Det var precis så jag kände. Jag har ett heltidsjobb som jag när jag sökte hjälp (inte med tanke på utredning då) trodde stressade mig för mycket men jag fattade inte varför. Varför blev jag så jävla förbannad/stressad/var helt intolerant för alla andras arbetssätt osv. Och varför kunde jag ALDRIG stämpla in minst samma minut jag började utan en enorm stress för att hinna (var sällan mer än någon minut sen men oavsett tid så hade jag alltid haft ett helvete att hinna). Varför kunde jag aldrig bara GÅ OCH LÄGGA MIG när jag faktiskt var trött (och har lätt att somna) utan kunde hålla mig vaken hela natten även när jag började 06. Skift kan ju fucka ens dygnsrytm men jag blev ju trött och ville sova så varför var jag ändå vaken? Och varför fick jag snudd på panik om jag tvingades in i en situation utan att vara beredd (tex åka till en annan laddstolpe med bilen) samt varför låste sig vissa uppgifter/situationer bara helt (jag blev nästan av med mitt körkort och enda ID bara för att jag bara inte kunde ta ett kort i en fotoautomat i tid)?
Jag sökte psykologhjälp för vad jag trodde var stress pga att jag till slut av min chef erbjöds byta jobb, då insåg jag att nu hade min bråkighet fan gått för långt. Han misstänkte direkt autism och jag skattade väl ganska högt. Men jag kände igen mig i väldigt få typiska saker man "hör/läser" typ och det har varit lite jobbigt för mig att förlika mig med. Det var tack vare den psykologen och den fantastiska psykologen på min utredning som ändå gett mig en stor trygghet i min diagnos och gett mig en mycket bättre självbild som gjort nästan all underlättning hittills.
Samtidigt så har jag massa sensoriska problem bara att de visar sig lite annorlunda för mig men ändå utanför "medel" liksom. Jag känner lite att va fan, varför ska jag vara så udda även i min diagnos typ, även om det inte är så himla avvikande och inte heller ställer till det alls så mycket som det kan såklart. Jag har ju fortfarande mitt jobb (stress där var också ett problem och jag fick till slut byta avdelning där jag fungerar mycket bättre), jag har min häst, jag fungerar rimligt socialt. Även om jag nästan började gråta av panik innan idag när min pappa skrev att han ville komma och hälsa på
Det är liksom SÅ MÅNGA SAKER i vardagen som gör mig stressad/osäker/obekväm/tar massa tankekraft/energi/behov av planering som jag uppfattar (pga utredning, psykologer, arbetsterapeuter osv, jag går hos habiliteringen sedan 1 år tillbaka typ) mer "flyter på" för neurotypiska. Även om jag alltså har ett fungerande liv.
Kan gärna ge mer exempel/svara på mer specifika frågor om det hjälper
För mig har det hjälpt otroligt mycket att ta del av andras ord och erfarenheter så vill gärna bidra om det kan hjälpa någon annan. Jag har skämts så mycket och varit så ledsen över allt jag inte klarat och det hade ju varit najs att inte behöva bli 35+ för att det skulle vända. Jag hade tydliga tecken redan som liten enligt föräldraintervjun men flickor som mig på den tiden ansågs som "det perfekta barnet". Jag fick diagnosen atypisk autism (vet ej varför atypisk för inte pga ej bekräftad i barndomen) och hade tydligen väldigt hög intelligens (synd jag aldrig märkt av det själv
).