12:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna del 3

Duktiga pållar här ute:)
Hinner själv inte skriva så mkt här men Bosse hanteras med intervall:D

Han kan vara ifred längre perioder då jag bara klappar o visiterar, jag gör inte så mkt mer med ettåringarna.

MEN han är en trygg kille och har haft täcke, promenerat svängar, haft sadel o träns ett par gånger vilket inte bekommer honom det minsta.
Löshoppat på eget bevåg på gräsbanan etc:)

Tusch ligger lite efter honom, så henne ska jag pyssla lite extra med när jag stallar in dem.

Tänkte höstavmaska, det dumma är att de går ute så svårt med träckproven.

Ja fast då måste jag ju strö upp allt:D

Jag brukar faktiskt alltid spolmask avmaska unghästarna, rädd att det missas ngt så växer det till ett monostrum av äckelmaskar.

Ja fast då måste jag ju strö upp allt:D

Jag brukar faktiskt alltid spolmask avmaska unghästarna, rädd att det missas ngt så växer det till ett monostrum av äckelmaskar.

Jag fick hem en misskött 2-åring en gång. Fullständigt infesterad!!! Det krälade i boxen efter avmaskning, man kunde knappt se skiten :crazy: (har bilder...)
Hon har fortfarande men som 6-åring (kommer förmodligen ha hela livet) och det tog år att få henne ren.

Tack för den liksom, spolmask är i princip omöjligt att få bort från markerna och jag som har föl varje år måste nu vara übernoga med att avmaska och följa upp fölen och åringarna.

Hatar spolmask.

Cash tar jag in nu och "hanterar" var tredje dag, mest för att få lite rutin i det igen :) Han e så fin så fin, mest gosar jag med luuen i hagen och han är SÅ uttråkad. Han pillar och buffar på mig den där andra dagen emellan, super otålig och står mer eller mindre hela dagen vid grinden x) Första dagen efter träning är han inte lika påfrestande, men lite gulligt! Tycker det är viktigt att inte träna varje dag efter varandra även om jag aktiverat honom med promenader, löslongering osv redan i tidig ålder :)

Lasse hade väldigt lite mask, nu har jag såklart inte siffrorna här. Så din noggrannhet fungerar bevisligen.

KL.
Aldrig trodde jag att jag skulle hamna i täckesdjungeln med en 1½åring... Men täckena får ju under inga omständigheter trycka honom över bogen.

Ulltäcke
1378429_10202180709061977_1915188983_n.jpg

Regntäcke
1376340_10202279189043915_252803190_n.jpg

Stalltäcke
1375096_10202274739052668_1135110493_n.jpg

Som ni ser är 125 cm LITE för stort men 115 är lite för litet. Det finns att lite att växa i om man säger så, haha.

Här är förresten röntgenplåtarna på bogleden
1379824_10202230860435730_1355087823_n.jpg

Håller helt med dig om att spolmask inte är kul att få på en unghäst (eller någon häst för den delen), vi köpte en unghäst för några år sen som var full av det.
Att resistensen var så utbredd visste jag faktiskt inte och uppenbarligen heller inte de veterinärer som skrivit ut maskmedlen det senaste året..:cautious: Får ta ett prov sen när han flyttat som sagt och hoppas de övriga hästägarna gör/har gjort det med så de inte smittar varandra ifall någon ändå har kvar mask efter avmaskningen..

Vi har börjat med visningsträning i träns nu (1-åriga hingstar måste ju visas i träns) och det går ganska bra, dock vill han helst trava bakom istället för bredvid så där har vi lite att jobba på.. Tur han lär sig snabbt bara han får mycket beröm samt lite godis! ;)

Låter sunt!

Nu håller ju jag och Alertis på att lära känna varandra men ibland grejar jag lite i boxen, ibland får han stå på stallgången, några dagar har jag bara tittat till honom och kratsat lite hovar i hagen, han har fått gå in själv och ta en liten promenad. Då fortsätter jag att gå lite på känsla, han är ju lagd åt det stencoola hållet än så länge. :)

+ cahs.

Ja, de går från klarhet till klarhet dessa tjejer.

den typen av tömkörning man ser på bilderna, (syns väl bäst på Hayley-bilden) är inte den vi främst använder sen när de är vana. Då går vi bakom och styr och ger röstkommandon. det vi gör nu är för att lära dem hur tömkrörning på volt funkar, samt vänja dem vid linor vid rumpan.

Ja, de blr också helt andra individer när man ser dem med sadel , träns och ridtäcke. Nyss var de ju små barn med oryckt man och såg "uppklädda" ut i grimma :rofl:

Va intressant med plåtar! (Är lite nördig och arbetar som fysioterapeut, dock för hund) Vet inte om jag missat det i tråden men hur ser hans rehabplan ut?

supercassie - Ja helt plötsligt ser man en häst och inte bara ett stort föl. :D

Han har ingen rehabplan just nu. Vi vet inte ens om han har en karriär som ridhäst framför sig eller om han kommer bli den yngsta och snyggaste sällskapshästen i stallet. Vi får se hur fraktur/fraktureringen ser ut efter 6 månader ungefär.

Snygg som stryk är han iaf
540135_10202287996824104_294849885_n.jpg

Och klok som är misstänksam mot den nya stalldörren och de där ensilagebalarna som gömmer sig en bra bit bakom men som inte syns
1377607_10202287997184113_1114749533_n.jpg

Och igår fick jag täcket på bilden med posten från en vän, ni anar inte hur lycklig jag blev (började gråta). Täcket är väl begagnat men det betydde så mycket att någon bara fick för sig att ge oss en gåva i mörkret *dramatisk* :bump:

Jag håller tummarna att allting läker precis som det ska och jag håller med dig om att han är väldigt snygg :)

KL: Vi satsar fortfarande mest på grundhanteringen, in och ut lite rykt i gången samt lite promenader nu som då. Borde faktist lastträna någon dag för där känner jag att vi inte har någon rutin, samt träna på att stå i vattenspiltan..

533254_10201755072381603_1293208738_n.jpg

Det gjorde underverk för Lasse att lastträna och servera kraftfodret i transporten, först strippat och allt eftersom med inredning och stänga lucka. Nu har han åkt i cirka 30h och skulle nog kunna lasta sig själv. Lugn och stabil.

Hon är ju så söt, din lilla häst :love:

Okej, jag håller alla tummar att allt blir så bra det bara kan!

Kl

Idag tog vi en liten promenad i blåsten. Ingen smickrande bild direkt. ;) Ska se om jag kan ladda upp filmen lite senare. Men jag är en sån stolt matte alltså, han är så jäkla trevlig!

20131011-155726.jpg

jag vet alltför väl vad du går igenom nu :( min 11a har haft ett par svåra skador och det började redan vid 5 veckor.

jag håller tummarna hårt för er!

kl.
Här brottas vi med mugg och lite trasiga fötter, men ingen jättefara ännu, blir bara lite extra jobb för mig :)

Hon mår i övrigt toppen och har verkligen utvecklats, även om hon för det mesta ser ut som en åring, så glimtar hon till ibland som på bilden nedan och man börjar ana hur den vuxna Hollie kommer att se ut :D

1391949_10151710620696344_162453391_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
879
Senast: Piaff
·
Svar
2 001
· Visningar
98 573
Senast: pepp
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
13 993
Senast: ildiko
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
39 40 41
Svar
819
· Visningar
46 105

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka