Aggressiv hund på gård

Jag tänkte att om någon annan också fått detta hot från honom, eller kanske till och med upplevt att hunden varit aggressiv/attackerat nån hund osv så kunde ni vara flera som jobbar för att han ska koppla hunden eller stänga in den i en hundgård. Är man flera mot en så blir det nog lättare tänker jag. Har han hotat fler än dig så finns det mer tyngd i ert påstående (det är ju bara ett påstående tills ni har bevis om man ska tänka i kontakt med polisen).

Är det en vägförening som har hand om vägen? Kan du prata med nån ansvarig där? Har han rätt att hindra dig från att rida förbi/gå förbi med dina hundar?

En väg jag rider på är det också en som sagt åt oss att vi inte får rida förbi deras gård. Men vägföreningen säger att vi får men vi ska rida i mitten så vi inte förstör vägen för bilarna. Hur vi nu skulle kunna förstöra vägen mer än tunga lantbruksfordon och bilar som kör lite för snabbt (vi skrittar dessutom alltid lugnt förbi hus och tomter). Men men, vi rider i mitten så kan ingen klaga på det.

Ja det var iofs en bra idé! Vet att flera sagt att den är otrevlig mot andra hundar så det finns nog fler som upplevt det..

Jag upplevde det inte som att han hotade och var otrevlig så sätt utan han försökte skratta bort det lite och körde sen vidare:meh:

Jag ska nog först kolla om jag kan rida på åkern. Och sen ta upp att det inte är okej att förbjuda folk att gå förbi ens gård/låta ens hund attackera andra..

@linnsan Vi behöver bena ut vissasaker här för att jag skall kunna svara.
Vems är vägen?
Om det är hans egen väg så kan han ha möjlighet att hävda hemfrid.
Vems är marken som du rider på?
Om det är hans jaktmark så har han rätt att kräva att du skall koppla dina hundar. Detta alla tider på året.

Det blir svårt för dig att hävda din rätt då du själv gör fel.

Du skriver att du inte får rida förbi deras gård enligt mannen, hur ser det ut förbi deras gård? Är det allmän väg där deras gård ligger på ena sidan av vägen eller är det en gårdsplan du måste ta dig igenom? Enskild väg? Jag tänker främst på allemansrätten och hemfriden, en gårdsplan kan om jag förstått saken rätt tillhöra tomten och då får man inte passera om det finns risk att störa hemfriden.
Någon annan som är kunnig på allemansrätten som kan ge ett bättre svar än jag?

Jag hade försökt att prata med mannen igen, vetelängden som nämndes tidigare är ingen dum idé och sen kan ni kanske tillsammans komma överens om en kompromiss?

Finns det ingen annan väg att ta sig dit? Du kan inte ta en omväg genom skogen på annat sätt?

Deras gård är på ena sidan och de kan lätt sätta upp staket. Det är en vanlig grusväg som leder vidare till andra vägar.

Jag går inte in på folks gårdsplan och klagar givetvis. Det är som vilket annat hus bredvid en väg som helst.

@linnsan Vi behöver bena ut vissasaker här för att jag skall kunna svara.
Vems är vägen?
Om det är hans egen väg så kan han ha möjlighet att hävda hemfrid.
Vems är marken som du rider på?
Om det är hans jaktmark så har han rätt att kräva att du skall koppla dina hundar. Detta alla tider på året.

Det blir svårt för dig att hävda din rätt då du själv gör fel.

Oavsett vad @linnsan gör så kan det ju komma någon promenerandes förbi med kopplad hund när som helst egentligen. Det är inte ok att ha en aggressiv hund lös ens hemma på sin egen gård. Men jag håller med i att ska man ta upp det här och gå vidare är det nog viktigt att man själv håller sig inom ramen för lagar och lokala förordningar.

Jag hade försökt att prata med mannen igen, vetelängden som nämndes tidigare är ingen dum idé och sen kan ni kanske tillsammans komma överens om en kompromiss?

Finns det ingen annan väg att ta sig dit? Du kan inte ta en omväg genom skogen på annat sätt?

Jag känner ju först och främst att även om jag får liv att rida på åkrarna så är det ju inte okej att hunden käkar upp en annan hund. Oavsett om man bor nära en väg eller inte så måste man ju liksom ha koll på sin hund och jag är uppriktigt förvånad över folk som försvarar detta..

Ska absolut kolla på om det finns en annan väg dit. Det var min tanke också. Men då återstår ju ändå problemet om att hunden kan flyga på någon annan.

Men alltså? Hade hans hund smitit och jag hade hittat den hade jag ju inte sagt något? Den daghunden fick absolut inte vara lös mer efter den händelsen. Att olyckor kan hända är en sak. Den hunden hade aldrig tidigare visat sådana tendenser varken hos ägaren eller mig. Att medvetet ha en hund lös som försöker ha ihjäl andra hundar är ju ingen olycka?

Tränar inte du själv jaktapportering och har din labbe lös..?

Jag har inte pratat om förbudstiden alls utan om strikt ägaransvar?

Jag hade som sagt inte brytt mig alls om hunden var trevlig. Detta blir ju inte mindre okej i höst efter "förbudstiden"?

Det är liksom inte viltet jag är orolig för här...

Ja - men jag skrev att du kunde hävda koppeltvång till mannen i en eventuell diskussion, men att det förmodligen skulle vara meningslöst eftersom du rider med dina hundar lösa och att han i så fall bara skulle kontra med att du ju har dina hundar lösa. Nu verkar du ju inte ha det förbi hans gård och då kanske det kan fungera ändå.
Han ska ju oavsett årstid inte ha sin hund lös, eftersom den som sagt verkar allmänfarlig, vilket jag skrivit upprepade gånger nu.

Och jo, jag jakttränar och har min labbe lös. Naturligtvis under strikt kontroll, precis som du.

Jag rider inte förbi hans gård med okopplade hundar. Jag går förbi med häst och hundar kopplade. Vad det nu egentligen har med saken att göra? Sålänge mina hundar är lydiga och inte lämnar vägen har det ju egentligen inget med saken att göra?

Se ovan.

Jag känner ju först och främst att även om jag får liv att rida på åkrarna så är det ju inte okej att hunden käkar upp en annan hund. Oavsett om man bor nära en väg eller inte så måste man ju liksom ha koll på sin hund och jag är uppriktigt förvånad över folk som försvarar detta..

Ska absolut kolla på om det finns en annan väg dit. Det var min tanke också. Men då återstår ju ändå problemet om att hunden kan flyga på någon annan.
Det är klart att mannen måste ha koll på sin hund om den är så farlig som han beskrev den. Det är ingen som försvarat att hunden är lös utan kontroll, vi har ställt frågor om vilken slags väg det är.

Men en vanlig grusväg kan vara enskild väg, denna information är nödvändig för att säga vad som gäller för just denna specifika väg.

Hur? Och hur tar jag reda på det?
Får man ha aggressiva hundar lösa utan koll på sådana vägar?

Det är en vanlig grusväg med flertalet hus som sedan leder ut till en större asfalterad väg.

Jag tror inte att någon försvarar att han inte har koll på sin hund.

Ja - men jag skrev att du kunde hävda koppeltvång till mannen i en eventuell diskussion, men att det förmodligen skulle vara meningslöst eftersom du rider med dina hundar lösa och att han i så fall bara skulle kontra med att du ju har dina hundar lösa. Nu verkar du ju inte ha det förbi hans gård och då kanske det kan fungera ändå.
Han ska ju oavsett årstid inte ha sin hund lös, eftersom den som sagt verkar allmänfarlig, vilket jag skrivit upprepade gånger nu.

Och jo, jag jakttränar och har min labbe lös. Naturligtvis under strikt kontroll, precis som du.

Se ovan.

Jag tänkte nog prata om själva aggressionen och att det därför är olämpligt för honom att ha hunden lös och inte så mycket om tiden då hunden kanske inte ens tar sig iväg till områden där det finns vilt utan kanske bara upp till vägen.

Men ja. Mina är kopplade när jag rider förbi gårdar av respekt mot de som bor där :)

Nej det går att få ett föreläggande på sådant.
Men först så måste man veta bakgrunden och situationen.

Jag har ju förklarat situationen. Hunden springer upp på grusvägen som går förbi hans hus och attackerar andra hundar och vill ha ihjäl dom. Enligt ägaren själv. Jag är ju inte så nyfiken på att testa.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 301
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Var just med om den sjukaste grej jag varit med om på länge. Jag var ute och cyklade med vovven (en bichon havanais) när jag möter tre...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
9 388
Senast: Migo
·
B
Övr. Hund kom hem för nån timme sedan efter att ha skjutsat mina föräldrar tillsammans med min pojkvän, jag skyndar ut i stallet för att ta in...
2
Svar
25
· Visningar
12 135
Senast: hastflicka
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024