12:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna del 3

Ok, tack för alla svar! Han verkar inte vara så onormalt liten i alla fall.. De bände det i fölbedömningen förra året att han var liten men nu är han ju 152,5 och är snart 14månader. Blir han över 165 tro?
:nailbiting:

hur höga är föräldrarna och hur ser han ut i kroppen?

Min blir ju egnligt 90% regeln "bara" runt 165 cm men det tror jag inte en sekund på :D Fick till och med kommentaren av besiktningsveterinären att han kommer bli älg med de knäna....

Aaaa, alltså jag tror att Cash blir ganska liten. Eller tror jag Hoppas nog mer ;)
Han växer ikapp fram nu igen så snart kommer han se väldigt vacker ut. 149 i manken igår.
Men jag hoppas innerligt att han blir runt 165 och inte 170. Han har inte speciellt stora knän eller så, är väldigt smäcker modell tycker jag.

Hans mamma var bara 157 så får hoppas att hon väger upp hans pappa som var 170. Tråkigt nog har stoet aldrig fått en avkomma under 163, även om hingsten varit 160. Stora gener i släkten? haha :)

imorgon ska vi köra hem Winni och dom andra från sommarbetet,ska bli skönt att ja dom i närheten av stallet igen så man slipper alla resor med vatten i tank och bara behöver dra ut slangen och ta in dom i stallet igen när man vill ser på dom att dom börjar se trötta ut...sen kommer hovis på fredag och då är det skönta att ha dom på hemma plan :)

Hittade en fruktansvärt vacker bild på mig och mitt fruktansvärt söta mongo till häst (A) Sådan matte sådan häst? ;)

1185301_10151781461338094_1647113036_n.jpg

hur höga är föräldrarna och hur ser han ut i kroppen?

Min blir ju egnligt 90% regeln "bara" runt 165 cm men det tror jag inte en sekund på :D Fick till och med kommentaren av besiktningsveterinären att han kommer bli älg med de knäna....

Han är ganska lätt i modellen, lite kort i kroppen (ryggen) men ganska kraftiga knän, haser mm. Han är som sagt 152,5 över manken men ganska mkt högre bak. Mamman är 168 och pappan 170. Det är stoets första föl..
Jag mätte när han var några månader från kota till armbåge och upp och fick att han skulle bli 165. Men så när dommarna dömde honom som liten så blev jag orolig..

Hugger sista:

Första transportupplevelsen för min lillkille igår. Hagkompisen lastades med oss stående nedanför rampen men killen hade mycket att titta på och klev av misstag på rampen och blev väldans överaskad av ljud och svikt så han kastade sig av. Sedan kikade han några sekunder på kompisens rumpa därinne, tänkte följa med in i samma bås men där var det ju fullt. Bromsade och visade hans eget, tomma bås, han spanade i tre sekunder och gick sedan rakt in, jag hann inte ens gå in själv utan det var bara att lägga upp grimskaftet på ryggen och se glad ut (inte svårt!). Stod som ett ljus hela vägen trots alla backar och backades lugnt av ett steg i taget för att sedan traska med helt oberört sista biten till hagen. Härligt! Dock antar jag att det är först nästa gång jag kommer att se vad han egentligen tyckte, denna gång visste han ju inte vad som väntade när han gick in.

Tror nog inte han blir så liten :)
Jag har ju "turen" att veta hur mins halvsyskon blivit (alla runt 170) och veta hur RayBans avkommor vart på tre års :)

Usch jag vet ju också hur stora hans halvsyskon är, samt två "kusiner" typ. Inte så nära släkt då, men ändå. De flesta låg på 174, men jag tycker han har så små ledgångar. Han borde inte bli enorm x) hoppas jag..

1005815_10201582345063528_1551591639_n.jpg

Meciliah fick följa med som sällskap i blåbärsskogen. Det var roligt och intressant tyckte lillprinsessan :)

Kl: Meciliah lär nog inte bli nån jättehäst direkt, gissar på att hon landar runt 150 i mkh, men det passar mig bra :)

kl

Går jag på 90 % regeln så blir min ena över 1.70 och den andre ca 1.66 men jag tror inte den sistnämnde blir såpass trots rejäla ledgångar. Hans ben är inte så långa:D

Imorgon åker vår ena 12a Lasse till sin nya ägare, hoppas att det ska gå bra och att han kommer sköta sig samt trivas.

Hoppas det blir bra med Lasse, tycker han är så himla fin :)
Hur går det med Bosse? Om han är borta en dag så har jag aaaabsolut inte stulit med han :angel: Tycker lite synd om Ove som inte har nån jämnårig till hösten haha.

Blivit bättre? Tja, det beror på hur man ser på saken. Han kan stå på benet och han kan gå väldigt försiktigt, dock med lite problem. Så nästa måndag ska vi åka till klinik och utreda vad som hänt. Jag är lite lagom nervös för transporten men han är ju så klok och jag tror han lärde sig att man inte ska hålla på att hoppa över frambommen när man åker transport.

Känns sådär kul att lastträna en åring som är halt men jag måste ju för att få honom till kliniken, han får helt enkelt gå upp i transporten för att äta sitt kraftfoder.

Tihi, har haft en härlig vecka nu! Hämtade transporten i fredags, såå upp till bevis och visst var han lite fjantig för den stora vita bruken, men efter en liten stund och smått mutande med foder som han ändå skulle äta så gick han in utan att fjanta. Sedan stod han och pillade på saker inne i transporten och var helt oberörd. Fin fina pojken :')

I förregår tog vi en tur runt kort stigen i skogen. Han gick lös hela vägen, även förbi hus och hundar. Han lyssnade verkligen till 100%, så stolt. Förväntade mig inte det efter sommaren. Har inte direkt gjort med än att lyfta lite fötter osv på länge nu så det var en glad överraskning :D

Och sedan idag så kom en ny hovslagare! Vi har annars verkat honom själva eller så eftersom min mor är utbildad hovslagare, men hon har skadat sig nu så vi skaffade en annan ist. Han var super fjantig först, men efter lite lugnande klappar och pysslande gick det bra. Jag får fixa så han träffar lite mer folk. Han är extremt osocial emot nya människor :/ hoppas det släpper snart.

Nu har vi börjat lastträna Lasse. Han ska fram till avfärd få gå upp och äta sitt kraftfoder i transporten och allt eftersom så plockar vi in inredningen och börjar stänga bakom honom. Igår strippade vi den helt.

Lasse var inte alls nervös över hästtransporten utan mer nyfiken. Sakta gick han fram och nosade, satte upp en fot på baklämmen och blev lite nervös över ljudet, backade och tänkte en stund för att sedan sätta tillbaka framhoven och likaså den andra på baklämmen. Och inom ett par minuter hade han sakta gått upp i transporten där jag serverade kraftfodret. Där tog det ytterligare ett par minuter innan han vande sig vid ljudet och kunde äta i lugn och ro. Jag är så glad! Skönt att se att han inte heller stapplar in i transporten utan går rätt okey bara det går sakta och han får ta tid på sig.

*kl*

Länge sedan jag postade några bilder på killarna, dom växer, eller nåväl, Trubbel växer. Trassel är fortfarande mini... :(

Småttingar och farbror :love:

Grabbarna grus

Dom gör dock ingenting ännu, farbrorn och jag är ute på powerwalkspromenader dock, beach -14 :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
881
Senast: Piaff
·
Svar
2 001
· Visningar
98 575
Senast: pepp
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
14 000
Senast: ildiko
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
821
· Visningar
46 319

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat