10:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 6

Jag är lite av den åsikten att man inte åker i skritt på en unghäst. Jag har skrittat fram och av för hand och sedan travat och galopperat uppsuttet. Kort och intensivt, liten pust här och där, men som sagt inget regelrätt ridande i skritt. Det är först nu, ca 1 år efter att hon ridits in, som jag börjar sitta på mer i skritt, då främst när vi rider ut. I ridhuset leder jag fortfarande innan och efter, men kan lägga in längre skrittfrekvenser i passet.
 
Sv: 10:orna del 6

Usch vad jobbigt det låter. Hoppas du kan få lite rätsida på livet och får lite flyt igen.
Håller tummarna för att allt reder upp sig!
 
Sv: 10:orna del 6

Vi hade ett riktigt bra pass idag! Känslan var underbar! :love: Men såg sedan på filmen (en kompis filmade andra hälften) att hon fortfarande blir kort i halsen.
På slutet av passet kunde jag lägga henne lång och låg med bibehållen balans och bärighet, det kändes riktigt bra! Men tidigare i passet så tycker jag bara att hon blev framstupa om jag försökte ha henne i en lägre form.
Kanske är dags att ta tag i att börja träna för tränare snart, behöver få ordning på min egen position och hållning med. Men har ju inte en ridmuskel kvar i kroppen :meh:

Galoppen är inte så bra för tillfället. Jag har svårt att få upp henne på ytterhjälperna och hon trillar inåt i båda varven och blir kantig och stötig. Det blir nog bättre när jag börjar rida ordentligt :cautious:

Den nakna oredigerade sanningen! :eek: ;)
http://youtu.be/MrREV-K8XFs
 
Sv: 10:orna del 6

Vad härligt det låter! Det är så nyttigt att bli filmad! :) Kan tyvärr inte se din film dock...

Sar: Vad roligt att hon börjat få fart! :) Håller tummarna att det var vad dom behövdes! Hur högt måste dom hoppa på kvalitén? Hade gärna visat Kaptenen men han är inte löshoppad sen förra våren...
 
Sv: 10:orna del 6

Man ska ju vara kvalad 21 september så man hinner ju med någon klass efter betet också om det skulle vara så såg jag nu. Jag tror inte heller höjden kommer bli något problem men vill liksom du miljöträna i lugn och ro för att ge bästa möjliga förutsättningar.

Jag känner att fyra tävlingar ska man nog planera in i alla fall, att ha en i reserv för man vet faktiskt aldrig vad som kan hända, det behöver ju kanske inte vara att hästen inte är redo för ett championat som gör att den inte går felfritt en av gångerna.

Nu känns det lite lugnare ;) Ja det är ju bara februari men jag gillar att ha en plan ;)
 
Senast ändrad:
Sv: 10:orna del 6

Jag tänkte väl inte så mkt på felfritt eller ej i det avseendet. Det är ju en bedömning i semin så det är mkt mer än bara felfritt som ska vara på plats, det var mer så jag tänkte även om kvalen givetvis måste vara felfria.
 
Sv: 10:orna del 6

För att vara godkänd ska de (vad jag förstår) hoppa en meter högt (vilket inte är några problem) och en meter brett (vilket jag tycker är värre, dressyrryttare som jag är:o)
 
Sv: 10:orna del 6

Ja men det är väl klart, men för att ens komma dit måste du ju som du själv säger gå felfritt tre rundor. Sen att hästen ska vara väl förberedd för uppgiften ser jag som en självklarhet om man väljer att delta :)
 
Sv: 10:orna del 6

Tack Ottilia!
Det verkar som om det kan vara problem att se den via mobil/platta pga radion i bakgrunden. Ska se om jag kan göra nått åt musiken senare.

Jag passar på att efterlysa lite fölmagebilder från dig! Hur går det? Hur långt är det kvar? :)
 
Sv: 10:orna del 6

Vilka fina avsaktningar hon gör! I galoppen tänker jag att det kanske är dags att prova sitta ner och driva fram henne ännu mer och lätta ut lite på tygeln så blir det lättare för henne att bli stadig. Hon är verkligen lik Adrielle! Trav i slutet var jättefin!
 
Sv: 10:orna del 6

Magbilder serveras =) 80 dygn kvar.

Några veckor gammal men visar magen bra =)
943059_10153620595335545_1653376389_n_zps71dcaa7f.jpg
[/URL][/IMG]

Från förra veckan precis efter jag kände första sparken

1B273B1A-4C26-4B01-B785-E6EE3183A3BA_zps0mac5pgb.jpg
[/URL][/IMG]

Hade tömkörningskurs för ett par veckor sedan, var superkul att få lite inspiration till hur jag ska hålla igång henne trots den tjocka magen. Hon rullar ihop sig lite innan hon hittar rätt i arbetet, men tränaren var superduktig och väntade ut henne och sedan gick hon jättefint =)

Litet klipp på när tränaren tömkörde..

http://instagram.com/p/kc4Kk7yy83/

Men det tråkiga är att de har bestämt att man inte får tömköra på vardagkvällar längre :( Så igår red jag barbacka =) Räkan verkade tycka att det var ok, även om jag tyckte hon travade lite fort emellanåt.
 
Sv: 10:orna del 6

Ja nu när jag kikade på datorn funkade det! Hon länger sig ju riktigt fint på slutet, jättetrevlig är hon verkligen! :love:

Ottilia: Hihi, sötmage! Kan tyvärr inte se filmen, det blir bara en helt vit sida. :(


KL
Idag klippte jag herrn lite mer! :D Han var superduktig, klippte som jag ritade på bilden. Fick aldrig nån bra bild i hagen, men här kan ni få en dålig en som jag tog direkt efteråt. ;) Han var så himla söt lite senare, slog nästan knut på sig själv när han skulle nosa och slicka där han var klippt. :p :love:

IMG_20140228_132043_zpsxhrrtip1.jpg


Han stod så himla snällt och lät matte klippa överallt! Han stampade en gång när det blåste päls på bakbenen, men annars stod han helt still! Duktiga storkillen! :) Lite svårt att få det jämnt på båda sidor, framför allt på halsen, men det får vara så nu. Skulle han svettas ihjäl ändå kanske det ryker på hela halsen, men det får duga så länge. :)
 
Sv: 10:orna del 6

oj, det blev fel för mig med nu när jag klickade på länken.. får försöka fixa det när jag kan ladda upp via datorn..

Gullige Kaptenen, tror aldrig jag sett någon häst reagera så på att bli klippt :P
 
Sv: 10:orna del 6

Haha nä, han var toksöt. :p Han ställde sig först som om han skulle klia sig bakom frambenet, fast han nosade och blåste och slickade och hade sig, sen ställde han sig jättebredbent och nosade mellan frambenen in under magen. :p Jag skrattade så mycket så jag kunde inte ta kort. :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 779
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 960
Senast: Hyacinth
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 502
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 480
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp