12:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna del 3

Vad fin hon är!

Här gör mina just ingenting just nu faktiskt. Trassel är fortfarande inte riktigt pigg efter sitt kolikanfall, funderar på om det kanske är pälssättningen eller något annat, han har ingen feber och äter och så, men han är under bevakning. Trubbel sätter päls för fulla muggar, börjar redan se ut som en fluffig boll, så vi tar det lite lugnt nu. Han fick dock prova att kliva över skaklarna idag, och även stå i dom medans jag lyfte lite i dom, och sen släppte dom. Inte en min! Helt cool, min fina kille :)

Både två kan utan problem stå uppbundna på gången lugnt och fint, bli verkade, borstade, och även vara ensamma i hagen en stund utan minsta spring. Dom är coola och lugna båda två, så himla skönt! Så dom lär inte göra så mycket mer i år. Funderar på att kanske sakta börja med lite inkörning för Trassels del, men då måste han vara pigg först, annars får han vila så tar vi det senare.

lånar knappen*

Snabba bud. Lilla Hayley (har nu fått namn, heter Hayley Mills efter en skådespelerska) kan nu tömköras lite lätt "utan staket"
http://stallmalmborg.se/bilder/2013-10-10 (7).JPG

Medan Bessie fortfarande håller till inne på longeringsvolten. Dock tror både jag och kollegan (vi är de som brukar jobba mest med barnen) att Bessie är lite snabbare i utvecklingen än Hayley egentligen.
http://stallmalmborg.se/bilder/2013-10-11f.JPG

Vi kommer ju få minst två till 12or, men de brukar komma betydligt senare (alltid från samma uppfödare, och hon har dem gärna kvar så länge som möjligt). Är lite nervös för att möta den ene av dem, vi har redan hans halvbror i stallet...denne är just nu minst 1,78 som treåring och när en av uppfödarna såg honom sa han "Brorsan Izmael blir nog ännu större" :nailbiting:

Kul med bilder på galoppisarna!

Och att det verkar gå så smärtfritt med dom små. Jag har ju tömkört mina någon gång då och då, och dom är stencoola, väldigt skönt!

Ja, vi har verkligen begåvats (peppar peppar) med a-barn både i år och förra året.

Mest imponerad är jag just nu av Bessie, som enligt uppfödaren är väldigt lite hanterad annat än att bli ledd.

När jag longerat henne har hon i det närmsta varit klockren på att bli utskickad på volten, kommandon "traaaava", "gaa-lopp" och "hoooow"/Kooooom. hon har dessutm nästan hela tiden innerörat klistrat inåt och uppmärksammar verkligen mitt kroppsspråk.

Hon är dessutom blixtsnabb på att "ta in mig" när jag led-tränar henne. Det jag gör då är att gå först, svänga/snabbt byta riktning, stanna själv(då ska hon stanna bakom mig), backa på bara röst och kroppsspråk, utan beröring.

Det enda hon varit liiiite marig med är sadelgjorden, men det verkar vara som bortblåst nu. :D

tack kul att du tycker det!
visst syns det att hon har utvecklats?
Jag tycker det har hänt massor den senaste tiden, rundare överlinje och kamelen börjar ta form som en häst :D

Stackars lilla Trassel.. håller tummarna för att han återhämtar sig fullt ut snart! Annars kanske kolla honom med ett blodprov?

Min plutt har fått en hagkompis nu, men 11.an är inte riktigt lekfull än så han tjurar mest när Cash blir för jobbig. Får hoppas de börjar busa lite snart, de har iaf tagit en rejäl race runda på ca 10min fullt ös i galopp sedan var 11.an dö trött så de blev inget mer efter de x) haha

Det verkar vara väldigt olika hur mycket vi gör med våra små. Hur ser ni på det? :)

Jag personligen anser att man ska göra mer med en nervös och orolig häst. Ibland är det en mognadsfråga och ibland en erfarenhetsfråga. Erfarenhet kan man ge dem genom aktivering.

En häst som är trygg låter man vara tycker jag. Att öva på promenader, ha täcken på sig osv - för en trygg häst blir det en baggis oavsett om de är fyra år när de har täcke på sig för första gången eller om de är ett år.

Gör inget sådant med mina ponnys. Min bebis får fokusera på att vara i flocken istället. Han har många år kvar att aktiveras och jag vill inte få honom att tröttna på det tidigt.

Absolut! Det är så kul när dom börjar gå ifrån ankunge till svan :)

Jo, vet ska ut till veckan och vaccinera, men det blir ju som dålig tajming om han inte är fräsch. Han har dock verkat piggare idag! Så förhoppningsvis vänder det, men annars får dom kolla blodprov istället när dom kommer.

*kl*

Idag har Musse flyttat till sin nya lösdrift!:) Det gick jättebra, han är så himla cool och lyssnar hela tiden på vad jag säger. Verkar vara ett genomgående tema i den här årgången ;):d
Vi fick parkera en liten bit ifrån betet eftersom där inte fanns något bra ställe att lasta en häst på och han gick utan vidare ifrån sina kompisar utan att gnägga eller något trots att de sprang längs med staketet en bit. Gick på direkt på transporten, hoppade till lite när översta luckan stängdes men annars var han lugn hela vägen och klev ur som om inget hänt på det nya stället. Han går nu i en egen hage bredvid sina framtida hagkompisar i några dagar men verkar hur glad och avspänd som helst. Mattes duktiga kille! :love:

Film från lastningen
http://s959.photobucket.com/user/Flickan_album/media/IMG_3136_zps3220e8be.mp4.html

smulan oj vad duktig han är! Har ni tränat något innan, eller är det första gången?
Han verkar mycket coolare än min Maiden. Henne fick vi träna ganska mycket för att kunna lasta, men nu går hon in själv och står snällt medans jag stänger.:)
Hon är lugn och cool i det mesta, men har en otroligt egen vilja och kräver en stark ledare! Så vi tränar vidare tillsammans och har otroligt roligt.

charlotteDin häst är så otroligt vacker! Precis min typ av häst!

Tack! :) Vi har tränat 2 ggr och åkt 2 ggr innan denna gången. Men han litar mycket på mig så säger jag att något är lugnt så är det det. Annars är han väldigt känslig och försiktig men som sagt; är man bara tydlig och berömmer mycket så kan man göra det mesta med honom. Han lyssnar mycket på rösten och tonläget.
Som du säger så är det ju ändå roligt om man har saker att jobba med, man växer ihop mer också då tycker jag! :)

åh va skönt att lastning o allt gick bra! Själv sitter jag här och väntar otåligt på att tiden ska gå snabbare, ska hämta hem min från betet idag :D Hoppas hon går på transporten lika snällt :)

Gaaah va ja längtar tills hon är hemma igen. baaara 4h kvar.....

Woop wopp, min häst är bäst och dyrast i världen idag! Idag har vi testat att ha Cash som handhäst för första gången och han vill ju inget annat än att vara matte till lags till 100% ;) och får man lite godis till det så är man bara ännu lydigare.. Haha

Vi har både skrittat och travat och han har förstått vart han ska gå för att matte ska vara nöjd och stannar när jag stannar osv. Så nu ska vi fortsätta öva lite i paddocken under älgjakten, kanske 2 pass eller något så tar vi ut det i skogen igen :) Jag är så stolt över honom! Verkligen! Så himla kul om han kan vara så här enkel med allt i framtiden också :love:

Oj, duktig! Finns ju till och med många vuxna hästar som inte kan gå som handhäst, hoppas han fortsätter såhär :)

Ja han är väldigt duktig, har ju inte haft 1åring tidigare så vågar ju inte säga att det bara är tackvare klickerträningen, men kan tänka mig att det hjälpt väldigt mycket också. Samt så är min 21åring väldigt accepterande när jag sitter på honom, gör inte en fluga förnäm. Annars så gillar han inte alls Cash i hagen så jag var lite orolig över det först, men eftersom gamlingen endast gör som jag säger också så blev det hela väldigt simpelt och smidigt :)

Din verkar ju vara väldigt duktig också! Jag får också börja lastträna snart, eller om jag börjar med det till våren. De arrengerar löshoppning i ridhus har jag för mig 1mil här ifrån kan ju vara lagom att träna lastning och åka dit med mina småttingar. Då 11.an går in som ett ljus och står som ett ljus så kan han nog lära 12.an det också ;)

charlotteDin häst är så otroligt vacker! Precis min typ av häst!

tack :D vad kul att höra!

Kanske ska göra som vi gjorde i 11ornas.. haka gärna på ni som kan, jag tycker det är kul att se skillnaden! Hoppas ni också gör det :)

föl
306905_10150905654076344_1395421737_n.jpg

4mån
394256_10151069903336344_1910117486_n.jpg

6mån
403020_10151162139526344_910079680_n.jpg

ca 1år
546844_10151554527036344_240291278_n.jpg

närmar sig 1½år
1391949_10151710620696344_162453391_n.jpg

Hur hög var Hollie vid 4mån ålder? :) Grannens föl är rätt stort nu och hon är så nyfiken på hur stor hon kommer bli, kanske går att jämnföra lite? ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
879
Senast: Piaff
·
Svar
2 001
· Visningar
98 573
Senast: pepp
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
13 993
Senast: ildiko
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
39 40 41
Svar
819
· Visningar
46 105

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka