10:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 6

Åh vad duktig han är! Jättekul att se! :)

Sar: Haha, latmasken! :D Jag är på den nivån också, vill tagga ner honom så att han lyssnar och slappnar av först och främst, jag lär väl också upptäcka att jag fegat och låtit honom slappa om ett tag. :D

Michis: Så fiiiin! :love: Vad kort han är! :p


KL
Mår bättre idag, hoppas kunna ta mig ut med Kaptenen imorrn. Hade velat ta honom på töm första passet nu när han vilat så pass länge, men min lilla plan är igendriven med TUNG blötsnö så jag vet inte jag... :p
 
Sv: 10:orna del 6

Extremt kort!
Har fullt upp med att försöka hitta en sadel :p
Det finns INGEN rygg på honom, ultimata anläggningsytan är 40cm :eek:
 
Sv: 10:orna del 6

Så roligt det såg ut! 3 m mellan bommarna?
Idag red vi ut med sällskap, först lite snöpulsning och sedan kunde vi köra en riktigt lång galopp i skogen, kunde bara lätta rumpan ur sadeln och sedan cantra med en avslappnades ändå pigg häst som höll tempot.
Jag skulle verkligen vilja börja prova på uppsutten hoppning men det känns svårt få jag oftast är själv på stallet, jag får nog engagera mig och hyra en instruktör då någon kan plocka ihop mig om jag åker av!
 
Sv: 10:orna del 6

Ja det stämmer! Kalasbra övning tycker jag, han har blivit mycket säkrare på taxeringen, och då har jag bara hoppat den vid två tillfällen. Värmer upp genom att bara galoppera över bommarna (alla på marken) åt båda hållen och låta honom lösa det mesta själv.

Maja_Kandi: Tack! Han är fantastisk att arbeta med, så himla arbetsvillig :love:
 
Sv: 10:orna del 6

Tillägg: Jag hade jättemycket hjälp av att ha en draghäst i början då Roy var väldigt vinglig och osäker trots att han löshoppat mycket. Såklart olika från häst till häst men för oss var det guld värt. Har du möjligheten att börja så så rekommenderar jag det! Och såklart bara fokus på att det är lätt och roligt i början :)
 
Sv: 10:orna del 6

*kl*
Hittade den här tråden idag, kul :D

Dottern har en 10:a på foder då ägaren inte har varken råd eller tid just nu hålla två hästar

Hästen i fråga är en väldigt speciell dam, en riktig diva och primadonna som helst vill ha allt på sitt eget sätt.
Igår tex te hon sig exemplariskt vid longeringen, både jag och dottern kände oss fåniga som varnade tjejen som kom in på ridbanan strax efter oss vår häst kunde bli lite stökig :D

Tycker den här bilden är så himla mycket T. Det är från i julas när damen lyckats slå knät i järngrinden till hagen....två gånger på raken. Glömde jag säga att hon är en riktigt klant?
(anledningen till reflexlindorna är att det var de enda vi hade i stallet just då för tillfället)
2013-12-28-1836_52bf0c0eddf2b3580d194d0e.jpg
 
Sv: 10:orna del 6

Vilken fining! :)

Goldskipper - Ser väldigt trevligt ut.

Roligt att se alla fina hästar :D

Den här kan jag bjuda på.. från i lördags. Vad kan jag säga. Jag är liten han är stor och stark. drar mig ur sadeln mest hela tiden. I söndags gjorde vi exakt samma och det gick myyyycket bättre.

Idag står en skrittur på schemat då jag slutar tidigare och det är underbart väder. Får se om man sitter kvar då det är första gången vi ska rida ut för iår. *s*

film från i lördags.

http://www.youtube.com/watch?v=wuGSWAI6fSw
 
Sv: 10:orna del 6

Oj! Du har lite att kämpa med, han ser gigantisk ut. :o Men du är ändå tuff tycker jag!

Sar: Vad härligt det låter!

cewe: Välkommen till tråden! Vilken fin olyckskorp/klantskalle! :love: Vad är det för stam på fröken? :)

Michis: Oj! Haha! Barnsadel och pytteliten rumpa är alltså det enda som gäller. ;) :D


KL
Idag kom jag igång igen efter en veckas snorande och halsont och allmänt det-var-synd-om-mig. :angel: Tog ut ponnyn på drygt en timmes runda och kände ändå att kroppen inte var riktigt med mig. Benen lydde inte riktigt och jag kände mig som en sladdermask efteråt. Sen blev det tömkörning med 11an och efter det var energin helt slut. Då var ändå allt stalljobb kvar. :crazy: Så då kände jag att Kaptenen kunde vänta till imorrn, men det blir ännu mer vila för honom då han så väldigt lägligt trampat av sig en sko. :meh: Hovis kunde inte förrän tidigast torsdag, då är det ändå fem veckor så det blir helskoning. Tur jag inte planerat in mer vila, antingen är jag sjuk eller så är hästen "trebent". :p
 
Sv: 10:orna del 6

Delvis knapp!

Vad kul att det går så bra för alla! :D

Själv så har vi skador som löser av varandra hela tiden,inga stora saker tack och lov,men tillräckligt för att vi inte kunnat hålla igång (och tillräckligt för att jag är riktigt riktigt less....).

Nu på Söndag kommer korven flytta till en vän/tillridare till mig på obestämd tid pga lite olika omständigheter. Det är det bästa alternativet just nu. Förhoppningsvis så kommer han hem till sommaren igen,men lite saker måste lösa sig först. Kommer dock fortsätta följa er,och uppdatera om korven då och då när det händer något speciellt. :)
 
Sv: 10:orna del 6

Min dam såg mer proportionerlig i somrars, nästan så man kunde tro hon var äldre än vad hon var. Nu är hon kantig fallit ur hull och muskler. Fick två mån vila nu i vinter och har börjat sätta igång henne nu.
Kan det vara så att hon börjat växa nu när jag satt igång henne så allt inte riktigt hänger med? Hon äter, är pigg men ser inte riktigt klok ut :wtf:
 
Sv: 10:orna del 6

Kl

Jag är datorlös för tillfället, hopplöst att skriva på mobilen... Men jag läser om er och tittar :) Får svara lite mer sen när datorn är fit for fight igen :)

Snön är nästan borta här nu, vi var ute på den hittills längst uteritten i söndags, med ganska mycket trav. Så härligt!!
Lite meningslös film ;)
http://youtu.be/yTYTTP4Z_8w
 
Sv: 10:orna del 6

Har du analyserat grovfodret? på din beskrivning låter det som om hon behöver mer foder, eller foder med bättre värden :)
 
Sv: 10:orna del 6

Kl*

Har lyst med min frånvaro i tråden ett tag. Så har roat mig en stund med att läsa ikapp lite
Mycke har hänt sen sist.

Här har vi haft en trög tid. Våd har plötsligt börjat streta emot i all ridning, inte velat jobba och bara varit allmänt anti.
Så vi kastade kraven för ett tag. La på westernsadeln och har luffat runt på lång tygel i fritt vald gångart.
Det har inte varit snyggt, men han har slappnat av och mjuknat av att bara få vara häst ett tag.

Så i förra veckan ökade jag på jobbet igen. Har testat att longera innan ridning i ridhus, och även rotat fram en gammal gummisnodd som jag satt på under longering och sen de första minuterna jag ridit.
Och vilken skillnad det har blivit!!
Helt plötsligt slappnar han av, vågar ta stöd och jobbar (även efter jag tatt bort snodden) Ridpassen är inte längre en kamp utan det rullar på på ett helt nytt sätt.

En dag så stod det ett litet hinder framme som jag trots min fruktansvärda hopprädsla valde att hoppa. Första gången han hoppas uppsikten och han bara skutta över. Och jag överlevde!!! Och det var dessutom lite kul :D
Idag kom en kompis med sin häst till mig och vi satte upp några små hinder. Ett enkelt och en kombination/studs.
Magen var full i fjärillar men han är en klippa min häst. En smackning och han bara hoppar. :love:

Hoppen finns på film, ska se om jag kan lyckas länka sen.
Det är inte vackert, men vi kommer över :D :D
 
Sv: 10:orna del 6

kl*

Kul att läsa om alla 10or tycker jag. :D

Minns ni vårat JÄTTEFULLBLOD?

Boven, 180 +... som vann ett lopp i höstas med ungefär hela upploppet..?

Kiropraktorn kände igenom honom i förra veckan. Förstår ni hur jag såg ut när han sa "Jag tror han håller på och växer!" :nailbiting::eek::arghh:
Som tur är menade han att han breddar sig och grovnar snarare än att han växer på höjden.

Två bilder jag tog på honom igår.

http://stallmalmborg.se/bilder/2014-02-18 (8).JPG

http://stallmalmborg.se/bilder/2014-02-18 (9).JPG

Han startar på söndag, ska bli mycket spännande!
 
Sv: 10:orna del 6

kl*

Nu är jag tillbaka här igen efter några veckor med ett alldeles för fullt schema för att samvetet över Empa ska var gott. Stackarn har fått nöja sig med att bli borstad på kvällarna innan nattning. Ingen ridning alls eller något. Men nu har det ändrats massor i mitt schema så nu finns det tid ÄNTLIGEN!

I går började jag med att bara rida en liten runda igen, sadeln ligger fruktansvärt dåligt så vill inte göra något avancerat. Skrittade och tog några meter i trav. Något seg och skulle mest bara kolla på allt annat.

I dag lånade jag en sadel av en kompis, den låg väldigt mycket bättre och Empa knatade på som bara den och var så otroligt fin!

I morgon är det vila som gäller men på fredag hoppas jag att jag kan rida en lite längre runda ute med mera trav! =)

Det är såå roligt med unghäst!
 
Sv: 10:orna del 6

Vad häftigt med ett så stort fullblod, lite ovanligt! :) jättehärliga bilder oxå! :love:
Själv vågar jag inte mäta Royal mer, när han tidigt i höstas mätte 186 cm... :cautious: skönt att inte vara ensam med bjässebaby!
 
Sv: 10:orna del 6

Häftig! :D

Lycka till på söndag, berätta gärna hur det har gått.

KrullTroll - Vad roligt! Låter som om du har en härlig häst och jag personligen vill gärna se film :D. Så roligt att se andras unghästar.

Själv har jag gett min ofrivillig vila några dagar pga magsjuka hos mig "/ Får se om vi hinner igång tills pay and jumpen på söndag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 779
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 960
Senast: Hyacinth
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 502
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 480
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp