12:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har precis tagit hem ReVolt. Han gick också på bete raka vägen från 3 års. Så han fick 6 veckors vila. Jag hade tänkt ha honom upp emot 3 månader på bete men tyvärr så måste jag sälja honom eller hans mamma. Jag klarar tyvärr inte av att ha två varken tidsmässigt, pengamässigt eller stressmässigt... Igår red jag honom för första gången sen jag skickade iväg honom till beridaren inför 3 års. Vi red ut och hade hans mamma med oss (med annan ryttare). I vanlig ordning så tog Revolt täten, det har han gjort sen första gången han blev riden och vi red ut. Och han var så fantastiskt fin att rida. Han har så fin bjudning och tar så fint stöd i handen och verkligen suger på bettet. Känns nästan som har går på tygeln när man har lång tygel. Och traven är stor men mjuk och balanserad. Han är så underbar den här hästen! Och det stod lite nya balar på åkern som ReVolt tittade på men han snarare ökade tempot emot dem istället för att bli rädd och vilja vända.

Idag får han vila och imorgon blir det kanske ett kort pass på banan.Blir det mammahäst som säljs så kommer jag rida i 1-2 månader och sen får han vila igen. Läste lite i min unghästbok och de rekommenderade 2 viloperioder till under hösten så det kommer han få.

Libro forsätter sitt sommarlov med att äta, bajsa och sova. Han gick på vila dagen efter 3årstestet och har sedan dess inte lämnat hagen mer än vid skoning.
Tog in honom idag och pysslade med honom, i stallet stod han still som en gammal gubbe. Testade att göra lite övningar med honom ute, backa, vända för tecken och flytta bakdelen och jäklar vad jobbig han var! :devil: Bet mig, kastade med arslet, kickade i luften och kastade sig fram och tillbaka. Han blev bara chockad när jag röt i åt honom och tyckte att de hela var super konstigt..
Han får vila två veckor till sen ska jag börja tömköra och hänga på honom tänkte jag.

Jag har bara ridit en annan häst en gång under tiden och har faktiskt njutit lite åt att ha så mycket tid för annat.
Håller visserligen på att köra in ponnyn, men känns inte lika tidskrävande.
Men, ska bli skönt att få komma igång ändå.

Vad har ni för planer för hösten nu? Några särskilda mål?

Då min 12:a satte igång att växa som ogräs när jag fick hem henne så beslöt jag mig rätt tidigt att betäcka och ge henne ett år till. Det var ett rätt enkelt val då vi ändå står på stationen. Parallellt med betet så "jobbas" hon 3-4 ggr/vecka. Hon tas in, borstas och får sadel på sig. Ska börja promenera henne framöver tänkte jag men allt får ta sin tid då jag mestadels är själv.

Till augusti/september är tanken invänjning på träns och därefter tömkörning och lite löshoppning, sen vila innan den riktiga inridningen.:)

Min har också växt massor, men lugnat sig nu så då passade det bra att ta en liten träningsperiod. Passar extra bra eftersom jag har semester nu. :)

@Sofie.S Min plan är att köra lite repetition med sadel, uppsittning, tömkörning och uteritt i alla gångarter utan några direkta krav mer än att svara för hjälperna och bjuda fram till bettet. I höst blir det uppstallning och då får han vila lite för att landa på nya stället. Sen blir det lite större fokus på grunderna följt av mer vila i november nån gång. Till våren kommer jag nog ta hjälp att hoppa in honom. Troligtvis åker vi nog på någon löshoppning också i höst, mest för att han tycker det är kul.

Min häst är odrägligt pigg så han kommer få en aktiv vila. Funderar på att försöka klickerträning lite..
Går ute dygnet runt på bete hemma vid stallet och är tänkt att han ska vila tre veckor men är svår att hantera när han inte gjort något alls på några dagar... Suck.

Någon som har tips?

Min häst är odrägligt pigg så han kommer få en aktiv vila. Funderar på att försöka klickerträning lite..
Går ute dygnet runt på bete hemma vid stallet och är tänkt att han ska vila tre veckor men är svår att hantera när han inte gjort något alls på några dagar... Suck.

Någon som har tips?

Hur blir han när han bliur svår?

Hur blir han när han bliur svår?

Svår att leda främst, kastar sig, reser sig, dansar omkring.. Skarp och mentalt aktiv häst som är väldigt snäll när han är "igång". Tycker nog att han ruttnar bort efter bara några dagars total vila/ utan aktivitet och driver hagkompisen till vansinne :D

Svår att leda främst, kastar sig, reser sig, dansar omkring.. Skarp och mentalt aktiv häst som är väldigt snäll när han är "igång". Tycker nog att han ruttnar bort efter bara några dagars total vila/ utan aktivitet och driver hagkompisen till vansinne :D
hahaha.. har en lite liknande treåring hemma just nu som bokstavligen HATAR att vara ledig.. Stora hagar är ett måste för vår del, med lekfulla kompisar.. Dagar när hon är mer på tårna kan det löna sig att låta henne busa av sig rejält i hagen eller på ridplanen innan man gör något vettigt.. Vissa dagar tigger hon nästan stryk av allt och alla.. Vi tränar mycket ledarskapsövningar.. att man inte får gå förbi.. svängar.. flytta undan.. konsekvens.. jag får vara väldigt noga med henne i all vardaglig hantering.. Mycket hjärngympa.. :)

Är det fler dressyrhästar som får prova dressyrsadel i höst? Vet inte riktigt när jag ska plocka fram den till min :d

Här fortsätter semestern några veckor till, sedan blir det tömkörning och promenader nån vecka innan uppsittning. Han är mer än överladdad i hagen fortfarande, men förvandlas till ett lamm när grimman kommer på, så jag vet inte exakt vad jag har att vänta i ridningen.
Planen är att rida från augusti till början av november och sedan vila igen. Vet inte riktigt vad jag ska sätta upp för träningsmål, förutom
1. Kasta inte av ryttaren :D

Ska även plocka fram klippmaskinen och försöka mig på några drag på halsen i höst, kan vara bra att börja lite smått och när vi inte ska visa upp oss så det inte är så noga att det blir fint :up:

Har även lite andra spännande planer som inte är spikade ännu :d

Är det fler dressyrhästar som får prova dressyrsadel i höst? Vet inte riktigt när jag ska plocka fram den till min :d

Här fortsätter semestern några veckor till, sedan blir det tömkörning och promenader nån vecka innan uppsittning. Han är mer än överladdad i hagen fortfarande, men förvandlas till ett lamm när grimman kommer på, så jag vet inte exakt vad jag har att vänta i ridningen.
Planen är att rida från augusti till början av november och sedan vila igen. Vet inte riktigt vad jag ska sätta upp för träningsmål, förutom

Ska även plocka fram klippmaskinen och försöka mig på några drag på halsen i höst, kan vara bra att börja lite smått och när vi inte ska visa upp oss så det inte är så noga att det blir fint :up:

Fio ska få dressyrsadel i slutet av sommaren/höst nån gång :) Sen blir det hoppsadel i vinter när det är dags att börja träna inför kvalitén. Vårt mål just nu är väldigt likt ditt, stå still vid uppsittning och inte kasta av matte ;)

Slängde mig upp på Cash idag, gick jätte bra men han uppskattade inte nya bettet så får använda samma till Cash och Cayenne ett tag, då de älskar samma bett. Sen får jag köpa ett nytt likadant helt enkelt :)

Han var lugn och fin i ridningen men skrek en hel del efter kompisen som stod i stallet. För övrigt fläck fri ;D
Cash får också dressyr sadel till hösten :D

Sällan jag och Musse hamnar på bild samtidigt men idag så..

3d2d2edf-671f-4451-80a1-6383dab86146_zpsqwtg9gbb.jpg

Vi har även varit på vår första uteritt. Soptunnor, brevlådor, kor och husbilar var inga problem trots att vi red själva. När vi skulle lämna en väldigt grön och saftig äng däremot kom ponnyhumöret fram :p Lite kul att han är exakt som min första Welsh Cob där; han testar och skuttar runt och försöker komma undan på alla möjliga vis, sen stannar han, suckar lite för att sen fortsätta som om inget hänt. :grin::cautious::up:

Haha, hoppas att ni kan hålla er till det uppsatta målet, kan vara nog så svårt att vara pilot och balansera pilot!

Jag kommer avvakta med dressyrsadel tills Jack är mer inriden. Tror att det kan bli intressant först nästa år för vår del.

fuxan har vilat sedan treårs, med undantag för en gång som jag skrittade ut en liten sväng i våra gamla trakter (där hon går på bete) men annars tror jag fröken blivit lite förvildad och vill helst bo ute dygnet runt nu, oavsett väderlek :D
Jag kör hem henne igen sista juli,då år hon sova inne nattetid men betet fortsätter, och vilan till september.

Hollie ska ridas under hösten lite smått och sedan vintervila. Sätter igång till våren igen och siktar på kvaliten.
Hon ska få en dressyrsadel i höst! Funderar på att köra henne till mustang för sadelutprovning... blir ingen värsting vid denna ålder, men viktigt att den ligger bra :up:

Jag håller på och letar sadel jag med, kommer bli en hoppsadel då jag personligen sitter bättre i en sån på unghästar. Sist när vi var ute bockade hon som en liten känguru hela tiden i galoppen :laugh:

Jag har ridit Lona 3 gånger sedan hon kom 6 juni och hon har vilat sedan 3års 16 maj. Den 1a augusti flyttar vi från betet och stallar in henne på nya stället. Tänkte låta henne få liten invänjningsperiod sen ska jag börja tömköra henne och ut och gå promenader på lätt trafikerad väg eftersom det var dåligt med ridvägar och alla utgår från bilvägen. Däremot har jag både ridbana och ridhus på gården vilket underlättar i vinter :)

fuxan har vilat sedan treårs, med undantag för en gång som jag skrittade ut en liten sväng i våra gamla trakter (där hon går på bete) men annars tror jag fröken blivit lite förvildad och vill helst bo ute dygnet runt nu, oavsett väderlek :D
Jag kör hem henne igen sista juli,då år hon sova inne nattetid men betet fortsätter, och vilan till september.

Hollie ska ridas under hösten lite smått och sedan vintervila. Sätter igång till våren igen och siktar på kvaliten.
Hon ska få en dressyrsadel i höst! Funderar på att köra henne till mustang för sadelutprovning... blir ingen värsting vid denna ålder, men viktigt att den ligger bra :up:

Köp ingen av deras märkliga, okända märken som är hopplös att få igen pengarna på senare bara. Köp hellre begagnad, känt märke som det finns en marknad för.
Du vet ju vad som funkade på hennes mamma och jag tror inte H har svårt sadeläge alls :)

Vila för min med undantag för hantering och lite "fri lek" på banan för att behålla kommunikationen. Sedan plockar vi upp allt igen i Aug/sept..Lungt och fint. Ngn mer som tänker kvalitetsbedömning? Hur tänker ni upplägg i så fall?
Vi skippade treårs i och med att kag inte kände mig redo och hade svårt med pressen ;) men nu är vi på banan igen :).

Min skrutt får ingen direkt sommarvila (hon har ju vilat hela livet tills nu) hon går på bete på dagarna och in på kvällen. Hanteras, hanteras och hanteras. Blir en liten vila för huvudet senare under hösten.
jämfört med er andra ligger vi långt efter utbildningsmässigt, men vi skyndar långsamt. Då hon är en oootroligt känslig individ.
Igår var vi nere på ridbanan för andra gången :banana:

image_zpsfs7jdetn.jpg

• Gilla
Reactions: Io
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Jag har inte hittat nån tråd där man kan önska varandra God jul så här på julafton. Så jag tänkte att då startar jag en. ☺️ Önskar er...
2
Svar
32
· Visningar
676
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 025
Senast: netia
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 558
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 582
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar