Sv: 10rna del 6
KL
Idag var vi ute på skogstur! Det har fortsatt tina som bara den här så nu är det isgata överallt.
Hoppades att det skulle vara lite bättre på en väg som jag brukar rida som går genom skogen, men det var bara blankis där också...
Pålle fick se mycket spännande idag! Först och främst så red jag vägen genom bondgården, där får man alltid se kor som går ute året om, i det varma vädret var ladugården öppen också så där var det flera kor som tittade ut. Kaptenen växte två decimeter och hade öronen i ögonhöjd på mig, så jag hoppade av och ledde honom förbi...
När vi överlevt korna och skulle in på vägen efter, då hade bönderna kört fast med en traktor där och höll på att dra upp den med en annan traktor.
Kaptenen och jag stod och kikade på håll och mötte sedan båda traktorerna en och en när de gjort klart. Duktig pålle fnyste och blåste men höll sig i skinnet. Jag satt upp en bit bort och sen fortsatte vi varvet runt.
Mötte hela tre travhästar idag, pålle har aldrig mött någon förut (jo en gång, men då var vi på promenad förra våren, så det var länge sen). Han tvärnitade och blev plötsligt 170 hög igen, men den första vi mötte stannade och pratade en stund så då hade han tid på sig att kolla och förstod att det var lugnt. Den andra vi mötte kom i trav runt en krök och bara travade förbi, Kaptenen gjorde stora ögon men höll sig på mattan. Nästan hemma mötte vi samma ekipage igen, då stannade även den och vi stod och snackade en stund.
Överlag var pålle ganska spänd, tyvärr kunde vi knappt göra mer än skritta pga kasst underlag, men vi travade där det gick och det blev två korta galopper. Han bar sig riktigt fint i traven även om han gärna pinnade iväg lite snabbt, framåtbjudning är ingenting vi saknar här inte.
Sista galoppen tog vi uppför grusvägen nästan hemma, även då tog han fint stöd i handen och rundade sig jättefint och bar sig bra. Han ville springa fort men höll sig till mattes tempo.
Hemma var han dyblöt men väldigt nöjd med sig själv.
Hade massor med energi kvar och klev på med stora bestämda steg ända fram till stalldörren!
Kort sagt: Spännande ridtur i alla gångarter, mycket skritt, flera stopp, pålle har gått framåt i ridningen och kan nu bära sig bra även när han blir lite spänd - istället för att som förut leka kamel tills man blir trött. Nöjd matte!
Filmade lite sista biten hem!