10:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 6

Min går med skor runt om. Vi drog skorna efter 3års testet men i juli höjde hovslagaren ett varningens finger om att skulle hon gå utan skor mycket längre skulle det inte finnas något att spika i. Så vi fick slå på de igen.

Hon går nu med 4 skor och brodd. Inga sulor.
 
Sv: 10:orna del 6

Kaptenen går skodd runt om med brodd och snösulor på alla tassar. :) Här skulle det inte funka med nåt annat. Förstår att det är jobbigt för er som bor på varmare ställen med lera och knöligt...


Och ja alla ni som kommenterade korten, det är underbart ute nu! :love: Igår var jag ut med ponnyn och hittade en helt orörd (jaja, rådjur hade lekt där men inget annat) väg med nästan en halvmeter pudersnö, helt underbart att galoppera där!

IMG_20140126_114505_zpsgrgialq8.jpg



KL
Kaptenen har varit trötter nu två dagar i rad när jag kommit för att släppa ut, han har legat och sovit såååå gott och har till och med legat kvar en stund, inte alls haft speciellt bråttom att kliva upp. :p Jag blir nojjig direkt och undrar vad som är fel, men sen har han varit som vanligt ute i hagen och äter, dricker och leker som vanligt. Jag hade inte tänkt ge honom nån mer vila nu förrän till sommaren, jag räknar kallt med att nånting kommer komma så det blir vila ändå. Tappsko eller dåligt underlag eller nåt. Hade tänkt hålla igång varannan dag och hade planerat en lugnare ridtur idag. Men det blåser småspik på tvären så det kändes sådär lagom kul att ge sig ut... :cautious: När han då dessutom är lite trött så kan han gott få vila till på onsdag. I helgen kommer syrran igen så då blir det uteritt både fredag och söndag. :)

Fyndade förresten en ny ridjacka igår! :D Halva reapriset, snygg, varm och alldeles perfekt modell för ridning! :)
 
Sv: 10:orna del 6

Lite budgetvarianter som dock ligger finfint på donnan!

en hopp wintec cc cair
och en dressyr tekna
 
Sv: 10:orna del 6

Så härligt ni har det! Här blir man ledsen när man tittar ut. Lyckades i alla fall få hem en bal hösilage idag, vägarna här var bra.
 
Sv: 10:orna del 6

Ser ju helt underbart ut:d:d Tänk att få dra en repa i galopp där.
Här är det bara knöligt:(
Men nu ska man inte klaga det var ju värre innan det frös och hagarna var lervälling, blä...
 
Sv: 10:orna del 6

+ TBT: Ja det är så underbart med all snö! :love: Fast nu har det mesta blåst ner från träden. :( Skitväder idag, snöar pytteflingor och blåser så det är så obehagligt att gå ut.


Delvis KL
Trotsade vädret och red ut ponnyn en sväng, mest bara för att få testa jackan. Vilket fynd! :D 200 spänn för en egentligen helt vanlig märkesvinterjacka som sitter som en smäck när man rider och var så sjukt varm och skön! Wonderful! Den har mudd i midjan och ärmarna som sitter åt alldeles lagom så den var verkligen helt suverän att rida i! :D
 
Sv: 10:orna del 6

2014-01-27130617_zpsc2f191f1.jpg


Såhär ser det ut när jag tittar ut genom ytterdörren på baksidan. Det gråa som ligger på gräsmattan är snö blandat med sand o grus :meh: Visst är det vackert. På de flesta andra ställena där det är stenhårt, typ hagen osv där är ingen snö alls för den har blåst bort. För min del får det mycket hellre vara lera och mjukt i marken.
 
Sv: 10:orna del 6

Oj! Har ni inte fått nån snö alls på er sida? Här ligger det en del nu faktiskt, har snöat hela dan och ska fortsätta :)
 
Sv: 10:orna del 6

Det kom lite snö, ett par cm, men den blåste bort lika snabbt igen.

När jag ska gå hem från stallet om kvällarna (100 m från huset) känns det som om jag blir blästrad, grusen far o yr omkring, blandat med lite snö.

Ush känns som om jag bara klagar, förlåt mig :p men nu längtar jag till antingen lite mjuk snö eller töväder.
 
Sv: 10:orna del 6

Känner igen vädret så väl.. Fy vad tråkigt det är. Inte rör de på sig tillräckligt i hagen heller. :(

Kl
Jag är aldrig inne och skriver men läser om era fina hästar varje dag. :) Min -10 har haft vila och vi har börjat sätta igång igen. Nu har jag fixat ridhuskort så vi kan komma in dit och springa av oss också ;)

Min går barfota och det går finfint. Nu har han ju vilat en del av tiden men det finns ändå mycket kvar att ta bort var 6 vecka. Vi har skaffat hovboots till fram än så länge för att kunna ha när det är halt. Broddarna kommer förhoppningsvis idag så vi kan börja prova. :)
Egentligen behöver han det inte men jag vågar inte rida utan om han skulle göra något dumt och halka till. Vi kör med vagnen utan problem trots att det är isfläckar.. Så det är väl mitt fel. ;)
 
Sv: 10:orna del 6

Men shiiiit! Usch vad trist det där såg ut! :crazy: Hade det sett ut så här så hade jag klagat betydligt mer än dig... :angel: Ni får visst dammsuga gräsmattan till våren. :p
 
Sv: 10:orna del 6

Nej, nej inte blästrad....det kallas peeling:up: Det är ju därför vi hästtjejer alltid ser så rosiga och fräscha ut i huden:D
 
Sv: 10:orna del 6

Kl.
Lilleman har vilat en vecka pga massor av jobb och helgkurs (har instruerat) på annan ort.
Idag tog jag en sväng förbi hööks och köpte en egen grimma, han har ju fått haft min förra hästs gamla ;) Så på vägen hem från jobbet kunde jag inte låta bli att åka till stallet och mysa lite med honom.
Blev en snabbmys pga snöstormen, tvungen att komma hem innan jag blev insnöad ;)
Imorgon ska jag rida igen!
Är så kär i honom, länge sen jag kände såhär!
 
Sv: 10:orna del 6

*kl*

Adrielle har vilat sedan kursen, hon fick en liten galla på ena bak när den nya hästen kom i hagen. Inte halt, inte trycköm men jag ville vänta tills den gick ner sig och nu kunde jag känna en tydlig skillnad till det bättre. Tömkörde idag och hon var förvånandsvärt lugn, blir dressyr imorgon och sedan ska vi rida ut ett kvällspass med en stadig gammal valack. Vi har fantastiskt underlag nu så jag hoppas att det håller i sig.
Jag oroar mig en del för löshoppningen, det har inte känts som att hon haft något ordentligt driv och då strular det vid höjning och längning. Får försöka köra några väldigt lätta omgångar och hoppas att hon börjar tagga till!
 
Sv: 10:orna del 6

KL*

I dag har min lilla fått tänderna kollade, vet. hittade inga större fel mer än det som kommer när de växlar tänder = lite orolig i munnen. Inga hakar och inga sår =)
Så nu kan jag köra igång med gott samvete igen.
Minuset som kom var dock att tränset nu är urväxt och hon behöver ett nytt. Fast å andra sidan, shoppa är ju aldrig fel.

Vad rider ni med för nosgrimmor på era små? Och varför?
 
Sv: 10:orna del 6

Remont, för att den inte ska ligga emot kindtänderna nu när det är tid för växling. :) Har ett träns som är gammalt som gatan så jag har planerat att köpa ett nytt åt honom. Köpte ett förut som jag gillar, men det är engelsk nosgrimma och den går inte att byta! :mad: Nackdelen när man köper på internet... Så det tränset bara hänger... :meh:

Michis: Det låter så härligt! Underbart att känna så! :)


Kl
Här fortsätter det blåsa och snöa så jag känner inte för att vara ute idag heller. :p Stackars plasthästen har nu täcke på sig för andra dagen i rad. ;) Kaptenen var trötter imorse också så kanske får han vila ända tills på fredag, vi får se hur det ser ut imorrn. Visserligen väckte jag honom inte idag men han gäääääspade stort och sträckte på sig och var helt täckt i spån. :p
 
Senast ändrad:
Sv: 10:orna del 6

Min lilla går med remont.
Vill inte att det ska ligga någon rem emot och trycka mot kindtänderna samt att jag i början satte fast bettet i nosgrimmans ringar mha tygeln. För att minska trycket i munnen vid inlärningen av att svänga och stanna.
Han kommer få gå med remont ett tag och sen växla mellan remont och engelsk.

Har en lite liknande fråga, vad har ni för bett på era hästar?
Min går på ett tredelat med parerstänger men ska snart byta till ett utan stängerna. Så fort han är lite lättare att vända och förstår ytterhjälperna lite mer ..
 
Sv: 10:orna del 6

Haha, dammsuga, ja det skulle behövas :D

Men imorse var här faktiskt vitt ute, så jag hoppas hästarna kan röra sig lite i hagen nu.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 781
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 960
Senast: Hyacinth
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 503
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 481
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp