10:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 6

Jag har en JC Zirkon, hoppsadel. Fantastiskt skön och bra stöd, älskar den!

Idag har pålla vilat och imorgon ska vi ut och skritta för hand en sväng och sedan (om hon inte är ett yrväder) ska jag rida en liten stund. Bilen är sönder och jag är otålig med att vänta på den.. Vill åka till ridhuset och träna nu när vädret är emot oss!
 
Sv: 10:orna del 6

Fin korv! Han ser ut att ha rundat sig lite nu? :) Har det läkt bra på benet?

Michis: Haha, söte! :D


KL
Idag är Kaptenen sviiiiiindyr! :love: Hade en kompis hemma som följde med ut på tur med ponnyn. Vi gick förbi stora högar med timmer och två såna där jättestora skogsmaskiner utan problem, Kaptenen växte en dm och blev spänd som en giraff, men han gick snällt förbi allt. :)
Han slappnade ändå av väldigt lätt idag och tog jättebra stöd i handen, blev otroligt mjuk och följsam och jobbade på hur bra som helst! Min kompis var lite osäker så första galoppen tog vi täten och pålle galopperade på hur bra som helst! Sen fick ponnyn gå före resten och då när han slapp hålla koll på alla läskiga saker på sidan av vägen blev han så satans fin så jag kan inte ens beskriva det! :love: Han galopperade i form! För första gången med ryttare! Nästan hela tiden!!! Han verkligen välvde ryggen och tog i på rätt sätt, bar sig verkligen själv och var otroligt mjuk och fin i handen och lyssnade så himla bra! :love: Han blev så himla mjuk att sitta på så jag satt med otroligt fånigt flin över hela ansiktet resten av turen. :D

Vi var ute ca en timme och då gick jag sista kvarten hem ungefär. :) Alldeles lagom och Kaptenen hann varva ner helt tills vi var hemma. Lite svettig blev han men inte alls farligt. Han börjar orka mer nu!

Han var så duktig! :love: Det märks så väl att tömkörningen hjälpt honom att lossna mer och mer och nu äntligen börjar det släppa uppsuttet också! :bump:

Happy! :D
 
Sv: 10:orna del 6

Idag gick vi bort till åkern igen, skritt för hand dit, longerade en stund så all överskottsenergi tog slut.. Sedan red jag 10-15 min. Åh vad fin hon var idag! Min plutta :heart



 
Sv: 10:orna del 6

Idag blev första mycket korta ridturen efter vintervilan. Hon har inte blivit riden på 2,5 månad. Det blev bara skritt i 5 min men jag han kolla att styrningen fortfarande satt och så kände jag efter hur hon reagerade på bettet. Vilan verkar ha fått henne att ta bettet bättre. Hon tog ett lätt stöd på det när jag sträckte tygeln :) Jag är så stolt över min lilla tös :D
 
Sv: 10:orna del 6

Ja visst är det skit när favvosadeln inte passar:( Nästan så att jag tog med sadel när jag kikade på saluhästar. Liksom köpa pållen efter sadeln tänkte jag:D

Min är så näpen och dessutom kort så Childericsadeln blev som ett hus uppepå. Har tittat lite på Forestier ilium som jag har blevit rekomenderad. Ska tydligen vara en nättare variant av Chideric. Ja vi får se...

Kl
Pållen och jag var på promenad igår i skogen. Kul sa killen och småjoggade nästan hela vägen. Lite skillnad mot i höstas innan han åkte på inridning då bjudningen var mer av och på:)
Tänkte börja lite smått med promenader och kliva över bommar innan jag börjar rida igen i slutet av februari. Han behöver bli lite rundare över ryggen.
 
Sv: 10:orna del 6

Fy fan vad härligt!!! :D
Sånna dagar kan man leva läääänge på, och är nyttiga att ha i bakhuvudet de dagar man betalar för att någon annan ska ta sig an skrället :p

Pga massa skolarbete och en bil som paja, tydligen fukar de inge bra när en rem plötsligt får för sig att trilla av och spännhjul trillar i bitar :banghead: , så har Våd fått stå i tre dagar.
Men idag tog vi oss en tur med två andra från stallet. Pigg som en lärka trippa han fram och hade skritt-race med en av de andra hästarna. Jäklar vad han kan länga på steget :p
Sen tog vi täten i skogen och blåste fram genom snön i full gallop. Så jäkla härligt!! :love:
En härlig tur på min alltid så positiva och pigga häst. Han är rätt dyr också idag ;)

Ska försöka få tatt lite nya bilder en dag :)
 
Sv: 10:orna del 6

*kl*

Jag tror Mysen har hamnat i tillväxtfas igen, han ser lite hög ut i rumpan och han ligger mkt i hagen. Han har rivit ut silage från foderbordet som han har bäddat med och ligger ner och äter en del.. ;) Är det någon av era som ni märker växer?
Det passar i och för sig bra just nu då jag håller på att behandla hans rasp, som äntligen håller på att bli bättre, samt så har vi tid den 19e för borttagning av vargtänder.:)
 
Sv: 10:orna del 6

Ja det var så underbart!! :love: Det är såna dagar man vet varför man fortsätter orka med allt slit. :D

Vad härligt det låter med din! Är han inge tittig alls? Det är Kaptenen, tyvärr. :p Har varit lite svårt att galoppera ute för han ska titta på allt och rätt vad det är så kommer det en tvärnit. :p Men sist när ponnyn var med gick det så himla bra! Så det finns hopp! :D


super: Ingen av mina växer just för tillfället så det märks, men det brukar märkas ganska väl när det drar igång, man ser att de legat ner mycket inne och är trötta, leker inte lika mycket i hagen tex. Det där med att bädda i maten känner jag igen, min nordis är expert på det området. ;) Himla snäll pålle du har som passar på att växa i en så lämplig tidsperiod! ;)


Kl
Glömde säga att jag mätte min i tisdags när vi ridit. Ställde honom jämnt fram och då var han 161 med skor och brodd, dvs 159. Bak stod han lite ojämnt och mättes till 159 med skor och brodd, alltså två cm högre fram, men jag tror att han är jämn. Han har stått stilla rätt länge nu på höjden, jag kniper tummarna för att han forsätter med det. :D
 
Sv: 10:orna del 6

KL
Tömkörde Kaptenen idag. Nästan hela passet hade jag vanlig tömsättning från handen, genom översta ringarna på gjorden till bettet. Det har börjat funka så himla bra! :) Men jag tränade lite galoppfattningar och då behövs lite extra hjälp i början så då satte jag innertömmen ledande genom bettet till gjorden. Han var jätteduktig! Lite jobbigt att galoppera men han kämpar på och lyssnar jättebra. När han fått springa av sig lite i första galopperna satte jag upp tömmarna också tränade vi lite tempoväxlingar i trav vilket satt förvånansvärt bra! Han fattade direkt och höll takten fint och bara längde ut eller kortade steget när jag bad honom.

Han blev riktigt svettig så han fick stå inne på gången och torka med fleecetäcke medan jag mockade.

Bild från när vi skrittade av
IMG_20140123_145117_zpsch6usxwo.jpg
 
Sv: 10:orna del 6

Vad mycket snö alla har... Nu när det ändå är snö så är det för lite snö för att kunna göra mer än skritta och trava ute :mad:

Det skulle komma mer snö på lördag så jag hoppas att vi får mkt snö här så man kan galoppa utomhus oxå!! Galet trött på att bara kunna galoppera inomhus.
 
Sv: 10:orna del 6

Duktig Kaptenen!

Kl

Jag är mest bara en irriterad och bitter kärring idag. Bortkastad tid på ett ridpass som aldrig blev av, plus en sönderstressad häst. Min häst är cool men känslig, det är inte mycket som brukar uppröra henne speciellt. Min stallkompis kallar henne med all rätt för ett A-barn.

Men nu med det här vädret som är, fruset och lite snö, så hittar det in en massa utomstående löst folk till oss (privatägd gård med ridhus). Och fine, klart att de ska kunna komma dit och få rida, men vad fan har hänt med att visa HÄNSYN?? :rage:
Idag var det en tjej som galopperade kors och tvärs och vände upp runt rumpan på Rozalie gång efter gång. Och hon fattade inte att det var hon som gjorde att hon blev mer och mer stressad, eller så brydde hon sig inte. Och då hade jag berättat för henne i början, när jag kom in, att det var en unghäst och jag bad henne att inte rida så nära.
Min annars så coola häst, kastade sig, reste sig och var allmänt förskräckt över allt :(
I detta läget hade jag inte ens försökt att sitta upp än, det var dessutom 3 st till inne samtidigt och en av de hästarna var också ganska stressad av situationen. Jag valde att bara promenera med henne och försöka hålla mig ur vägen så gott det gick, men det var svårt att förutse vart människan skulle rida härnäst. :cautious:
Efter ca 20-30 min så gick alla utom den utomstående ut och jag tänkte att nu skulle det nog lugna ner sig lite och gå bra. Så när hon äntligen tar en skrittpaus med sin häst så passar jag på att lina R lite, för att försöka släppa lite på spänningen. Jag tog det lugnt för att försöka förhindra ev. utbrott, men när den andra hästen återigen börjar galoppera så klarar inte R av att hålla det inom sig längre, utan drar av en bockserie. Jag saktar av henne ganska snabbt (i vanliga fall så skulle jag ha låtit henne få det ur sig, så är det bra sen) eftersom jag inte vet hur den andra reagerar. Börjar om och låter henne trava, men då ska medhjälparen plocka skit precis där vi är och i det läget var ju måttet rågat för längesedan, så R brinner loss i jordens bockserie och jag kan inte göra mycket mer än att bara låta henne bralla på och försöka att inte tappa henne.
DÅ häver ungen ur sig "Ursäkta! Kan du försöka hålla lite koll på den där!?" :banghead: Jag förklarar att jag försöker och säger återigen att hon bara är 3 år (nåja snart 4). Sen tog det väl ca 2-3 min innan de började släpa fram hinder också... då gav jag upp och gick in. :arghh:
 
Sv: 10:orna del 6

Jag hade nog skällt ut henne.. jag kan inte riktigt hålla tyst när sånt händer..:o
Fasen vad tråkigt det är när folk inte kan sätta sig in i andras situation!
 
Senast ändrad:
Sv: 10:orna del 6

Va härligt att det går så bra för er! Han är fin din kapten! :love:

*kl*
Min grabb har ju vintervila ifrån sadeln. Men vi promenerar och har oss. Jag följer tråden varje dag, även om jag själv inte uppdaterar så mycket.
Något vi tränat på iallafall är möte med bilar och andra läskiga fordon. Royal hoppade i diket vid möte av minsta bil för 3 månader sedan, idag mötte vi 2 timmerlastbilar utan problem! Han gör mig så glad :love:

Två bilder från idag:
1417520_10152145273556067_76529539_o.jpg

1506288_10152145232106067_347728928_o.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 783
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 960
Senast: Hyacinth
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 504
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 481
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp