12:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna del 3

Noromektin tar inte spolmask och det är det första man måste tänka på med föl. Dom ska ALLTID avmaskas med Axilur eller Banminth (dubbel dos) vid 8-10 samt 16-18 veckors ålder. Innan det är det ingen mening att ta träckprov.

Sedan bör man träckprova på hösten fölets första år, samt våren som åringar och sedan nu på hösten igen för att se om det behövs uppföljning på spolmasksmittan och/eller om dom har blodmask.

Googlade och hittade detta http://apovet.se/hast/avmaskning/noromectin-vet-18-7-mg-g-1x10x7-49-g-receptbelagt/ "..Mot bland annat blodmaskar, spolmask och styngflugelarver".

Då min häst gått på olika ställen och med olika hästar -hösten 12/maj 13/oktober 13 och det då och då tillkommit nya hästar har det inte känts rimligt att ta träckprov om det inte görs på alla/alla vid behov behandlas samtidigt. Men när han nu flyttar till lösdriften om en vecka och förhoppningsvis kommer stanna där ett bra tag kan det hända att det görs då. Men tack för din input.

Okejra, jag ger mig. Den är nog felmärkt. Det står Cob men ju mer jag tittar desto mindre blir den. ;)

Idag mätte jag min buse, 135 stadiga centimetrar över marken. Han är 1 år och 3 veckor, hur stor gissar ni att han blir? :)
Ser ut som en nätt liten ridponny för tillfället. Jättestolt över honom som står stilla och låter mig pilla och borsta överallt, synade hans hovar noggrant och letade efter lite kulor. Sprayade pälsglans i man och svans för första gången och fick inte ens en reaktion? Vi tränade lite att gå undan och flytta sidleds i stallgången, lite fram och lite bakåt och sedan att stå med öppen boxdörr. Dutti!

Men busig är han! Tog tag i mitt skosnöre så jag höll på att tippa baklänges både en och två gånger. :D

Sååå fin! Du får inte klaga över helsvart. Blunda och visualisera vita benskydd och en snyggt träns med vitt foder, eller orange, åååh. Tänk så fint! :) :)

Haha ja det där med vitt ser ganska fint ut i min hjärna faktiskt! Hmmm han lär ju iaf passa i alla färger, så lite smidigt är det ju ^^

Men nu när jag inte har en fullt ridbar pålle hemma så kliar det ju i fingrarna på mig! Gud kan knappt vänta tills nästa höst! Även om jag för tillfället nöjer mig med mest gos i hagen och lite hantering i stallet. Så vill man ju bara börja rida på dem xD haha Han var halvt omysig idag, skulle slämma i håret på mig och hålla på å pilla överallt xD Tycker iaf att han kan låta mitt hår vara ;) även om han är så söt att man vill pussa sönder honom!

Om din plutt är 135cm kanske han blir 148? kan jag tänka mig :)

Ja det är ju en oerhört praktiskt färg för färgval på annat. Dock väldigt beslutsångestframkallande för en annan som är förälskad i massor av färger.

Jag skulle också gissa att han blir runt 148. Minns inte på millimetern men jag tror pappa är 147,5 och mamma 153. Sprollar roll för mig som fortfarande kan rida B-ponny om jag känner för det. :p

Jag har inget direkt ridsug, men så har jag haft uppehåll och bara ridit en gång på 5-6 år så det kan ha med det att göra. Däremot är jag full av förväntan och väldigt spänd och nyfiken på hur min lilla häst kommer vara att rida och om jag kommer svimma av lycka när jag sitter på hans rygg för första gången. Det skulle ju kanske inte främja utbildningen direkt..... ;)

Senast ändrad:

haha då är han ju lagom stor till dig sen! Jag är lite rädd för att min 11.a blir för liten och min 12.a blir för stor -.- Jag lyckas då aldrig pricka rätt! 11.an är 148 fram/152 bak nu och 12.an är 152 fram/156 bak x) Så en blir jätte stor och en blir rätt liten....

Hur lång tid brukar ni promenera era?

Min lilla skuttar med på hela ridturer nu, ca en timme i blandade gångarter. Det är det roligaste hon vet, hon har så bråttom och formligen trycker in huvudet i grimman för att få följa med.

Glada krumsprång och bocksprång så fort det är trav eller galopp på gång. :love:

Tror hon har vuxit lite denna månad, hoppas det!

Jag funderar på om det är smart att börja ta med Cash som handhäst? eller är detta ovettigt? Han vill gärna inte klättra på den häst jag rider nu då Knutte inte tillåter detta, värre med unghästen så han hade jag inte tänkt testa det med. Dessutom klättrar inte Cash mycket alls på dem längre utan busar mest runt. Skulle det vara värt att testa? så man kanske kan rida ut med honom? Ska jag i så fall ha honom löst eller i lina? Jag vet ju inte riktigt hur han lyssnar när jag rider.. Men det skulle vara roligt om det fungerade. Jag vågar dock inte riktigt testa, men har tänkt tanken. Han går ju att träna till att göra rätt har jag tänkt mig, eftersom jag klickertränar, men ändå, något kan ju alltid gå snett.. Skulle ni testa eller inte? :)

Jag testade först med henne i grimskaft. Sambon gick med och ledde henne medan jag red. När vi kom till skogen testade vi att släppa henne, och hon håller sig runt oss som en hund. Skuttar iväg ibland, men kommer när vi visslar. Kopplar henne när vi lämnar skogen igen.
Om jag är själv tar jag henne som handhäst till skogen och släpper henne där. Svårare som handhäst dock, för hon har inte fattat att man skall gå fint om människan sitter på en annan häst.

Jag tycker absolut du skall prova, fast för att det inte ska bli bökigt första gången kanske du kan få någon som leder honom bredvid dig så du inte hamnar i jobbig situation med att hålla två hästar som busar? Så kan du också släppa honom lite för att se hur han beter sig då. Också tryggare att vara flera om han inte kommer utan måste infångas.
Har aldrig haft problem med infångningen, flockkänslan är underskattad!
Glömde skriva att om du skall släppa honom så ha många reflexer. Min har benreflexer alla fyra, halsreeflex o svans. Ingen skall kunna säga att hon såg ut som ett rådjur eller älg ;) . Det är ju jakt nu, men de får inte skjuta i skymningen.

Senast ändrad:

Här är det tvärt om, våra skjuter helst inte på dagen utan under skymning? x) Haha Men jag ska inte rida i skogen alls under själva högsäsong av jakten som börjar den 10.de hos oss. Jag kanske kan träna honom som handhäst i paddocken? Han kommer redan när jag visslar på honom när han går lös i skogen så han kan ju signalen eller så. Jag tränar ju honom att gå fot löst med mig, alltså gå fint så han lär väl gå att träna gå fot som handhäst också? ;) Om man är ihärdig! Så kan jag lära honom kommandon som Hopp å lek! Och kom här! haha.. Det skulle vara skitkul om han kunde det, för då kan man ju bygga lite naturlig kondition, klättra som ger lite muskler osv och han får utsätta sitt skelett för lite mer avancerat än bara gå i hagen så jag vill gärna testa för att det kan ju ge så mycket gratis! :) Men isf ska jag verkligen försöka lära honom att gå som handhäst då, inte bara löst! Så han kan följa med när han blir äldre också ;) samt om man tar med hela flocken ut så följer han nog med frivilligt istället för att bli ensam kvar i hagen xD haha

Ja, det gör de säkert gärna, men en jägare berättade för mig att det är förbjudet att skjuta i skymningen. Det skall finnas ljus så att man kan hitta ett skadeskjutet djur innan kvällen. Man kan anmäla dem som skjuter i skymningen.

Han följer säkert gärna med med bara en häst också! Om han redan kommer på signal så blir det säkert inga problem alls att ha honom med i skogen. De är ju programmerade att följa varandra, så en unghäst ska ju hänga med av sig själv.

Ja, man får mycket gratis om de följer med. Min har fått bättre gångarter, muskler och koordination. I början sladdade hon omkull om hon svängde för snävt, hon gled ned i ett dike i ett långt slide-stopp och snubblade på grenar ibland. Riktigt klumpig mao! :p men nu lyfter hon på benen och har lärt sig stoppsträcka och att sakta farten i kurvor.
Jättebra att man slapp sitta på när hon lärde sig de sakerna. ;)

Jaha! Häftigt, öm de ska jag komma ihåg, men vi brukar oavsett hålla oss till paddocken under jakten för säkerhetsskull, vi har nämligen skjutgalna danskar här och de skjuter väl på allt som rör sig. (bonden i byn hyr ut sina jaktmarker) såå inte säkert någonstans x)

Men jag ska iaf börja med handhästgrejen efter jakten, kanske lite under när paddocken är fixad! :)

Hon_ar_oxa_omtyckt.jpg

Vi promenerar mellan 30-40 minuter när vi är ute, hon är helt sjukt säker på foten och går fram precis över allt, har aldrig träffat på en häst som är så säker ute i terrängen.. Hon älskar verkligen att få komma ut och göra nånting och har en enorm frammåtbjudning.. Måste verkligen anstränga mig själv för att inte överhantera henne, tur att man har andra hästar som oxå väntar på att slippa ut :)

Okej :) Varierade bud här märker jag haha. Kommer nog trappa upp promenadtiden om vi bara ska ut och gå.

KL.
Idag stod det lite träning i paddocken på schemat. Den stooooora övningen var att kliva över en träbro. Han är ju så satans cool i huvudet, här hetsar man inte upp sig i onödan :love: Han följde snällt med när jag släpade fram den otympliga "bron" och sen gick han förbi den kanske 3-4 gånger innan han började tänka rätt och då klev han över (ett långt kliv ;) Hade lagt den så vi gick över brons långsida) och sen testade vi två gånger till och då gick han lugnt och fint över. Sista gången stannade jag han på bron, massa klappar :D

Osså hälsade vi på pilatesbollen, inte ett dugg läskigt men där emot mycket spännande!

6d002832300a11e3945c22000ae90026_7.jpg

Googlade och hittade detta http://apovet.se/hast/avmaskning/noromectin-vet-18-7-mg-g-1x10x7-49-g-receptbelagt/ "..Mot bland annat blodmaskar, spolmask och styngflugelarver".

Då min häst gått på olika ställen och med olika hästar -hösten 12/maj 13/oktober 13 och det då och då tillkommit nya hästar har det inte känts rimligt att ta träckprov om det inte görs på alla/alla vid behov behandlas samtidigt. Men när han nu flyttar till lösdriften om en vecka och förhoppningsvis kommer stanna där ett bra tag kan det hända att det görs då. Men tack för din input.

Spolmaskens resistens mot ivermektin är tämligen välkänd och det har varit så i flera år. Det borde alla med grundläggande kunskap veta, särskilt de veterinärer som skriver ut medlen.

Jag vill bara hjälpa till. Spolmask är inte roligt på unghästar och man ska veta om man har avmaskat med något som troligtvis inte har verkan på den. Detta är inget jag sitter och hittar på, det finns hur mycket källor som helst att läsa. Det är upp till dig om du vill ta åt dig den kunskap som finns.

Citat: Hos spolmask är resistens mot ivermektin/moxidektin utbredd och effekten är ofta nära noll. Pyrantel och fenbendazol (Axilur) har däremot i regel god effekt mot spolmask.
http://www.vidilab.se/resistensproblematik/

Citat: Den enda substans som idag är effektiv mot Parascaris equorum är bensimidazol; emellertid har vi det i Sverige gott ställt i resistensproblematiken där även pyrantel har fortsatt god effekt.
http://stud.epsilon.slu.se/4069/

Om din häst är under 1½ år kan du vara med i en studie om just detta nu och få träckprovet gratis (samt Axilur om hästen är infekterad). Bara att kontakta forskaren på SLU:
http://www.slu.se/sv/fakulteter/vh/...ten/lakemedelsresistens-hos-hastens-spolmask/

Duktig Ove!

Evolution - Duktig Darwin!
.. och slutligen duktig Alert som fick ha täcke på sig för första gången en kort stund ikväll.

20131008-195316.jpg

Det verkar vara väldigt olika hur mycket vi gör med våra små. Hur ser ni på det? :)

Amen duktig grabb! :love:

JG: Duktig Alert!
Angående aktivitetsnivån tycker jag det handlar lite om hur hästen är i psyket. En häst som är stressad och nervös skulle jag inte sätta press på sju dagar i veckan utan in och borsta o finna en trygg rutin just för att inte matta ut dom i skallen. Medan en häst som är lugn och inte stressad skulle jag kunna tänka mig aktivera 3-5 dagar i veckan i varierad grad. Stress och nervositet är ju väldigt tröttsamt och tror inte man får ut så mycket av att pressa en sån häst för mycket utan att man får höja nivån långsamt.

Ove kommer jag trappa upp till 3-4 pass i veckan, passen kommer vara väldigt varierade i intensitet och tid. Sen får man ju känna av läget lite och ge huvudvila i mellan åt - det är ju också utvecklande :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
879
Senast: Piaff
·
Svar
2 001
· Visningar
98 573
Senast: pepp
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
13 993
Senast: ildiko
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
39 40 41
Svar
819
· Visningar
46 105

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka