12:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna del 3

Oj oj oj, andra hålet! Då får det bli en inbördes huvudväxartävling här tycker jag. Fem spänn på att min kommer ut på tredje hålet i sin cob-grimma innan Ove. :P Alert är 134cm hög, sa jag att han var 134cm hög föresten? :D

Vi borde kanske köpa likadana grimmor så det blir helt rättvist iofs.

Delvis KL

Följer tråden men är inte galet aktiv.
Sitter just nu o velar lite på om jag ska sälja min fina åring eller ha kvar henne som framtida ridhäst o sälja den jag rider på idag.
Men funderar över storleken.
Ser många har börjat mäta sina igen. Fick min till 139cm i mankhöjd, då är hon 15månader gammal. Hur mkt mer vågar amn förvänta sig att en arab växter på höjden? Vet att det fanns nån formel, men har helt tappat den.

Jajamensan! OCH till stigbettet icke att förglömma! ;)
Nä det är en viss ironi om Oves totala avsaknad av manlighet.

JG haha jag sätter inte emot för jag kom på att jag höjde till översta igår :o INGA FLER JÄVLA GRIMMOR! ( :D ) protest! Vägrar! Han har tre grimmor i strl cob det får räcka :p

Jag har samma problem som dig fast tvärt om! Jag funderar på att köpa mig en 12.a. Hittat en på annons men dom svarar inte på mail (står lånad mail) men om man ringer numret så kommer man till en tjej som inte vet något om någon häst och säger att jag ringt fel /: Så man kan inta få tag på säljaren! Synd för även om annonsen inte säger så mkt så säger den dåliga bilden att hon är något för mig :) Knepigt!

Så jag för väll hoppas att dom kollar den där lånade mailen någon gång :)
Om hon nu finns kvar!

Och förresten.. Jag läser tråden flera ggr om dagen och måste berömma er för era fina 12.or :)

Oj oj oj, andra hålet! Då får det bli en inbördes huvudväxartävling här tycker jag. Fem spänn på att min kommer ut på tredje hålet i sin cob-grimma innan Ove. :P Alert är 134cm hög, sa jag att han var 134cm hög föresten? :D

Vi borde kanske köpa likadana grimmor så det blir helt rättvist iofs.

Men oj! Han ser verkligen inte ut att ha så stort huvud. :D
Storm om är lite högre än 130 cm hänger kvar på ponny än så länge, men lär väl på gå upp till cob i slutet på året. Tycker att hennes huvud är jättestort! :o

Min pålle har sedan i Maj haft Cob grimman på översta hålet så mkt har han inte växt i sin skalle, men jag antar att det tar långtid x) När han kom kunde han ha Ponny grimma i hålet längst ner ^^

Haha, nu börjar jag fundera på om hans grimma är felmärkt, eller väldigt liten. :p Måste undersöka detta ikväll, han har inte såå stort huvud. Elleeer? Återkommer! :D

Nån annan som har en pigg unghäst för tillfället? :) Lillprinsessan är ett riktigt energiknippe just nu och har svårt att hållas på alla fyra när hon far runt i hagen.. Gick en promenad idag och det var en väldigt laddad prinsessa jag hade i snöret, sen när vi kom ut på åkern höll hon på stt krypa ur skinnet så jag lät henne springa av sig lite, akn lova att det kom en hel del bocksprång och bakutsparkar :D

smulan Tack och lycka till själv!:)
Det finns bilder på Maidens första utställning tidigare i tråden, tror jag får svårt att matcha de poängen den här gången. Men bra träning är det i alla fall!

Maiden har fortfarande ponnygrimma och hon är ca 140cm nu.
Avmasknings prov skall skickas iväg här i veckan.

Ah, vad synd! De ligger på photobucket så de borde synas. Har du senaste versionen av flash player? Ifall det är något sådant..

Misstänker att din grimma är felmärkt ;) Musse är både äldre och större än din (142 i manken och några cm högre bak) men har fortfarande flera hål kvar på ponnygrimman!:o

Ja precis, det är för träningens skull vi ska visa också. Bryr mig inte så mycket om poäng nu när han fortfarande växer såpass mycket. Bilderna från förra utställningen har jag sett, hon är verkligen superfin! :)

Monifa: Vi brukar avmaska dom oavsett när de är såhär unga (och de avmaskades i förrförra veckan) så vi har faktiskt inte tagit något träckprov nu.

Jo oftast har de ju mask så avmaskning kommer man ju inte ifrån. Men du känner inte att du vill veta VAD du ska avmaska mot? För resistensens skull menar jag då :) tar du prov efter avmaskning kanske?

Idag var jag ute o gick med den faaaarliga Ove :nailbiting:
Hur som haver, gick väll kanske 10 min totalt. Är andra gången jag promenerar med han och förra gången var han vedervärdig och resultatet var en blå hov på mitt lår. Så idag är jag mycket nöjd över Herren!

Dessutom plockade jag in honom i stallet när jag mockade. Han funkar ju skitbra när han är själv i stallet hela tiden och om det är andra hästar inne men dom får inte få ut ur stallet för då blir han ledsen i ögat. Så idag när han stod inne var det en häst som skulle gå ut. Han fick stå ifred o stöka efter att hon hade gått ut och efter 5 min var han lugn igen.

Film från dagens promenad :love: http://i77.photobucket.com/albums/j...226D2BD-1232-0000024EB102BEAF_zps110fd1ae.mp4

Hur lång tid brukar ni promenera era?

Senast ändrad:

Jag måste erkänna att min pålle är exemplarisk i allt! Men jag måste ta lite ära till mig själv, jag måste ju motiverat honom bra (A) för så fort vi går utan för stalldörrarna och ska göra något så slår han på poker face typ, gnäggar inte kollar inte på annat om jag inte gör något intressantare. Haha men vi tränar ju när vi är ute och går, stanna svänga trava snabbt sakta galoppera sakta snabbare. Beror på hur fort jag orkar springa xD Han har sådan fruktansvärd fokus så det är skrämmande xD Det ända som rubbar honom är bilar ;) Tror aldrig han har gnäggat efter en häst när jag varit med honom, aldrig. Är jag mer flock för honom än dem? Jag har hört honom gnägga men det är bara när han är kvar i hagen när jag tar ut en annan häst eller kommer tillbaka med en. Så gnäggar han på mig eller dem? ;) lol jag är sjukt stolt över honom iaf! Kan inte ha fått en mer fantastisk häst! :love:

Om jag inte minns fel avmaskades de med Noromectin (det var stallägaren som skötte det, hon har stor erfarenhet av unghästar då hon fött upp hästar i många år) som är mot blodmask, spolmask och styngflugelarver. I vår kommer jag dock ta ett träckprov istället då man ju givetvis inte vill främja resistens hos masken. Min andra häst har inte behövt avmaskas på flera år tack vare väl planerade beten, välskötta hagar och kontroller via träckprov däremellan.:)

När vi går promenader är vi ute oftast mellan 5-15 minuter. Efter det brukar koncentrationen bli något lidande..

Jag brukar promenera med mina några minuter, mest för att dom ska få komma utanför hagen och se sig omkring. Har en lagom liten "runda" där vi går förbi hus och lekande barn, en bildverkstad, över en bro och längs en bilväg. Då får dom lite miljöträning på det mesta, brukar öva lite ljudkommandon under tiden så som start och stop.

Dom är helcoola båda två!

*kl*

Lilla T verkar då må bra, men jag sätter fortfarande i halsen och blir spänd såfort han ligger ner i hagen eller ser lite "slö" ut, även om han beter sig helt normalt... Idag har jag byggt en bra låda för deras thermobar dessutom, äntligen :)

Oj oj, våra promenader är upp emot 30min nu, det beror på hur mycket vi tränar. Om vi bara går och han går runt och tittar på saker så går vi längre och tränar vi mer så går vi kortare runt 10min då :) Men han går mest löst när vi är ute så vi tränar mycket inkallning, gå fot och gå min takt osv, men annars går han löst och går runt å kollar på saker x) Men nu har vi ju inte promenerat på evigheter så blir ju kortare rundor att börja med ^^

Mötte mig i hagen idag <3
DSC_0128_zps5c27c9f4.jpg

Lite bus bilder då de fick kvigor till grannar ;)
DSC_0030_zpsd2644c9b.jpg

DSC_0052_zpsb523c8fc.jpg

DSC_0018_zps670b8799.jpg

Senast ändrad:

Om jag inte minns fel avmaskades de med Noromectin (det var stallägaren som skötte det, hon har stor erfarenhet av unghästar då hon fött upp hästar i många år) som är mot blodmask, spolmask och styngflugelarver. I vår kommer jag dock ta ett träckprov istället då man ju givetvis inte vill främja resistens hos masken. Min andra häst har inte behövt avmaskas på flera år tack vare väl planerade beten, välskötta hagar och kontroller via träckprov däremellan.:)

Noromektin tar inte spolmask och det är det första man måste tänka på med föl. Dom ska ALLTID avmaskas med Axilur eller Banminth (dubbel dos) vid 8-10 samt 16-18 veckors ålder. Innan det är det ingen mening att ta träckprov.

Sedan bör man träckprova på hösten fölets första år, samt våren som åringar och sedan nu på hösten igen för att se om det behövs uppföljning på spolmasksmittan och/eller om dom har blodmask.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
879
Senast: Piaff
·
Svar
2 001
· Visningar
98 574
Senast: pepp
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
13 993
Senast: ildiko
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
39 40 41
Svar
819
· Visningar
46 155

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka