Jag har ingen adhd diagnos men har två nära som fått diagnos i vuxen ålder.
Från mitt perspektiv så upplevde jag iallafall en av dessa som mer välfungerande innan diagnos. Hade partner, jobb, vänner och har nu glidit in i missbruksproblematik i vuxen ålder genom självmedicinering. Sen är det inte själva diagnosen som är problemet även om medicinerna är väldigt potenta men så fort personen stött på motgångar efter sin diagnos så har denne skyllt dessa på att hen har diagnos. Att ha diagnos blev lite som att man kan skylla på det istället för att jobba sig igenom motgångar (vilket personen varit kapabel till innan).
Den andra personen har fått hjälp genom kontaktman som kommer och ser så personen har rutin för att göra praktiska saker som städ, tvätt och matinköp. Har även god man som håller i ekonomin och fått mer ordning på livet.
Har även en närstående som definitivt ligger mot autism spektrat där skolpersonal försökte få till utredning men föräldern tvärvägrade. Hen har jobb, partner och verkar fungera väl. Hen är medveten om att hen troligen har diagnos men har inte kännt nåt behov av att utredas i vuxen ålder.
Angående smileys i text så är det nåt jag lärt mig lägga in här och var, mycket tack vare dottern som jag skriver med som bombar med dessa i överflöd
. Sen så skriver jag säkert mer än dubbelt så många inlägg mot vad jag väljer att posta i slutändan då jag sjävcensurerar ganska hårt.
För mig har alltid . och , varit ett mysterium vart tusan man ska lägga in det i texten, har lagt in det slumpmässigt när jag var yngre till den grad att min lärare ifrågasatte mina uppsatser om jag inte bara snott dom och sen gjort lite fel med flit.