12:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu är det officiellt sommarlov för min lille smörkola. Han ska få chilla till åtminstone början på september då vi ska jobba vidare med inridningen!

jd62.jpg

jd63.jpg

jd64.jpg

jd65.jpg

jd66.jpg

jd67.jpg

jd68.jpg

Han är sjukt fin <3

Min 12:a går också på bete tillsammans med sin kära mor. :)
11336829_1427056330950149_2328695093524954560_o.jpg

Min plan är att köra på under sommaren med bara mindre vilo-perioder, så länge jag orkar. Kommer börja på nytt jobb i mitten av juli och behöver då pendla så får se om jag ställer av honom någon månad då innan jag kommit in i jobbet.

För övrigt testade jag min dressyrsadel och satte lite tryck i Murrebus för första gången i veckan och jösses vad han bjöd upp! Jag är så galet nöjd och stolt och glad över min fina häst som för övrigt glatt möter mig i hagen så fort han ser mig :love:

Vet inte om frågan kommit upp tidigare men nu har Lona vilat nästan exakt 4 veckor helt. Det är mycket humör och attityd i henne och jag känner att jag måste börja jobba med henne nu, ledarskap, tömkörning och promenader. Var gör ni med era hästar, vilar dom helt? rider ni?

Vet inte om frågan kommit upp tidigare men nu har Lona vilat nästan exakt 4 veckor helt. Det är mycket humör och attityd i henne och jag känner att jag måste börja jobba med henne nu, ledarskap, tömkörning och promenader. Var gör ni med era hästar, vilar dom helt? rider ni?

Murre är också ganska odräglig för tillfället. Jag kommer försöka rida/tömköra ordentligt regelbundet nu i 2-3 veckor, helst varje dag. Sen ställa av och låta stå i 2-3 veckor (börjar nytt jobb så passar bra med det :)). Så som det har blivit nu, när ridning, jobb från marken och vila har blandats (typ 3-4 aktiviteter/vecka) har mest gett mig en frustrerad och pigg häst som inte kan koncentrera sig.

Murre är också ganska odräglig för tillfället. Jag kommer försöka rida/tömköra ordentligt regelbundet nu i 2-3 veckor, helst varje dag. Sen ställa av och låta stå i 2-3 veckor (börjar nytt jobb så passar bra med det :)). Så som det har blivit nu, när ridning, jobb från marken och vila har blandats (typ 3-4 aktiviteter/vecka) har mest gett mig en frustrerad och pigg häst som inte kan koncentrera sig.
På vilket sätt är han odräglig?

På vilket sätt är han odräglig?

Han är pigg men har lite svårt att veta hur han ska hantera det, varierar mellan att vägra gå framåt, bli skitförbannat och köra rodeo om jag säger åt honom på skarpen, blir rädd för saker (ponnyn lyfte på ett ben, Murre flyger i taket), rusa, stå stilla osv osv ;)
Är en lite speciell ras iofs men tror det upplägget blir bäst för oss.

Silhouette reds in i höstas, vilade 2 månader i vintras, sattes igång i mars och blev riden ca 10 min/ tömkörd/ promenerad 3 ggr / vecka fram till treårs testet i maj. Sedan dess har hon gått på stort bete och vilat. Hon ska få vila iallafall till slutet av aug.

Tycker det är viktigt att de får mentalt "smälta" allt de varit med om, samt att deras växande kroppar hinner återhämta sig ordentligt under sommaren. Har man bara befäst ridningen ordentligt innan vilan, så glömmer hästen inte vad den lärt sig, utan mognar både kroppsligt och mentalt under vilan.

Jag tror att en del protester från hästens sida kan bero på att de är trötta i huvudet och kroppen och behöver bara få vara ifred ett tag.

Min har fått vila direkt efter 3-års. Och kommer att få vila minst 6 månader nu. Mest eftersom jag är gravid och ska ha barn i september..
Va inne ett tag på att låna ut honom, men vill inte riskera att få hem en förstörd häst efter ngr år. Så han har flyttat tillbax där han är född och kommer att gå i flock, där dom är ute från tidig morgon till sen kväll. Förutom nu när dom får på bete då..

Min har vilat i 7 veckor nu och ska vila ca 5-6 veckor till är planen. Han vilar helt och hanteras knappt alls, förutom visitering/flugskydd/gos. Vid igångsättningen planerar jag in 2 veckors promenader/tömkörning innan jag sitter upp. Sen ska han ridas ~3 månader innan han får vila igen över vintern när det ändå inte är särskilt kul att rida, speciellt när man inte har ridhus ;)

Testar att lägga in en liten film om det fungerar

Oj vilken dålig kvalité det blev :crazy:

Fio har vilat helt i en vecka nu, och kommer vila helt tills jag får på henne skor igen, men med hovslagarbrist så det skriker om det kan det ta ett tag. Hon vilade halvt direkt efter treårs också, mest tömkörning, lastning, promenader några dagar i veckan. När hon har fått på skor igen ska vi mest tömköra, åka iväg till ridhus och löshoppa ett par gånger för att hon tycker att det är kul och vi ska hålla igång åkandet i transport. Nu åker jag ut till henne varannan dag, tar med allt nödvändigt ut i hagen och fixar med henne där och ger mineraler.

Hon tycker inte om hovslagare men stå still i hagen med grimskaftet om halsen när matte raspar till kanterna på hovarna är tydligen helt ok...ston alltså :confused:

Kl. eller något ;)

Först och främst måste jag skriva att jag beundrar verkligen er som skriver, lägger upp foton och snackar! Det är så himla roligt! Jag ska verkligen försöka få med kameran ut och börja fota mina småttingar också snart! Men lite uppdateringar får räcka så länge ;)

Cash; Ser förövrigt ut som en mjölkko typ. Stor gräsmage, hög som bara den bak, går på bogarna typ och är lång som attan helt plötsligt.. Ligger å idisslar hela dagarna(aka.sover) Samt gör inget vettigt alls. Så hans kropp är inte med på växtfasen just nu, men han är i alla fall fullt frisk! Och väldigt väldigt mysig :D

Cayenne; Förövrigt väldigt otippat att mina båda hästar slutligen heter något på C (+ Gamlingen som börjar på K) Aja jag har mest jobbat neutralt till en början med honom, sedan åkte vargtanden ut den 29.de och den 7.de Juni satt jag på honom för första gången. Världens lugnaste individ att ha å göra med. Fruktansvärt lättsam att arbeta ihop med! Nu idag är det 3.dje gången jag sitter på honom och har skrittat med sadel för första gången(med mig i den alltså). Allt går galant :) Jag har även börjat klickerträna honom för att lättare lära honom att saker han tycker är farligt inte är farligt. Som mätpinnen, pallen eller andra små saker. Viktigast har varit vattenkoppen, för den var ju en fara inte värd att gå nära även när man är törstig enligt Cayenne. ;)

Han är helt över energisk nu och vill bara JOBBA JOBBA JOBBA! hehe så efter imorgon får han en paus fram tills måndag nästa vecka. Han behöver nog det. Han är även testad för mask pga att vet tyckte de va nödvändigt.(Han va ju rätt tunn och vägrade släppa vinterpälsen för ens förra veckan.) Dock verkar han bara ha haft dåligt foder, för nu är han rundare och har börjat växa. Kan vara kombination lite sämre foder + växtfas kan jag tänka mig :) Är nöjd över att han mår bra iaf!

Vattenkopp träning;
11206936_10153361793733094_5090369632228210456_n.jpg

11429939_10153371100658094_8599682437729708934_n.jpg

11401295_10153388955618094_7905955167620475726_n.jpg

Igår gick Murre jättebra, vi var ute på ängen och fokuserade på galoppen. Han behöver hitta bättre framåtbjudning men igår var faktiskt riktigt bra! Kanske bäst av allt var när han fattade fel galopp och rättade sig med ett klockrent byte :love:

Igår var vi ute på vår första promenad tillsammans, guldstjärna till Lona som inte brydde sig ett dugg om någonting, letade grästuvor på vägen hem . Idag fick hon nya framskor och blev verkad bak, första gången det togs av skor och hon stod som ett ljus, guldstjärna igen :love:
temporary-image1434914027015_55870cece087c3166b9e3fcb.jpg

Min går på bete med kompisar. Rider inget och lär inte rida igen förens nästa år, om ingenting ändras. Gör ingenting med henne nu, Hon leker hela dagarna på sin lilla ö med kuperad terräng.

Idag kunde jag inte låta bli, jag skulle prova en sadel men den passade inte, blev lite besviken men fick låna stallkompisens eftersom jag var så inställd på att få sitta upp idag. Hon spände sig och skuttade runt lite för sadeln men det släppte efter en stund och då hoppade jag upp och skrittade två tre varv sen travade jag ett varv åt varsitt håll, wii.

20150624_123306_558abdb2e087c33297868a83.jpg

20150624_123617_558abdb72a6b222e01462d19.jpg

20150624_123702_558abdbb2a6b222e653411c1.jpg
20150624_124020_558abdc0e087c332d7f3d73a.jpg

Har inte haft tid att hänga på Buke på ett tag och sidan krånglar även för mig så jag kan inte se några notiser.

Hur som...en liten uppdatering från oss!
Det blev inget treårs för oss då Musse inte var i fas mentalt. Med facit i hand kan man konstatera att att stå på box mer än halva dygnet och dagtid gå med två gamla sura valacker som bara vill äta och sparkas om man försöker få igång en lek inte är hans grej. Försökte man göra något var koncentrationsspannet ungefär 1 sekund, i övrigt var han mer i luften än på marken. Pilligheten med mulen var mer intensivt irriterande än alla norrlands mygg på en kvm.
Allt detta slutade dock i princip en halv dag efter att han kommit ut på betet. Men detta gör också att jag troligtvis inte kommer visa honom för kvalitetsboken i vår utan kommer ha honom på lösdrift med andra hingstar/roligare valacker igen då det uppenbarligen är det han mår bäst av. Då han är fantastisk under för honom rätt livsomständigheter så kommer han dock få gå kvar som hingst sålänge.

Han är nu även riden i skritt, trav och lite galopp barbacka och bettlöst (kapson men med tredelat på som nödhjälp för när han blir ponnybusig), är lättstyrd, lättreglerad och kan stanna på hjälper och röst i alla gångarter. Även i hagen bland andra hästar och bort från dom. Lär sig sjukt fort som vanligt så det här har han lärt sig på de extremt få och korta tillfällen vi ridit. Vi har även arbetat lite från marken där han bla gör fina öppnor och slutor i skritt och trav vid hand.

Här är han för någon vecka sedan med mitt barn som är lika gammal.

Midsommarbilder%20006%20red_zpsid1mxqca.jpg

Midsommarbilder%20red1_zpsfoeciycm.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Jag har inte hittat nån tråd där man kan önska varandra God jul så här på julafton. Så jag tänkte att då startar jag en. ☺️ Önskar er...
2
Svar
32
· Visningar
676
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 025
Senast: netia
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 558
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 582
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar