10:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 6

*kl*

Uppdatering från oss :)
Vi har nu bott in oss lite på nya stället och trivs jätte bra, väldigt fräsch lösdriftshall och riktigt bra utformning på lösdriften med hall och vatten i ena endan och mat i den andra så dom måste röra sig lite. Enda smolket i bägaren är att Mysen verkar bråka med ngn häst. Vet inte vilken för det är alltid lugnt när folk är runt.. Men det har resulterat i en rymning med uppdragna stolpar, sönderdragen tråd och lite småskador såsom svullen ovanför kronranden hf, svullen nedanför hasen hb och ett sår på vb.. Det var bara Mysen som hade gått ut och gjort sig illa så man undrar ju vad han pysslar med.. Hade ut vet för sista grunden på botulism och bad då att han skulle kolla tänder och skador då. Som tur är så verkar inte skadorna så allvarliga, däremot har han stora vargtänder i överkäken som måste dras ut så nu får han vila igen fram till dess. Vill ju inte att han ska få några dåliga upplevelser av bettet. Raspen har vi inte fått bukt med heller trots 10 dagar på Hippotrim så den här vetten tyckte att vi ska blanda Hippotrim med Torskleverolja och linda över och låta det sitta i 2-3 dagar. Detta ska vi köra i ca 2 veckor så jag håller tummarna att det ska göra susen. Känns bara som vi aldrig kommer igång..

Blir lite lätt avundsjuk när man läser om er alla som är igång och tränar och planerar tävlingar etc.:p Fast det är jätte kul att ni uppdaterar så mycket för då blir man iaf lite taggad på att komma igång och det är kul att läsa om allas finingar!:)
 
Sv: 10:orna del 6

Kl.
Hade haft planen att rida på Snappe denna vecka, men i tisdags kom förkylningen from hell och jag ligger fortfarande i soffan :(
Hade som mål att kunna rida ut i helgen men det ser ut att få bli nästa helg istället!
 
Sv: 10:orna del 6

Haha men hjälp! Såna pay n jump's har jag inte fått erfara :) Visst blir det jättemånga anmälningar åker jag nog inte men... Ponnyer och hästar är uppdelade var för sig i alla fall. Han är van att hoppas i grupp för vi brukar hjälpas åt här hemma, och dessutom brukar jag ställa mig med honom i mitten när kompisen hoppar just för att "vänja" lite vid att det är full fart och det kan smälla i en bom osv.. (Vi har väldigt litet ridhus så det blir nära inpå). Är det kaos på framhoppningen skiter jag nog i det ja... Jaja som sagt, jag lär hinna ändra mig hundra gånger men just nu känner jag att vi åker dit och kollar läget om det inte är jättemånga anmälda :) Tack för varningen! Man glömmer bort hur kaotiskt det kan vara..
 
Sv: 10:orna del 6

Du är inte ensam med skadad häst,korven har fått sig en spark. :meh: Ovanligt va att han har nån skada?! :banghead:
 
Sv: 10:orna del 6

Idag har Alliaria fått bakknäna röntgade. Hon var helt UA så nu känns det ännu roligare att köra igång
Vi hade en incident på vägen dit. Vi mötte 2 följebilar med varningslampor på taket. Nummer två körde ut i min vägbana och blinkade med helljuset och viftade med ena armen ut genom fönstret. Det blev en tvärbromsning och kraftig gir. Tur att det inte var halt just där för då hade vi legat i diket. Väglaget var inte direkt kul eftersom det slutat snöa bara 1,5 timme tidigare. Lite senare mötte vi en transport av ett rotorblad till ett vindkraftverk och fick köra ut till kanten och släppa förbi dem. Jag undrar dock varför idioten skulle preja oss halvt i diket? Alliaria är nu "halt" på vf pga en rejäl smäll över bogen vet kände dock inget ovanligt vid palpation så troligen är det bara ett blåmärke. Behöver jag säga att jag är rätt förbannad? :rage:
 
Sv: 10:orna del 6

Visst är det kul.. Såg din tråd, jätte trist!! Men vi får hoppas att våra olyckskorpar kör sitt skaderace nu och att dom blir extremt friska när dom är vuxna.. Vad är det man säger, hoppet är det sista som överger en..;)
 
Sv: 10:orna del 6

Självklart inte men det var en vägtransportledare så jag funderar på att kontakta trafikverket och gnälla där. De lär nog ha koll på vilken transport det gäller.
 
Sv: 10:orna del 6

Kul med ua på bakknäna, mindre kul med det andra! Fick hon rent en smäll (ang. blåmärket)?

Vi löshoppade igår med rätt blandade resultat. Förra gången jag skulle löshoppa visade det sig att hon fått ett djupt broddtramp så jag avbröt. Tydligen kände hon sig osäker idag och var inte alls speciellt "på" och kom därför inte in riktigt rätt. Blev dock bättre och bättre och började suga mer på hindrena så jag får väl vara glad att det åtminstone gick åt rätt håll....
Kurs på lördag!
 
Sv: 10:orna del 6

RING! Jävla idioter det finns! Hur fan tänker man när man gör så!? Möter man två varningsbilar så fattar man väl vinken utan att dom för den skull ska försöka krocka med en!? :rage: Hoppas verkligen att det "bara" är ett blåmärke, blir det värre borde du anmäla så du får ersättning för eventuella veterinärkostnader. :mad:


Sar: Det är ju ändå positivt att det gick åt rätt håll! :)


KL
Igår när jag kom hem på eftermiddagen rann det blod från en fin reva på framsidan om höger bakkota. Antagligen har unge herr smidig lyckats trampa eller riva sig själv med brodden. Det var färskt gjort så jag tvättade och sprayade på en gång. Lite öm var han just då men har inte blivit varken svullen eller öm nu senare så det verkar mest vara ytligt trots att det blödde ganska ordentligt.

Idag har mycket duktig Kapten fått fötterna fixade! Jag har verkligen världens bästa hovis, och hovis hade med sig en lärling som fick nita alla tofflor. :) Kaptenen fick använda städet och ställa upp både fram- och bakfötterna på och var verkligen jätteduktig! Fram har han haft förut men aldrig bak, och det var lärlingen som lärde honom det idag! :) Bara han förstod att det fanns nånting att luta foten emot så stod han så snällt. :)

Jag är så lättad över hans sprickor i framfötterna som också går åt rätt håll, så himla skönt!

Bjuder på lite vardagsbilder!

Hovis kollar sprickorna fram
IMG_20140117_122147_zpskxsbs42n.jpg


IMG_20140117_121202_zpsfyapcxfs.jpg


Lärling nitar bak
IMG_20140117_124429_zpslgklmzir.jpg


Bild på båda framhovarna som de ser ut nu
Vänster
IMG_20140117_122338_zps0urbcpgr.jpg


Höger
IMG_20140117_122344_zpsbcxoil2m.jpg


Men det fortsätter växa dåligt, som synes syns ju sömhålen från två skoperioder fortfarande mycket tydligt, ändå är det sju veckor sen han skoddes sist nu, och innan det var det sex veckor. Det här är första gången han gått så lång period och vi fortsätter jubla över att han haft skorna kvar hela de två senaste perioderna! :)
 
Senast ändrad:
Sv: 10:orna del 6

Du är inte ensam med skadad häst,korven har fått sig en spark. :meh: Ovanligt va att han har nån skada?! :banghead:

Och medans vi endå håller på så tar vi en spark till! :( Blodspår i hagen,och ett ben som var täckt med blod. Inge direkt halt nu,men vill inte ens veta hur han ser ut i morgon. Blir 3 ben Lördag morgon som jag skrev innan. Kul.
 
Sv: 10:orna del 6

Men ååh vad tråkigt! :( Ibland känns frimärken väldigt efterlängtat...


Michis: Lätt en av dom snyggaste isisarna jag sett! :love: Underbar!
 
Sv: 10:orna del 6

Så snygg han är!

Maja, vad söt Kaptenen är på första bilden, han undrar nog vad hovis hittar på egentligen. :D
 
Sv: 10:orna del 6

Hon verkar ha kommit undan med blotta förskräckelsen. Ingen palpationsömmhet och ingen svullnad idag :) Om hon är ren vet jag inte då hon stod och höll sig undan blåsten och jag ville bort från isvindarna jag med.

Maja_kandi sprickan ser ju riktigt lovande ut. Hoppas nu bara hoven sätter igång att växa så du blir av med den.

Fibusen jag har varit med om en sparkskada av brodd där det såg ut som slaktarbod men hästen aldrig hade minsta lilla problem av det. Hoppas ni har samma tur som vi hade då.

Michis Snygg!
 
Sv: 10:orna del 6

Ja,det får jag verkligen hoppas. Chock att se så mycket blod verkligen! Var helt säker på att benet skulle hänga i en slamsa,men sen kom han gåendes emot mig,så då trodde jag att det skulle vara ett stoooort sår med en stor skinnflik som behövdes sys,men efter rentvättning så var det bara en liten reva. Ingen hälta nu heller,får se om det blir nått under natten eller om vi klarar oss helt,vore ju underbart i sånt fall.
 
Sv: 10:orna del 6

Haha ja, han älskar när hovis tar framfötterna, då står han och smakar på kläderna hela tiden, där hade han hittat hovis skärp, jättekul att tugga på! ;)

Fibusen: Usch! Skönt ändå att det är snö och rent ute nu... Hoppas ni klarar er utan mer elände!

Shaggy: Vilken tur! Var hon brydd för att kliva in i släpet när ni skulle hem igen? Och ja, det är jätteskönt att sprickorna blir bättre! Jag var så rädd att det skulle barka iväg när han blev halt av den ena...
 
Sv: 10:orna del 6

Vi lastade faktiskt medans hon fortfarande var lite lullig av det lugnande. Det var rätt halt på parkeringen med snö ovanpå hårdpackad snö så broddarna tog inte så bra. Hon hade innan vi åkte iväg även rymmt ut på ett nyplöjt snötäckt gärde så det kändes korkat att riskera skador en tredje gång den dagen om hon hade fått för sig att dansa runt :crazy:
Det var inga problem med åkandet och hon gick ur lugnt och fint när vi kom hem.
 
Sv: 10:orna del 6

Vad skönt att hon inte verkar tagit mental skada av hela händelsen!

Maja_kandi: Mammas ena häst hade väldigt dåliga hovar en period som bara vägrade växa. Honom fick vi tillsätta tokosel i fodret. Hovarna började växa bättre och blev då starkare. Kan vara värt att kolla igenom foderstaten en gång till?

Kl.
Åh vad jag längtar tills jag ska rida prinsen imorgon.
Är som en liten tolvåring :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 787
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 960
Senast: Hyacinth
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 504
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 481
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp