Aggressiv hund på gård

Jag försvarar inget.
Men om det är så att du inte får vara där på vägen för att det stör hemfriden så blir nog ett föreläggande om hunden i det närmaste omöjligt att få igenom.

Jag tvivlar på att det räknas som att det stör hemfriden eftersom vägen inte går igenom gården och vägen går vidare till andra hus och vidare ut på en större väg. Om jag förstått det rätt ska det mycket till för att man ska få hindra någon från att gå/rida på en väg.

Det spelar stor roll när det kommer till vad de som bor längs vägen får göra.
Även om du får rida på en privat väg så behöver inte ägaren ta hänsyn till att du vill det.
Den får liksom använda sin väg som den vill.
Nja, det är väl en sanning med modifikation. Du får ju inte begränsa framkomligheten hur som helst t,ex.
Och en allmänfarlig hund betvivlar jag är acceptabel oavsett.

Det vore ju en sak om det var en väg som gick genom gården, och hunden höll sig där - men så fattar jag det inte på beskrivningen.

Jag försvarar inget.
Men om det är så att du inte får vara där på vägen för att det stör hemfriden så blir nog ett föreläggande om hunden i det närmaste omöjligt att få igenom.

Men alltså. Jag har flera gånger skrivit att jag varken går in på någons gårdsplan eller privata väg. Det är en helt vanlig grusväg och han är ett av flera hus på den vägen.

Eventuellt kan det vara så om vägen kan hävdas som privat.
Om du inte har där att göra så har du inte heller med saken att göra.

Kan det vara en privat väg om den leder till andra hus och till en större väg? Om det var det sista huset på en väg och en återvändsgränd så hade jag kunnat köpa det resonemanget. Eller om vägen gick igenom gården så man måste rida på deras gårdsplan för att komma vidare. Men så är inte fallet enligt @linnsan

Eventuellt kan det vara så om vägen kan hävdas som privat.
Om du inte har där att göra så har du inte heller med saken att göra.

Fast enligt allemansrätten har man visst rätt att gå förbi privata vägar. Nu har jag ju extremt svårt att tro att detta är det då det både är fler än detta huset längs vägen samt att den leder ut till en större väg.

Det är inte en liten pluttig grusväg som bilar knappt tar sig fram på utan även bilar kör där ibland.

Om det var det sista huset på en väg och en återvändsgränd så hade jag kunnat köpa det resonemanget.
Oavsett om du köper resonemanget eller inte så får ägare av en väg göra som de vill med vägen.
Om det finns andra hus längs med vägen så måste de dock alla fastighetsägare vara överens.
Om det inte är samma ägare till alla hus då för då gör den som den vill med det.

Jo om det är min väg så får jag det.
Jag kan ställa en traktor där i en vecka om jag har lust eller hägna in den och släppa en ilsken tjur på den.
Tycker du själv att det låter som en enskild väg som inte får bidrag alls eller Så?

Eftersom det ligger fler hus längs med sträckan betvivlar jag att det är en väg som är ok att begränsa framkomlighet på.

Hur? Och hur tar jag reda på det?
Får man ha aggressiva hundar lösa utan koll på sådana vägar?

Det är en vanlig grusväg med flertalet hus som sedan leder ut till en större asfalterad väg.
Det är helt okej att rida och gå på enskilda vägar sålänge inte vägarna skadas. Så du får rida där oavsett, sålänge vägen inte tar skada då. Eller om ägaren sätter upp en skylt som säger att det inte är tillåtet men vad jag vet gäller det bara motorfordon.

Vad du kan göra åt hunden är nog tyvärr inte så mycket förren det händer någonting. Det är ju inte förbjudet att ha en aggressiv hund sålänge inte hunden skadar någon.

Jag tvivlar på att det räknas som att det stör hemfriden eftersom vägen inte går igenom gården och vägen går vidare till andra hus och vidare ut på en större väg.
Det beror på många saker.
Mest beror det på ägarförhållandet på vägen.
Är den privat så beror det sedan på hur mycket som det stör.
Finns det ekonomibyggnader på andra sidan vägen och vägen är privat så gäller inte allemansrätten.

Jag kan ställa en traktor där i en vecka om jag har lust eller hägna in den och släppa en ilsken tjur på den.

På naturvårdsverkets hemsida står det så här om enskild väg:

"Tillåtet att gå, cykla och rida
Vägens ägare får bara stänga av vägen för trafik med motordrivna fordon. Ägaren kan inte förbjuda någon att gå, cykla eller rida på vägen. Däremot finns möjlighet att genom lokala trafikföreskrifter förbjuda annan trafik än med motordrivna fordon. Men sådana förbud är ovanliga.
Länsstyrelsen beslutar om lokala trafikföreskrifter för vägar utanför tättbebyggt område. Kommunen ansvarar för vägar inom tättbebyggt område."

Vanligast när det gäller landsbygdsvägar som används av ett flertal fastigheter är väl att det är en vägsamfällighet? De får bidrag från staten och får inte stänga av vägen hur som helst. Den ska vara tillgänglig och användbar.

Att enskilt äga väg när den leder genom byar kan väl inte vara speciellt vanligt?

Det är helt okej att rida och gå på enskilda vägar sålänge inte vägarna skadas. Så du får rida där oavsett, sålänge vägen inte tar skada då. Eller om ägaren sätter upp en skylt som säger att det inte är tillåtet men vad jag vet gäller det bara motorfordon.

Vad du kan göra åt hunden är nog tyvärr inte så mycket förren det händer någonting. Det är ju inte förbjudet att ha en aggressiv hund sålänge inte hunden skadar någon.

Kan man verkligen inte anmäla att folk medvetet har farliga hundar lösa med flit?

Jag vet inte. Därför jag frågar här:p

Men ska nog prata lite med polisen. Se om jag kan få numret till mannen då jag gärna vill ha på sms både att hunden är som den är och om han godkänner att jag rider genom åkern istället. Så han inte hävdar annat senare.

Det står också:

"Väg med statsbidrag ska hållas öppen
En enskild väg med stats- eller kommunalt bidrag till underhåll ska normalt hållas öppen för allmän trafik.
Vid tjällossning eller när risken för skador på vägen är särskilt stor kan markägaren få stänga av vägen för trafik med vissa fordon. Detta får endast ske efter samråd med den myndighet som lämnar bidrag."

Tycker du själv att det låter som en enskild väg som inte får bidrag alls eller Så?

Eftersom det ligger fler hus längs med sträckan betvivlar jag att det är en väg som är ok att begränsa framkomlighet på.
Det är ju det som vi inte vet.
Om vägen inte får bidrag alls så bestämmer ägarna själva vad de gör med vägen.
Vill de räkna in den i tomten och ha lös hund på den så kan de nog göra det.

Kan man verkligen inte anmäla att folk medvetet har farliga hundar lösa med flit?

Jag vet inte. Därför jag frågar här:p

Men ska nog prata lite med polisen. Se om jag kan få numret till mannen då jag gärna vill ha på sms både att hunden är som den är och om han godkänner att jag rider genom åkern istället. Så han inte hävdar annat senare.

Jag tror tyvärr inte att polisen kan göra något åt den aggressiva hunden förrän något faktiskt har hänt :(:mad:

Det är ju det som vi inte vet.
Om vägen inte får bidrag alls så bestämmer ägarna själva vad de gör med vägen.
Vill de räkna in den i tomten och ha lös hund på den så kan de nog göra det.
Känner du till många vägar som leder förbi ett flertal hus som ägs av en enda person?`
För annars kan vi nog anta att det inte är så..

Och jag betvivlar att du någonsinn kan räkna in en väg som leder till andra hus etc som din egen tomtmark.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 301
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Var just med om den sjukaste grej jag varit med om på länge. Jag var ute och cyklade med vovven (en bichon havanais) när jag möter tre...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
9 388
Senast: Migo
·
B
Övr. Hund kom hem för nån timme sedan efter att ha skjutsat mina föräldrar tillsammans med min pojkvän, jag skyndar ut i stallet för att ta in...
2
Svar
25
· Visningar
12 135
Senast: hastflicka
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024