10:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 6

Snor min egen knapp för lite bilder och film.
Bilderna är från innan hästarna konverterade till sjöhästar :meh:
1964926_10152032466023789_2001192513_n.jpg

1795603_10152032465803789_1278387181_n.jpg

1800186_10152032464143789_923058949_n.jpg

1911802_10152032464113789_59586971_n.jpg

995858_10152032458078789_1410386162_n.jpg


Första uppsuttna hoppningen, observera höjden :p
https://www.facebook.com/photo.php?v=10152016805978789&l=9150006810154546616

Hoppning nr 2, fortfarande hisnande höjder :P
https://www.facebook.com/photo.php?v=10152023647028789&l=8609772337787405642
https://www.facebook.com/photo.php?v=10152023648318789&l=6685287148553798636
 
Sv: 10:orna del 6

Haha ja, han gick och spände sig endel pga underlaget och då blir han markbunden. :) Han rör sig riktigt luftigt och fint under lite bättre förhållanden. Jag tyckte ändå att han var duktig, första ridningen på flera veckor, blåsigt, liten yta och dåligt underlag. :) Det märks tycker jag att det är bättre fäste på nedre långsidan mot lägdan, där slappnar han av bättre i varje varv, om än inte helt.
 
Sv: 10:orna del 6

KL
Idag var vi ute på skogstur! Det har fortsatt tina som bara den här så nu är det isgata överallt. :( Hoppades att det skulle vara lite bättre på en väg som jag brukar rida som går genom skogen, men det var bara blankis där också... :(

Pålle fick se mycket spännande idag! Först och främst så red jag vägen genom bondgården, där får man alltid se kor som går ute året om, i det varma vädret var ladugården öppen också så där var det flera kor som tittade ut. Kaptenen växte två decimeter och hade öronen i ögonhöjd på mig, så jag hoppade av och ledde honom förbi... :angel: När vi överlevt korna och skulle in på vägen efter, då hade bönderna kört fast med en traktor där och höll på att dra upp den med en annan traktor. :p Kaptenen och jag stod och kikade på håll och mötte sedan båda traktorerna en och en när de gjort klart. Duktig pålle fnyste och blåste men höll sig i skinnet. Jag satt upp en bit bort och sen fortsatte vi varvet runt.

Mötte hela tre travhästar idag, pålle har aldrig mött någon förut (jo en gång, men då var vi på promenad förra våren, så det var länge sen). Han tvärnitade och blev plötsligt 170 hög igen, men den första vi mötte stannade och pratade en stund så då hade han tid på sig att kolla och förstod att det var lugnt. Den andra vi mötte kom i trav runt en krök och bara travade förbi, Kaptenen gjorde stora ögon men höll sig på mattan. Nästan hemma mötte vi samma ekipage igen, då stannade även den och vi stod och snackade en stund.

Överlag var pålle ganska spänd, tyvärr kunde vi knappt göra mer än skritta pga kasst underlag, men vi travade där det gick och det blev två korta galopper. Han bar sig riktigt fint i traven även om han gärna pinnade iväg lite snabbt, framåtbjudning är ingenting vi saknar här inte. :p Sista galoppen tog vi uppför grusvägen nästan hemma, även då tog han fint stöd i handen och rundade sig jättefint och bar sig bra. Han ville springa fort men höll sig till mattes tempo. ;)

Hemma var han dyblöt men väldigt nöjd med sig själv. :) Hade massor med energi kvar och klev på med stora bestämda steg ända fram till stalldörren!

Kort sagt: Spännande ridtur i alla gångarter, mycket skritt, flera stopp, pålle har gått framåt i ridningen och kan nu bära sig bra även när han blir lite spänd - istället för att som förut leka kamel tills man blir trött. Nöjd matte! :)

Filmade lite sista biten hem!

IMG_20140225_114018_zps05lfkntt.jpg
 
Sv: 10:orna del 6

Åh, vad härligt hopglad hon ser ut! Jag hade verkligen önskat att Adrielle skulle ha hittat samma hoppglädje! Hon hoppar bra men det är liksom "korken i" istället för att släppa lös.
 
Sv: 10:orna del 6

Vilka fantastiska bilder, man riktigt känner farten!:)

*kl*

Vi har nu ridit vårt 3:e pass för ryttaren som ska rida Adrielle på kvalitets. Förra gången fick hon något fyr för sig att hon bara ville fatta höger galopp men den här gången gick det bättre. Vi koncentrerar oss mest på lätthet i skänkelhjälperna så det blir mkt skritt-trav, skritt-trav. Hon måste också suga tag mer i galoppen, den är stor och upplevs som mer "oriden" än traven. Fick några riktigt trevliga fattningar och då blir genast galoppen mer lättriden.
Tyvärr verkar våren vara på intågande och snön smälter, vi hade isgata på stallet så jag håller tummarna för att underlaget i skogen ska vara bättre.
 
Sv: 10:orna del 6

Åh vad roligt, det är ju tid kvar så det kommer säkert inte vara några som helst problem när det är dags.. Men blä, ingen mer snö alltså!!

KL

Kolla vad som låg i min brevlåda idag... :love: Efter två år var det dags med en namnskylt. Jag har väldigt svårt för hans namn i passet, så vi kör på den här varianten :) Älskar skylten! Såååå nöjd och de var väldigt tillmötesgående med min specialare :)

 
Sv: 10:orna del 6

#kl#

Ja då har sparrisen vilat i 2 månader efter inridningen. Så igår tog jag mod till mig och kravlade mig upp i sadeln igen:o

Sparrisen skötte sig toppen bra, avspänd och med på noterna direkt. Vi vinglade oss fram i ridhuset i 10 minuter, både i skritt och trav. Han är ju bara riden ca 12ggr totalt så jag var glad som en sparv att allt gick bra:D

Så nu ska det shoppas vita dressyrskydd och bots på GHS på fredag, yeah.
 
Sv: 10:orna del 6

*KL*

Så glad att jag hittade denna tråd och får se alla andras framsteg :D

aida - Vilken härlig ponny! Jag satt här med ett stort leende på läpparna när jag såg detta.

Själv så vart jag iväg på hoppträning med min "lille" kille. Han var superduktig och min tränare tyckte att han gjort massa framsteg även om det är en bra bit kvar. Detta var andra riktiga träningen med andra hästar som busade runt. Jag är grymt imponerad av denna häst.

Idag så blir det bara lite jogging på ridbanan, Jobbar så pass sent så har ingen möjlighet att rida ut och jogga i skogen vilket hade varit det bästa idag.

TBT- Roligt när det går bra :D Ska också ner på fredagen och shoppa loss... fast enbart på fula grimmor i de skrikigaste färgerna jag kan hitta då min herre vill plocka av dem från min andra häst och det uppskattar jag inte. Har haft samma grimmor i flera år men efter flytt till nytt stall (under en kort period) och jag har redan fått köpa 2 nya grimmor samt rotat fram gamla grimmor j ligger ag haft på lager. I deras lerhage ligger 4 grimmor. Helt omöjliga att hitta i lervällingen "/
 
Sv: 10:orna del 6

KL

Känns som vi är lite efter resten i tråden....

Men en liten uppdatering, jag är så glad över min lilla häst! Igår var vi på ridbanan, longerade henne, och satt sedan upp (fortfarande med en person i andra änden av longerlinan) och vi skrittade runt på ridbanan i ca 15 min. Hon kan stanna, svänga och börja skritta igen. Denna gång var dessutom både häst och ryttare avslappnade och lugna redan från steg 1. Det kändes riktigt bra! Hon blev lite spänd när det åkte förbi en bil utanför ridbanan, men det var inte värre än tre spända steg och sen slappnade hon av när hon märkte att jag inte stressade upp mig över situationen.

Fick kommentaren efteråt av en stallkamrat att Angelique ser ut att vara betydligt mer riden än vad hon är. Tror all tömkörning har lagt en bra grund att gå vidare från.

Vi är lite sena, men jag är väldigt glad över känslan från igår. :)
 
Sv: 10:orna del 6

Kul att det går framåt! :)


KL
Igår fick jag veta att det ska vara P&J på en klubb ca en timme härifrån, jag red ponnyn tillsammans med Kaptenens storebror och hans ryttare är tilltänkt hopp-pilot på Kaptenen. Så vi bestämde lite hastigt och lustigt att pålle ska åka på P&J och kliva runt hela 40 cm med henne. :p Det blir spännande! :D

Nu är det bara isgata här, äkta skridskobana med blankis överallt. :( Blir ingen vettig ridning här på ett tag om det inte tar fart och tinar ordentligt, men det tvivlar jag ju på att det gör...
 
Sv: 10:orna del 6

KL
Idag hade jag tråkigt, så jag tog in ponnyn i boxen och ställde Kaptenen på gången, klippmaskinen åkte fram, bomull stoppades i öronen. Sen klipptes det! Ponnyn var bara inne för moraliskt stöd, och pålle-plutt skötte sig superbra! Stod helt still, det enda han gjorde var att nån gång luta sig lite bakåt, men rörde inte på fötterna! :) Jag mjukstartade såhär första gången och klippte bara bringan och lite under halsen, när jag har hjälp i helgen ska jag klippa lite snyggare. :p

IMG_20140226_130913_zps0nbh18yg.jpg


Vuxenpoäng! :D
 
Sv: 10:orna del 6

Äsch min helklipptes i januari när han var 3 :p

Har inte klippt i år, han har helt ok päls och har inte svettats så mkt.. förrän idag för då åkte dressyrsadeln på !!

Där kan vi snacka vuxenpoäng (fast mest för min egen del) :D
 
Sv: 10:orna del 6

Haha! :laugh:

Kaptenen har satt massor med päls i år, hade inte alls lika mycket förra året. Men nu svettas han som en gris bara han leker lite i hagen, och när man har ridit är han plaskblöt hela han. :p Har tänkt klippa såhär sen, målade vackert på gammal bild:

DSC_0271_zps294d4c04.jpg


Vill att han ska kunna gå utan täcke ändå så det känns lagom. :)
 
Sv: 10:orna del 6

KL*

Satte ju igång min fina i början av februari, eller ja jag skulle göra det men så kom allt annat i vägen, jobb, plugg osv. Men förra veckan drog vi igång lite lätt, då reds hon två dagar. Lite spänt och lite stelt och så vidare. Men hon lyssnade fint på gas och broms.

I måndags gav vi oss ut på vår första lite längre tur, vi har ridit mycket i skog och på gärden men inte upp på vägarna. Men för att kunna rida mer än 10meter rakt fram så är det grusvägarna runt gården som gäller. Så mamma fick följa med på marken som stöd, och så gav vi oss av. Skritt trav och galopp rakt fram utan problem. La även in lite volter på vägen och lite försök till att flytta undan skänkel. Hon är lättlärd. Hon tyckte det var roligt tror jag, om inte så gjorde jag det så det räckte åt oss båda.

I går gav vi oss ut på samma väg, mamma på marken som stöd. I dag var hon dock lite trött så red inte lika långt, men lite i alla gångarter och massor av beröm. Hon är så härlig, för även om hon nu var lite trött i både kropp och knopp försökte hon verkligen sitt bästa och med öronen spetsade och ja, jag vet inte vad jag ska säga. Vilken arbetsvilja!

 
Sv: 10:orna del 6

Så roligt att det gick bra! Här for vi ut på en lång skrittur i skogen sent i går kväll. Isgata i hela skogen men broddarna fick bra fäste. Ikväll blir det löshoppning!
 
Sv: 10:orna del 6

KL
Det går bra för oss! Inte....Vi kommer ingenstans. Hästen igångsatt, fet som en julgris typ, halt förra veckan. Hovis kom, skodde om en hov, hästen ohalt. Kvällen, superhalt igen, fast på andra benet. Benet och senan tjockt och varmt. Senskada var det första som slog en. Ringde veterinär, sen kylde jag benet. Veterinären kom lördag morgon, blockerade nerver ner till hoven, hältan borta. Tack för att det INTE var senan.
Hästen boxvila på lördagen, fick ut en som kunde dra av skon, slog om den, hästen öm i sula och i tån.

Fick gå i liten hage på söndagen, då ohalt. Liten hage i måndags, ohalt, sen släpptes hon in i vanliga hagen och igår skrittade jag och travade lite, fortfarande ohalt.

Jag hittar ingen sadel som ens ligger halvbra, jag har ont i ryggen och det märks på hästen. Jag ringde Niklas igår men jag får ringa idag igen. Han får rida henne några dagar i veckan. Sadelletandet har tagit så lång tid! Och gör fortfarande!

Tjock är hon, igår skrittade vi och travade lite, svettig blev hon och trött. Hon har mycket päls men jag vill inte klippa vid denna tid.
Kanske är jag allmänt less på det mesta. Människor är bittra, jobbet tar mycket tid och det är allmänt rörigt med allt.

Tävlingar och championat osv tänker jag inte ställa upp i i år överhuvudtaget, hästen är ju knappt riden sen 3 års testet. Visst, vi rider i alla gångarter, vi rider ut själva varje gång osv men nä....
Positivt inlägg.
 
Sv: 10:orna del 6

Tråkigt när det känns motigt! Du kan inte jobba från marken med tex tömkörning så du får hästen att bli mindre tjock? Det är ju även lättare att hitta sadel till en häst som inte är rund.

KL på resten...

Hur länge har ni envisats med att skritta med era hästar vid inridningen? Nu är Angelique lugn och avslappnad i skritten, men börjar även komma på tanken med egna idéer. Funderar på att gå vidare i utbildningen och lägga in trav under ryttare. Hon är ju travad mycket i tömkörningen och där är hon lite sådär i skritten (vill gärna hitta på egna saker då också), men funkar klockrent i traven.... Stopp och start fungerar bra även under ryttare, men då bara halt - skritt. Att svänga fungerar också bra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 779
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 960
Senast: Hyacinth
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 502
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 480
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp