12:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fina 12or i tråden.

Jag vet inte riktigt vad det blir av min 12a e. Stalypso-Turban Rose, hovslagaren föreslog senast hon var här voltigehäst, eller polishäst. Han är +175 cm i mankhöjd och ca 180 cm i bakdelen nu. Inte påbörjad inridning ännu av förklarliga skäl, får se om han inte är så överbyggd i höst så kanske han rids in då, eller så får han vänta till 2016. Han har bra gångarter, och han är snäll och lyhörd, så kanske passar han en lång dressyrryttare? Jag har en helsyster f.10 ( "bara" 175 cm i mankhöjd) som har mycket bra ridbarhet, och de är väldigt lika i temperamentet.

085944.jpg

Har suttit på Cayenne utan ledare nu, gick utmärkt :)

Dock måste jag komma igång med tömkörning och sånt då han inte alls vill ta bettet rätt.. Troligen för att han hade bett och tränades med de när han hade en jobbig vargtand? :/

Cash var riktigt otrevlig idag och ville inte göra någonting jag ville. Han ville inte ens träna. Han flippade ur när vi skulle till stallet och förstod inget vi tränat på någonsin... Han stegrade nog 7 gåger men jag släppte honom inte. Förstår inte vart de kom ifrån. När han förstod att de var dags att börja träna gick de att longera samt hjärnträna lite uppgifter sen gick de att gå in i stallet och allt var som vanligt igen? Han kändes bara allmänt sur? Möjligtvis lite klaustrofobi för stalldörrarna är trängre än de hemma men jag försökte inte ens tvinga honom så hans reaktioner var överdrivna till hundra. Kan ha missat något men har försökt annalysera allt och hittar inget annat än att han är unghäst och satte sig på tvären? Han skulle inte göra som jag ville bara. Efter jag fick honom på kroken gick han lix in på 2sek utan ens en sur min så? Blubb ska dit imorgon med för å se så inget dåligt beteende är befäst.. Han kanske behöver sättas igång igen? Han har vilat sen mitten på maj?

Blir lite ställd bara då han inte gjort sågär någonsin tidigare.. Men ja nytt ställe och allt, jag är bara imponerad över hyr bra mitt tålamod blivit ;) vi hade en lång mysstund i stallet sen och allt verkade ok så :)

Hoppas bara de går bättre imorgon!

Har börjat hantera Libro mer nu då han har blivit odräglig av att bara gå och lata sig. Tömkörde för första gången efter vila, helt plötsligt i skritt gjorde han fyra jämfotahopp och fortsatte sedan helt oberörd framåt igen. Överskottsenergi?! :D
Vi tar oss fram i långsam takt, ska slänga på sadeln någon dag och hänga lite tänkte jag.

Har suttit ensam på Cayenne igen och skrittat lite, toppen kille! Gick bättre med bettet idag då jag satte upp det ett snäpp och då vart han nöjdare i alla fall :) Jag funderar även på att skicka Cayenne på "inridning" Just för att det inte känns som om jag har tid eller möjlighet till hjälp för att få ordning på hans stackars mun. Som för övrigt är super fin enligt hästtandläkaren. Han har helt enkelt inte fått lära sig att bett inte är farligt. Han tar in bettet lättare i munnen i alla fall så det är ju några små steg i rätt riktning! Ska över väga om jag ska skicka iväg honom eller ej, kan ju bli fel då också.....

Cash var sitt vanliga jag igen och bråkade inte ens en liten smula, så ingen skada skedd skulle jag vilja säga! Jag red honom även idag och jag konstaterar överskottsenergi med en del av uttråkning! Jäklar var het han var och jobbade något ruskigt bra idag. Tog några super fina galopper och jag har även börjat kika efter en dressyr sadel åt honom :)

image_zpstpmdgdzy.jpg

image_zpsfvjsrdew.jpg

Innan

Efter
image_zpsktneinvp.jpg

I mitt stilla sinne har jag insett att han behöver x-vid i bom? Eller tänker jag helt fel?
Sadeln ligger an längs hela ryggen så den är inte för svängd eller för rak, satt jätte bra i den och han fick ett sjuh*lvetes steg som jag absolut inte är van vid. Galopperade mer än gärna och tog galoppen direkt på galoppskänkeln så han verkar gilla den i alla fall. Han var mer väl villig och tog ut steget jätte mycket mer än vad jag är van vid. Även om den åkte fram och matte ska byta ut stropparna till riktigt läder så är jag nöjd. Ska testa xvid nästa gång, men vill ha lite åsikter från er också? :)

image_zpstpmdgdzy.jpg

image_zpsfvjsrdew.jpg

Innan

Efter
image_zpsktneinvp.jpg

I mitt stilla sinne har jag insett att han behöver x-vid i bom? Eller tänker jag helt fel?
Sadeln ligger an längs hela ryggen så den är inte för svängd eller för rak, satt jätte bra i den och han fick ett sjuh*lvetes steg som jag absolut inte är van vid. Galopperade mer än gärna och tog galoppen direkt på galoppskänkeln så han verkar gilla den i alla fall. Han var mer väl villig och tog ut steget jätte mycket mer än vad jag är van vid. Även om den åkte fram och matte ska byta ut stropparna till riktigt läder så är jag nöjd. Ska testa xvid nästa gång, men vill ha lite åsikter från er också? :)

Sadeln ser helt klart ut att vara för smal. Sen är det ju alltid svårt att säga något endast från en bild, men ta kort på hela hästen nästa gång så blir det iaf lite lättare att säga något om hur sadeln ligger :)

Sadeln ser helt klart ut att vara för smal. Sen är det ju alltid svårt att säga något endast från en bild, men ta kort på hela hästen nästa gång så blir det iaf lite lättare att säga något om hur sadeln ligger :)

Haha jag hade tänkt göra det men va i stallet och ja det är vääääldigt lite med utrymme xD så ska försöka ta bild utomhus nästa gång :)

Jag ska prova med ett bredare järn på fredag så de blir snart ;)

• Gilla
Reactions: Io
Ojj ojj ojj! Vilken häst jag fått, har nog inte hört så mycket frustningar i slutet av ett träningspass som idag xD Han skrittade tom perfekt idag. Hans lite valpiga "vinglighet" jag trodde endast berodde på unghästfasen är helt borta, märker inte ens av den längre. Han skrittar ledigt och aktivt på, precis som han gjorde under inridningen(när den sadeln passade) Han galopperar lugnt, lättsamt och tar galoppskänkeln perfekt. Mitt A barn har just uppgraderats till ett Wonderchild ;) haha

Jag la nog dock sadeln lite för långt bak från början, eftersom den gled fram lite. Men han kanske även är på gränsen till xx-vid? vilket jag dock har svårt att tro. Kändes super bra idag även om sadeln åkte fram lite. Har heller ännu ingen sadelgjord som passar, så kan även tänka mig att de beror på det.(den är väldigt löst spänd)

image_zpsfazytyoh.jpg

image_zpsvh6krnex.jpg

Fick tyvärr inga super bra bilder, men lite åsikter går nog att få fram ändå. Ska ta ut en ET med nästa vecka eftersom han verkar mindre villig i vänster varv, men samtidigt är det mitt sämsta varv så kan likagärna ha med mig att göra. Men bäst att vara på den säkra sidan :)

image_zpsenymtoeh.jpg

image_zpsqc6ljvu7.jpg

Storm vilar sig som det sig bör. Var och hälsade på henne idag. Ibland funderar jag på att låna ut henne till någon duktig ryttare, tills jag själv blir frisk, men å andra sidan så är hon bara tre år och ska knappt ridas. Hon bryr sig ju inte det minsta. :laugh:

3_by_tontorollostorm-d93mc3e.jpg

Min har börjat fälla tänder, så nu blir det vila från bett tills de nya tänderna kommit fram. Är det fler som byter tänder nu?

@MattiZ tycker sadeln ser ut att ligga bättre på första bilderna. På de sista (när den glidit fram?) ser den ut att ligga i lite bakvikt. Men är hästen nöjd och känns bättre så hade jag trott på honom, det är ju det allra viktigaste! Jag bytte sadel till min i våras till en vidare bomvidd eftersom den andra hamnade lite, lite i bakvikt. Den nya såg ut att ligga jättebra, men hästen hatade den... Tappade all bjudning och ville knappt gå fram. Fick backa och byta tillbaka till gamla sadeln och sen övertyga honom om att det var kul att bli riden. Ändå hade han bara gått med nya sadeln två gånger. Efter den fadäsen så hann vi inte bli klara med ridningen till treårs. Har lite ångest inför att testa rida med annan (dressyr-)sadel nu i höst. :crazy:

@MattiZ Tycker inte sadeln ser ut att ligga bra faktiskt, fortfarande i bakvikt sen om det beror på att det är fel bomvidd eller om den är för rak är ju svårt att säga. Beroende på hur manken ser ut på din häst så kan ju vidden vara rätt men att den inte är tillräckligt öppen fram. Skriv i någon av de sadeltrådar som finns, där finns fler folk som kan ge tips :)

Här har det också hänt lite :) Gloria har fått flytta från betet till ny stallplats (eget stall förut, första gången på 10år jag står inhyrd) så det känns väldigt kul och spännande! Resan gick jättebra och hon verkar trivas :) Denna vecka är det skoning och förhoppningsvis lite ridning som gäller.
2015-07-29_122933_55b90f6a2a6b226012cfe9c6.jpg

Gloria och min mor
image_55b912f3e087c33d0de2da5e.jpg

image_55b91325ddf2b343aa4a3920.jpg

image_55b913172a6b2260d482fddc.jpg

image_55b9140be087c33c91aaaab3.jpg

Sedan i maj när hon gått på bete ha jag inte borstat man och svans så det gick åt lite pälsglans att reda ut det... De andra unghästarna på betet har smakat lite på manen och så har hon kliat av lite så den var VERKLIGEN inte snygg!! :o men det var väll lika bra för då kunde jag inte komma med mer undanflykter för att slippa klippa den :p

Så numera har hon en vuxenfrisyr, lite ojämnt o så men bättre än innan :up:
20150802_100449_55bfd663e087c378127d1c59.jpg

2015-08-01_155051_55bfd5f9ddf2b32bae8428b3.jpg

Min lilla vildhäst blir mer och mer hanterbar. Det går numer att promenera utan att hon sliter sig (alltid med trygga tanthästar som sällskap, men ändå!). Hon har fått pröva bett, täcke och benskydd.
Igår hade vi miljö träning på hög nivå när vi var på ridbanan. 3 skärmflygare som cirkulerade på låg höjd över våra huvuden. Lilla K brydde sig inte det minsta. :banana:
Att hon sen höll på att dö i panik när jag tog av mig handskarna är en annan historia :banghead:

image_zpseohssf07.jpg

Min lilla vildhäst blir mer och mer hanterbar. Det går numer att promenera utan att hon sliter sig (alltid med trygga tanthästar som sällskap, men ändå!). Hon har fått pröva bett, täcke och benskydd.
Igår hade vi miljö träning på hög nivå när vi var på ridbanan. 3 skärmflygare som cirkulerade på låg höjd över våra huvuden. Lilla K brydde sig inte det minsta. :banana:
Att hon sen höll på att dö i panik när jag tog av mig handskarna är en annan historia :banghead:

image_zpseohssf07.jpg
Skönt att det går framåt! Hon verkar vara väldigt lik min förra i psyket så jag vet vilken resa du gör. Tro mig, allt jobb är värt det i slutet.

D har åkt iväg på träning inför treårstest. Efter att ha klappat omkring på alla andra cobbar där så inser man hur stor hon är jämfört med sina raskompisar. Innan hon åkte så har jag hunnit sitta en del och även skrittat lite på ridbanan. Hon är extremt rörlig i kroppen och har lite svårt med balansen men vad fina de är från ryggen när man äntligen kommer upp!

Planen för henne när hon kommer hem igen är att komma igång och skritta ut i skogen och fortsätta arbeta för hand.

Skönt att det går framåt! Hon verkar vara väldigt lik min förra i psyket så jag vet vilken resa du gör. Tro mig, allt jobb är värt det i slutet.

D har åkt iväg på träning inför treårstest. Efter att ha klappat omkring på alla andra cobbar där så inser man hur stor hon är jämfört med sina raskompisar. Innan hon åkte så har jag hunnit sitta en del och även skrittat lite på ridbanan. Hon är extremt rörlig i kroppen och har lite svårt med balansen men vad fina de är från ryggen när man äntligen kommer upp!

Planen för henne när hon kommer hem igen är att komma igång och skritta ut i skogen och fortsätta arbeta för hand.

Skönt att höra att det finns hopp. :)
4 månader av blod, svett och tårar (bokstavligen). Men nu äntligen är vi på väg åt rätt håll.
Maken till lättlärd häst har jag aldrig varit med om, vilket inte alltid är bra...

Kul att komma upp på ryggen! Hur tar hon det? K är också väldigt rörlig. Tror till och med det står det i vet besiktningen! :o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Jag har inte hittat nån tråd där man kan önska varandra God jul så här på julafton. Så jag tänkte att då startar jag en. ☺️ Önskar er...
2
Svar
32
· Visningar
676
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 025
Senast: netia
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 558
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 582
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar