10:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 6

*kl*
Idag ska damen hoppas för första gången sen vintervilen, dock inte av dottern utan av en mer rutinerad tävlingsryttare som ägaren betalar för.

För att vara dressyrstammad :p är hon väldigt glad på bommar och hinder.
Tjejen som hjälpte oss prova ut nya sadeln tyckte hon såg perfekt ut för fälttävlan eftersom hon är så nätt i kroppen.
Fast med skadestatistiken damen har vete f-n om man vågar släppa ut henne på en terrängbana O_o
 
Sv: 10:orna del 6

Läcker häst:d Måste vara en häftig känsla att rida den i full galopp. Ja,jag hoppas på lite växt i breddled på min;)
Bild från i somras. Ha ha han ser ut som en giraff...
20130705_165514_zpsxzhsrjto.jpg
 
Sv: 10:orna del 6

Hihi, giraffhals! :p


KL
Nu har Kaptenen fått på sig nya skor på båda framfötterna. Han har nu ÄNTLIGEN gått upp en storlek och har nu nollor! Han har haft KW 2x0 jättelänge, pyttefötter. :p Men nu platsade det äntligen att gå upp en size! :D Jättetydligt på fötterna att mineralerna jag gett honom (steel-joint) funkar, så nu har jag precis skickat iväg en beställning på en ny hink. :)

Han hade så mycket myror i brallorna så det var inte klokt... Han har aldrig misskött sig så som han gjorde idag. :cautious: Jaja, misskött var väl att ta i, men han skulle nafsa och veva med fötterna, vägrade stå still och var allmänt bråkig. Höll dock upp fötterna snällt för hovis men fortsatte jävlas och veva med huvudet. Märks att han stått still alldeles för länge. :sneaky:

Så imorrn tar vi nya tag. Börjar med ett pass i töm, jag vill inte sätta mig på den där krutdurken det första passet... :angel:
 
Sv: 10:orna del 6

*kl*

Idag gjorde vi vår debut på hoppträning i grupp och "riktiga hinder" alltså inte bara cavaletti! Det gick väldigt bra, han tyckte det var lite läskigt att skritta över flera bommar i rad men det gick mkt bättre när vi travade över. Det var inget avancerat alls utan bara 3 hinder , bommar och vi hoppade 2 hinder i rad.Han tog såklart några jättestora språng över hindren i början men slappnade av ganska fort sen. Vi avslutade jättefint över ett litet räcke med fin bjudning till hindret och efter hindret. Duktig Grå!!
 
Sv: 10:orna del 6

Åh, så roligt det låter, första hoppträningen med en unghäst, man blir ju själv som barn på nytt :D
 
Sv: 10:orna del 6

Jag vill också ta ett skutt eller två, funderade på att göra det på söndag.....men nej, hästen halt idag. Förhoppningsvis sömstick, hon skoddes igår. Hovslagaren var ute och la om skon och hon reagerade lite när han visiterade insidan av hoven. Hoppas nu det är så, hon rymde ju idag också. Framför näsan på mig....Fin galopp har hon iallafall :p Galopperade rakt fram på en grusväg så jag hoppas det inte hände något där.
Hon är inte svullen eller varm eller något någonstans. Så hovslagaren sa att jag skulle släppa ut henne som vanligt, så ska jag skicks sms t honom imorgon och berätta hur det ser ut.
 
Sv: 10:orna del 6

Vad roligt det låter! Önskar ju film ju! ;)


Kl
Nu har pålle fått gå igen! Han var jätteglad och superfin hela passet! :love: Provade det nya tredelade bettet i en storlek större, han verkade faktiskt gilla det. :) Sög och tuggade och skummade jättemycket. :) Han var som sagt superfin passet igenom, tömkörde kanske 30 min med fokus att bli rund och bärig. Blev dessutom en hel del galoppfattningar. Genomsvettig plutt var mycket nöjd efteråt! :)

Imorrn ska jag rida lite här hemma också. Förhoppningsvis kan jag tigga med mig sambon ut så han kan filma lite. :) Vore superkul att ha!
 
Sv: 10:orna del 6

KL
Idag blev det ett kort ridpass. Jätteduktig häst, blåsigt och därmed lite okoncentrerat. Vi började med att skritta ut 10 minuter och sen travade och galopperade vi ca 10 minuter på planen. Tyvärr har det tinat lite för mycket här så det är lite isigt på vissa bitar, plus att den lutar, så när han svängde lite hastigare än vad jag ville tordes jag inte riktigt rätta honom för jag var rädd att han skulle halka... :o
I början på planen var han som en spänd giraff och det var tydligen nånting läskigt nere i skogen så där skulle han gena hela tiden. Men sen slappnade han av något och gick ganska trevligt bitvis tyckte jag. :) Lite ojämn bjudning och lite oense om vägval men som sagt, bitvis bra. Blev en liten galopp i båda varv, men planen är lite för liten med lite för dåligt underlag för det.

Jag lyckades få med mig min underbara sambo ut och filma spektaklet, så här kommer det. ;) Roligt att faktiskt få se hur det ser ut också inte bara få gissa. :p Hit me! http://www.youtube.com/watch?v=k6YCsdJUbeA&feature=youtu.be

En liten bild blev det också. :)
DSC_1146_zps7077da39.jpg


Efter att jag hoppat av märkte jag att Kaptenen lyckats trampa sig ganska ordentligt på insidan på höger fram, dock ingenting som kändes av när jag red och sambon hade heller inte märkt nåt. Såg nåt litet blodspår längre bort senare så han lyckades antagligen redan när vi skrittade ut. Ohalt och oöm än så länge, hoppas det får stanna så...
 
Sv: 10:orna del 6

Kul att se film på er! Ser ju stabilt ut trots svårt underlag :)
Fina!

Kl

Vi har styrketränat idag, eller ja det var min plan i alla fall ;)
Rozalie hade mest studs i benen, med eller utan hinder :D

Hon började showen redan när jag byggde fram, här har jag inte hunnit sätta upp plastbanden än... tur att hon är snabb i benen :nailbiting:
http://youtu.be/Ub1VvrY9WwY

Några korta bitar från själva hoppningen, svårt som vanligt att filma när jag är själv
http://youtu.be/tLSIbvOUKH4

För om jag försöker låta henne gå själv blir det så här :D
http://youtu.be/wHM3LXaimKo
 
Sv: 10:orna del 6

Hon är ju för härlig innan du fått klart:p Det är liksom "Det är min dag idag..för jag ska få hpppa, hoppa, hoppa idaaag"
 
Sv: 10:orna del 6

Vi plockade vargtänderna i onsdags och raspen börjar efter behandling med medicinsk honung äntligen ge sig. (Kan verkligen rekomendera honungen!!) Så om ca två veckor så hoppas jag att vi äntligen kan köra igång igen med inridningen.:) För tredje gången.. gillt..

Släppte Mysen på volten så han fick springa av sig lite idag och det var jätte kul enligt Mysen som fräste runt som en galning.:D
Tröttheten verkar nu vara totalt bortblåst..:p Vårkänslor kanske?..;)
 
Sv: 10:orna del 6

Åh tack, vad roligt att höra! :) Roligt att ni ska igång igen,, hoppas ni slipper nåt mer elände nu!

Aida: Alltså hahaha, hon är så jäkla frän! Snacka om studsboll! :D Behövs ju varken plastband eller hinder för att hoppa studs ju! ;) Snacka om att ha roligt! :D
 
Sv: 10:orna del 6

Vilken härlig frambensteknik han har. Han lixom sveper med benen framåt, lite som om han målade marken. Ser störtskön ut :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 779
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 960
Senast: Hyacinth
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 502
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 480
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp