12:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna del 3

Ja gud vad härlig hon är Hollie, kul att se att hon litar så mkt på dig :')
Min kille växer ju aldrig så han sover sällan i hagen när jag kommer ut nu mer. I början gjorde han det mycket å då blev det en del gos, nu reser han sig så fort han ser mig uppe vid grinden x) Man ska ju inte klaga på att de vill komma, men att mysa med en fölis när den ligger ner är ju hur underbart som hellst! (lite avis) ;)

Men, så tråkigt, jag beklagar verkligen! Minns ju honom ifrån ridtravartråden.

Och jag måste mäta mina små!

KL: Lillprinsessan stöder på bakbenet nu och haltar inte på rakt spår så vi ska tro att hon repar sig snabbt. Hon går i piccaderon nu med sin bästa kompis Ardennern Corinne

84284_1377529637.jpg

39357_1377530559.jpg

58316_1377530582.jpg

76984_1377530586.jpg

KL

Jag ska försöka uppdatera er om kära Lasse. Först av allt så är han nog den mest lättlastade hästen jag haft och han var super att köra :love:

Nu kommer vi till det lite mer invecklade. Vid lastning tog syrran fel på vilket ben han var halt på, hon såg vänster bak. Men det var ju vänster fram som vi skulle till klinik för att undersöka. Även när veterinären bedövat bort hoven vänster fram så började han mer och mer klura på vad som var fel bak. Vi röntgade hela vänster fram utan att se nått, vi röntgade halskotpelare och hals för att se om nått låg i kläm som kunde orsaka vinglet och hältan vänster bak. Inget. Vi lade en ringblock (bedövade från kotan och ner) utan minsta förändring. Eftersom han redan sederat så var det inte aktuellt att ta blodprover för muskelvärden, fästingsjukdomar.

Så vi vet fortfarande inte vad som är fel. Imorgon ska jag ringa och rådfråga en veterinär i området om det går att ta blodprov samtidigt som han får antiinflammatoriskt och om vi i sådana fall kan göra det så kvickt som möjligt.

Jo tack! Hon trivs väldigt bra på betet. Jag har börjat ge henne lite lucern, då jag är rädd att hon tunnar ur annars (Hon är ju också ganska stor och rätt kantig också). Hon kommer nog hem när vädret bestämmer. Jag har en duktig tömkörare här hemma till den nyss inridna femåringen här hemma och han kommer väl att förbereda Sillan lite i tömkörningsgrunderna ca 10 gånger under en månads tid och sedan får hon vila och smälta det. Jag funderar på att vara med på unghästträning till våren på ett westernställe här i närheten. tycker de verkar ha ett sunt tänk och så får hon komma ut och se sig omkring lite. Spännande!

Hoppas att alla sjuklingar i tråden repar sig fort.
Cahs: Hoppas du får snabbt svar om vad det är. Stackars Lasse, han har varit lite otursförföljd:(

*kl*

Idag blev det lite miljöträning för min donna :) Passar på du medan jag har tillgång till ridhus ;) Hon fick ha på sig ett regntäcke med alla remmar spända (stl 135)

Hon fick gå på "prassligt" underlag och ha det på sig samt prasslande färgglada påsar, hon reagerade ingenting och var inte ett dugg bekymrad :) Synd att inte ston får vara polishästar för där hade hon passat in ;)

20130827_185955_521ced03e087c32957ddfc27.jpg

20130827_185946_521ced0f9606ee7f30d88c3c.jpg

20130827_185942_521ced1be087c36bfeba3fe9.jpg

20130827_190125_521cecf8ddf2b32fe997af87.jpg

20130827_190141_521cecedddf2b33001a54c84.jpg

20130827_190147_521cece1ddf2b32fdf8353ce.jpg

Vad roligt ni verkar ha det, och vilken modig åring du verkar ha :)

Min lillprinsessa hör tyvärr inte till den kategorin som tycker om läskiga saker, utan hennes första tanke när hon ser nånting nytt är "what the fuck" här vill jag inte vara, så man får ta det väldigt lugnt med henne och långsamt låta henne komma fram till att t.ex vattenslangen är inte alls farlig :D Hon är helt olik mina andra hästar så jag har lite jobb framför mig kan jag bara konstatera, men det är alltid nyttigt att pröva på lite annorlunda hästar, man kan ju alltid lära sig nånting nytt :)

Blodprov för muskelvärden kom tillbaka normala, HB låg lågt men inom normala värden. Så han har inte fått en PSSM-attack vilket verkligen glädjer mig! Men då är vi tillbaka på samma frågeställning som tidigare.

Min lilla har ju fått gå på lite social-träningspromenader senaste dagarna och hon är ganksa tuff. Hon blir ju skärrad och sprätter till men sen stannar hon nyfiket upp och tittar. Hon verkar tänka och fundera om den där saken är värd att fly hals över huvud för. Hon är så himla häftig.

Hon är dessutom ihalt i både skritt och trav nu så allt verkar bra. Det var meningen att hon skulle få gå ut med sin flock imorgon men det står en för henne främmande häst där nu och den skulle ha flyttat imorgon men flytten blev uppskjuten till söndag. Men hon överlever nog några dagar till i egen hage. Hon verkar ta det rätt lugnt.

dsc_0054.jpg

KL

Här händer inte så mycket, mina 12:or har gått på respektive bete och är nu hemma för vaccination och hovslagarbesök. Stoet har dock kliat sig en del i man och svans under sommaren, inte så mycket att jag tyckt att det behövts någon åtgärd men en del.

Hon har under i princip hela sommaren varit knölig på bålen, men jag har inte reflekterat så mycket över det heller eftersom det varit ganska mycket insekter på betena där de gått. Jag har alltså trott att det varit bett. Veterinären fick dock titta på henne idag och hon konstaterade nässelfeber och eftersom även hennes hagkompisar haft bulor då och då är det troligtvis någon växt de är känsliga mot. Är det någon som har erfarenhet av nässelfeber? Veterinären sa att man vanligtvis avvaktar, men nu när jag läst på känns det som att åtminstone hon som haft bulorna hela sommaren behöver komma under behandling?

Meciliah fungerar så att hon först reagerar rätt så kraftigt, slutar lite tänka och springer i cirkel runt det som är farligt, sen ska hon frusta och blåsa ett tag och efter ett tag kan hon konstatera att ahaaa Matte tycker vist inte att det här var farligt, nåjaa jag kan väl nosa på den otäcka grejen då :D knepet med henne är att helt enkelt vänta ut henne :)

Åh, jag har tänkt ta tag i det med mina också, dom är iofs inget problem att ha som hingstar eg. Hur skulle ni andra gjort? Kastrerat såfort som möjligt? Avvakta ett år eller två t om om man kan?

Jag tänkte skära min när det är kallare ute och flugorna är borta iallafall :) Om han inte blir helt fnattig hemma sen men hittills har han visat sig vara så himla försynt att det borde bli enkelt.

Kastrera snarast om du vill att de ska bli större! Man ska göra det innan tillväxtzonerna sluter sig. Min förhoppning är att min ska växa ivarjefall 7 cm till. Tack och lov är han lite sen, så jag tror jag klarar det om jag tar honom i början av oktober.

När sluter sig tillväxtzonerna då? Min 12.a kastrerades ju redan i Maj, men tänker mer på min 11.a som kastreras om ca 1-2 veckor då. Fast min 09.a växte 4 cm när han kastrerades som 3,5åring. Så är inte jätte orolig att 11.an blir liten :)

"FRAMBEN:
I kronbenet under kronleden och i kotbenet under kotbenet 6 - 9 mån ålder

I skenbenet ovanför kotleden 9 - 12 mån

I underarmsbenet ovanför carpus 24 - 32 mån

I underarmsbenet under armbågsleden och i överarmsbenet ovanför armbågsleden 15 - 21 ¨mån

I överarmsbenet under bogleden 24 - 36 månader

BAKBEN:
I kronbenet under kronleden och i kotbenet under kotleden 6 - 9 mån

I skenbenet ovanför kotleden 9 - 12 mån

I skankbenet ovanför hasen 18 - 24 mån

I benkammen på frams skankbenet under knäleden 31 - 38 mån

I skankbenet under knäleden 26 - 32 mån

I lårbenet ovanför knäleden 23 - 29 mån

Samtliga tillväxtbrosk i såväl tillväxtzoner och på andra ställen i skelettet är slutna vid 3½ till 4 års ålder."

Shettisar växer dock färdigt snabbare :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
881
Senast: Piaff
·
Svar
2 001
· Visningar
98 575
Senast: pepp
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
13 998
Senast: ildiko
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
821
· Visningar
46 313

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat