12:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna del 3

Måste tillägga att jag är otroligt nyfiken på vilken färg Lex får som vuxen. Pappa var väldigt vanlig fux under somrarna som ett- och tvååring. Då tänkte jag "en bra häst har ingen färg" men visst hade jag gärna haft kvar den mörka färgen som han hade när jag köpte honom... ;) :D
Verkar vara likadant med Lex som var mörk från början men han har en grå nyans jämfört med Luxus (syns på min AW-bild) som är väldigt röd trots sin mörka fuxfärg (syns bl a på pannluggen).

Det försökte jag tänka när jag förlorade en gulbrun Cohiba-unge och andra stoet fölade en travarbrun Chin top-unge med en vit prick... :o

Om man har möjlighet tycker jag att alla unga pojkar ska gå på "hingsbete". Både för att de fysiskt mår bra av det men fram för allt hur de utvecklas mentalt. Pojkarna behöver leka av sig med jämnåriga för att det ska "bli häst av dem" sen. Självklart finns det undantag men det verkar dumt att chansa ;) När det gäller kastrering tycker jag att de kan vara hingstar om de är snälla och inte ställer till det för omgivningen. Men att att de senkastreras efter hemgång som ett eller tvååring. I undantagsfall som treårig om de behöver mer hingstkaraktär.

Usch vad tråkigt att förlora fölunge oavsett färg. Men jag förstår verkligen att det känns extra orättvist, förhoppningsvis blir din bruna en superhäst. Men det inte alltid som man hade tänkt sig, även som köpare. När jag köpte pappahäst var jag ute efter en brun tvååring, gärna med stjärn och snopp med fastnade för en fuxig fölunge med massa vitt :confused: :love:

Jag går här och funderar. Om jag också ska ta och kastrera min pojk. Han vart lite hingstig här för någon månad sedan, lite mer. Skulle pilla på det mesta, naffsa på andra gjorde han också.
Käftade extra mkt med de andra i hagen också, och så slet han sig en gång när vi var ute och gick, stegrade sig osv :P Men det försvann helt tycker jag, han varken naffsar eller "kaxar" i grimskaftet längre. Han har blivit väldigt väldigt lugn. Förutom det att leken i hagen med kompisarna blivit mer intensiv. Men nu när jag går ut med honom så är han frå som ett lamm x) Skritta, stanna, springa, inga konstigheter.
Så jag vet inte om jag ska låta honom vara hingst lite längre? Dock har jag inte möjlighet till hingstbete, men han har unghäst sällskap iaf, det kanske räcker? :P vad tkr ni?

Halv kl.
Jag bestämde mig för att kastrera efter nästa års hingstbete. Har möjlighet att ha hingst fram tills dess och så länge han inte blir idiot så får det vara så :)

knapp

En ny liten bild på min parvel. Är nöjd över hur han ser ut än så länge, ojämn och dan men rund. Får hem han 13 maj, längtar så obeskrivligt mycket!

nemesis:

Agony: Det kommer säkert gå bra :) Det brukar ju kunna gå lite vilt till i början ;)
Min grabb är 11 månader nu och senast vi mätte honom var han 155 cm i manken och 156 cm bak, men det var någon vecka sedan så jag skulle tro att han har växt någon centimeter sedan dess, han känns i varje fall stor som ett höghus.

Bildbomb:
Chicago Fire e. Chirlon u.e Briar
grevagarden13-chicago-rindi11manader_693_517cfb4e9606ee3342e069c6.jpg

grevagarden13-chicago-rindi11manader_856_517cff7e9606ee333321bdb6.jpg

grevagarden13-chicago-rindi11manader_886_517cf910ddf2b372eae30230.jpg

grevagarden13-chicago-rindi11manader_887_517cfa40ddf2b3733022e680.jpg

Det var mycket lugnare idag, så det finns hopp om att hon kanske kan få äta ibland:p
Däremot är det fortfarande väldigt bråttom att käka upp kraften (ponnyerna får inget,så jag tar ut Clerona så hon får äta) för att få komma in i hagen igen.

Det såg ut att verkligen vara en kopia av en fuxfärgad Briar med Chirlons huvud! Snygg!!
Och stort borde det ju bli av den kombon va:D

Ja, jag hoppas det även om han just nu inte ser ut att vara mkt för världen ;)

Mamman är mörk fux med 4 lika höga strumpor och en bläs.. Så det var något förvånande att den blev bara brun. I år är hon dräktig med Hip hop så då borde det ju bli lite vitt :D Sen har ju faktiskt bra hästar ingen färg, men vill man sälja dom så är det ju lättare om dom är bra och har en rolig färg/teckning. Mitt Maginiföl var ju inte så svår sålt, och fick en hel del svar på den. Skulle tro att mkt berodde på att den syntes i mängden...

Min 12:a har ju inte mkt vitt som sagt men han var ändå väldigt snygg som föl :)

Åhh Vilken fining!!

Jag är inte alls partisk för mörka hästar med vita tecken:p

Min lilla

431817_10151536757232239_254731015_n.jpg

Min stora

296651_10150310264642239_1352465007_n.jpg

:D

935465_10200869593765191_1594213217_n.jpg

Min lilla prinsessa 9 månader nu.. Hon håller på att bya päls nu som bäst, ska bli spännande att se vad som tittar fram under all päls :)

Meciliah heter hon f. 23.7.2012 Arabsto e. Etman ue. Kulak uppfödd och ägd av mig, tydligen enda arabfölet född i Finland 2012 :D

Hon ser så snäll ut!

Här hemma går grabbarna numera på lösdrift, fäller päls och lever vildmarksliv :D I maj nu så ska jag få hem ännu en häst, så då får dom äntligen en uppfostrare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
881
Senast: Piaff
·
Svar
2 001
· Visningar
98 575
Senast: pepp
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
13 998
Senast: ildiko
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
821
· Visningar
46 312

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat