Aggressiv hund på gård

Det är ju det som vi inte vet.
Om vägen inte får bidrag alls så bestämmer ägarna själva vad de gör med vägen.
Vill de räkna in den i tomten och ha lös hund på den så kan de nog göra det.

Men alltså va? Läser du ens tråden?

Vägen går förbi flertalet hus och leder tillslut ut på en större väg. Den går INTE genom någon gårdsplan utan hela gården är på ena sidan av vägen.

Det står dessutom inget om privat väg heller. Och det hade ju varit udda om det gjort det med tanke på ovan.

Sen får man faktiskt gå genom privata/enskilda vägar... Så det har ju ändå ingen betydelse, de får ändå inte ha en aggro hund lös som kan ta sig upp på vägen och attackera andra.

Det är inte vägen hem till oss heller långtradare kan lätt köra här och vända runt ekonomibyggnaderna.
Men den är attas så privat i alla fall.

Långtradare körde förbi förut och ut på andra större vägar och andra hus finns längs med eran väg, även efter erat hus, men den är ändå privat?

Intressant..

Känner du till många vägar som leder förbi ett flertal hus som ägs av en enda person?`
Ja, eller i alla fall inom familjen.
Det är vanligt på landet.
Jag äger 3 hus längs samma privata väg och min sambo äger 2 hus på sin privata väg i ett annat Län.
Grannarna med gårdar här äger mellan 3-7 bostadshus. Alla utom en som ligger vid den allmänna vägen ligger längs med privata vägar.

Sen får man faktiskt gå genom privata/enskilda vägar... Så det har ju ändå ingen betydelse, de får ändå inte ha en aggro hund lös som kan ta sig upp på vägen och attackera andra.
Jo de kan visst få ha en hund lös på sin tomt även om den är aggressiv.
Det är som att släppa en ilsken tjur på bete.
Visst gäller allemansrätten i hagen men markägaren har också rätt att nyttja sin mark.

Kan man verkligen inte anmäla att folk medvetet har farliga hundar lösa med flit?

Jag vet inte. Därför jag frågar här:p

Men ska nog prata lite med polisen. Se om jag kan få numret till mannen då jag gärna vill ha på sms både att hunden är som den är och om han godkänner att jag rider genom åkern istället. Så han inte hävdar annat senare.
Det bör man egentligen inte kunna, då hade man ju kunnat anmäla hit och dit om man är ovän med någon tex. Har hunden inte gjort någonting så finns det ju ingenting att anmäla, ordet aggressiv används ju på många sätt också.

Däremot kanske man kan anmäla ägaren som hotar folk ifall dom går förbi på ett eller annat sätt.

Långtradare körde förbi förut och ut på andra större vägar och andra hus finns längs med eran väg, även efter erat hus, men den är ändå privat?

Intressant..
Jo så fungerar det med vägar.
Vi har en tillåten skylt med motorfordonstrafik förbjuden vid infarten.
Vi behöver kunna ta emot leveranser från långtradare.
Därför är vägen stor nog för det.

Jo de kan visst få ha en hund lös på sin tomt även om den är aggressiv.
Det är som att släppa en ilsken tjur på bete.
Visst gäller allemansrätten i hagen men markägaren har också rätt att nyttja sin mark.
Man får släppa sin aggressiva hund vart som helst men det är fortfarande inte okej att låta hunden attackera folk/hundar som går förbi eller går in på tomten hur privat det än är.

Det bör man egentligen inte kunna, då hade man ju kunnat anmäla hit och dit om man är ovän med någon tex. Har hunden inte gjort någonting så finns det ju ingenting att anmäla, ordet aggressiv används ju på många sätt också.

Däremot kanske man kan anmäla ägaren som hotar folk ifall dom går förbi på ett eller annat sätt.

Har svårt att se att det mannen sagt skulle gå som ett olaga hot tyvärr.

Självklart ska det gå att kunna passera. Antingen får han se till att hunden är kopplad eller så får ryttare rida längst med hans åkrar.
Det är inte alls självklart.
Och ett problem är att vissa av er inte förstår det.
I vissa fall så kan en fastighetsägare stänga av vägar och ha sina hundar lösa hur mycket som de vill.
Men inte alltid.
Hur det är i detta fallet kan jag av informationen i tråden ännu inte avgöra.

Har svårt att se att det mannen sagt skulle gå som ett olaga hot tyvärr.
Kan inte en varning också ses lite som ett hot i vissa lägen, liksom ett typ indirekt hot? Som att han kanske inte bemödar sig med att koppla hunden när folk passerar? Tänker om det tex går att kommunicera och säga till vilka tider man passerar och att det på något sätt går att sammarbeta.

Det är inte alls självklart.
Och ett problem är att vissa av er inte förstår det.
I vissa fall så kan en fastighetsägare stänga av vägar och ha sina hundar lösa hur mycket som de vill.
Men inte alltid.
Hur det är i detta fallet kan jag av informationen i tråden ännu inte avgöra.
Tycker det framgår av tråden att det rör sig om en väg där man ska kunna gå, cykla och rida igenom.

Tänkte att man kunde anmäla att han "förbjuder" för att han vet om att hans hund vill döda andra hundar. Känns ju udda att det skulle vara okej att stoppa folk som är påväg förbi och säga så.

Jo så fungerar det med vägar.
Vi har en tillåten skylt med motorfordonstrafik förbjuden vid infarten.
Vi behöver kunna ta emot leveranser från långtradare.
Därför är vägen stor nog för det.

Jag var som sagt inte påväg upp på någons infart utan det är en väg som går FÖRBI hans hus.

Hur hans gårdsplan ser ut är jag inte alls intresserad av och har inte sagt något om heller. Troligast är att där får plats både traktorer och annat. Det är vägen som går förbi som jag pratar om. Och nej. Den är inte privat. Och hade den varit privat, får man ÄNDÅ gå förbi. Det enda man kan stoppa är motorfordon.

Men det har ju redan konstaterats att man oavsett privatägd väg eller ej INTE kan förbjuda folk att gå på den, så varför skulle man kunna hota människor som gör det??
Det beror ju på om vägen går på ett sådat sätt att den boende blir störd av det.
Om fastighetsägaren vill kunna ha sin hund lös på tomten och passerande på den privata vägen hindrar det så blir han ju störd.
I detta fallet får det ses som en upplysning att hunden är ilsken.
Som med en ilsken tjur i hagen.

Och då så är vi tillbaka på om vägen är privat eller inte.
Om vägen är allmän eller har statsbidrag så är det ju verkligen inte tillåtet att hota.
Sålänge man inte passerar på folks tomter så har man väl rätt att gå där om jag fattat rätt. Tomten räknas ju som området närmast huset och där har ju folk ingen rätt riktigt att passera.

Alltså spelar det väl på det sättet ingen roll om vägen är privat eller inte om inte vägen går precis brevid huset så det räknas som tomten, då är det ju en helt annan sak. Jag tänker om det är en väg och sedan gårdsplan och sen huset längre in, då räknas det inte som tomt om jag fattat rätt.

En väg jag rider på är det också en som sagt åt oss att vi inte får rida förbi deras gård. Men vägföreningen säger att vi får men vi ska rida i mitten så vi inte förstör vägen för bilarna. Hur vi nu skulle kunna förstöra vägen mer än tunga lantbruksfordon och bilar som kör lite för snabbt (vi skrittar dessutom alltid lugnt förbi hus och tomter). Men men, vi rider i mitten så kan ingen klaga på det.
OT Vill bara påpeka att de tunga lantbruksfordonen och snabba bilarna betalar dyrt för underhållet av vägen, vilket väl inte ryttarna gör?

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 301
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Var just med om den sjukaste grej jag varit med om på länge. Jag var ute och cyklade med vovven (en bichon havanais) när jag möter tre...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
9 388
Senast: Migo
·
B
Övr. Hund kom hem för nån timme sedan efter att ha skjutsat mina föräldrar tillsammans med min pojkvän, jag skyndar ut i stallet för att ta in...
2
Svar
25
· Visningar
12 135
Senast: hastflicka
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024