Sv: 12rna del 3
Ang. tömkörning...
Vi longerar ju ofta våra några minuter i varje varv när vi arbetar med dem. fortsätter de sköta sig bra med detta och sadlar osv. så är det nog snart dags att börja introducera tömkörning. Då brukar vi börja med att typ longera, men även ha en lina på "utsidan" och bakom rumpan.
För oss är det guld värt när de går att tömköra omkring på området och öva styrning och röstkommando. Det har man igen så mkt när man väl ska sitta upp
Igår fick jag jobba med våra småtjejer. De har (tyvärr) blivit suuuuperbra kompisar och är väldigt tramsiga och skrikiga när man tar iväg den ena för att arbeta. Just nu kan vi inte dela på dem, men så fort vi har möjlighet måste vi nog göra det.
Hayley sadlade vi i boxen och sedan körde jag lite ledarskapsövningar där hon ska lära sig att följa mig, stanna när jag stannar, backa på signal m.m.
SEdan longerade vi några minuter i varje varv, och hon lät mig verkligen jobba :P hon kändes lite lat, så jag fick driva, smacka och vara väldigt engagerad för att få lite galopp i henne. Men fin var hon, och inga som helst bockar eller åsikter om sadeln.
Bessie (Behind the scream) har varit lite spooky med gjorden, så henne sadlar vi inte i boxen ännu. Istället tog jag ner henne och gjorde samma ledarskapsövningar nere på longeringsvolten. Sedan fick hon jogga runt lite i longeringsvolten innan vi sadlade. Det är lite babysteps när det gäller gjorden på den här damen. ett hål-skritta, ett hål till -skritta lite mer osv.
MEN vilken begåvad tjej hon är. har på rekordtid lärt sig röstkommandon superfint, kan "traaava" , "Ga-lopp" och "Hoooooow"
dessutom är hon jättelätt att skicka ut på volten och väldigt lyhörd på den som står i mitten så att säga. Båda två rör sig fint, men jag tror Bessie just nu rör sig lite finare än fuxan.
Duktiga barn!
Här är två bilder, dock från i förrgår.
Hayley:
http://stallmalmborg.se/bilder/2013-10-03 (7).JPG
Bessie: (Sandra, som håller i sadeln grinar illa för gnägg-skriandet som Bessie vrålar ur sig, medan jag tydligen är van vid att folk skriker mig i öronen
)
http://stallmalmborg.se/bilder/2013-10-03 (8).JPG