12:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Oj min har fortfarande 135 och cob i grimma/träns

Har ni mätt era på länge? Jag har tänkt på det länge men det har inte blivit av. Skulle tippa på att han är kring 165 nu ☺

Mätte sist till 162.5 så han är inte speciellt stor men lång och har ett stort Full huvud x)

Förväntar mig dock att han blir iaf 165 :)

Oj min har fortfarande 135 och cob i grimma/träns

Har ni mätt era på länge? Jag har tänkt på det länge men det har inte blivit av. Skulle tippa på att han är kring 165 nu ☺

Min var 168 cm på tre års, men har säkerligen växt lite i sommar.

temporary-image1440790192252_55e0b6b19606ee6d09f0dfee.jpg

Har inte mätt min efter 3-års, då var han 162. Har vuxit en del under sommaren, nu senast mest på bredden :eek: Så det är verkligen dax nu att stalla in och börja jobba lite... Han har fortfarande cob i grimma/träns. Måste kolla täckesstorlek nu inför vintern, men i våras var det 135.

Är så stolt över min lilla häst, igår lastade jag och åkte till ridbana. Trots att han inte åkt sedan början på maj, så kunde jag lasta på och av helt själv :love: I ridningen hade han glömt en hel del sedan i våras så vi får backa och öva lite mer på framför allt bjudningen.

Vi ligger ju ljusår efter er andra men vi skyndar långsamt.
Idag har iaf sadeln åkt på. Bra sugen att sitta upp nu. :d

I tisdags var vi inne på klinik för us av ett framben. Och på kvällen världens kolikanfall. 3 veterinärbesök inom loppet av fem dagar. Hoppas vi fyllt våran veterinärkvot för i år!:(

image_zpskqqacekq.jpg

[
image_zpsx2iy1pad.jpg

Hej!

Jag har smygläst lite här några veckor, men nu när jag fått köpet klart kan jag ge mig till känna.

Är, sen i onsdags, ägare till en -12:a. Han är fortfarande hingst, e- Zuidenwind och ue Come Back II. Kastrering sker om ett par veckor.
Planen är tävling i framför allt dressyr, på i alla fall msv nivå om några år. Hoppar gör vi gärna, men mer till husbehov för lust och framåtbjudning.

11954839_10152674652032824_2262749395344189353_n.jpg

Sigge (som han kallas) står fortfarande kvar hos förra ägaren, för jag kan inte ta hem honom förrän han vet att han är valack.

Var dit och borstade och longerade lite idag, så han fick prova min hoppsadel. Det gick bra och sadeln verkade passa. :-)
Han är inte riden sen treårstestet i maj, och har gått på hingstbete hela sommaren.

Ska bli kul att hänga i tråden och följa er andra oxå!

Välkommen!! Är det där måhända Compricer? Fin :)

Har inte varit särskilt aktiv här sedan 3-års då det mest varit skit med Fio under sommaren. Först rejält muggangrepp på alla fyra med lymfangit bak (lång behandling), och nu när det är bra har hon fått hålväggar i bakhovarna :banghead: Kliniktid bokad men tanken var att komma igång i början av september, nu blir det slutet istället. Vi har dessutom mutantmyggor i stallet som svärmar häst och människor så fort man kliver utanför dörren, mindre kul. Har aldrig längtat till vintern förut men nu vore det skönt!

Fio verkar inte bekymrad dock.
11222364_10153067185892483_166322927411296339_n.jpg

ReVolt fick bara 6 veckors sommarlov så han har vilat nu 3 veckor igen. På måndag ska jag börja sätta igång honom igen.Ska bli jätteroligt. Jag har precis sålt min andra häst, hans mamma (jättejobbigt), men det positiva är att nu har jag äntligen tid för ReVolt. Dessutom har jag nu råd att rida lite lektioner också:banana:. Kommer förhoppningsvis blir en rolig höst. Men jag vill skynda långsamt och vara noggrann med att bygga upp honom ordentligt. Planen är att han ska aktiveras var annan dag ungefär. Jag tänker tömköra utomhus över stock och sten, rida ut, rida på banan och börja ta fram lite bommar. Ridningen på banan kommer väl mest handla om att hitta och hålla takten. När börjar ni andra med sidförande hjälper?

Hur tänker ni andra lägga upp den här hösten? I vinter kommer ReVolt få vila igen, december och januari är planen:D

Murre var jättesvårt med hovslagaren i veckan och nu vilket han inte lyfta på fötterna för mig heller :cry:
Stackars min lilla pojk. Igår var han öm i ryggen också vid bitsåret så blir ingen ridning förrän det är läkt, vill inte ge fler dåliga associationer..

Murre var jättesvårt med hovslagaren i veckan och nu vilket han inte lyfta på fötterna för mig heller :cry:
Stackars min lilla pojk. Igår var han öm i ryggen också vid bitsåret så blir ingen ridning förrän det är läkt, vill inte ge fler dåliga associationer..

Så trist när något blir fel för lika lätt som de lär sig bra saker, lär de sig dåliga eller att något är obehagligt :(. Vi höll också på att få en otrevlig upplevelse sist men det rätade upp sig som tur var. Märks att det testas lite mer nu...

Så trist när något blir fel för lika lätt som de lär sig bra saker, lär de sig dåliga eller att något är obehagligt :(. Vi höll också på att få en otrevlig upplevelse sist men det rätade upp sig som tur var. Märks att det testas lite mer nu...

Jo precis.. Ändå kan jag inte se att hovslagaren gjorde något fel eller var dum, bara Murre som är så himla, himla känslig..

Vi har också haft hovslagarproblem (big time) innan sommaren så vi fick vara minst 3 personer runt honom för att sko. Han försökte helt enkelt lägga sig på hovis! :banghead:
Sen från en gång till en annan när vi skulle sko efter sommaren så bara vände det och han blev supersnäll, som om han glömt bort vad han brukade hålla på med! Sen har vi ju haft tillfälle att befästa det om man säger så, just nu har han tappsko #4 den här skoperioden :meh::turd:

Vi rider bara i skogen nu, så som jag planerat. Går riktigt bra (om man bortser från alla tappskor...). Han bjuder fint och är väldigt stadig och trevlig :love: Men det är såååå tungt att galoppera i de längre uppförsbackarna, han får verkligen kämpa hehe :p

Idag tömkörde vi. Första arbetet på 3 veckor Vi har en slinga på 5 km som vi tog oss runt och jag var rätt mör efteråt:p. ReVolt testade mig 3 gånger (en för varje vecka han vilat månne...) genom att bestämma sig för att han inte skulle gå dit vi planerat. Han kämpade på rätt tappert men som tur är så är han så himla snäll ändå så det gick ganska okomplicerat ändå även fast vi var uppe och for på en åker en gång... Men det var en sån underbar känsla efteråt att få ställa in en nöjd och arbetad häst i boxen för första gången på 3 veckor. Nu kör vi igen:bump:

Sist min hovslagare var ute så hade min kickat åt henne när hon skulle skos bak så det blev bara verkat bak, inte så kul och jag kunde inte vara med för jag jobbade. Till nästa gång får det ske på kvällstid och efter ett ridpass så hon förhoppningsvis är lite trött. Hon kan verkligen vara ett monster ena dagen och andra dagen from som ett lamm.

Idag tömkörde vi. Första arbetet på 3 veckor Vi har en slinga på 5 km som vi tog oss runt och jag var rätt mör efteråt:p. ReVolt testade mig 3 gånger (en för varje vecka han vilat månne...) genom att bestämma sig för att han inte skulle gå dit vi planerat. Han kämpade på rätt tappert men som tur är så är han så himla snäll ändå så det gick ganska okomplicerat ändå även fast vi var uppe och for på en åker en gång... Men det var en sån underbar känsla efteråt att få ställa in en nöjd och arbetad häst i boxen för första gången på 3 veckor. Nu kör vi igen:bump:

Tack för du gav mig iden att tömköra ute, gjorde det jämt med min unghäst jag hade för 10 år sen, att det inte slagit mig nu. Dock har älgflugorna gjort entré hos oss så vi får passa oss för skogen. Idag gick jag en powerwalk med Lona på grusvägen, nästa gång kan vi testa att tömköra :idea:

Kul att ni är på G! :bump:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Jag har inte hittat nån tråd där man kan önska varandra God jul så här på julafton. Så jag tänkte att då startar jag en. ☺️ Önskar er...
2
Svar
32
· Visningar
673
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 025
Senast: netia
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 558
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 582
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar