10:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 6

knapp.

avundsjuk på alla som kommit så långt med sina pållar! lixom att åka iväg på pay and jump känns som 100 år ifrån!
Men ändå jätte stolt över våran egen utveckling. Nämn det tidigare men inriden jan-mars 2013 och sedan dess varit sjuk. Nu riden sedan i julas ca 2dagar i veckan och markarbete ca 1 ggr i veckan. dvs det var ca gång nr 12 jag satt på honom igår.
I går red jag helt själv i skritt och trav flertal varv åt båda håll. Med kopmishäst som sällskap jämnsides. Det känns väldigt stabilt. Bjudning, styrka, koridnation och lydanad kommer kommer att slipas fram till mitten på mars. Planerar in en vilo då i samband med vargtänder som skall in på klinik och dras.
 
Sv: 10:orna del 6

Kul att det går framåt :)

Här händer inte jättemycket, Fendi blir tjockare för varje dag och om två månader så är det jag som fölvakar :nailbiting: Tyvärr har hon en förkärlek för att gå i markerna och gräva rötter. Provade att öka loppfröna men nähä se då åt hon inte alls. Så nu står de inne ett par timmar med sin loppfröblandning för att äta upp, annars går de ju ute dygnet runt.

Här är vår nu, säkert runt 10 plus i solen, ja det känns så i alla fall. Vindstilla och paddocken är mjuk och fin.
 
Sv: 10:orna del 6

Haha, ja pay and jump startar vi nog 2016 eller så :D Visst är min riden, hoppad ngt hinder på 50 cm men jag tror inte det blir så mycket mer i vår. Idag ska Niklas (Lindbäck) rida Annie för första gången, han påstår att han är brutalt ärlig och kommer säga saker som ägare kanske inte orkar med, men jag sa att för mig gör det inget om han säger att Annie inte är en OS-häst för jag kommer aldrig rida OS iallafall ;) Tycker han att han vill och har tid ska han hjälpa mig att utbilda henne ett tag och han har långsiktig planering, uppbyggnad och hållbarhet och vad jag förstår inte så road över championat m.m. För mig är det viktigare med en väl grundutbildad och hållbar häst än att rida championat så den tanken är skrotad.

Jag har pratat med flera ft-ryttare och tränare och ingen av de är ett fan av championat så jag tror det är mer en hopp- och dressyrgrej.
 
Sv: 10:orna del 6

*KL*

Idag står bomarbete på schemat. Vi hårdtränar just nu gas och broms, mestadels broms :D

Nilmar har hittat sin gas och blivit vrålstark. Provade ett annat bett för ett tag sedan och jag vet inte vem som var mest missnöjd. Jag eller hästen. Blev pannkakka av alltihop i alla fall. Nu har han dessutom haft några lugna dagar så nu är det dags igen.

Vi ska vara med på vår andra pay and jump nu i slutet av februari. Ska bli spännande att se hur han reagerar på att komma ut på detta och om han nu när det finns i minnet tänder till och blir sådär stark igen. samma höjder som förra gången 70 och 80 cm.
 
Sv: 10:orna del 6

Här är en till som har ca 100år kvar innan vi är klara för att visas ofentligt;)
Min är också riden ca 10-12ggr totalt. Just nu har han vilat sen slutet av december. Han har blivit tömkörd,, promenerat i skogen och klivit över bommar dom senaste veckorna och ska sitta upp nästa vecka:nailbiting:

Kl
Ropade in en riktig tömkörningsgjord på tradera som funkar kanon:) Den gamla gled bakåt och irriterade hästen. Så nu ska det tömköras.

Bra att han tränat sina bakben under vilan, för en stark bakkärra ska ju alla riktiga dressyrhästar ha:p
mms_20140209_zpso6jdjwj_edit_1392229395386_zpsd84mdmbr.jpg
 
Sv: 10:orna del 6

Idag började jag med vändande/sidförande hjälper, döm om min förvåning när lilleman fixar dom båda som ingenting ;)
Underbara ponnyplutt!!!
 
Sv: 10:orna del 6

*kl*

Idag skulle vi rida ut och galoppträna i mörkret. Gick väldigt bra tills vi råkade galoppera rakt in i en renflock i mörkret, ögon som lyste och en skällren som sprang omkring och skramlade....:nailbiting:
Men det gick bra! Vi fick gå ner till skritt ett tag men sedan kunde vi fortsätta som förut!
Jag har ju haft så lite möjlighet att galoppera utomhus så det kändes att det här var toppen för Adrielle. Nu tog hon fattningarna bättre och var hela tiden reglerbar.
När man får vara ute och rida i mörkret, -2 grader på perfekt snöunderlag, så känns det som att själen lyfter! Norrland rules! :love:
 
Sv: 10:orna del 6

Håller med! Norrland rules! Inte bara här man hamnar uppi renar märker jag. :p Fast för mig var det på ljusa dagen och kanske 10m ifrån. ;) Vette tusan om jag suttit kvar under dina förutsättningar. :p


Kl
Var på hoppträning med ponnyn i tisdags kväll, så sanslöst roligt! Jag var jättenervös innan men det släppte helt när vi hoppat lite, det var galet kul! Mycket mycket bra tränare som verkligen kunde ge både ris och ros, jätteskönt att både få beröm och konstruktiv kritik istället för bara kritik som jag tycker att många tränare tyvärr gör. Roligt var också att Kaptenen storebror född - 08 var med i min grupp, jättekul att se honom igen! :love:

Med i gruppen var en till - 10a, den såg ut att vara mycket mer världsvan än min! Den skuttade runt alla övningar om än väldigt unghäst-aktigt. Tränaren var även bra här och anpassade hela tiden nivån efter ekipaget utan att för den skull krångla till det för övriga. Jag har en reservplats med Kaptenen, och då ska storebrors matte få rida honom. Jag fick dock lite blodad tand och blev nästan sugen att rida honom själv. :o Jag som är så feg! :D Så nu hoppas jag att han får följa med nån annan gång och att jag isf får med mig någon som kan hjälpa mig, blir bökigt att ta med båda själv. Träningarna är varannan tisdag framöver.

Med tanke på hur det såg ut för den andra känner jag att det är dags att hoppa upp ett steg i kraven på lille röda. ;) Jag ska bara bli frisk först så ska han igång igen! Nu är motivationen på topp! :bump:
 
Sv: 10:orna del 6

Vad roligt!

Jag är sjukt sugen på att åka och träna med min. Vi var iväg på en liten, liten träning i mellandagarna men jag är grymt sugen på att komma ut igen och få prova på lite nytt :)

Unghästar är så jädra kul :D

Igår skulle det vara broms/gas övningar med bommar men orkade inte dra fram bommar. Kommer ta fram lite småhinder idag istället och se om jag kan få stopp :-)
 
Sv: 10:orna del 6

*kl*

Idag skulle vi rida ut och galoppträna i mörkret. Gick väldigt bra tills vi råkade galoppera rakt in i en renflock i mörkret, ögon som lyste och en skällren som sprang omkring och skramlade....:nailbiting:
Men det gick bra! Vi fick gå ner till skritt ett tag men sedan kunde vi fortsätta som förut!
Jag har ju haft så lite möjlighet att galoppera utomhus så det kändes att det här var toppen för Adrielle. Nu tog hon fattningarna bättre och var hela tiden reglerbar.
När man får vara ute och rida i mörkret, -2 grader på perfekt snöunderlag, så känns det som att själen lyfter! Norrland rules! :love:


Hahahaha..

Här är det helt värdelöst, har kunnat rida ut ett par ggr bara i år!! I går var första gången som all is var borta och det var mjukt och fint och när jag vaknade i morse så snöar det och har frusit på .. suck! Så nu får det snöa mkt mer för att det ska vara ridbart! :arghh:
 
Sv: 10:orna del 6

och jag har inte kunnat rida ut alls... det har varit jätte isig som är täckt av buckliga snöhögar...och under den skiten så har det funnits lera....
nej tack till stukningar och senskador på människor och hästar:yuck:
 
Sv: 10:orna del 6

och jag har inte kunnat rida ut alls... det har varit jätte isig som är täckt av buckliga snöhögar...och under den skiten så har det funnits lera....
nej tack till stukningar och senskador på människor och hästar:yuck:

Så har det varit här också "/

Jag flyttade mina hästar till stall med ridhus i början av januari. Finns en del ridvägar där men då måste det vara fullt med snö och det har det inte varit här. Nu har det mesta smält bort men de sista dagarna har det fryst på så att det är stenhårt.

Snacka om att jag kommer få mig en flygtur eller 2 när jag flyttar tillbaks hästarna till mitt stall och ger mig ut i skogen efter 3 månaders kurande i ridhus :D
 
Sv: 10:orna del 6

Och jag är supermotiverad med kanonbra underlag överallt men är fortfarande sjuk. :arghh: Jag får bita ihop och hålla mig inne nu så jag inte ställer till det och blir riktigt dålig... Men jag vill uuuuut!
 
Sv: 10:orna del 6

Blä..

varför är man alltid som mest motiverad när man inte kan?

Hoppas du blir frisk snabbt och starta inte igång för tidigt så du inte gör saken värre. Skicka över lite motivation till mig istället. Stämplar ut från jobbet om ca 10 min sedan får jag åka iväg och rida. Motiverad? Nej inte det minsta... Suger att jobba såhär sent. Skulle vara roligt att vara hemma någon gång innan kl 22 :)
 
Sv: 10:orna del 6

Diabetikern: att du kommit så långt med P&J längtar till jag kommer dit

väntar på bra väder nu så man kan börja träna för tränaren och börja hoppa..hoppade över en stock i skogen igår 2 gånger gick jätte bra,ska även bygga lite skogshinder på en fin traktorväg.

bilder

oj en älg

1891241_10152215766169771_727517337_n.jpg


1014107_10152215766324771_1633927555_n.jpg


1601372_10152215773734771_855544733_n.jpg
 
Sv: 10:orna del 6

Haha så söt liten älg! :D

*kl*
Jag och giraffen kämpar på med tömkörning, både i skogen, på vägen och möter bilar, samt lite mörkerträning i månljuset på kvällarna. Och även lite "dra bommar"-träning :) Går riktigt bra och jag längtar såå tills jag har dendär trygga hästen om ett par år som man kan skritta ut på barbacka en stjärnklar kväll :love: Och jaa självklart tills han är inriden i huvud taget då :D :d
1505393_10152175168731067_777138630_n.jpg
:D
 
Sv: 10:orna del 6

Han är verkligen gigantisk! Men så fin! :love: Ser så himla lugn och klok ut. :)

powerm84: Hihi, vilken söt älg! :D


KL
Kaptenen vilar vidare med matte. Idag är det riktigt flurväder och det snöar jättemycket på tvären. Han har lagt sig till med riktigt surt humör och låter inte gärna kompisen varken äta bredvid honom eller komma fram till vattenhinken. Dummerjöns. :cautious: Visserligen bra bantningsmetod för nordisen, men lite elakt.
 
Sv: 10:orna del 6

Van Remo och Michis, jättefina bilder på era hästar!:love:

Idag har jag ridit kurs och fått ett rejält uppvaknande. Jag har ju upplevt att Adrielle varit lite slö på sistone och letat efter orsaker, kan det vara så att hon växer, har hon träningsvärk, har hon ont?!
Och så visar det sig att hästapan bara varit lat....:o Och jag misstänker att jag själv bidragit till detta. Hon är ju i grunden rätt energirik och har stundtals varit lite spooky på vissa ställen i ridhuset och jag har nog helt enkelt koncentrerat mig för mkt på att hon ska vara lugn och trygg.

Idag tog jag fram dressyrpisken och petade till henne och plötsligt behövde jag bara tänka trav, skänkelvikning eller galoppfattning så satt de som en smäck! Så himla roligt!:):):D:banana:
 
Sv: 10:orna del 6

Tack snälla :) Jaa jag hoppas han ska bli lika lugn och klok som han ser ut att vara framöver iallafall :D hihi

Sar: Va härligt med sånt framsteg :banana: Så roligt att läsa om allas era framsteg, stora som små! Nöjer mig så gott o väl med det tills vi oxå är där framöver :love:

Michis: Supersnygg! :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 779
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 960
Senast: Hyacinth
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 502
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 480
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp