4 månader marsvinshona fick unge!

P

Phocahontas

Upptäckte idag när jag kom hem att min 4 månaders lilla marsvinshona hade fått en unge! Jag misstänkte aldrig att hon var dräktig, hon blev aldrig rund om magen. När jag tänkte efter blev jag förbannad. Hon är köpt i en djuraffär (dumt, jag vet, men jag kunde inte motstå henne) och var ca 5 veckor när jag köpte henne. Hon gick bara med honor, det kollade jag själv, och ägaren till affären berättade att dom inte hade tagit in några nya sen hon hade kommit in. Det måste i så fall betyda att pappan till hennes unge endera är någon av hennes bröder men mest troligt hennes pappa. Vilken sorst människa har inte koll på sådant?! Vem låter hanen bo kvar i buren?! Jag är bara glad att allt gick bra trots hennes ålder...Ungen (jag tror att det är en hane) verkar må bra och ser helt normal ut så det är då ingen uppenbar missbildning. Jag vet inte riktigt hur jag ska reagera på detta...Hon är ju bara en unge själv! Alledes för liten och för ung för det här...Nu gick ju som sagt allt bra men det kunde gått åt skogen också...Hon mår bra och tar bra hand om lille Vincent som jag tror det är. Burkompisarna vill gärna vara barnvakt och det verkar hon tycka om. Från och med nu ska jag bara köpa av människor jag känner eller seriösa uppfödare. Nu hoppas jag allt går bra med både Aurora och Vincent (?), sen om några veckor så får han flytta in till mina två killar. Kommer aldrig att sälja honom med tänke på historian bakom.

Sv: 4 månader marsvinshona fick unge!

Men alltså ngt här stämmer inte... hon är 4 mån säger du och var 5 veckor i zoo affären? De är dräktiga i 10 veckor så då skulle hon varit 6 veckor vid parningen. Hon måste blivit parad precis innan hon flyttade till zooet då. Usch då.

Förmodligen är det vanligare att sånt händer i djuraffär än hos uppfödare men händer även hos en sådan. Det kan hända att mamman blir omparad av en avkomma, vissa hanar blir könsmogna väldigt tidigt. Kan också vara så att honan har blivit parad av en bror ifall de har gått tillsammans för länge eller så har pappan gått kvar med dem.
Det gick ju bra så lycka till med den lille!

Vis av erfarenhet så är jag mkt noga med att separera ungarna. Hade tre honor som blev betäckta innan 3 veckors ålder av sin pappa. Mindre bra.

Paradiset, jag skulle kanske ha skrivit att hon är drygt 4 månader. Besökte idag affären hon är köpt från och berättade vad som hänt. De erbjöd att ta honom när han är redo att flytta, men jag sa att han skulle stanna hos mig.

Vi råkade ut för samma sak, två gånger! :angel: en marsvinshona som köptes in från en djuraffär visade sig vara parad, och ut kom två ungar... en annan hona vi köpte var även hon parad, en unge fick vi som vi sedan behöll. Att folk inte har bättre koll :mad:

Visst finns det massor av slarviga människor men sånt här kan hända hur försiktig man än är. Jag hade en hona (unge) en gång som blev parad av sin jämngamla bror vid 3½ veckas ålder!! Hur garderar man sig mot sånt... :crazy:
Det brukar gå bra ändå tack och lov men såklart ska man försöka undvika det.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 954
Senast: fixi
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 916
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 615
Senast: Enya
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 972
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar