12:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag och Murre är på g igen efter sommarbetet men tar det lugnt. Vi flyttade till en lösdrift för några veckor sedan och vi båda trivs redan hur bra som helst. En vetcheck har vi också hunnit med - allt så fint ut. Dock har även vi problem med mugg - nu på alla fyra benen.. Suck, men det går nog också åt rätt håll.
Bockar gör han som vanligt men lite värre - sist vi galopperade satt jag löst tre gånger :nailbiting: Efter det fick vi en så härlig galopp att jag höll på att svimma :heart

Ska försöka boka in min första träning till veckan, och hoppas på bilder då!

Cash har för första gåmgen gått med ny ryttare och han skötte sig exemplariskt! Sååå trygg och stabil <3

Jag red på Cayenne ute samtidigt och vi travade utan ledare för första gången! Gick kanon men jag har tömkörning på schemat.. Han har mycket att komma tillbaka från hans dåliga mknnen med vargtänder.. Han går bäst på lång tygel i skritt och svag kontakt i trav. Kontakt med bettet utan ryttare går mkt bättre :)

Meeeen han gick å skadade sig i hagen idag och är det inte bättre imorgon så blir de klink troligen. Vet ville avvakta för att han inte är halt.. Men ja alltså jag kör direkt till helsingborg isf..

Tjock i vänster bak.. Och stel, så ja det får vi se om de blir bättre! Hoppas..

Vi flyttar på torsdag jag och Cayenne!

Lite allmän fråga; hur tänker ni med trots och sånt? Murre har helt plötsligt fått svårt med bjudningen och protesterar ganska rejält på även små saker (gå rakt fram i trav, typ). Han är precis kollad av veterinär. När vi är ute med sällskap har han varit snäll, bara bockig som vanligt ;)
Dags att backa (och göra vaddå?), sätta ner foten och vara tuff eller låta honom vila igen (nyss börjat igen efter sommarvilan)?

Sist detta hände var jag tuff och då gick det över snabbt och vi tog steg framåt i utbildningen :)

Nu blir de krångligt här!

Cayennes vänster bakben blev bra efter bara någon dag! Toppen hurra säger jag!

Men sen när jag skulle flytta (igår) var han halt på höger bak ist och jag bytte häst. Tog med mig Cash istället :)
Resan va chaos, inte kul å byta däck på E4.an med en unghäst som aldrig åkt ensam förut.. Men Cash var jätte duktig i alla fall!

Får sedan höra efter att veterinären varit ute att Cayennes skada inte är så illa som jag trodde. (Jag trodde typ senan av och chaos) han hade fått en smäll på högerbak och feber, lymfa på det. Så vet ordinerade metacam och pencillin i 5dagar. Kändes skönt att det inte var värre. Inte halt idag så det har redan gått åt rätt håll iaf! :)

Cash är dock ett vilddjur! Han har aldrig stått på stall tidigare och han går endast ute från 08.30-15.30 så han är inte jätte glad.. Men de ingår ju så ska försöka få längre utevistelse senare :)

Hej!

Jag har smygläst lite här några veckor, men nu när jag fått köpet klart kan jag ge mig till känna.

Är, sen i onsdags, ägare till en -12:a. Han är fortfarande hingst, e- Zuidenwind och ue Come Back II. Kastrering sker om ett par veckor.
Planen är tävling i framför allt dressyr, på i alla fall msv nivå om några år. Hoppar gör vi gärna, men mer till husbehov för lust och framåtbjudning.

11954839_10152674652032824_2262749395344189353_n.jpg

Sigge (som han kallas) står fortfarande kvar hos förra ägaren, för jag kan inte ta hem honom förrän han vet att han är valack.

Var dit och borstade och longerade lite idag, så han fick prova min hoppsadel. Det gick bra och sadeln verkade passa. :-)
Han är inte riden sen treårstestet i maj, och har gått på hingstbete hela sommaren.

Ska bli kul att hänga i tråden och följa er andra oxå!

Hej!

Jag har smygläst lite här några veckor, men nu när jag fått köpet klart kan jag ge mig till känna.

Är, sen i onsdags, ägare till en -12:a. Han är fortfarande hingst, e- Zuidenwind och ue Come Back II. Kastrering sker om ett par veckor.
Planen är tävling i framför allt dressyr, på i alla fall msv nivå om några år. Hoppar gör vi gärna, men mer till husbehov för lust och framåtbjudning.

11954839_10152674652032824_2262749395344189353_n.jpg

Sigge (som han kallas) står fortfarande kvar hos förra ägaren, för jag kan inte ta hem honom förrän han vet att han är valack.

Var dit och borstade och longerade lite idag, så han fick prova min hoppsadel. Det gick bra och sadeln verkade passa. :-)
Han är inte riden sen treårstestet i maj, och har gått på hingstbete hela sommaren.

Ska bli kul att hänga i tråden och följa er andra oxå!

Grattis, ser jättefin ut :d:)

En annan fråga till alla, när har ni tänkt hoppa in era hästar lite lätt? Hur brukar ni lägga upp det? :)

@tolksele Tror det är frågan om fingertoppskänsla här. Jag tror att jag skulle backa lite och träna på bjudning, antingen via tömkörning eller longering. Befästa framåtdrivning och se att han svarar på röstkommandon.

Om du är säker på att han tramsar kan det vara dags för en diskussion, men jag tror att hästen ska få möjlighet att förstå vad man menar innan man gör det. Han kanske har glömt lite av arbetet ni gjort på egen hand och glatt bara hänger på när ni har sällskap? Svårt, det där :confused:

@MattiZ Men kära värld :o Verkligen fullt upp. Hoppas att det faller på plats för pojkarna!

Ja gud ja det har varit ståhej! Men Cayenne blir bättre så det går åt rätt håll och Cash får ny och större gröshage imorgon så då kanske han blir nöjdare :)

Jag ska rida in Cayenne klart sen ska han vila och hoppas in till våren. Cash har gått över bommar i trav och inhoppningen fortsätts i vår :)

@tolksele Tror det är frågan om fingertoppskänsla här. Jag tror att jag skulle backa lite och träna på bjudning, antingen via tömkörning eller longering. Befästa framåtdrivning och se att han svarar på röstkommandon.

Om du är säker på att han tramsar kan det vara dags för en diskussion, men jag tror att hästen ska få möjlighet att förstå vad man menar innan man gör det. Han kanske har glömt lite av arbetet ni gjort på egen hand och glatt bara hänger på när ni har sällskap? Svårt, det där :confused:

Longering har jag fått tränarorder om att låta bli :p vi har ridit både med sällskap och ensamma, sist trotsade han endel trots sällskap :D
Kickar, bockar, reser sig. Ingen skillnad mellan bett och bettlöst.

När jag funderat lite på det kom en sån här period några veckor/ en månad efter att han flyttade hem till mig så tror det kan hänga ihop med flytten..
Nu känner han sig liksom hemma och då har man lite tid och ork att bråka med matte :grin:
Han har vilat några dagar och nu börjar jag nog med promenad och tömkörning och sen ridning så får vi se.

Lite allmän fråga; hur tänker ni med trots och sånt? Murre har helt plötsligt fått svårt med bjudningen och protesterar ganska rejält på även små saker (gå rakt fram i trav, typ). Han är precis kollad av veterinär. När vi är ute med sällskap har han varit snäll, bara bockig som vanligt ;)
Dags att backa (och göra vaddå?), sätta ner foten och vara tuff eller låta honom vila igen (nyss börjat igen efter sommarvilan)?

Sist detta hände var jag tuff och då gick det över snabbt och vi tog steg framåt i utbildningen :)

Visst var din häst lite tuff i övrigt? Min är också det och hade det varit Lona som gjorde så där skulle jag försökt att rida ut det, han måste ju ändå göra det du begär förr eller senare så ta tjuren i hornen :up:

Grattis, ser jättefin ut :d:)

En annan fråga till alla, när har ni tänkt hoppa in era hästar lite lätt? Hur brukar ni lägga upp det? :)
Jag ska rida igång min lite sen tänkte jag ganska snart börja med att hoppa in henne. Börjar nog bara med att trava över en bom för successivt lägga på fler och sen bara hoppa små kryss med markbom så odramatiskt som möjligt :laugh:

Äntligen har jag allt så jag kan rida min häst! Hade ute en sadelprovare förra veckan och fick en sadel utprovad till oss, men då är stropparna för korta så gjorden jag hade hemma var för kort så nu efter lite letande fått tag på en längre och med bredare platta så det blir lite tryckfördelning. Lona skötte sig utmärkt på sadelprovningen, vi provade bara den jag köpte då den låg bra och hon började bli trött, var lite tjurig i början men eftersom märkte hon att sadeln inte tryckte och då försvann tjureriet.

I söndags red jag första gången sen provningen och Lona har ju haft lite sadeltvång i sommar, men igår spände jag gjorden gick ett varv och hon spände till en gång sen var det inge mer, skönt att allt bara berodde på dålig sadel och gjorden. Känns bra att man har en känslig häst som säger till så fort något är fel.

Lona har vilat hela sommaren, jag har endast suttit upp och ridit ett få tal gånger. Igår började jag med enkla saker, inte tvärstanna när jag begär avsaktning, inte slå med huvudet i halten, övergångar till skritt och trav. Fram när jag säger fram.

Jag tror jag tänker rida henne 3 gånger i veckan, varannan dag. Och dagarna hon inte rids blir hon tömkörd eller släppt i ridhuset. Vad tror ni om det? Hur lägger ni upp det? Har ni någon plan?

20150830_185702_55e4662e2a6b22a43cf5e01b.jpg

20150830_191728_55e46639e087c328ab5aeea6.jpg

Visst var din häst lite tuff i övrigt? Min är också det och hade det varit Lona som gjorde så där skulle jag försökt att rida ut det, han måste ju ändå göra det du begär förr eller senare så ta tjuren i hornen :up:

Ja precis, lite snällt uttryckt ;)
Nu har han blivit biten rejält över ryggen och saknar päls så kommer bli vila ett tag.

(Till det andra inlägget)
Jag brukar försöka rida 2-3 gånger i veckan och annat (tömkörning, träning från marken, promenader) så att han aktiveras 4-5 gånger per vecka. Tycker det är viktigt med rena vilodagar, men så går han ju på lösdrift också så inget behov av att "springa av sig". Murre är ganska omusklad över ryggen (igen.. Hej kraftfoder!) och jag vill därför inte sitta på honom för mycket.

Cash är helt igångsatt och rids 3gånger i veckan. Promenad idag och torsdagar då jag har mina kvällsträningar med annan häst oftast, så de blir lagom. Ibland kommer jag rida, Måndag, onsdag, torsdag så det blir lite blandat. Idag har vi hälsat på kossorna och de var trevligt då han knappt kollade på dem. Duttig plutt! Samt har vi tagit oss igenom spolspiltan utan problem, så nästa gång ska han få vatten på fossingarna ^^

Cash står ju tyvärr inne ganska mycket och jag kan inte göra så mycket åt saken, men han har tagit det väldigt bra faktiskt! Energin är på topp och han exploderar nästan när han får jobba. Ett plus är att han faktiskt tycker det är himla roligt så vi har tagit stora framsteg på de 3 ridpassen jag haft här :)

Idag tog vi några sträckor längs ute slingan, då vi har ont om ridvägar tyvärr så fick de bli så. Lät honom sedan galoppera 2varv åt varje håll i mega paddocken. Smackade på lite och lät han sträcka på en del och det verkar som om vi börjar hitta en riktigt härlig bjudning i galoppen igen. Den nya dressyrsadeln gör susen, han gillar den iaf :) Han har dessutom slutat helt med att försöka ta höger galopp i vänster varv sedan jag fick denna sadeln så antar att det är positivt ;)

Man kan inte tro att han drar 155 i täcke när man kollar på honom. Han har ju ingen MASSA xS

11986320_10153590110953094_2688566979094109865_n.jpg

Cash står ju tyvärr inne ganska mycket och jag kan inte göra så mycket åt saken, men han har tagit det väldigt bra faktiskt! Energin är på topp och han exploderar nästan när han får jobba. Ett plus är att han faktiskt tycker det är himla roligt så vi har tagit stora framsteg på de 3 ridpassen jag haft här :)

Idag tog vi några sträckor längs ute slingan, då vi har ont om ridvägar tyvärr så fick de bli så. Lät honom sedan galoppera 2varv åt varje håll i mega paddocken. Smackade på lite och lät han sträcka på en del och det verkar som om vi börjar hitta en riktigt härlig bjudning i galoppen igen. Den nya dressyrsadeln gör susen, han gillar den iaf :) Han har dessutom slutat helt med att försöka ta höger galopp i vänster varv sedan jag fick denna sadeln så antar att det är positivt ;)

Man kan inte tro att han drar 155 i täcke när man kollar på honom. Han har ju ingen MASSA xS

11986320_10153590110953094_2688566979094109865_n.jpg
Oj min har fortfarande 135 och cob i grimma/träns

Har ni mätt era på länge? Jag har tänkt på det länge men det har inte blivit av. Skulle tippa på att han är kring 165 nu ☺

Har inte mätt min men hon har vuxit över sommaren :angel: 170 cm vid treårstestet så tippar på några cm till sedan dess.....

Har tömkört henne en gång och suttit 2 ggr på stubbåker, hon har fått en allergisk reaktion för ett tag sedan som jag trodde var över nu men icke. Och nu ögoninflammation så vi avvaktar med igångsättning.

Sedan är det dags att leta ny sadel till fuxan...

Bilden tagen för några veckor sedan, i växtfas som synes.

11885320_10153084600981344_8246796600443613991_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Jag har inte hittat nån tråd där man kan önska varandra God jul så här på julafton. Så jag tänkte att då startar jag en. ☺️ Önskar er...
2
Svar
32
· Visningar
673
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 025
Senast: netia
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 558
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 582
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar