Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Åå, vad roligt att se honom! Jag var på väg att åka o titta på honom i våras, men så hann jag titta på min lilla pärla först o blev kär.. Men han är jättefin!
Varför är det alltid så!?? Jag var ju ute efter en fux från första början xD för jag älskar färgen
Jag kollade på två 11.or innan Cash båda var fuxar, varav en var min favorit Svettfux färg (A) men de såldes innan jag hann lägga mig i så att säga. Så då dök Cash upp en svarting. Helt oplanerat egentligen!
Jamän precis! Jag tänkte först inte ens åka o kolla på honom för han var fux.. Men när jag väl gjorde det var jag fast, det klickade direkt! Det är väl sant som dom säger, en bra häst har ingen färg..
Det är nog så Kan inte säga att jag å Cash klickade direkt, men han var vääääldigt söt och jag var mycket tveksam till både hans storlek och temperament.. Men hans gångarter och priset övertygade mig och vem kunde tänka sig att han är min lilla gullegris idag, vi fick ju bort allt det tossiga i hans temprament, lugn som en filbunke nu så jag kan inte annat säga än att det blev 100% rätt En bra häst har ingen färg, som du säger!
Fast din har fina vita å roliga tecken, min är svart rakt av Tråkigaste som finns ju, speciellt när han inte är rappsvart utan blek svart och ser brun ut på sommaren, tur han har ett vackert huvud.. Haha ne men jag har aldrig gillat öm hästar utan tecken faktiskt så allt är ju fel med Cash egentligen, bara att allt utom färgen är helt rätt!
Hur tidigt börjar ni tömköra era små?(om ni ska göra det) Börjar fundera på när man ska börja osv. Självklart efter tänder är kollade och så, men ungefär i vilken ålder? Till våren? Nästa sommar när de är 2? eller tidigare?
MattiZ: Jag kommer börja tömköra ungefär 2 månader innan sommarbetet i maj är tanken men inte dö seriöst utan bara som ett komplement till promenaderna. Efter nästa års sommarbete drar det igång seriösare men är ganska skönt om han är lite grundad så det inte blir så himla mycket på en gång när inridningen börjar.
Ne precis, jag tänkte samma sak! För jag som är i fas med Cash med allt som jag känner att det är nu så vill jag sitta in honom som 2,5år. Jag har inte bråttom eller så, växer han och så där så får det vara väääääldigt försiktigt och då endast sitta in som sagt så han bara är van vid att se något på ryggen, inget skrittande eller så. Men iaf och då känns det bra om man tömkört de lite innan med så de har koll på det och de bygger ju även muskler å så även om man inte gör det DÖ seriöst som du säger
Räknar du 2½ från det han är född eller 2½ nästa sommar dvs. född 1 januari?
Tömkörningen är ju super bra framför allt att de får ett eget tänk och driv. Ger ju så satans mycket tillbaka. Jag har ju massa roliga prylar jag får låna av mina western/parelli/NH stallkamrater bla. en sån där pilatesboll. Tänkte leka en del med den när jag känner att tiden är inne så kommer förhoppningsvis insittningen vara en baggis sen och då gör det inte så mycket om han är i växtfas när jag egentligen tänkte börja inridningen efter som att han då är van vid att ha en stor grön boll på ryggen + är tömkörd.
Jag har nog en ganska lång väg att gå innan jag kan börja tömköra Darwin.
Han är väldigt snäll men kvick och reaktiv än så länge. Han har ju bara varit installad denna vecka sen jag köpte honom så allt är nytt. Matpåsar och burkar är sååå läskiga, för att inte tala om när man lägger på boxgrannen täcket... Jag börjar om från början med honom så denna vecka har vi tränat på att gå in och ut från hagen, borstas litegrann och stå i stallgången hållen för hand. Igår provade jag att binda upp honom i ena sidan i stallgången vilket gick bra.
Kommer bli mycket träning för att hålla alla fötterna på jorden. Stora reaktioner om man viftar till med ett lock eller så. Mycket kommer försvinna med tiden men han verkar vara den typen av häst som tar det säkra före det osäkra.
Är det möjligt så vill jag gärna börja tömköra lite innan sommaren.
IrionWill: Härligt, sköter hon sig bra? Så tidigt, inget förakt eller så men om det gått bra för er är ju det toppen! Jag var sugen på att börja nu under hösten med, just för att jag börjat hantera honom osv igen nu när de flyttade hem från betet, men jag har lagt tankarna lite på is
Monifa: Jag räknar från min hästs födelsedatum, han är född 23 Maj, så till hösten tänkte jag sitta in honom eller så. Lite tidigare än 2½år, för jag hade tänkt göra det i September/Oktober. För det är nu i denna perioden som han är som piggast på att göra nya saker verkar det som Sommaren vill han bara sova.. Så han kommer vara 2år och 4-5månader i September/oktober
Vi börjar så tidigt med dom eftersom att det är dags att börja släpa saker snart om man vill köra in dom utan att stressa.
Har tömkört i grimma utan styrning, det vill säga jag har gått bakom med tömmar i grimman men "that's it". Hon har själv
valt vart hon vill gå.
Hundavel & Ras
OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.