10:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 6

Jag har det lite i bakhuvudet i alla fall. Planen är att komma iväg på pay and Jump innan påsk och att ta tävlingsdebut i maj när det finns fina utetävlingar och mer plats på framridningen ...
Gillar inte trånga ridhus och spända fyra åringar ...

Min hoppar väldigt bra men är extremt försiktig och spänd så jag får se när vi börjar tävla om det är någon ide med championat. Det ska ju kännas son hästen är redo mentalt för final i stora ridhuset i Flyinge... Just nu känns det inte så
 
Sv: 10:orna del 6

KL

Min lilla fyraåring har just börjat skolan.
Hon reds in helt okomplicerat i somras och efter unponnyfinalerna har hon vilat och bara varit ponny. Men i söndags så flyttade hon till sin ryttare. Jag fick ett meddelande igår om att hon red henne en sväng och hon var lika okomplicerad som vid inridningen i somras. Hon är en sn liten ponny som gärna vill vara med, hon verkar uppskatta all form av saker som händer
 
Sv: 10:orna del 6

Hur länge har ni envisats med att skritta med era hästar vid inridningen? Nu är Angelique lugn och avslappnad i skritten, men börjar även komma på tanken med egna idéer. Funderar på att gå vidare i utbildningen och lägga in trav under ryttare. Hon är ju travad mycket i tömkörningen och där är hon lite sådär i skritten (vill gärna hitta på egna saker då också), men funkar klockrent i traven.... Stopp och start fungerar bra även under ryttare, men då bara halt - skritt. Att svänga fungerar också bra.

Jag kollar så att stopp och start fungerar och att jag kan svänga. Sedan går jag upp i högre gångarter. Min förra galopperade jag på 4:e gången jag satt på honom. Men jag lägger en bra grund med tömkörning före uppsittning.
Jag tror definitivt du kan börja att trava!
 
Sv: 10:orna del 6

Men så tokigt med halt och tjock häst och sadel som inte passar, det kan knäcka den bästa! Men nu blir det ljusare, du kanske kan sätta igång henne med tömkörning medan du letar sadel så att kroppsformen blir bättre. Nu kan det bara bli bättre! Kram
 
Sv: 10:orna del 6

Får sån ridabstinens när jag läser om allas framgångar :love:

För mig och Royal går det sakta framåt. Ska börja jakten på en bra sadel, så vi kan komma igång ordentligt snart. Den vi har nu är mest en "släng och slit"-sadel som jag bara tänkt att sitta in honom i. Kan vara bra att ha en sadel som passar både han och mig, speciellt om det skulle råka bli nåt oförberett skutt :p
Dock verkar det som att Royal börjat en ny växtperiod. Han började muskla sig så fint, man såg början till en rumpa. Men nu när han fäller päls så har han tappat endel och har åter ett hustak till rumpa. Plus att rumpan helt plötsligt är mycket högre än innan, hmm :cautious:

Mitt röda guld
1956977_10152221047726067_1973730212_o.jpg


Fällande shettis!
1922074_10152219582401067_198653509_n.jpg


Han fick skav av sitt bogskydd för det var för litet, fanns inget större än xfull. Så vi hittade på en egen variant! :D
1688086_10152217222361067_145568382_n.jpg
 
Sv: 10:orna del 6

Jag kan inte tömköra. Okej, hon kanske inte är dunderfet, men tjock är hon. Mest hömage. Just sadelletandet gör att jag tappar inspirationen. Har letat i 4 månader och ingen har passat.
O så har vi styrproblem också. Och det är mitt fel. Hon kör över mig på höger sida, skjuter ut bogen även på rakt spår och jag kan inte trycka tillbaka det. Nu rider vi aldrig på bana utan bara i skogen men ändå. Det händer ju även där. Och så blir jag stum och hård och hon fastnar i bettet pga det och så är allt igång igen.

Nu har jag nog gnällt klart :D
 
Sv: 10:orna del 6

KL
Det går bra för oss! Inte....Vi kommer ingenstans. Hästen igångsatt, fet som en julgris typ, halt förra veckan. Hovis kom, skodde om en hov, hästen ohalt. Kvällen, superhalt igen, fast på andra benet. Benet och senan tjockt och varmt. Senskada var det första som slog en. Ringde veterinär, sen kylde jag benet. Veterinären kom lördag morgon, blockerade nerver ner till hoven, hältan borta. Tack för att det INTE var senan.
Hästen boxvila på lördagen, fick ut en som kunde dra av skon, slog om den, hästen öm i sula och i tån.

Fick gå i liten hage på söndagen, då ohalt. Liten hage i måndags, ohalt, sen släpptes hon in i vanliga hagen och igår skrittade jag och travade lite, fortfarande ohalt.

Jag hittar ingen sadel som ens ligger halvbra, jag har ont i ryggen och det märks på hästen. Jag ringde Niklas igår men jag får ringa idag igen. Han får rida henne några dagar i veckan. Sadelletandet har tagit så lång tid! Och gör fortfarande!

Tjock är hon, igår skrittade vi och travade lite, svettig blev hon och trött. Hon har mycket päls men jag vill inte klippa vid denna tid.
Kanske är jag allmänt less på det mesta. Människor är bittra, jobbet tar mycket tid och det är allmänt rörigt med allt.

Tävlingar och championat osv tänker jag inte ställa upp i i år överhuvudtaget, hästen är ju knappt riden sen 3 års testet. Visst, vi rider i alla gångarter, vi rider ut själva varje gång osv men nä....
Positivt inlägg.


Allvarligt? Kan du inte byta hovslagare? Det har ju krånglat sen evigheter tillbaka typ.... Fasas kanter och slipas och whatever som går?

Vad har Niklas för sadel när han rider då?
 
Sv: 10:orna del 6

Knapplån

Är det någon mer som tänker försöka kvala till (hopp)championatet? Hur lägger ni upp planen?

Ja vi ska kvala dit är tanken. Vi har precis börjat med hoppträning, höjderna kommer inte bli några som helst problem så vi kommer fokusera på miljöträning så mkt som möjligt. Dvs ta oss ut på Pay and jump framemot våren på låga höjder dvs max 50-70 cm. När det sitter helt avslappnat dvs framridning, inne på banan , olika hindertyper blir det inga problem att höja hindren. Vad jag inte vill är att ha för höga hinder samtidigt som hästen ska lära sig tävlingsmomentet.. hoppa högt kan han redan! Vill inte ha en häst som tappar bjudning och förtroende eller riskerar att hamna fel i ett hinder pga han tittar på något vid sidan om.

Han är en typisk hopphäst, lite tittig, uppmärksam försiktig men hittills orädd och välhoppande samt ganska känslig och elektrisk.. väldigt lätt att förstöra mao. Super ridbarhet, verkligen!! Egentligen borde någon bättre än mig ha hand om denna hästen!

Jag har sett alldeles för många katastrofala ritter där folk ska ut med sina 4 åringar och förstör allt som bara går att förstöra inför framtiden :yuck:
 
Senast ändrad:
Sv: 10:orna del 6

Allvarligt? Kan du inte byta hovslagare? Det har ju krånglat sen evigheter tillbaka typ.... Fasas kanter och slipas och whatever som går?

Vad har Niklas för sadel när han rider då?
Jag har bytt hovis. Till en som min veterinär rekommenderar....Det var första skoningen som han gjorde nu...O så bra gick det.. Han skäms och smsade mig hela helgen (han kunde inte komma). Niklas kom och drog av skon och spikade på den igen. Denna hovslagare har lång erfarenhet så visst blev jag förvånad... men allt kan hända. Antagligen slog han sömmen för högt, det är ju normalhögt men min har alltid haft sömmen längre ner. Förlåter man sådant? Eller ska jag leta efter en 5e hovslagare på 1.5 år?

Niklas rider i den sadeln jag använder på Annie nu. Men det är en gammal terrängsadel från stenåldern och jag får så ont av den. Tror det är en Baines eller Bates. Det är Niklas gamla ;) Jag ska ringa honom idag igen och se om han kan ta och rida henne några dagar i veckan nu i vår. Han drog ju till Frankrike när vi skulle diskutera, kanske ska ta det som ett tecken ;)

Det är mars snart och vi har inte gjort någonting! Mer än att spikat på skor, letat sadel och haft ute veterinär känns det som.

Sen är väl inte denna dipp något som bara har med min fina häst att göra, det är nog allt runtomkring också. Tror jag börjar komma till en punkt där vissa saker inte fungerar längre.
 
Sv: 10:orna del 6

Tack, hon är det finaste jag har!

Snön är tack och lov nästan helt borta nu, och det är sååå skönt - vi har ju varken ridbana eller ridhus i närheten så vi blir väldigt begränsade om underlaget inte är ridbart.

kl.

Ang. hoppchampionatet, jag har funderat även jag. Hon är ju ändå en hopphäst men vi får se hur det går nu i vår med inhoppning och allt det där.

Vi har tagit oss över lite stockar i skogen (ca 50cm höga) utan problem, hon har bra attityd och verkar förstå vad som är meningen. Men vi får se vad hon säger när det blir färgglada bommar.
 
Sv: 10:orna del 6

+ ray

Jag kan inte bestämma mig för om jag ska satsa på championatet eller kvalitén. Det är stört omöjligt att få både och känns det som eftersom det är 3 felfria 1 m som gäller och fyraåringen ska enligt mig ha minst 6 veckor sammanhängande bete.. Vilket innebär att han ska vara kvalad innan den 1 juni ( O_o ) och släppas på bete då om jag ska hinna sätta igång ordentligt till kvalitén som är den 27 augusti haha..

Såå.. vad ska man satsa på? Sen vet jag att man kan kvala via kvalitén också men det kan man ju kanske inte räkna med att man gör.
 
Sv: 10:orna del 6

Nej det ska man nog inte räkna med... Min kommer bara få 3 veckors sammanhängande vila och småvilor. Jag kommer inte börja kvala förrän i mitten av juli tidigast.. jag räknar iskallt med att göra 3 felfria 100 relativt enkelt och kvickt och gör vi inte det har vi inget på ett championat att göra.

Det är ju ganska lätt efter sommaren att se vart man hamnat och välja då, måste man forcera fram något är man fel ute.

Vänta och bestäm dig senare.. det är bara slutet av februari än så länge :D
 
Sv: 10:orna del 6

Såg att det inte finns någon begränsning på hur många försök man har att kvala 4 åringarna. Gissar att de tänker att urvalet sker vid semifinalen ändå? Skönt i alla fall att det egentligen inte finns nån press på att sätta nollorna en viss dag.

Har oxå funderat på kvalitet men det gick så bra på tre års att jag är rädd att allt blir sämre:p
Med förra hästen åkte jag på tävling första gången hon åkte iväg... Gick hur bra som helst, stencool... Men denna är så himla mycket mer uppmärksam och spänd så det blir nog 40 Cm på vår debut... Jag och småponniesarna:D
 
Sv: 10:orna del 6

Jag tror min skulle kunna putsa siffrorna rejält på kvaliten jämfört med 3 års.. men det vet man ju aldrig!

Nä precis, urvalet sker ju där på semin.. jag har ju varit funktionär på dom senaste 100 semifinalerna så jag har rätt bra koll på hur dom dömer och vill se :)

Min ska ju säljas så för honom är det viktigt att visa upp sig någonstans! Ska man inte sälja så är det ju ingen panik.

Tyvärr när jag kollade datum för semin så sammanföll det med en fälttävlan jag hoppas på att kunna rida med min 06:a :mad:
 
Sv: 10:orna del 6

Jag kan inte tömköra. Okej, hon kanske inte är dunderfet, men tjock är hon. Mest hömage. Just sadelletandet gör att jag tappar inspirationen. Har letat i 4 månader och ingen har passat.
O så har vi styrproblem också. Och det är mitt fel. Hon kör över mig på höger sida, skjuter ut bogen även på rakt spår och jag kan inte trycka tillbaka det. Nu rider vi aldrig på bana utan bara i skogen men ändå. Det händer ju även där. Och så blir jag stum och hård och hon fastnar i bettet pga det och så är allt igång igen.

Nu har jag nog gnällt klart :D

Hur svarar hon om du skulle peta henne på bogen med spöet? Själv brukar jag föra ut handen från halsen, vinkla upp ett hoppspö och hålla nederdelen mot bogen om hon försöker tränga. Det är lättare för dem att förstå än skänkeln så här i början. Har du kollat henne med en equiterapeut för att se om hon har några låsningar eller spänningar som gör henne sned eller är det kanske något med tänderna som gör att hon låser fast sig?

Jag tycker det låter toppen om du kan få någon annan att rida om det känns motigt själv, jag hoppas att det snart kommer att kännas lättare.
 
Sv: 10:orna del 6

Vad kämpigt med sån dipp! Det har jag redan haft och vet hur det känns. :( Skönt ändå att du har hjälp av en så pass duktig ryttare! Ang hovis så är det ju så himla svårt tycker jag. Nu råkar jag ha Sveriges bästa (ja, enligt mig och alla andra här omkring :angel:) men skulle han sluta sko skulle jag gråta! Hoppas det löser sig för dig, när man är där nere på botten och kravlar så kan det ändå bara bli bättre! Styrkekram!

VanRemo: Han är så fin! Men jisses vad han fäller! :p

cirkus: Vad roligt att det går bra för henne! :)


KL
Idag var jag och Kaptenen ute en timme. Från början var han så avslappnad och superfin, men sen träffade vi på kor, brevlådor, traktorer, balplast, snöklumpar, stubbar, stockar, hästar, får, en skoter, skällande hundar, en minibuss osv osv. Och vips så var han spänd som en fiolsträng hela turen. :meh: Några gånger lade han in tvättäkta tvärnitar (en gång grisnitade han från galopp och hade han inte kört upp huvudet till molnen så jag tjongat rakt in i halsen så hade jag åkt i backen :mad:) och då blev vi för första gången riktigt osams med sadel. Det har hänt flera gånger i töm, men idag var första gången från ryggen. Gick en för honom ny väg där man rider genom två större gårdar, han blev som dynamit där så när det plötsligt dök upp en skoter också så hoppade jag av... :angel: Han växte två dm, gick med svansen på ryggen, ögonen höll typ på att ploppa ut och han blåste så halva byn hörde honom. :p Ändå duktig när vi kommit ner på vägen igen och stod helt still när jag hoppade upp.

Sista biten hem är ändå en väg som han gått på många gånger, så där kunde han äntligen slappna av och blev sådär härligt underbar igen! Jobbade på helt superbt i traven med bra stöd och härlig energi. Den enda galoppen på turen i övrigt resulterade ju nästan i markkänning så jag passade på att fatta båda galopperna en gång också - galopperade bara kanske 50-100 meter i varje. Han jobbade väldigt trevligt, kvar i form och en rund och mjuk galopp i lagom tempo. Tog båda galopperna rätt på fattning också - duktig kille! :) Blir fortfarande att han ökar traven in i galoppen, men det kommer.

När vi kom hem var han dyngsur - hela hästen. Den där lilla fåniga klippningen jag gjorde igår var visst inte till nån hjälp alls. :meh: Andfådd var han också trots lång skritt, så när han var klar för hagen igen tog vi en liten extra promenad.

Imorrn ska jag försöka klippa lite mer, i helgen kommer syrran så hon får hjälpa mig när det ska klippas mellan frambenen.
 
Sv: 10:orna del 6

Bra kämpat av er att han blev lugn och kunde slappna av igen trots att han varit spänd tidigare!

*kl*
Jag har ju nästan varit beredd att kasta in handduken ang. kvalitets p.g.a löshoppningen. Just det där att hon inte riktigt har tagit tag i hindrena utan varit ytterst städad och rätt seg. Men idag vände det!:)
Jag fick tips av en hoppryttare att jag skulle gå på henne efter sista hindret och det var nog precis vad som behövdes. Fortfarande inga stora hinder och ingen längning att tala om men hon drev ordentligt emot och när vi sedan la ner och hon fick springa fritt över bommarna kutade hon så att hon nästan gick omkull i hörnen.
Håll tummarna för oss att hon äntligen lärt sig att det är kul!
 
Sv: 10:orna del 6

Till alla som kommenterat min räserbäbis.
Kul att hon roar även er! :D Vi hade väldigt skoj där ensamma på kvällen ;)
 
Sv: 10:orna del 6

Jag har championatet som ett mål att sikta mot, men inget som jag kommer "göra allt" för att ta mig till. Är hon redo och i fas att överhuvudtaget kvala i rimlig tid så testar vi, annars låter vi bli och har bara roligt på vägen.

Vi började hoppa in henne innan vintervilan och nu har hon satts igång igen under ca 1 månad. På måndag blir det första hoppningen sedan vilan :) Jag är väldigt spänd på hur hon ska tackla det! Vi får väl se om hon taggar igång lika mycket som på senaste löshoppningen, tur att det inte är jag som rider :sneaky: ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 779
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 960
Senast: Hyacinth
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 502
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 480
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp