10:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 6

KL
Idag är inte min pålle till salu för några pengar alls! Jisses vad fin han var! :love:

Han har ju vilat en vecka nu, men idag var det dags att jobba lite igen. Tänkte först tömköra men det blev ridning. Satt upp direkt utanför stallet, pålle var jättepigg och glad! Skrittade ner genom skogen och tänkte rida en tur ute, men stötte som tur var på grannen utanför hans stall när han höll på att sela sin travare. Han tänkte köra samma väg som jag, och jag kan slå vad om att Kaptenen hade flugit i luften om de kommit farandes efter oss. :p

Så jag fegade alltså och vände hem. Det blev istället för första gången något slags dressyrpass på banan. Alltså WOW vad fin han var! :love: Red lite stora åttor och serpentiner i skritt och trav och han var så med från första början och gick helt suveränt hela passet! Lätt och fin med eget driv och perfekt stöd i handen i rund och mjuk form, jag ville inte kliva av... :love: Red ut på spåret som vi har plogat runt hela lägdan hemma och travade på ett varv, bytte håll och travade ett varv till. Han var precis lika mjuk och fin hela tiden! Travade vidare ut längs vår infart, hoppade av och gick med honom hem. Han var svettig men fortfarande lika pigg och glad och gick med stora raska kliv hemåt så att jag fick småspringa för att hinna med. :p

Jag är så käääääär! :love: Så himla synd att jag inte hade nån fotograf, jag hade så gärna velat se hur det såg ut från marken också, men han kändes som en miljon! I helgen kommer syrran så på söndag blir det uteritt! :)
 
Sv: 10:orna del 6

2014-01-31%2014.49.56.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: 10:orna del 6

Är ju mest ensam så blir inte så mycket filmer och bilder. Måste försöka få med någon som kan fota snart!

I onsdags red vi ut med en kompis igen, han är så jäkla trygg och har rörelser utöver det vanliga! Hon har stor erfarenhet av avelsbedömningar/tävlingar mm och hon höll med om att han kommer bli riktigt riktigt fin!
Igår ville jag bara låta honom springa av sig lite träningsvärk, så han fick springa själv i ridhuset.. Och han går inte av för hackor! Han chockade med sin aktion, och jag blev baa ännu mer kär i honom!

Får se om detta funkar ...
http://instagram.com/p/jziaDFL_9V/
http://instagram.com/p/jzirW1L_90/
http://instagram.com/p/jzjDHjr_-e/
 
Sv: 10:orna del 6

KL*

I dag har min tös fått gå för andra gången efter vilan. Vilken häst jag har!
Unghästar måste ju vara något av det roligaste som finns!

Började med att skritta fram för hand och sen longera några varv, bara för att vara på den säkra sidan. Och tur var väl det, bock och bus blev det.
Satt sedan upp och red fram och tillbaka på vår uppfartsväg, skritt och trav och en liten galopp bjöd hon på av sig själv. Även om hon är vrålpigg så sköter hon sig så otroligt bra, ruskar lite på huvudet och piper, men inget bock eller så. Att hon efter så här få gånger som hon faktiskt är riden faktiskt går att påverka som det gör är bara såå roligt.

Efter vintervilan har hon inte bara växt kroppsmässigt utan även i skallen. Nog för att hon var trevlig förut också, men nu är hon riktigt rolig! Men jag fasar för den dagen hon upptäcker att man kan bocka även med ryttare på ryggen - då är jag körd.

 
Sv: 10:orna del 6

Min tös blev skodd innan kylanoch snön kom så hon har inga snösulor. Trängen har därmed blivit väldigt lidande den sista veckan när det snöat varje dag. Det är rätt stressande att inte komma igång och värre blir det av att jag har en liten som ska vänjas av från mamma där jag utnytjar Alliarias box den tid vi är ute tillsammans. I kväll tog jag tag i saken och hoppades att det skulle fungera utan att peta styltor var tionde meter. Det hela gick långt över förväntan och den planerade promenaden på ~2km fick bli 6 km eftersom hon var så extremt pigg.
Var får dom energin ifrån? Hon pulsar i snö hela dagarna i hagen och har den där ligistungen klängandes på sig som vill bli road ändå så försökte hon tala om för mig att "titta matte det är en lång raka här vi kan springa jättefort på den". Det blev inget springa av för matte kände att liten A hade mer fartresurser i sina ben ;).
 
Sv: 10:orna del 6

alltid lika kul läsa om era hästar och vad som hänt(ja allt är inte kul som händer :( )haft mycket att göra så har inte hunnit vara inne på Buke

Sadelprovaren var ju ute och sadlen satt perfekt men jag ska ändå ha koll på den om han får svängd rygg och högre manke, hon sa med att han ser väldigt valpigg ut än och trode han skulle växa ännu mer på höjden och bredd :d får se vad framtiden utvisar om han har rätt.

i träns har jag engelsk nosgrimma bredd och spänd på första hållet(med andra ord sitter väldigt löst) funkar jätte bra..hade tänkt i början att köpa remon när jag köpte han men.. har olika bett jag växlar mellan och tycker han går bra på allt.. ett 3delat med fasta ringar ett rakt med fasta ringar och ett nova bett, har även sidepull men ej testat det än


liten bildbomb på kort från idag

jag tror han kommer att bli skimmel :p

1064537_10152184224924771_1641672844_o.jpg


1557280_10152184227664771_119092801_o.jpg


1524302_10152184230444771_1914017451_o.jpg


1655511_10152184233809771_829555037_o.jpg


1009082_10152184236024771_1638272119_o.jpg


1780627_10152184239024771_861126599_n.jpg


1609635_10152184240374771_1833329669_n.jpg


1490593_10152184241574771_895916735_o.jpg
 
Sv: 10:orna del 6

Det problemet med fotograf har jag också... Ska försöka muta nån snart. ;) Har för dåligt internet för att se dina länkar nu, ska kika senare. :) Så roligt att du är så nöjd med honom!

Esswe: Håller med om att det är häftigt vad vila kan göra för knoppen! Jag fasar också för de där bocksprången... Hittills har han inte bockat så mycket uppåt, mest framåt, men på sista tiden har han visst tagit efter sin kompis och kan göra rejäla jätteskutt. :o

Shaggy: Haha! Det gör verkligen mycket för dom att ha ytor och leka i hagen! :p

Powerm84: Hihi, söt skimmel! :D


Kl
Igår kväll körde vi hö till pojkarna och sen slungade min sambo min ridplan och bana runt lägdan nedanför hagen, det var tydligen jäääääättekul och Kaptenen flög runt som en tvättäkta idiot och var mer i luften än på backen, utom när det gick för fort och han for på rumpan... :meh: Förväntade mig att minst en sko skulle vara borta samt flertalet sår men otroligt nog ingenting! Därför blev det uteritt med syrran och ponnyn idag. :) En hel del galopp blev det, passar på när vi har lite draghjälp. Han har visserligen mycket egen energi och går gärna på, men det hjälper ändå med sällskap. :)
Mitt i en galoppsträcka kom en traktor backandes runt en kurva, haha, det blev såklart en tvärnit. Men Kaptenen gick snällt förbi utan knussel och vi fortsatte som om ingenting hade hänt. Han hängde med riktigt bra idag och bar sig jättefint i alla gångarter. :love: Vi har plötsligt fått plusgrader igen så alla inblandade svettades, men han hade torkat när vi kom hem. Vi var ute ca en timme och jag ledde honom sista km hem. :)

Bild från när vi gick hemifrån
20140202_125520_zps7d1d8uwg.jpg
 
Sv: 10:orna del 6


Vilken underbar bild. Det ser ut som om det växer mossa på honom :D

Tog en tur med tösa igår kväll igen. Stora delar av vägen gick hon först med mig bakom som om jag tömkörde. "Tömkörningen" skedde dock på ett grimskaft. Det är så kul för hon är så possitiv och framåt. När hon hamnar i täten så är det spetsade öron och raskt marscherande. Jag hoppas verkligen att det hänger i framgent. Arvet från morsan är att leta reda på en svans att ta häng på :crazy:.
Jag får nog ta och ringa hovslagaren. Hon är bara skodd fram och hon halkade med bakfötterna några gågner och då var det inte ens is utan bara hårt packad snö. Nu lär det väl vara snorhalt ute så jag måste få på bakskor och brodd.
 
Sv: 10:orna del 6

Det ÄR snorhalt ute :D Tömmade min idag en sväng i skogen, fick ta sadeln då min gjord inte alls passar så bra, måste köpa en ny gjord!!

Han är iof skodd och broddad på alla fyra men för mig blev det svinhalt.. tur han är snäll och väntar på matte :D

Vad gör du ? Kommer du inte snart?

1888752_10152208612726797_736947321_n.jpg



*fortfarande spån i svansen, haha*
 
Sv: 10:orna del 6

Vad fin han är!

delvis kl*
Börjar bli halt här med, får kanske ringa ut hovis och be han slå på skor även bak på min. Än funkar det men fortsätter det här vädret blir det värre.

I dag har vi joggat på vägen igen, hon börjar bli lite väl säker nu, så hon letar saker att bli lite "rädd" för, så i dag for jag i backen för första gången, eller ja jag "klev av". Empa blev varken rädd eller så mest förvånad att jag helt plötsligt stod bredvid i stället...
Annars var hon ruggigt fin i dag. Jämn bjudning framåt och tog alla hjälper både framåt och bakåt.

Bild från i dag:
 
Sv: 10:orna del 6

Fin tjej! Låter som en ganska odramatisk markkänning ändå, tur det! ;) Jag får mycket balansträning av ponnyn som är spooky och tittig så det bara skriker om det. :p


KL
Idag har vi UNDERBART väder, fast alldeles för varmt! :arghh: Plusgrader, strålande sol och vindstilla. Kaptenen vilar idag men ska få gå i töm imorgon.

Bild från när jag släppte en påse i hagen, det var kul!
DSC_1077_zpsdb47c4fa.jpg
 
Sv: 10:orna del 6

KL
Idag fick Kaptenen gå ett pass i töm. Jag lade fram tre travbommar som han fick kliva över flera gånger i båda varv, han var jätteduktig och tvekade inte en enda gång och lyfte fint på tassarna. :) Övade mycket galopp och fattningar också vilket funkade bra.

Provade hans "nya" träns som hittills bara hängt, engelsk nosgrimma så jag satte den typ helt lös. Det är helt värdelöst för man kan inte byta nosgrimman, det är en sån som sitter med spännen på båda sidor på nackstycket. :meh: Först tyckte jag att det såg konstigt ut som det satt för nosgrimman kom liksom i kläm under sidostycket, så jag bytte plats på bett och nosgrimma redan i stallet. Öhm, det var inte ett dugg rätt berättade Kaptenen och lekte giraff första halvan av passet och var spänd och gick bara emot och ville inte ta stöd för fem öre. Så jag ändrade tillbaka och vips blev han lika cool och duktig som vanligt... :sneaky:

Han blev jättesvettig och riktigt flåsig, men så hade han och kompisen farit rund som tvättäkta idioter bara en halvtimme tidigare också. :p Han har himla lurvpäls i år. :)

Bild från när vi gick och skrittade fram, såhär ska alltså INTE nosgrimma/sidostycken sitta ;)
IMG_20140204_141329_zpsikg5fhmj.jpg


Svårt att fota när man håller på
IMG_20140204_145319_zps3maec1h6.jpg


Efter passet när vi skrittade av, svettig men nöjd
IMG_20140204_150029_zpsikqdxmhq.jpg


IMG_20140204_150014_zpsanyroo9s.jpg


På väg hem
IMG_20140204_150227_zpsc4rb8rdv.jpg
 
Sv: 10:orna del 6

Jätteroligt att du verkar ha hittat så rätt!
Jag får tyvärr inte länkarna att fungera, men det kanske beror på att jag inte har instagram?
 
Sv: 10:orna del 6

Riktigt skitpass här idag...
Har inte ridit "ordentligt" på ett tag (snöstorm mm) Lallat i skogen och i fredags fick hon löshoppa studs (vilket gick jättebra!).

Idag var jag ledig och tänkte passa på att utnyttja min kompis till att filma och rida i ridhuset (is och slask ute nu). Gjorde mig till och borstade ut svansen (du är inte ensam Fio ;)) och lindade benen och tänkte att vi skulle vara lite extra fina.

Hennes hagkompis var inne samtidigt i ridhuset och det började bra, hon var stencool och kändes superfin i uppvärmingen! Tyvärr så filmade vi inte då... För sen hann vi inte längre innan det kom in 3 st till som skulle rida och tömköra (en vardag mitt på dan liksom.. jobbar inte folk :mad: ;)) Hade nog gått bra om det inte var för att de även hade med sig en sabeltandad pudel, som de parkerade på en stol i hörnet, tillsammans med ett hästätande barn! :eek:

Trots att hon fick glo, gå fram och titta närmare, säga hej osv så kunde hon inte gå i närheten av dessa hemskheter :cautious: och nära innebar 2/3 av ridhuset :meh: På HELA resten av passet. Spänd som en stålfjäder och med en handbroms i vardera hov :arghh: Kan nu också kicka mot skänkeln, bocka mot pisken och ignorera matte fullständigt.

Som kaka på bullen så höll jag på att flyga av efteråt. Vi skulle skritta av ute och min kompis gjorde ett 10-mässigt magplask i en snödriva bakom oss. Rozalie svarade med att göra en dubbel capriol som hade gjorde österrikarna gröna av avund!

Filmen tänker jag inte visa! fyfasen... Men en stillbild från en kortare sekvens där hon spände av lite får ni se. Bortse från mig, kan jag skylla på att jag rider lätt? Hon har nog loppor i manen med

3_zpsa182636f.jpg


Jag längtar efter ett lugnt avspänt pass där det bara flyter!
 
Sv: 10:orna del 6

Haha, så typiskt när ni gjort er fina och allt. Jag hade inte heller lagt ut filmen om det inte känts bra.

Men på bilden ser hon ju jättehärlig ut, hur fin som helst :love:
 
Sv: 10:orna del 6

kl*



Slänger in en bild på Rigel från förra veckan, i väntan på hovslagaren.
Han vilar fortfarande och ska göra det till mitten av Mars ungefär :)
Nöjd med hans hull, har lite mage att ta av under vintern.

Och en sommarbild jag hittade :love:
 
Sv: 10:orna del 6

Men är det bara min häst som inte har nån svans!? Han har ju äntligen fått precis ner till kotorna som längst, men den är ju inte tjock längre ner än till haserna... :meh:

Vilket riktigt tråk-pass det lät som. Synd när ni gjort till er så fina också. :( Men hon är riktigt fin din guldklimp! :love:

bellabus: Fin han är. :)


KL
Imorrn ska Kaptenen få massage. Hon kommer kl 11.30, vet inte hur jag ska göra om jag ska rida honom innan eller efter eller om han ska få vila, vi får se hur det blir. För tillfället är jag så trött så jag skulle bara vilja gräva ner mig nånstans.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 779
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 960
Senast: Hyacinth
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 503
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 480
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp