12:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har ju inte ridit på en vecka lite drygt eftersom vi tog bort vargtänder och hrm, inte min vanliga häst idag :meh:
Först vägrade han gå. Alltså total tjurig.
Fick låna ett spö, lägger på en gång och då jäklar kickar han!
Sen tuffade vi på bra som vanligt, försökte mest hålla farten i trav :p

Tänkte testa en galopp också men då bjöd herrn på rodeo :yuck: Inte alls nöjd över det, haha. Lyckades dock hålla mig kvar, travade lite efter det eftersom det gick bra och avslutade med att longera i galopp i rundcorallen. Självklart utan minsta tendens till att bocka :grin:

Hoppas att han håller sig på mattan imorgon när mamma och pappa ska se honom för första gången...... :D

Jag fick en fråga som jag inte tänkt på innan, och inte vet svaret på: om jag skulle höja livvärdet i försäkringen på Fio efter treårs :confused: . Hennes försäkringsvärde nu är samma som jag köpte henne för som 2åring. Jag vet ju inte alls vad hon skulle kunna tänkas vara värd, eller om hennes värde har ökat efter 3års, så fantastiska poäng var det ju trots allt inte :p Hur gör ni med försäkringsvärdet på era unghästar? När höjer ni, om ni höjer alls?

Jag har också tänkt att höja värdet på försäkringen men har inte bestämt mig för hur mycket.
Min fick gångartsdiplom, klass 1 i hoppningen och 10/10 på ridprovet så han borde ha stigit i värde efter testet. :)

Idag fick jag äntligen hem min nya dressyrsadel, blev en Equipe Oracle. Satt som ett smäck!:banana:Nu är han uppe i vid bomvidd och lär bredda sig ännu mer till hösten så snart blir det väl bomlös! Tur att det går att värma om vidden så sadeln kan följa med hästen!

Någon som funderar på att låta betäcka sin treåring och isf med vilken hingst?
Eftersom Hollie kom på delad femteplats som bästa STO, så kanske det kommer en förfrågan och rabatt om stoägarna före oss tackar nej! Men då är jag ju begränsad till vissa hingstar bla hennes far :D Men jag hoppar nog över betäckning i år och siktar på att kvala henne som 4 åring istället och sedan lite tävlingar, därefter föl. Hur tänker du göra?

11377317_1423574464631669_8505119223152330161_n.jpg

10403397_1423574491298333_2962715046236931279_n.jpg

Min lilla fick småhoppa lite här om dagen. Någon framtida hoppstjärna är hon definitivt inte, men över kommer hon :)

PRE? Det vore smaskens att se vad det skulle bli av en sån kombination :love: Mer bilder på lilltrollet, tack! Det var alldeles för länge sedan!

Lipizzaner! Men fy för vita hästar. :p

Ska försöka ta lite bilder snart! Pga sjukdom så får jag inte rida så några roliga bilder blir det kanske inte. :p

Eftersom Hollie kom på delad femteplats som bästa STO, så kanske det kommer en förfrågan och rabatt om stoägarna före oss tackar nej! Men då är jag ju begränsad till vissa hingstar bla hennes far :D Men jag hoppar nog över betäckning i år och siktar på att kvala henne som 4 åring istället och sedan lite tävlingar, därefter föl. Hur tänker du göra?
Jag vet inte riktigt hur vi ska göra..

Murre uppförde sig helt perfekt när mamma (tillika sponsorn! :laugh:) var och såg honom för första gången i helgen. Inga problem in från hagen, uppförde sig i stallet och var trevlig att rida (förutom att vi kaninhoppar istället för att galoppera..)
Hur nöjd som helst! Nu blir det mini-vila en vecka eller två.

2_55689023e087c34e60f5df42.jpg

3_5568903e9606ee3ade987069.jpg
'
Kaninhoppsgalopp.

6_556891c5ddf2b37528adaf83.jpg

Mer normal trav ;)

Själv står jag inför dilemmat: Att visa eller inte visa!

Dum som jag var så visade jag! :cry: Orion var inte alls pigg i hoppningen och fick drivas mycket för att överhuvudtaget hoppa. Men när han hoppar gör han det med fin teknik. Han stannade på 120 (eller var det 110) och hoppade sen med övertygande matte som drev mycket. Domaren tyckte att vi skulle avbryta där vilket var helt rätt, så hans poäng blev futtiga 6,5-6. Poängen är inte hans utan hans dumma mattes som lät honom åka 25 mil enkel resa och visa en häst som inte riktigt var redo. :( Känner mig riktigt ledsen över hans dåliga poäng och nu är de på pränt.:cry:

Han fick omdömmet: Noggrann, bra teknik, orkar inte riktigt idag, bussig häst som saknar egen bjudning. Han fick gångartspoäng: 887777.

Men han skötte sig som den drömhäst han är och var så fin och samarbetsvillig. :love:Och glädjande var att efteråt kom en tjej fram och undrade om han var till salu. Och mycket roligt var det att träffa athena_arabians som också filmade honom!:)
Orion e:Centaurus-Stanford

@Aladdin Det är alltid tråkigt när det inte går som man tänkt sig. Poängen speglar ju bara vad domarna såg just då, men kan ändå förstå din besvikelse lite. 6:an min fick på skritten svider fortfarande lite. Främst för att jag vet att han har så mycket bättre skritt och att det berodde på bådas vår orutin (men främst min :() att han inte visade bättre skritt. Men samtidigt så tänker jag att han faktiskt har chans på att få bättre resultat om vi visar på kvalitén. Om det blir så kommer jag att ta hjälp att visa honom. Sen är ju inte 3-års slutmålet. Din fina kille har ju många fler tillfällen att visa vad han egentligen går för.

Jag måste säga att det är otroligt många av de visade hästarna i tråden som fått både Diplom och Klass 1. Grattis till alla fina resultat! :bow:

@AmyPond Jag kommer nog inte att höja livförsäkringen på min. Egentligen borde jag kanske göra det, men vad är egentligen en 3-åring med Klass 1 i gångarter värd?

Vi fortsätter vårt sommarlov och kommer att smygstarta upp arbetet någon gång i juli. Jag längtar redan!

@Aladdin: Jag förstår att det känns surt men jag såg och hörde ju det hela och jag kan ärligt säga att domaren verkade gilla det hon såg och hade velat ge högre poäng om hon kunnat. Det syntes att hans fokus var "all over the place" och givetvis tog resan på honom. Trots det, en genomgod häst med världens snällaste ögon :love:

Film kommer så fort jag kan men det blev sådana där ovidkommande saker som jobb som kom emellan ;)

Cayenne har lärt sig vattenkoppen, jag har haft sadel på honom och jag har hängt på honom, longerat lite med. Under denna veckan då så inte allt på en gång. Jag har testat gränserna lite från dag till dag, men han verkar super trygg med saker man gör med honom. Sen är han super känslig för plötsliga händelser, ljud och blåsten. Med lite mat fick jag honom att undersöka höensilagebalarna och då var de inte farliga alls sen, så han är ändå rätt stabil även om han är lite känslig nu i början fortfarande :) Älskar att arbeta med honom, så härlig personlighet!

Cash har sommarlov, men min pojkvän ville rida så jag tog en Barbacka tur på Cash och pojkvännen tog gamle gubben! ;) Det gick skitbra, men märks att hans galopp inte är utvecklad än/väldigt kort i kroppen så galoppen går typ rakt upp x) men han löste det bättre mot slutet och vågade ta för sig mer i språnget :)

Idag fyller min älskade Lilleman hela tre år :heart Har varit störtförälskad i honom ända sedan jag såg bild på honom, min lilla drömpojke :love:

jd10.jpg
Precis kommit av transporten efter sin resa från Tyskland. Lilla fjunet!

jd61.jpg
En månad sedan. Sista kvällen som hingst :heart

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Jag har inte hittat nån tråd där man kan önska varandra God jul så här på julafton. Så jag tänkte att då startar jag en. ☺️ Önskar er...
2
Svar
32
· Visningar
676
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 029
Senast: netia
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 558
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 582
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar