12:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna del 3

Ja men då förstår jag, jag ska ju inte köra in min häst så jag har velat fram och tillbaka om jag ska börja nu eller till våren då. Men de får nog bli till våren i stället. Men kanske direkt när snön/isen är borta för jag vill att tömkörningen ska sitta bra innan jag börjar med något nytt, in sittning och så :) och så han hinner få sitt sommarlov där emellan också ;)

Jätte gullig film, ja då vänjer ni ju dem att gå framför och sedan linor längs sidorna då, lugnt och metodiskt. Jätte kul å se Storm, hon är så framåt och trygg! :D

Ang. tömkörning...

Vi longerar ju ofta våra några minuter i varje varv när vi arbetar med dem. fortsätter de sköta sig bra med detta och sadlar osv. så är det nog snart dags att börja introducera tömkörning. Då brukar vi börja med att typ longera, men även ha en lina på "utsidan" och bakom rumpan.
För oss är det guld värt när de går att tömköra omkring på området och öva styrning och röstkommando. Det har man igen så mkt när man väl ska sitta upp :)

Igår fick jag jobba med våra småtjejer. De har (tyvärr) blivit suuuuperbra kompisar och är väldigt tramsiga och skrikiga när man tar iväg den ena för att arbeta. Just nu kan vi inte dela på dem, men så fort vi har möjlighet måste vi nog göra det.

Hayley sadlade vi i boxen och sedan körde jag lite ledarskapsövningar där hon ska lära sig att följa mig, stanna när jag stannar, backa på signal m.m.
SEdan longerade vi några minuter i varje varv, och hon lät mig verkligen jobba :P hon kändes lite lat, så jag fick driva, smacka och vara väldigt engagerad för att få lite galopp i henne. Men fin var hon, och inga som helst bockar eller åsikter om sadeln.

Bessie (Behind the scream) har varit lite spooky med gjorden, så henne sadlar vi inte i boxen ännu. Istället tog jag ner henne och gjorde samma ledarskapsövningar nere på longeringsvolten. Sedan fick hon jogga runt lite i longeringsvolten innan vi sadlade. Det är lite babysteps när det gäller gjorden på den här damen. ett hål-skritta, ett hål till -skritta lite mer osv.
MEN vilken begåvad tjej hon är. har på rekordtid lärt sig röstkommandon superfint, kan "traaava" , "Ga-lopp" och "Hoooooow" :D
dessutom är hon jättelätt att skicka ut på volten och väldigt lyhörd på den som står i mitten så att säga. Båda två rör sig fint, men jag tror Bessie just nu rör sig lite finare än fuxan.

Duktiga barn!

Här är två bilder, dock från i förrgår.

Hayley:
http://stallmalmborg.se/bilder/2013-10-03 (7).JPG

Bessie: (Sandra, som håller i sadeln grinar illa för gnägg-skriandet som Bessie vrålar ur sig, medan jag tydligen är van vid att folk skriker mig i öronen ;) )
http://stallmalmborg.se/bilder/2013-10-03 (8).JPG

Fredrik fick stå uppbunden häromdagen.
Första gången vid stocken och han såg ut som att: Jaha, detta var väl inget!

Han växer som sjutton, är precis 160 fram, och som ni ser så är han liite högre bak.

Vad stora och duktiga alla våra 12;or har blivit! Jätteroligt att se nya bilder efter sommaren på era fina hästar!

Maiden går fortfarande ute dygnet runt men har nu fri tillgång till hösilage och en ligghall. Hon har fått vila helt från mig sen utställningen, bara gått i hagen och och lekt med sin kompis. Hon ska på utställning om en månad igen, så innan dess ska vi prova vad ridhus är för något. Annars har hon inte så mycket nytt framför sig i år. I nov får hon en ny kompis, en till welsh cob sto som då kommer vara drygt 6mån. Då stallas dom in, men med lång utevistelse 04.00-19.00 får dom vara ute med sin lösdrift tillgänglig! Jag har väldigt tidiga jobb morgonar ...:)

Då kanske vi ska på samma utställning mira2013? :) Lerum 2 november?

Vi var ute hos Musse som blev verkad igår och man ser att de fortfarande verkar ha gott om mat då alla är runda och fina. Hoppas dock jag kan flytta honom så snart som möjligt (de är inte helt färdiga med lösdriftshallen än) då det känns som att vi behöver träna lite mer inför nämnda utställning, ffa att gå in i ett ridhus.

Såhär ser han ut nu :)
2013-10-05131426_zpsaf094e47.jpg

Och en liten film
http://s959.photobucket.com/user/Flickan_album/media/video-2013-10-05-13-13-25_zps392cb0a6.mp4.html

Vi har tömkört några ggr dock endast i grimma och i/kring hagen. Han börjar dock redan vara duktig på styrningen samt framåt/halt.

http://s959.photobucket.com/user/Flickan_album/media/video-2013-09-28-12-35-57_zpsff2c22c1.mp4.html

1375806_10151939819213899_877432909_n.jpg

Första gången med sadel. Lite läskigt med stigbyglarna så knep ihop rumpan o sprang iväg lite extra några gånger. annars gick de utan problem. Sadlade i gången. Han är van att stå uppbunden o vara ensam.

Smulan: AWWWW vilken blääääääs! :love: Ser jätte duktig.. Åååå nu kliar det i fingrarna! Jag vill börja tömköra nu x) haha

Kl
Nån mer som tagit maskprov nu efter betet? Vad har era legat på?
Fick hem Oves idag, 2200 EPG blodmask. Räknade kallt med mycket mask så det var ett "skönt" besked.

Tack MattiZ och mira 2013 :)

Ah, vad synd att det inte var samma. Men stort lycka till! Hoppas vi får se lite bilder därifrån här inne sen :)
Ja, tanken är att behålla honom som hingst åtminstone till premieringen som 3-åring så får vi se sen. Jag tycker ju såklart att han är hemskt fin och duktig men jag är ju rätt partisk. :p Kan ju absolut vara så att han inte alls faller domarna i smaken och isf får han bli valack istället.

Här hemma har jag fått ryggskott, lagom tills det fick trassel kolik och tja, kombinationen var väl inte strålande... Efter mer eller mindre promenerande och vakande sedan kl 5 kom vet ut vid åtta då han blev snabbt sämre, och efter två doser kramplösande fick jag äntligen min ponny tillbaka! Nu är det vaka som gäller så det inte kommer tillbaka!

Va fin han är! Får dock inte upp någon film. Ska bli kul att se honom i Lerum. :)

Lagren - Oj va duktig!

Monifa - Alert var avmaskad och redo när han anlände förra veckan. Det där har ju ändrats sen jag hade häst sist, är det vanligast att köra via Kolla masken och Vidilab nu för tiden?

Emor - Men fy, tummen ner för den kombinationen. Hoppas ni repar er fort båda två!

Kl

Min ettåring är fortfarande svindyr. Vi håller som mest på att lära känna varandra och jag är ännu i stadiet då jag så fort jag sätter mig i bilen hem från stallet knappt kan bärga mig innan jag får åka dit igen. :love:

Jag använder mig av Equippo lab och har hittills vart nöjd (använt de tre gånger ungefär). Ove var avmaskades i maj och hade därefter 0 enligt uppfödaren när jag frågade förut. Kommer inte skicka tillbaka han till samma bete nästa år ;)

Hehe, nej jag tycker också du ska ta ett annat bete nästa år.
Vet inte om du skrivit det förut, är Ove hingst?

Hehe tror jag ska ringa första betet han var på (där allt var kaos, kaiko, sorg och förstämning) och se om hon har plats för oss nästa sommar :D Kanske kan be om viss sänkning av beteshyran dock efter som att jag betalade nån tusenlapp för mycket denna sommar... Hm då kanske hon stängslat färdigt de 3 hektaren han skulle gått på som aldrig fanns sen :D :bump: :banana:

Ove är hingst, ska ta ut veterinär i början av november för att se om stenarna är nere. Är väldigt tveksam nämligen :(
Ser du inte all hingstig karaktär han har? Den maffiga halsen och all testosteron som liksom pyr om honom? :D

FF633CB7-2BE4-4564-82C9-8A26370CB699-703-000001C4EF713223_zps117ad57e.jpg

Jag ser, jag ser! Man blir som nockad av en tryckvåg av all hingskaraktär som sprutor ur öronen! Whoo!

Söt-Ove, jag vill bara krama honom. Så mysig färg, så mysig blick. Aah :love:

Haha ja, du ska se han i stallet. Alla tar skydd när han kommer in i stallet, så jäkla hingstig. Här kör vi med både stigbett, kedjegrimskaft ja och självklart har jag lite el kopplat till det med annars hade jag nog blivit nockad vid det här laget :eek:

Ja, han får många kramar och pussar varje dag :love: Med lite mer fläsk på kroppen kommer han nog bli en stor nallebjörn :angel:

edit: Lägg märke till bilden ovan att herr 160 cm blivande gigantisk häst numera har ANDRA hålet (ovanifrån iof) på grimman som är i strl cob :D Han hade ponny i grimman när jag fick honom. Händer grejer här serrudu!

Haha ja, du ska se han i stallet. Alla tar skydd när han kommer in i stallet, så jäkla hingstig. Här kör vi med både stigbett, kedjegrimskaft ja och självklart har jag lite el kopplat till det med annars hade jag nog blivit nockad vid det här laget :eek:

Vänta nu.... jag måste ha missat nåt eller? Men har du kopplat EL till kedjegrimskaftet??:crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
879
Senast: Piaff
·
Svar
2 001
· Visningar
98 574
Senast: pepp
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
13 993
Senast: ildiko
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
39 40 41
Svar
819
· Visningar
46 156

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka