privat om man äger den privat.
Jag känner och känner till ganska så många som äger en massa hus och privata vägar.
Det kan också vara så att man äger bara en bit mitt i då de andra kan åka ut åt de tre olika hållen och inte behöver åka just där.

Känner du till många vägar som leder förbi ett flertal hus som ägs av en enda person?`
För annars kan vi nog anta att det inte är så..

Och jag betvivlar att du någonsinn kan räkna in en väg som leder till andra hus etc som din egen tomtmark.
Tja vi har ju det. Så jag har nog antagit att det inte är jätteovanligt. Vi behandlar iofs inte vägen som tomtmark, utom den bit som ligger vid huset och leder fram till köksingången. Där släpper vi hundar, snälla iofs men de kan stå vid tomtgränsen och skälla, vilket kan vara första tecknet på att de är på tomten. (Vi här betyder inte jag, utan div farbröder ett delat sommarhus, jag har inte hund, :) )

Sopbilen kan köra in och vända på gården och jisses, de är inte små nuförtiden.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 301
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Var just med om den sjukaste grej jag varit med om på länge. Jag var ute och cyklade med vovven (en bichon havanais) när jag möter tre...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
9 388
Senast: Migo
·
B
Övr. Hund kom hem för nån timme sedan efter att ha skjutsat mina föräldrar tillsammans med min pojkvän, jag skyndar ut i stallet för att ta in...
2
Svar
25
· Visningar
12 135
Senast: hastflicka
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024