10:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 6

Jag har börjat sätta igång min donna. Än så länge sker det till fots då paddocken inte är ridbar och hon varit väldigt tittig ute. Jag försöker få in en kvällspromenad på ca 6 km minst 3 ggr/vecka. Kvällens tur var riktigt mysig med vinterlandskap och lätt snöfall.
Igår öppnade jag upp till sommardelen av hagen så nu har de "plant" underlag att röra sig på. Förhoppningsvis håller kylan i sig så att de kan gå där ett tag framöver. Om inte annat så blir det nog mindre farligt att rida tösa då eftersom hon kan göra av med energin i hagen nu.
 
Sv: 10:orna del 6

Delvis knapplån!

Kan säga att det var verkligen ingen tvekan om att de där bakskorna behövdes idag när det var dags, hästskrället stod och tryckte i hagen för det var knöligt och hårt och han ville minsann inte sätta ner sina oskodda baktassar på det där obekväma :mad:

Så det kändes super att få på bakskorna :) Ska bli spännande att se om det blir någon skillnad på rörelsemönstret!

(Och det som Maja_Kandi och någon mer svarade på längre upp var att jag ifrågasatte varför det är helt självklart att skydda en 3,5-åring från halkan men inte en häst som är mellan 0-2,5 år, men insåg att de är ju unga och "har tid" att läka samt att de är smidigare och kanske inte tar skada lika lätt. Samt att det är svårt att göra något utom att sko och det vill man förstås inte på en sån liten) :)
 
Senast ändrad:
Sv: 10:orna del 6

Du ska se att det blir stor skillnad! :)


KL
Idag var jag på Hööks och köpte mig en ny hjälm! :D Har haft min gamla i minst sju år så det var nog dags. :angel: För en gångs skull var det en billigare variant som kändes bäst! Provade alla prisklasser och det var en 599:- som satt bäst, det gjorde ju inte ett dugg. ;)

Provade dessutom säkerhetsvästar, euhm... Där var det dock den dyraste som satt bäst så det gav jag upp och lade i önskelistan. :angel:
 
Sv: 10:orna del 6

tyvärr är de inte alla som har sina broddar på hela tiden...vet många som vill man tar av dom när man ridigt..har även set fläkskader pga av det:(

i sön tog vi en kort skritt tur som blev förkrtad pga de började blåsa satan kändes fan som isstorm..red lite i byn och förbi sjön vågorna slog jätte möe och det ar lite otäkt men gick super

bilder från i sön hoppas vi syns..är missvissande han seer så liten ut där men hon som tog satt på stor häst...
1545618_10152142253074771_1401111329_n.jpg


så roligt för panlugen är lite lokig
1535716_10152142250314771_349162158_n.jpg

1535671_10152142250044771_1397246376_n.jpg


kunde fått jättefina bilder idag ute när vi körde in en ny bal som var lite farligt..men dumma mig ingen kamra med jag blir så arg
 
Sv: 10:orna del 6

KL

Nu funderar jag på att börja samla på frimärken istället... Angelique hade igår trampat sig med brodden, varm på insidan av benet från framknät och ner till hoven. Ett sår på ca 2 cm som ömmade rejält vid tryck. Tydligt halt i trav... Så det slutade med liniment på benet och rengöring och bandagering av såret. Får se hur det ser ut när jag kommer till stallet i eftermiddag. Som tur är så kommer hon som släpper ut henne nu på morgonen att kolla av att det ser ok ut innan Angelique släpps ut i hagen. Tur att jag har en häst som så tydligt säger till att något är fel. Märktes redan på hennes uppsyn i boxen att det var någonting som inte var ok.

Med ridningen går det lite sådär. Just nu får hon vila pga skada, men även innan så sammanfattar jag det som lite sådär. Hon är trygg med att ha ryttare på ryggen, det bryr hon sig inte det minsta om. Men så fort den på marken försvinner så blir hon stressig, studsig och jag blir osäker, vi behöver lite hjälp att bryta den cirkeln och jag vet inte hur. Så nu har jag lyckats få kontakt med en som sysslar med inridning och problemlösning som även har möjligheten att komma ut på plats och hjälpa till. Ska iväg på en av hennes träningar i helgen och se om det kan vara något som passar för mig och Angelique. Som plan B har jag att lämna iväg henne ett tag för inridning, men då den jag blivit rekommenderad finns 30 mil bort, så vore det betydligt enklare om det gick att lösa på plats. Vill ju inte lämna bort henne, för rent krasst så vet jag ju inte alls vad jag får tillbaka även om jag lämnar till någon jag tror är bra. Dessutom så känns det som jag i så fall går miste om hennes utbildning och att vi inte utvecklas tillsammans. Men jag vet inte. Det är som sagt plan B, jag återkommer efter helgen om plan A känns som en bra idé eller inte. Känns i alla fall bra att ta hjälp innan ett litet problem utvecklas till ett stort problem.
 
Sv: 10:orna del 6

Men vilken sötlurv! :love: Det är typiskt det där med kameran, är den med är det bara ök i hagen, men busar dom är kameran inne eller så är batteriet dött...

Jen84: Det där med frimärken har jag hunnit fundera över måååånga gånger! Tråkigt med trampet, Kaptenen har lyckats trampa sig några gånger också men bara blivit halt och varm en gång *peppar peppar* och de har läkt på bara några dagar. Jag har inte behövt linda eller nåt eftersom det varit rent i hagen, skönt!
Tråkigt att hon blir spänd i ridningen. Är hon tömkörd och så så hon går fram utan att ha någon vid sidan? Kaptenen är mycket tömkörd mest i skogen och har därmed lärt sig att gå först och lyssna på röst och tygeltag, där tror jag att jag haft mycket gratis i ridningen. Förstår hur du menar med att det känns sådär med att lämna bort, hoppas den tränaren som kunde komma ut verkar bra! Håller tummarna!


KL
Här hade vi uuuunderbart väder idag! Mera nysnö och blå himmel, sådär så det riktigt glittrade överallt! Jag tog pålle på en tur, han var väldigt pigg och laddad redan inne i stallet så jag tog faktiskt med fegsnöre (snodden). :o Ledde honom första 15 min för att känna av läget, kopplade på snöret (den satt helt lös, inte alls inspänd, lika som när han gått som handhäst) och satt upp. Han var fortsatt spänd men är duktig och går fram överallt, även om han blåser upp sig så man sitter uppe vid trädtopparna nånstans. Jag var ganska glad att jag hade snodden på i början för annars hade han nog nockat mig några gånger. :p

Vi red i alla gångarter, han var inte lika tittig idag faktiskt, mest bara stora stenar som var hästätande, så vi galopperade endel. :) Gick en slinga i skogen där det låg kvar ett träd över stigen sen stormen så där hoppade jag av och ledde honom runt - det blev pulsande i djupsnö som nådde pålle till magen. :p Stigen var dessutom smal och grenarna snötyngda så vi var riktigt vita båda två när vi kom ut på vägen igen, haha. På hemvägen släppte han efter och blev sådär magiskt härlig att sitta på! :love: Han orkade mer idag och bjöd riktigt fint framåt och bar sig så himla härligt! Tidigare har han mest släppt efter när han blivit "för trött" för att stirra på allt, men idag var det fortfarande energi sprutandes ur öronen när vi kom hem. :D Det är så roligt när man märker framsteg för varje aktivering! :love:

Öronbild!
IMG_20140115_115951_zps2p2foic1.jpg


Hemma!
IMG_20140115_121309_zpsndcuqalh.jpg


Han blev som synes ganska svettig, även om mycket är snö som smält på honom och sen frusit fast i pälsen. Det ser ut som om han tänker konvertera till skimmel. ;) (Och nej, nosgrimman ska inte sitta sådär, jag spände upp den när jag ledde honom och han har lekt med den så den har hoppat fel.)

Totalt var vi ute en timma, varav jag ledde första 15 och sista 5, så 40 min uppsuttet i alla gångarter. :)
 
Senast ändrad:
Sv: 10:orna del 6

Angelique är mycket tömkörd, och där fungerar det klockrent. Tror problemet vid ridningen är att hon blir spänd, jag spänner mig och sen har vi en ond cirkel. Så vi behöver hjälp att bryta mönstret. Hon är på gott och ont väldigt känslig. Tänker jag en sak och ber henne göra en annan så slutar det oftast med att hon redan gjort det jag tänkte... Inte bara positivt alla gånger med känslig häst, men det var ju det jag sa jag ville ha, så då får jag göra ett tappert försök att reda ut det också. :) Tycker det är en bra egenskap, men ibland blir det lite fel och då är det bra med lite nya ögon som förhoppningsvis kan ge en knuff i rätt riktning.
 
Sv: 10:orna del 6

Så roligt att höra att det går framåt! :)
Ja just det ja, sadeltvånget. Skönt att det är borta, kommer ihåg hur orolig du var för du haft en häst med sadeltvång tidigare.

Kul med lektion till våren :) Det är något jag också längtar till!

Rigel ska antagligen bli skodd för första gången nu när hovslagaren kommer om cirka 2 veckor. Kommer att köra alla fyra direkt. Ska bli spännande!
 
Sv: 10:orna del 6

Hugger sista!

Nytt problem idag haha! Vi har en Pay n Jump här på ridklubben några mil bort om tre veckor. Är det för tidigt att åka dit och kravla sig runt 40 eller 50 cm bara för att komma ut och se sig omkring?

Vi har hoppat lite grann och det har gått väldigt smärtfritt, han håller på att sättas igång nu så han kommer vara helt igång om tre veckor, jag tänker att man kan åka dit och bara ha skoj och visa att det här är det bästa som finns? Eller borde jag hejda mig? :)
 
Sv: 10:orna del 6

Ja äntligen! Nu är det som det ska vara! :love:

Supercassie: Tack! Jag är lite partisk men jag håller med. :D

GoldSkipper: Känns han redo och okomplicerad så varför inte? Det går ju att trava runt och bara kliva över 40 cm. :)


Delvis kl
Apropå hoppning har jag bokat hoppträningar med ponnyn fem tillfällen varannan vecka from februari. Jag ville inte boka för båda hästarna för det kändes lite häftigt för Kaptenen, om han skulle börja byta tänder eller växa eller nåt. Sen vet jag inte riktigt hur det kommer funka med hjälp med lastning heller. Men jag har en reservplats och kan ta med honom de gånger det funkar. Då kommer hans storebrors ägare få hoppa honom åt mig. :) Hoppas att han kan följa med kanske tre av dom fem gångerna. :)
 
Senast ändrad:
Sv: 10:orna del 6

Det är lite det jag tänker, ju förr desto bättre...(?) Ja 40 cm kan vi ju skritta över om det skulle behövas :) Jag får suga lite på den karamellen och se vart vi är om två veckor helt enkelt.
 
Sv: 10:orna del 6

Åh kul med träningar!! :) Känns så kul att man kan börja lite smått nu! Det kändes vääääldigt långt fram i tiden för två år sen, och så sa det bara poff :) Målet är att min ska gå 1 meter stadigt och självsäkert innan året är slut, och förhoppningsvis ha gått några "riktiga" tävlingar innan sommarbetet :)

Vad har ni för mål med era i år?
 
Sv: 10:orna del 6

Åh kul med träningar!! :) Känns så kul att man kan börja lite smått nu! Det kändes vääääldigt långt fram i tiden för två år sen, och så sa det bara poff :) Målet är att min ska gå 1 meter stadigt och självsäkert innan året är slut, och förhoppningsvis ha gått några "riktiga" tävlingar innan sommarbetet :)

Vad har ni för mål med era i år?

Kvalitets är vårt stora mål. Jag rider träning i helgen och då ska den tillfrågade "piloten" titta på för att få sig en uppfattning om Adrielle. Sedan så får vi boka in ett pass till veckan där hon sitter upp.
Andra delmål är att kunna rida ut själv utan problem, att hon ska acceptera täcke, bli trygg i att åka till andra anläggningar (vi har ännu ej varit iväg utan väntar till våren då vi har eget ridhus men transporteringen har hittils varit helt okomplicerad) och att löshoppningen ska fungera bra tills kvalitets. Jag hoppas även på att kunna börja skutta lite småhinder.

Idag provade jag om Adrielle kunde ha mina Globusboots. De är i stl L men ingen häst jag har haft har tålt att ha dem på bakfötterna (fram fungerar). Adrielle tyckte inte heller om dem på bakfötterna så jag tog av dem efter att ha lett henne några varv. Men vilka otroliga bakben hon fick sedan i tömkörningen på volt! Vet inte om hon liksom bara blev mer medveten om sina bakben för hon trampade verkligen på bra!
Det har varit väldigt nervöst ikväll då det hipp som happ kom en till häst till lösdriften och det blev ett broddsläpp. Jag var billös så jag hade ingen möjlighet att vara med och har suttit som på nålar. Men det hade sett väldigt lugnt ut (den nya och Adrielle fick lukta på varandra på var sin sida boxen först). Håller tummarna att det nu inte har hänt något i natt....
 
Sv: 10:orna del 6

Det handlar ju inte om vilken höjd oftast utan allt runtomkring. Jag hade hand om framridningen på vår pay&jump i helgen och där var några nyblivna 4 åringar med som betedde sig som dom knappt var inridna (det var dom såklart men det är annorlunda på bortaplan). Inget jag vill utsätta min unghäst för iallafall. Jag vill nog att dom ska ha gjort lite mer träningar på andra ställen och lite mer vana.
 
Sv: 10:orna del 6

Ja varit iväg och tränat har vi ju varit många gånger men det var ju ett tag sen, inför treårs åkte vi iväg nästan en gång i veckan. Han skötte sig exemplariskt på treårs vilket jag tycker borde vara en större påfrestning än en liten pay and jump? Jag tänker att man åker dit och gör allt på hans villkor. Räcker det med att gå runt på parkeringen och titta på alla hästar och transporter för att sen åka hem så gör det absolut ingenting, då är vi ändå en erfarenhet rikare. Om man hela tiden lyssnar på hästens reaktioner tycker jag inte det borde bli ett problem?

Ingenting säger att man behöver gå in och trava runt hela banan utan man kanske tar ett eller två språng så får det vara bra sen, om man som sagt ens bestämmer sig för att rida?

Som sagt jag får fundera lite på detta... Men någonstans kan jag känna att ska jag ge honom bästa möjliga upplevelse åker vi ut utan några som helst krav några gånger och tar det för vad det är :)
 
Sv: 10:orna del 6

Ja varit iväg och tränat har vi ju varit många gånger men det var ju ett tag sen, inför treårs åkte vi iväg nästan en gång i veckan. Han skötte sig exemplariskt på treårs vilket jag tycker borde vara en större påfrestning än en liten pay and jump?

HAHAHAHA

Har du någonsin varit på en pay and jump? Å en liten pay and jump är nog värre än OS :D Folk som inte kan styra , folk som rider upp i röven på dig, folk som dundrar förbi framför näsan på dig...

När du kommer in på banan är det rena paradiset med hur det är på framridningen.. När jag ska ut, ska jag träna tävlingsplats/ framridning först och främst utan att ens gå in på banan, han ska inte få förknippa denna hemska upplevelse med banhoppning :D Om dom blir skärrade från framridningen så är det ingen hit att försöka få in dom på en tävlingsbana oxå...

Jag har planerat för när den dagen kommer att plocka in min på tävlingsbanan kvällen efter själva pay and jumpen är slut och rida runt i lugn och ro och skutta lite, vi har ju 2 dagar lörd och sönd och då står banan kvar. Tänkte göra så ett par ggr

Min är oxå jättecool men jag tänker inte chansa eftersom jag inte vet hur andra kan kontrollera sina djur. :)
 
Senast ändrad:
Sv: 10:orna del 6

Hoppsan svaret skulle till Goldskipper :)

Skulle precis säga som fio, en framhoppning kan vara rena rama livsfaran, särskilt på en pay and jump.

Men det är rätt bra träning att vara med på ett par hoppträningar först, då får hästen en chans att vänja sig vid att mötas i galopp, galoppera flera stycken samtidigt etc.

Men jag tycker du tänker rätt när du säger att du ev bara tar ett par språng och att ni liksom känner er för. Det kan ju också gå hur bra som helst alltihop :)
 
Senast ändrad:
Sv: 10:orna del 6

Ja det är ju det där... ibland spelar det ingen roll hur många rätt man gör själv, eller hur väl man planerar för sin häst när det finns andra dårar som kan förstöra både det ena och andra :(

Minns en gång på en framridning när jag var tvungen att rida in i en häst för att en jävla dåre som stod på marken helt plötsligt tog ett kliv utåt från hindret mot spåret där jag precis fick möte.. egentligen skulle jag ridit ner människan men tyvärr har man reflexer som klickar in och jag fick styra in mot väggen där det precis kom en häst...fanns inte en chans att stanna

:banghead:

Vi satt på unghästar båda två... min blev lite rädd ett tag vid möte och när andra hästar kom lite nära...
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 787
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 960
Senast: Hyacinth
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 504
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 481
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp