12:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna del 3

Jag har oxå en (36):a, hon ser ut att växa jämt hon med.... Så jag hoppas på lite gratis uppförsbacke när hon är färdig :d

haha jahapp du får packa ur lastbilen, här ska vi inte ha någon lera (A)

Jag börjar bli riktigt nöjd med den lille's personlighet här, han är så extremt ödmjuk häst. MJUK, men inte känslig. Svår förklarat xD
Dessutom börjar han biffa till sig rejält tycker jag, emot hur han såg ut förut. Får ta lite kort på honom och visa om jag kommer ihåg att ta med kameran ut :)
Han är dock inte så stor, växer väldigt långsamt nu, vilket egentligen är rätt positivt. :) Han är trotts allt 1år och 1vecka idag, och antar att han fortfarande bara är 147 fram som sist, men får ta och mäta snart igen :)

Men så synd, jag har precis skickat iväg lastbilen :p
Ja, ta lite kort så vi får se honom :)

Haha är jag den enda som ser fram emot att plutta omkring på 170+ ? ;)

knapp.

Ni som räknar med att era blir stora, hur går tankarna inför 3 års? Vet att det är ett tag kvar och att mycket kan hända men räknar ni med att kunna visa eller är det tveksamheter med tanke på att de ska växa så mycket?

Haha är jag den enda som ser fram emot att plutta omkring på 170+ ? ;)

knapp.

Ni som räknar med att era blir stora, hur går tankarna inför 3 års? Vet att det är ett tag kvar och att mycket kan hända men räknar ni med att kunna visa eller är det tveksamheter med tanke på att de ska växa så mycket?

Egentligen är det inte så noga när dom väl är inridna och klara. Men jag är bara 161 själv så jag tycker det är lite behändigare om dom stannar på 165. Min stora är 164, men hon är rejält grov så hon känns inte liten. Den lilla kommer nog bli betydligt lättare i typen och kommer förmodligen inte kännas speciellt mycket större.

Ang 3 års. Min stora häst, hon växte klart när hon var 9:wtf:... hon gick inte ens att rida in när hon var tre för att hon var i en sån växtfas då. Och hon är ju en liten häst i mankhöjd mätt :) Så fortsätter Cleo att växa så här jämt som hon gör nu så tror jag inte det är nåt som bör hindra 3 års... men är hon inte klar, så åker jag så klart inte.Men jag har ju bestämt att hon inte ska bli så stor, även fast hon verkar ha andra planer just nu :arghh:

Då är det dom lika gamla och Clerona var 148 för några veckor sedan och var 150 när jag skulle hämta henne, vilket var i fredags.... Hon ska INTE blir 170+, så det så:nailbiting:

haha okej då låter bra i mina öron med :D Hollie får gärna stanna under 170cm men jag tvivlar på att hon gör det.

Monifa Jag är ganska liten själv så behöver ingen jättehäst, dessutom vill jag ha smidiga hästar och bjässarna tenderar att bli lite tyngre och långsamma att rida ibland.

Men självklart finns det stora hästar som inte är tungridna, mitt avelssto (mamma till Hollie) är 169cm samt maffig, men har en bra ridbarhet och har aldrig upplevt henne som tung trots typen. En av anledningarna att jag valde att betäcka henne var pga hennes härliga ridbarhet i ffa traven.

Planen är att Hollie ska gå treårs om hon är redo för det, är hon inte klar så väntar vi ett år och satsar eventuellt på kvaliten istället.

:)

Okej :) haha, jag tycker man får så go utsikt när de är stora. Skämt åsido :)
Jag hoppas Ove stannar runt 170 med men är rädd att han vandrar en bit till. Stoet har gett stor innan och Rayban ger ju inga pluttar heller av de jag sätt.

*knapplån*

Jag har läst och kikat igenom det mesta av tråden (pust ;) ), jätteroligt att läsa om och se era knoddar! Jag är extra intresserad nu för jag får om två veckor hem min tolva som då kommer vara precis ett år gammal.

Frågorna hopar sig i skallen, till exempel så tänker jag på hur ska hon vara "klädd" vid transporten som tar ungefär 1,5 timme? & om det är något annat man ska tänka på vid transport av unga hästar? Hon är van att traska in i transport, men inte att åka vad jag vet.

Vilken utrustning behöver jag ha i stallet förutom repgrimma, rep, första hjälpen låda, ryktlåda + innehåll? Ja sen såklart foder & strö :)

Har nog lite allmänt hjärnsläpp i min förväntan att få hem henne :o

Jag skulle inte ha något alls på en så liten. Dvs inga skydd etc. Är hon van att stå uppbunden?

Jag tycker även att du behöver en vanlig grimma, t.ex. en lädergrimma. Repgrimmor är ju absolut inget
man binder upp hästar i t.ex.

Tack för svar! :)

Skydd tänkte jag inte ha, det kändes mest bökigt.
Hon är van att stå uppbunden & verkar lugn med det, då kanske hon kan stå uppbunden i transporten? Eller är det dumt att chansa? Just transport är inte min starka sida, så tar gärna emot alla tips och trix som ni har.

Ja precis, att köpa en lädergrimma till transporten & när hon ska stå uppbunden i stallet har jag tänkt göra, det var kanske lite för självklart för att jag skulle komma ihåg att skriva med det :o

Som sagt, aningens tumult i skallen för tillfället :)

Vilken ljuvligt söt liten lurvis du har! :love:

Tack! Hon är helt underbar lillan, så otroligt social och härlig så det är lika svårt att slita sig från stallet varje gång :love:

Coolaste luggen :p

Visst är den käck :D Ser ut som ett litet sånt där troll som man kunde sätta på pennan :D

Kl

Roligt att se hur alla era fina åringar växer!

Min lilla växer ju också, som ogräs faktiskt, och hon börjar få ett lite mer vuxet uttryck nu. Lite avundsjuk på er som kommer kunna rida era så småningom.. Blir sugen på att leta upp ett sätt att krympa mig själv på så jag kan rida Glimma sen ;)

Häromdagen kom en traktor och lastade av en massa timmer precis bredvid hagen där de små går. Det var jättespännande men lite läskigt tyckte Glimma. Jag satt med henne i hagen och då kom hon fram som hon brukar och la huvudet över min axel, så kan man stå lääänge och bara gosa med matte tycker hon :love: det var mysigt och då kände hon sig trygg :)

229673_10200954535761699_515013229_n.jpg

Det kryper fram mer och mer brunt ju mer ullen försvinner, lite grå är hon också på sina ställen. Kul att se vad som kryper fram när hon fällt allt.

Sötnosan!

Det är superkul att se vad som kommer fram under pälsen, Trubbel verkar ha en riktigt härligt varm brun färg under allt det där gråa fula. :love:

Jag insåg nyss att jag glömt fira deras riktiga 1 års dag, den var ju nu 22 och 28 april, stackarna! Inga tårtor eller någonting, vilken gräslig matte jag är. Nya bilder har jag inte heller tagit... Skärpning med andra ord! Får se till att få några nya kort på dom, uppställda, vilket isf blir premiär nu i helgen, får ta maken till hjälp. Trubbel är som vanligt ful som stryk, men det har han ju varit typ hela tiden, så det lär han väl stanna som också är jag rädd... Trassel är fin extriörmässigt, men fäller så att han ser ut som en loppbiten skabbräv :crazy:men men... Inte så mycket att göra åt, om några år när dom förhoppningsvis är snygga så är kanske fulbilderna lite roligare att kika på... Inbillar jag mig iaf.

Min 12:a kommer behöva transporteras snart iom resan till sommarbetet. Hon är relativt van att stå uppbunden men inte van med transporten.. jag kommer dock bara lasta och och åka, vill inte hålla på att "öva" innan avfärd, rädd för att det blir motsatt effekt.

Hon kommer att åka i lädergrimma och inget mer, dvs inga skydd eller dylikt.

KL.
Hollie som varit ganska mkt pappas tjej, börjar likna sin mor mer och mer för varje dag som går!

945853_10151419879036344_1892208224_n.jpg

Senast ändrad:

Jag skulle inte ha något alls på en så liten. Dvs inga skydd etc. Är hon van att stå uppbunden?

Jag tycker även att du behöver en vanlig grimma, t.ex. en lädergrimma. Repgrimmor är ju absolut inget
man binder upp hästar i t.ex.

Jag gjorde på det viset med min unghäst. Sen bånglade hon ner frambommen :crazy: - men vi besutade att det var bättre att låta henne stå som hon gjorde, stod still efter att bommen var nere, än att stanna på E18 och greja.

knapp
nu ska ju mig åka rakt över sverige men han kommer köras i liten lastbil :)
Men han är å andra sidan inte van vid att vara uppbunden heller...

Tog hem min utan skydd oxå, har 15 mil från uppfödaren. Cleo hade aldrig åkt transport själv tidigare så hon var lite stressad att lasta. Men väl på så blev hon lugn. Trampade runt lite första 5 min, men stod sedan still nästan hela vägen hem. Stannade och tittade till henne 3 gånger på väg hem och hon var helt lugn.
Jag band henne på bägge sidorna av grimman (lädergrimma).

Hämtade min lilla kille i slutet av mars. Han stod lös i liten lastbil. Utan skydd. Hade aldrig åkt transport eller varit ifrån mamma, förutom egen box. Det svåraste var att övertala honom att gå på lastbilen, själva åkandes var inga problem. Att sen gå ur lastbilen tog minst lika lång tid som att gå in :D

*kl*

Skulle även vilja avråda från hönät i transporten.. vi hade det när åringen skulle hem från bete, han hoppade över bommen och fastnade i hönätet... inte kul å inte bra.
Hellre någon IKEA-påse som lätt går sönder.

Om man har lastbil så tycker iaf jag att sådan sak över halsen... ehhh *tänk* typ koppel :angel: så de inte kan hoppa över är kalasbra.
Mr Åring hade det ett tag efter om vi säger så ;)

Halsring ;)

knapp
Uppfödaren mätte Ove igår visserligen med tumstock men det ger iallafall en blick om hur otroligt ojämn min "lilla" skrutt är...

*trumvirvel*
150 fram och
*trumvirvel*
160 bak

:rofl:

och han fyller 1 i juli så ska bli spännande att se vad han mäter då...

Senast ändrad:

Jag tror att någon har växt lite sedan jag sist såg ett foto på henne bredvid mig. Självklart står vi i toaletten och i nedförsbacke. :D

st-24_zpsd248e08f.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
881
Senast: Piaff
·
Svar
2 001
· Visningar
98 575
Senast: pepp
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
14 000
Senast: ildiko
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
821
· Visningar
46 318

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat