12:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Cayenne är fri från både hälta och svullnad. Vila i 2mån och ja det passar verkligen bra! För han ser ut som ett monster :(

Jag ska lösa så att han ska få kraftfoder varje dag nu för han är inne i en ruskig växtperiod med kroppsdelar till höger å vänster.. Annars får han fri tillgång på grovfoder men de räcker inte. Han har även satt vinterpäls redan så det kan också vara en bov i dramat. Han har inte fallit ur helt som tur e, men de går fort... Trodde inte han sjulle växa mkt mer faktiskt med tanke på att han var 159 i maj..

Cash där emot mår jätte bra, tränas för fullt. Mkt tömkörning och en del ridning. Antingen på slingan, i ridhuset eller i paddocken. Mkt rolig häst som jag är sååå stolt över! Men vill komma igång med Cayenne igen, han ligger ju så långt efter :/

Kul! Känner hans mamma sedan tidigare och såg honom på 3-års. Kommer bli en fin dressyrhäst kan jag tro :)
Det är planen. ;-) Han hade livat på treårs, har jag hört. Kom helt plötsligt på att han var hingst...

Idag satt jag upp för första gången. Han är ju inte riden sen maj o har gått på hingstbete hela sommaren. Det gick toppenbra, skrittade och travade lite i ridhuset.

I helgen var D på treårstest. Hon skötte sig så himla bra och fick 41p exteriört och gick in i Welshföreningens kvalitetsbok. Tyvärr räckte det inte till något diplom, fick 48p på gångarterna och 47p hopp. En neslig 7:a på traven som vi inte kunde förstå, surt men så är det. Bättre lycka nästa gång :)

Nu är hon äntligen hemma igen och vi ska börja jaga sadel och planen är att börja med inridningen i höst.

I helgen var D på treårstest. Hon skötte sig så himla bra och fick 41p exteriört och gick in i Welshföreningens kvalitetsbok. Tyvärr räckte det inte till något diplom, fick 48p på gångarterna och 47p hopp. En neslig 7:a på traven som vi inte kunde förstå, surt men så är det. Bättre lycka nästa gång :)

Nu är hon äntligen hemma igen och vi ska börja jaga sadel och planen är att börja med inridningen i höst.

Åh så nesligt med 7:an! Men vilka fina exteriörpoäng! :):up:

Har du några bilder från treårs? Kommer knappt ihåg hur hon såg ut :o

Åh så nesligt med 7:an! Men vilka fina exteriörpoäng! :):up:

Har du några bilder från treårs? Kommer knappt ihåg hur hon såg ut :o

Hon va värd mer men positivt är ju att hon har ett par poäng till att ta. Hon är bokad till samma visare till riks nästa år. Har du fb kan du få ett namn att söka på. Fick inga egna bilder tyvärr.

@_Smulan_
Här är den enda bilden jag har. De som visade tog bilder på henne och de finns på fb. Sen kommer det ju upp i kvalitetsboken sen.
s163660.jpg

Lite knasig vinkel och till synes överglad matte.

Woaw vad häftigt! Och vilken galen simultanförmåga... cykla, hålla koll på hästen OCH filma:bump: Bra jobbat!

Han är väldigt väldresserad när han är på det humöret ;) Behövde inte ta i honom alls utan han lyssnade bara på rösten. Är ju en fördel med att han aldrig blir rädd för något. Men det är en jäkligt bra motionsform för hästar som av någon anledning inte ska ridas! Tycker alla hästar ska gå att cykla med, om inte annat är det ett väldigt bra kvitto på hur väl hästen lyssnar på en.

Har precis varit och ridit. Första gången jag red honom efter vilan var i lördags och det gick ärligt så där faktiskt. Vi var i ridhuset vilket han inte är så van vid och dessutom en del andra hästar. Så bjudningen tröt och utan den blir inget speciellt bra. Idag var det nya tag och nu var vi själva på utebanan och dessutom linade jag honom lite kort innan, inspänd och i galopp. Och idag var det min fina häst igen. Massa bjudning och fin i handen och mer fokuserad. Roligt roligt! Hela humöret blir rätt avgörande beroende på hur min häst gått... Så nu ska jag storstäda huset har jag tänkt:D. Blir ridning igen på torsdag och sen ska vi rida lektion på lördag och då hoppas jag på att kunna bli filmad. Spännande!

Fint! Cykla med häst är dock något jag aldrig skulle våga mig på. Även en häst som inte är rädd för något kan reagera på något plötsligt uppdykande (egen erfarenhet).

Nu är vi igång och fröken känns tokfin! :heart
Där ser man vad vilan gör gott... planen är nu lite lättare träningar framöver när hon är mogen och sedan vila över vintern.

Men ja.. vilken häftig ridbarhet det finns hos henne, jag får verkligen bromsa mig själv nu...

Har inga roliga bilder eller ny video ännu så slänger in film från 3årstestet i maj (ej jag som rider) och nu siktar vi på kvaliten som fyraåring :up:

Nu är vi igång och fröken känns tokfin! :heart
Där ser man vad vilan gör gott... planen är nu lite lättare träningar framöver när hon är mogen och sedan vila över vintern.

Men ja.. vilken häftig ridbarhet det finns hos henne, jag får verkligen bromsa mig själv nu...

Har inga roliga bilder eller ny video ännu så slänger in film från 3årstestet i maj (ej jag som rider) och nu siktar vi på kvaliten som fyraåring :up:

Vad kul att se! Hon ser verkligen supertrevlig ut, din " lilla" röda prinsessa. Väl visad och jag hoppas ni fick rättvisa poäng? Ser för mig ut som skritten och galoppen är bättre än traven i dagsläget ?( filmen alltså) utan att traven är dålig, efter hörnpassering i slutet av filmen tycker jag mig se en ganska spänstig trav. Har ju följt hollie och Z ett tag ( nej jag är ingen stalker ;) ) ,utan att vara uppfödare själv och jag hoppas verkligen att hon fortsätter utvecklas och får vara frisk och olycksfri, hon verkar vara en härlig häst

Vad kul att se! Hon ser verkligen supertrevlig ut, din " lilla" röda prinsessa. Väl visad och jag hoppas ni fick rättvisa poäng? Ser för mig ut som skritten och galoppen är bättre än traven i dagsläget ?( filmen alltså) utan att traven är dålig, efter hörnpassering i slutet av filmen tycker jag mig se en ganska spänstig trav. Har ju följt hollie och Z ett tag ( nej jag är ingen stalker ;) ) ,utan att vara uppfödare själv och jag hoppas verkligen att hon fortsätter utvecklas och får vara frisk och olycksfri, hon verkar vara en härlig häst

hej och tack!:) Hoppas också hon håller sig frisk den "lilla" fröken!

Hon var lite spänd och knyter sig i ffa traven i videon, den har en vanligtvis en bra mekanik, men stämmer att galoppen är bäst.
Hon fick 887½ 789 och 9/9 i ridbarhet på ridprovet :banana:
(Diplom gångarter samt klass 1 hoppning )

hej och tack!:) Hoppas också hon håller sig frisk den "lilla" fröken!

Hon var lite spänd och knyter sig i ffa traven i videon, den har en vanligtvis en bra mekanik, men stämmer att galoppen är bäst.
Hon fick 887½ 789 och 9/9 i ridbarhet på ridprovet :banana:
(Diplom gångarter samt klass 1 hoppning )

Vilka kanonfina poäng! det var hon väl värd, tycker jag.
hoppas ju ( när jag ordnat upp med fotoredigeringsprogram igen,) kunna åka ut på lite tävlingar och fota lite, och vad jag förstår bor du i sthlmstrakten ?

Vilka kanonfina poäng! det var hon väl värd, tycker jag.
hoppas ju ( när jag ordnat upp med fotoredigeringsprogram igen,) kunna åka ut på lite tävlingar och fota lite, och vad jag förstår bor du i sthlmstrakten ?

Ja det var hon verkligen värd! Jag hoppades ju på 9 på typ och högre än 7 på skritt, men för dagen var det helt rättvisa poäng, hon ville inte visa skritt för hand utan taktinslag och hon var i växtfas med ngt kort hals samt hög bak på typ.

Vore jättekul om du lyckas fånga oss på bild någon gång! :D planerar att starta henne till våren som 4åring, yes vi finns söder om sthlm.

Ja det var hon verkligen värd! Jag hoppades ju på 9 på typ och högre än 7 på skritt, men för dagen var det helt rättvisa poäng, hon ville inte visa skritt för hand utan taktinslag och hon var i växtfas med ngt kort hals samt hög bak på typ.

Vore jättekul om du lyckas fånga oss på bild någon gång! :D planerar att starta henne till våren som 4åring, yes vi finns söder om sthlm.
Grattis till finfina Poäng :)

KL: Min Prinsessa är konstaterad dräktig nu.. Fölet beräknas komma i slutet av Juli så det blir ju en sen bebis.. Spännande är det i alla fall. Längtar att få hem henne nu eftersom hon har varit borta i 2 månader snart. Bara vi får stallet klart så plockar vi hem henne igen. Hon står just nu hos hingstägaren 50 mil bort..
11811521_1462780877377694_8983216557275418487_n.jpg

Murre har fått en stor sårskada så här står det helt stilla. Han är ohalt och det är inte inflammerat/infekterat men en bra bit "kött" som saknas längst ner på en hov. Är vädret OK kanske vi skrittar en tur, annars blir det mer promenader.. Suck :(
Vill så gärna rida och träna min knäppboll!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Jag har inte hittat nån tråd där man kan önska varandra God jul så här på julafton. Så jag tänkte att då startar jag en. ☺️ Önskar er...
2
Svar
32
· Visningar
673
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 025
Senast: netia
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 558
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 582
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar