10:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 6

Ja sen jag började ge honom steel-joint har det faktiskt blivit bättre! Det var på inrådan av hovis. Tyvärr har jag ingen analys på höet (hö-nissen tar tyvärr inte nån avancerad analys med alla spårämnen utan bara de större, smrp och mj, och jag har inte ens fått den analysen än), och det är det enda han äter utom en skvätt betfor och steel-joint. Nu är han väldigt fin i kroppen (tycker en något partisk matte) så det är bra krut i det, men det är klart att det hade varit bra att få hem det där papperet nån gång...

Vad roligt att det känns så inför ridning! Det är ju så det ska vara! :D


Shaggy: Jag förstår, skönt att hon ändå inte verkar ha blivit rädd. :)
 
Sv: 10:orna del 6

Vi intag i kväll så tror jag hon var ren. Det är svårt att både springa och titta samtidigt.
 
Sv: 10:orna del 6

Oj så läcker överlinje han fick på 1:a bilden:d Snygging.

Kl
Roligt att läsa om allas fina -10:)
Min går bara i hagen o tjafsar med sin polare. Han har nu vilat 1 månad efter inridningen. Kliar i fingrarna på mig, vill börja med igångsättningen NU. Men han behöver sin vila och LÄGGA PÅ SIG:(

Hur svart kan det vara att bli en rund o fin tjockis liksom:meh: Han har fri tillgång på ensilage em-kväll . Och äter gör han. Nåja han är nog den nättare typen:D

Drog av skorna fram så han får gå barfota tills jag sätter igång honom i slutet av februari. Vi har endel snö som kom på den bara backen utan is så det är toppen i hagarna nu utan halka. Har nog aldrig längtat så efter att det skulle bli kallt och frysa som denna vinter:meh:
 
Sv: 10:orna del 6

Fy vad otäckt, och att folk har mage att köra så..tror de var samma som jag mötte i går påväg hem där körde ena varningsbilen på min sida typ....tur det inte blev några men med hästen....

otur ni har med brodd tramp och sparkar:( än har inte min trampat på sig peppar peppar....

Idag kommer en sadelprovare ut prova min sadel men tro att den sitter bra..är en billig syntet Thorowgood. tycker de käns onödigt köpa ny dyr nu medan han växer om den sitter bra...fast vet inte sen häller för tycker den är jätte skön..sen slipper man ju puttsa:o

hittade 2 roliga filmer

http://www.youtube.com/watch?v=EJmwiJxh5Fs

http://www.youtube.com/watch?v=bEKPSz38nSI
 
Sv: 10:orna del 6

Härligt med snö!! Här har vi bara en cm typ men ändå ;)
Nu har pållan fått skor, och promenaderna lugnade ner sig efter några dagar. Igår följde sambo med till åkern jag får rida på. Jag gick med henne dit, longerade en stund tills hon slutade busa sen klättrade jag upp :) första gången på två mån jag sitter på henne hihi :) det gick bra, lugnare än vad jag hade väntat mig. Men det kanske blir värre nästa gång haha
Hon lyckades trampa av sig en sko under passet på åkern bus majan.. Tur att jag hittade den och kunde slå på den igen när vi kom hem

Bjuder på en video :)

http://m.youtube.com/watch?v=90LcpJ3SjU0
 
Sv: 10:orna del 6

Så fin hon ser ut! :) Går ju jättebra för att vara första gången på så länge! :)

powerm84: Men shit! Snacka om att hästen har kul, men det ser ju fullkomligt livsfarligt ut! :o

TBT: Ja där spände han upp sig och drog i hovis bälte, då kom nacken fram. :d Din kan få några kilon av Kaptenen. ;)


KL
Idag gick pålle ett pass i töm igen! :) Han var jätteduktig! I början busade han en del och då fick han galoppera lite med ledande innertöm tills han taggade ner. Efter kanske 20 min kom min sambo ut och filmade sista delen av passet. :) Först blev han lite loj när kameran kom upp, men efter lite mer galopp vaknade han och blev riktigt fin sista minuterna! Säger jag som är sådär vackert partisk. :angel: :D

Banan både sluttar och är lite knölig, jättesvårt att få den jämn när det är snö som packats och plogats. Så han snubblar nån gång och går lite ojämnt på vissa delar av banan. Jag blev alldeles nervös i början och trodde han var halt när han trippade och gick ojämnt och spänt, men lät honom trava på på stora volter och tyckte det släppte mer och mer ju mer avslappnad han blev, så jag antar att han bara spände sig. Men ska hålla lite koll i hagen också. Han fick ju trots allt nya skor igår så det kan ju vara nånting där som klämmer också.

Film finns här: http://youtu.be/CSVz5zJR6E4
 
Sv: 10:orna del 6

Idag har vi tagit en kort promenad utifall att det blev något i torsdags. Hon var possitiv och frammåt. Några gånger joggade hon före tills grimmsakftet sträcktes och hon såg ren ut då. Skritten blir bättre och bättre. Jag har länge undrat över hur hon kunnat få en så kort skritt eftersom både mor och far har helt ok skritt men idag trampade hon över riktigt bra :)
powerm84 jag vill inte heller köpa någon ny sadel just nu. De ändrar sig så mycket. Min lilla dam går med westernsadel då den hade bäst anläggningsyta på henne och hon verkar trivas utmärkt med den sadeln. När hon är mer klar vill jag skaffa en bra dressyrsadel också men det får vänta.
 
Sv: 10:orna del 6

Ja,det får jag verkligen hoppas. Chock att se så mycket blod verkligen! Var helt säker på att benet skulle hänga i en slamsa,men sen kom han gåendes emot mig,så då trodde jag att det skulle vara ett stoooort sår med en stor skinnflik som behövdes sys,men efter rentvättning så var det bara en liten reva. Ingen hälta nu heller,får se om det blir nått under natten eller om vi klarar oss helt,vore ju underbart i sånt fall.

Men oj, håller tummarna för att det går bra. Är det en speciell häst han bråkar med? I så fall kanske det är läge att skilja dem åt.

*kl*

Idag har vi ridit kurs och jag är väldigt glad och nöjd. Vi gjorde bl.a. övergångar halt-trav-halt vilket gick över förväntan. Sedan provade vi på galopp från skritt och det var betydligt svårare men med helt godkänt resultat. Längtar redan till imorgon!
Formmässigt tycker jag nog att hon går snäppet lågt i formen men hon är aktiv bak och jag har ett stöd så jag tänker nog att hon kommer upp mer med styrka. Min tränare säger att jag inte ska bry mig om vart huvudet är så länge hon är aktiv bak, det ordnar sig!:)
 
Sv: 10:orna del 6

Kl.
Vad kul att läsa att det går så bra för er alla!

Fibusen: Hur är det med benet idag?!

Kl igen ;)
Idag var planen att vi skulle rida helt ensamma i ridhuset för första gången, alltså ingen hjälp från någon.
Kommer dock in och möter ett stooooooort halvblod. Sen kommer en av mina elever in med sin ena häst. Tji för den lugna första gången!
Fick en som höll i när jag hoppade upp och ledde ett varv i skritt, sen kom vi igång och red runt själva! Förbi den stora läskiga hästen, och runt den lilla röda islänningen.
Snarpur var helt tyst hela tiden och hade full fokus på vad jag ville! Lite svårt att förstå att man ska svänga, och varför ska man vara bredvid väggen när man kan vara 4 meter innanför? Det där med jämn bjudning är ett stort problem också, därför ska vi rida ut imorgon med sällskap så vi får lite draghjälp och så att lillen förstår att man kan gå framåt hela tiden och inte bara var tredje meter ;)

Film finns om ni klickar på bilden! Tredje gången med ryttare på ryggen!
 
Sv: 10:orna del 6

Tack!
Han gick ju ner massor när han kom hem, inte lätt att vara hingst och flytta från lösdrift till ett stall med 50 nya hästar! Han åt väldigt dåligt i början, men har nu kommit igång igen. Vill gärna ha honom lite rundare än vad han har i dagsläget så det finns ordentligt att bygga muskler med nu när han blir mer och mer arbetas med!
 
Sv: 10:orna del 6

Hur mycket har ni era 10:or igång nu under vintern? har de fått någon vila och i så fall hur länge? Marken hos oss är stenhård så går inte att rida ute alls nu :(
 
Sv: 10:orna del 6

Vad duktig han är! :)

Sar: Låter så himla roligt att rida kurs!

Zkold: Kaptenen fick vila sex veckor men är igång nu. Ska hållas igång så länge underlaget är med på noterna. Aktiverar honom ca 3 gånger i veckan beroende på hur jag jobbar. Vissa dagar är jag bara hemma fem timmar mitt på dagen och då hinner jag inte mer än att fixa stallet och ta ut en av hästarna, eventuellt två. Nu har han tex vilat tors, fre, gått tömkörning lör, vila sön och mån för ridtur med sällskap på tisdag. Funderar dock på att ta med honom ut som handhäst imorrn, blir ju två dagar i rad då och jag är lite mesig så vi får väl se. :o På tisdag ska han ut med kompis iaf, jag får passa på när jag har sällskap som kan följa med. :p


KL
Pålle hade rodeo i hagen idag och jag såg ingen hälta så det måste varit att han spände sig igår. Skönt.
 
Sv: 10:orna del 6

Vilade mars-dec 2013 så inte ska min vila sig genom vintern iafall:sneaky:
Vi kör ca3dagar i veckan
Onsdagar löskokt genrerna och han brukar va ganska vild
Torsdag longera en stund och sedan rida några varv
Lördag samma

Planen är att så fort han är styrbar och reglerbar få ridas ut ca 1-2 ggr i veckan
Och tänkte köra nu fram till mars-april då det är planerad vila och åka till kliniken och plocka ut vargtänder!
 
Sv: 10:orna del 6

Nelly har vilat 8v. Håller på att sätta igång henne nu. Jag har en stubbåker jag får rida på som inte har hunnit frysa helt än. Sen blir det att åka till ridhuset två ggr/v och skritta ut resten.. (Om åkern fryser helt)

Snart är det vår! :p
 
Sv: 10:orna del 6

Generöst an Kapten att skänka några kg till en behövande:D
Har nog blivit lite fixerad vid pållens vikt. Jämförde bilder från i somras och nu. Lite rundare har han väl blivit:meh:

I somras
20130705_165549_2_bestshot_resized2_zps855ac66c.jpg


Idag
20140119_100431_zpspm7qzul_edit_1390150468640_zpswpdxpgv_edit_1390151267938_zpsck6ucofw.jpg


Ska ta bilder varje månad för att följa utvecklingen, kan vara intressant att jämföra hur han växer o utvecklas.

Zkold:
Min vilar just nu. Men när han ska igång igen ska han aktiveras 4ggr/veckan. Ridning i ridhus och ut varvat med promenader för hand i backar och tömkörning/longering med bommar. Är planen iaf;)
 
Sv: 10:orna del 6

Hur mycket har ni era 10:or igång nu under vintern? har de fått någon vila och i så fall hur länge? Marken hos oss är stenhård så går inte att rida ute alls nu :(

Min har ju vilat sen 3- årstestet och går ca 3-4 dgr i veckan nu. Ska inte vila nått under vintern.
 
Sv: 10:orna del 6

Vad mycket mer välmusklad han blivit! Snygg!

Kl.
Idag tog vi snöstormen i handen och red ut ..
Kan inte säga mer än att min häst är fantastisk!
Han skrittade på nedför backen vi har vid stallet, sen skulle vi börja springa .. Snarpur som haft problem med jämn bjudning inne spände fram öronen, gnäggade lite när han gick förbi kompisen men travade på målmedvetet. Sen travade han och galopperade på, i täten hela vägen. Stadig som attan, inte vinglig alls och otroligt stabil! Inte ett dugg tittig och bara nöjd med livet.

Tyvärr trampade han av sig en framsko på vägen hem, men det gör inget ;)

4e gången med ryttare och han bara imponerar!!
 
Sv: 10:orna del 6

Tack va roligt att någon annan än jag ser skillnad:) Sambon kunde inte se någon utveckling alls:(

Wow säger jag bara om din häst:d Kul när det går som på räls. Då är det roligt att vara hästägare.
 
Sv: 10:orna del 6

Din sambo behöver glasögon..

Ja, efter att ha kämpat i två år med min andra häst, så känns det här som rena rama drömmen. Allt är så enkelt och okomplicerat! :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 785
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 960
Senast: Hyacinth
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 504
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 481
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp