Sv: 10rna del 6
Kl*
Har lyst med min frånvaro i tråden ett tag. Så har roat mig en stund med att läsa ikapp lite
Mycke har hänt sen sist.
Här har vi haft en trög tid. Våd har plötsligt börjat streta emot i all ridning, inte velat jobba och bara varit allmänt anti.
Så vi kastade kraven för ett tag. La på westernsadeln och har luffat runt på lång tygel i fritt vald gångart.
Det har inte varit snyggt, men han har slappnat av och mjuknat av att bara få vara häst ett tag.
Så i förra veckan ökade jag på jobbet igen. Har testat att longera innan ridning i ridhus, och även rotat fram en gammal gummisnodd som jag satt på under longering och sen de första minuterna jag ridit.
Och vilken skillnad det har blivit!!
Helt plötsligt slappnar han av, vågar ta stöd och jobbar (även efter jag tatt bort snodden) Ridpassen är inte längre en kamp utan det rullar på på ett helt nytt sätt.
En dag så stod det ett litet hinder framme som jag trots min fruktansvärda hopprädsla valde att hoppa. Första gången han hoppas uppsikten och han bara skutta över. Och jag överlevde!!! Och det var dessutom lite kul
Idag kom en kompis med sin häst till mig och vi satte upp några små hinder. Ett enkelt och en kombination/studs.
Magen var full i fjärillar men han är en klippa min häst. En smackning och han bara hoppar.
Hoppen finns på film, ska se om jag kan lyckas länka sen.
Det är inte vackert, men vi kommer över