10:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 6

KL
min är ju inte igång riktigt ännu (suck), tiden tickar så det där med championat är nog ganska kört. Vi ska in till veterinären på onsdag och kolla igenom om det är något fel eller ej. Men hon rids ändå, dock inte "träning".

Jag red henne i söndags i ridhus där hon höll på att bocka av mig O_o I onsdags tänkte jag att jag kunde göra henne glad....
Det gjorde jag nog http://www.youtube.com/watch?v=AJeFCrKfAu0

:rofl:

Kanske ska börja hoppa henne uppsuttet snart :p
 
Sv: 10:orna del 6

Han är efter Nintender och hans mamma är KWPN tp :) Inte min uppfödning, letade efter en hopphäst med lite gång och så blev det han :) Mamman har gått 1.30 och var ren på röntgen så tyckte det var helt okej :)
 
Sv: 10:orna del 6

Jag ska börja med det snart, min är väldigt okomplicerad i ridningen, väldigt mjuk och känslig samt pigg och framåt så det är bara att trycka på knapparna i stort sett så fattar han. När vi galopperade efter Carola igår så tog han tag satan i bettet och blev riktigt het och stark = me like! Vi bestämde uteritt på torsdag igen.

Vi åker ev till skåne i mitten av februari i 4-5 dgr om det inte blir snöstorm
 
Sv: 10:orna del 6

Jag tänkte Niklas skulle sköta det åt mig. Om han vill. Ska ringa honom idag tänkte jag, eller besöka honom...med en whiskey-flaska kanske ;)

Klart ni ska komma t skåne!!
 
Sv: 10:orna del 6

Så fin hon har blivit :love: Man blir sugen på att rida när man ser henne tycker jag, du måste längta efter att hoppa henne uppsuttet :)
 
Sv: 10:orna del 6

Vaddå Fio, tar han betalt per bocksprång? :p

Tack sassiball! Fortfarande betesfet men hon har energi ändå! Hon är trevlig att rida, dock så har man ju lärt sig att när hon vet vad som gäller så hittar hon på bus...så man måste förekomma henne då och då och inte "traggla". Galoppen är gudomlig att rida i, har börjat sitta ner på henne lite och det är bara att gunga med.

Hon kommer nog dessutom alltid se ut som en lite connemara-räcerpownie :D
 
Sv: 10:orna del 6

Vilken bländande teknik hon visar upp där i början :D ;)

Tycker att det ser ut som om att jag inte är ensam om att ha en liten lurvig ponny här i tråden ;) Fios grå ser också lurvigt ponnysöt ut!
Det börjar alltid blir spännande och förväntansfullt så här års att få se hur de kommer att se ut till våren, utan lurvet.

Jag var fortfarande alldeles för upprörd igår för att rida, så jag struntade i det då. Idag däremot så har vi ridit ut själva (för andra gången ensamma) och det väger upp det dåliga i torsdags! Hon fick börja med att få ur sig de uppdämda spänningarna från i torsdags på lina och det var en hel del energi som inte hade fått utlopp.. glad att jag inte satt på :angel:
Sen gick jag med henne halva rundan innan jag satt upp ute i skogen. Hon gick fram klockrent, superduktig! Det blev mest skritt dock för det är knaggligt som tusan under den lilla snön som ligger, lite lite trav kunde vi ta och det gick bra, bådar gott inför framtiden, skönt att veta att det går att rida utan sällskap!
 
Sv: 10:orna del 6

jajamän, han är värsta ponnylurvet.. han helklipptes förra året vid denna tiden men jag känner att det inte behövs, men han hade vad jag förstod ÄNNU mer päls förra året!
 
Sv: 10:orna del 6

Hahaha! Yahoooo sa Annie! :D Vilken suverän teknik på första rundan! ;) Hon ser jättefin ut! Kul att börja hoppa uppsuttet! Jag har skaffat pilot till det så jag slipper själv, det är jag för feg för. :p

aida: Kan tänka mig att det fanns lite energi att sprätta iväg. ;) Roligt att det gick så bra att rida ut!


Kl
Idag var jag och syrran ute och red! Kaptenen var så sjukt duktig! :love: Det blåste ganska mycket, han var pigg men höll sig på mattan.

Det blev mycket spännande att se för honom. Dels flera bilar som vi mötte och sen lite skogsmaskiner som stod parkerade bredvid vägen, vi kom runt en krök och mötte ett par skidåkare så hästarna tvärnitade (våra grannar, jag hojtade att jag satt på en bebis och dom stod så stilla medan vi passerade) och rätt vad det var dök det upp en flock renar när vi galopperade som sprang jämte oss inne i skogen. :p Vi stannade så hästarna fick stirra klart, sen gick hela turen klockrent!
Vi tog en väg som går genom skogen och kommer ut på travbanan, där passade vi på att rulla ett varv i galopp och sen tog vi bilvägen hem igen. Alltså Kaptenen var såååå duktig! :love: Han bar sig så fint i både trav och galopp och blev så himla lätt och fin i handen och var så mjuk och härlig att sitta på! :love:

När vi kom upp på vägen satt jag av och gick med honom förbi där det brukar gå travhästar, men det var ingen ute så det var onödigt, det enda farliga var ett traktordäck bredvid lite brevlådor. ;) Hoppade upp, travade en bit innan jag satt av igen och ledde honom hem. Det blev ju mycket skritt och farliga saker att titta på i början, men resten av turen (bortsett från renarna) kunde vi hålla tempo och galopperade på ganska frisk! Mycket glad kille som verkligen tog för sig framåt! :love: Totalt var vi ute ca 70 min, men jag ledde honom ca 20 och det blev som sagt mycket skritt i början.

Jag är så GLAD i min underbara häst!!! :love:
 
Senast ändrad:
Sv: 10:orna del 6

Här kommer lite mobilbilder som syrran tog under turen. :)

Här går vi hemifrån
0140125_121011_zpsosv7jgbt.jpeg


Här kommer vi upp från travbanan som är där borta inne i skogen. ;)
0140125_125341_zpsnj6nsbjl.jpeg


0140125_125346_zpsj86vgvw9.jpeg


Alla vägar här har så sjukt bra underlag nu! Vägen vi red idag är tillfixad för att de ska kunna åka med skogsmaskiner där, så den är plogad och jämn och bred som en bilväg, annars är det bara ett skoterspår ut över flera myrar så man kan tyvärr inte rida där på sommaren. Travbanan är helt suverän, alltid klockrent underlag där - så himla kul att jag äntligen börjar kunna rida honom dit så man kan använda den! :D Lite långt fortfarande kanske, tycker en timme är som max, men idag blev det mycket skritt och saker att stå och glo på som tuggade tid så den rundan tar nog ganska precis en timme utan en massa stopp. :)
 
Sv: 10:orna del 6

Ser underbart ut! Jag hoppas på lite mer snö här också!

Lite kluven till hur jag ska göra med skor.. Hovis kommer snart. Just nu är hon barfota och om jag ska sko nu så måste det bli med snösulor, frågan är hur länge snön kommer att ligga kvar?
Jag avskyr snösulor och leriga hagar, döden för hovarna. Och känns ju drygt som sjutton om jag ska behöva dra av skorna igen efter 2v eller så.
Om hon får fortsätta gå barfota en period till så är vi väldigt begränsade pga av underlaget.

Ingen som kan ge sig på att sia om hur vädret kommer att vara fram till våren? :cautious:

Det var mycket enklare när jag bodde i norr!
 
Sv: 10:orna del 6

Du har inte funderat på Flex hufgripp snösulor som du kan montera dit själv? Just nu går ju Mysen barfota men jag har funderingar på att köpa sådana om han ska få skor till nästa gång. Har inte riktigt bestämt mig, han verkar dock ha bra grepp barfota, har inte halkat något när jag tar in från hagen och det är en bra bit att gå. Hans strålar blev så dåliga på förra stället så jag valde att låta honom gå barfota på nya stället för att fötter och strålar skulle återhämta sig.

Maja_Kandi: Vilket sagolandskap!! Ser grymt härligt ut!!
 
Sv: 10:orna del 6

Jag undrar samma sak. Min Tore går barfota nu. Hittills är han riden i paddock, ridhus och på en travsslinga i skogen. Alltså inte på bara grusväg. Jag är inte jättesugen på att sätta på skor då han går med lillebror i hagen och de leker rätt hårt. Har han skor måste han väl nästan ha brodd i hagen?
 
Sv: 10:orna del 6

Jag har ingen erfarenhet av dem. Kan de vara på även i hagen?
Jag tror ändå att jag har bestämt mig för att sko med vanliga sulor nu, i värsta fall så får jag rycka skorna tidigare om det blir allt för kletigt.

Rozalie har också rätt så bra grepp barfota, men blir öm när vi rider ute. Idag var jag dock lite glad över att hon var lite öm i fötterna :o annars hade jag nog suttit i en trädtopp :cautious:
I min enfald så trodde jag att hon var lite trött sedan gårdagens (lugna) uteritt och promenerade iväg utan att lina något innan.. tji fick jag, hon pep och studsade mest hela tiden och när jag satt upp så var det trav (passage?) över stock och sten :meh: Jag fick morra på henne ordentligt för att hon skulle se sig för på de stenigaste partierna.

Det har snöat mer idag och det utlovas mer de kommande dagarna, så vägarna blir nog snart fina om det får ligga kvar :)
 
Sv: 10:orna del 6

Min går också barfota för tillfället. Verkar inte så öm men han har tyvärr slitit ganska bra på framhovarna:(
Han ska vila ett tag till men jag har börjat promenera i skogen någon dag i veckan. Ska skos innan jag börjar rida är tanken men blir lite orolig för att fötterna blir för slitna. Hoppas på mer snö för den som kom tidigare har blåst bort och marken är knölig och hård:meh:
Tror ni man vågar vänta med skorna ....
 
Sv: 10:orna del 6

Ja enligt hovisen som säljer dom kan dom sitta på i hagen med.

Härligt ändå att hon tycker det är så kul att komma ut och bli riden!! :D:D Tänk positivt, hur kul hade det varit med en segpropp? Även om jag förstår att det kan kännas som att sitta på en krutdurk som är på väg att explodera. :nailbiting::p;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 781
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 960
Senast: Hyacinth
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 503
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 481
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp