Har inte haft tid att hänga på Buke på ett tag och sidan krånglar även för mig så jag kan inte se några notiser.
Hur som...en liten uppdatering från oss!
Det blev inget treårs för oss då Musse inte var i fas mentalt. Med facit i hand kan man konstatera att att stå på box mer än halva dygnet och dagtid gå med två gamla sura valacker som bara vill äta och sparkas om man försöker få igång en lek inte är hans grej. Försökte man göra något var koncentrationsspannet ungefär 1 sekund, i övrigt var han mer i luften än på marken. Pilligheten med mulen var mer intensivt irriterande än alla norrlands mygg på en kvm.
Allt detta slutade dock i princip en halv dag efter att han kommit ut på betet. Men detta gör också att jag troligtvis inte kommer visa honom för kvalitetsboken i vår utan kommer ha honom på lösdrift med andra hingstar/roligare valacker igen då det uppenbarligen är det han mår bäst av. Då han är fantastisk under för honom rätt livsomständigheter så kommer han dock få gå kvar som hingst sålänge.
Han är nu även riden i skritt, trav och lite galopp barbacka och bettlöst (kapson men med tredelat på som nödhjälp för när han blir ponnybusig), är lättstyrd, lättreglerad och kan stanna på hjälper och röst i alla gångarter. Även i hagen bland andra hästar och bort från dom. Lär sig sjukt fort som vanligt så det här har han lärt sig på de extremt få och korta tillfällen vi ridit. Vi har även arbetat lite från marken där han bla gör fina öppnor och slutor i skritt och trav vid hand.
Här är han för någon vecka sedan med mitt barn som är lika gammal.
Jättefin!
Det gör massor för humöret om de går med tråkmånsar, det har jag också märkt av på min. Han har gått tillsammans en inte så lekfull äldre valack i våras och jag upplever att han är mer harmonisk nu på betet när han går med mer busiga individer.