Se @Inte_Ung svarDu får ju dock rida på enskild väg enligt allemansrätten, så jag förstår inte vad det har med saken att göra?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Se @Inte_Ung svarDu får ju dock rida på enskild väg enligt allemansrätten, så jag förstår inte vad det har med saken att göra?
Jag försvarar inget.
Men om det är så att du inte får vara där på vägen för att det stör hemfriden så blir nog ett föreläggande om hunden i det närmaste omöjligt att få igenom.
Nja, det är väl en sanning med modifikation. Du får ju inte begränsa framkomligheten hur som helst t,ex.Det spelar stor roll när det kommer till vad de som bor längs vägen får göra.
Även om du får rida på en privat väg så behöver inte ägaren ta hänsyn till att du vill det.
Den får liksom använda sin väg som den vill.
Jag försvarar inget.
Men om det är så att du inte får vara där på vägen för att det stör hemfriden så blir nog ett föreläggande om hunden i det närmaste omöjligt att få igenom.
Eventuellt kan det vara så om vägen kan hävdas som privat.Får man ha aggressiva hundar lösa utan koll på sådana vägar?
Eventuellt kan det vara så om vägen kan hävdas som privat.
Om du inte har där att göra så har du inte heller med saken att göra.
Jo om det är min väg så får jag det.Du får ju inte begränsa framkomligheten hur som helst t,ex.
Eventuellt kan det vara så om vägen kan hävdas som privat.
Om du inte har där att göra så har du inte heller med saken att göra.
Oavsett om du köper resonemanget eller inte så får ägare av en väg göra som de vill med vägen.Om det var det sista huset på en väg och en återvändsgränd så hade jag kunnat köpa det resonemanget.
Tycker du själv att det låter som en enskild väg som inte får bidrag alls eller Så?Jo om det är min väg så får jag det.
Jag kan ställa en traktor där i en vecka om jag har lust eller hägna in den och släppa en ilsken tjur på den.
Det är helt okej att rida och gå på enskilda vägar sålänge inte vägarna skadas. Så du får rida där oavsett, sålänge vägen inte tar skada då. Eller om ägaren sätter upp en skylt som säger att det inte är tillåtet men vad jag vet gäller det bara motorfordon.Hur? Och hur tar jag reda på det?
Får man ha aggressiva hundar lösa utan koll på sådana vägar?
Det är en vanlig grusväg med flertalet hus som sedan leder ut till en större asfalterad väg.
Det beror på många saker.Jag tvivlar på att det räknas som att det stör hemfriden eftersom vägen inte går igenom gården och vägen går vidare till andra hus och vidare ut på en större väg.
Jo om det är min väg så får jag det.
Jag kan ställa en traktor där i en vecka om jag har lust eller hägna in den och släppa en ilsken tjur på den.
Vanligast när det gäller landsbygdsvägar som används av ett flertal fastigheter är väl att det är en vägsamfällighet? De får bidrag från staten och får inte stänga av vägen hur som helst. Den ska vara tillgänglig och användbar.Jo om det är min väg så får jag det.
Det är helt okej att rida och gå på enskilda vägar sålänge inte vägarna skadas. Så du får rida där oavsett, sålänge vägen inte tar skada då. Eller om ägaren sätter upp en skylt som säger att det inte är tillåtet men vad jag vet gäller det bara motorfordon.
Vad du kan göra åt hunden är nog tyvärr inte så mycket förren det händer någonting. Det är ju inte förbjudet att ha en aggressiv hund sålänge inte hunden skadar någon.
Det är ju det som vi inte vet.Tycker du själv att det låter som en enskild väg som inte får bidrag alls eller Så?
Eftersom det ligger fler hus längs med sträckan betvivlar jag att det är en väg som är ok att begränsa framkomlighet på.
Kan man verkligen inte anmäla att folk medvetet har farliga hundar lösa med flit?
Jag vet inte. Därför jag frågar här
Men ska nog prata lite med polisen. Se om jag kan få numret till mannen då jag gärna vill ha på sms både att hunden är som den är och om han godkänner att jag rider genom åkern istället. Så han inte hävdar annat senare.
Känner du till många vägar som leder förbi ett flertal hus som ägs av en enda person?`Det är ju det som vi inte vet.
Om vägen inte får bidrag alls så bestämmer ägarna själva vad de gör med vägen.
Vill de räkna in den i tomten och ha lös hund på den så kan de nog göra det.
Det är inte vägen hem till oss heller långtradare kan lätt köra här och vända runt ekonomibyggnaderna.Det är inte en liten pluttig grusväg som bilar knappt tar sig fram på utan även bilar kör där ibland