10:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 6

Min kommer skos bak.
Har alltid mina ridhästar skodda, då det är stor skillnad på förslitning och rörelse. Med skor tar dom ut steget och utan blir dom snabbt ömma och tar inte ut klivet.
För halkans skulle hade jag slagit på bakskor, om du baa tänkt ha den skodd fram i vanliga fall?
 
Sv: 10:orna del 6

Nej tanken är att han ska skos bak så småningom, så det är väl egentligen lika bra att göra det redan nu. Har tanken att det är bättre ju längre man väntar för hovens skull, men det råder det ju delade meningar om :)
 
Sv: 10:orna del 6

Japp,"bebis" fyllde ett på juldagen! :) Han kom ju nästan en hel månad för tidigt . Ridningen har gått helt suveränt,pigg och glad,och framåt,men håller sig alltid i skinnet. Än så länge så har han aldrig ens försökt att göra något dumt,och är oftast den som får gå fram först för att nån annan inte vill! ;)

Jag kan inte bli mer än nöjd,och planerna nu är att låta han vila Januari ut tror jag iallafall,sen sätter vi igång lugnt,för att förhoppingsvis vara så pass redo att börja rida lektioner till våren. Har kontaktat tränare så allt sånt är klart så det känns toppen.

Sadeltvånget har vi nästan fått bort,kan känna ibland att han skjuter rygg lite,men han har inte exploderat. Då går vi endå bara ett varv på gårdsplanen innan jag sitter upp,mot att i början fått lov att longera 4-5 min innan han slappnade av,så en klar förbättring. :)

Ang skor så fick Orvar bakskor på sig för första gången för 6 veckor sen,glad att jag slog på bak,för fy vilken isgata vi fick när första snön försvann, hagkompisen tappade en sko och hon höll på att drutta på mulen flera ggr. Nu kommer hovis nästa vecka igen,och vi kör lika nu också. Till barmark är jag osäker på hur jag ska göra,för vi har i princip bara sandmark att rida på så det är ju väldigt snällt underlag,men jag tror jag skor han bak endå. Slits ju lite om man ska gå på ridbanan då och då också,så det känns som om vi får ut maximalt om han har skor runt om. Nu är han som sagt redan skodd bak,så då kan vi lika gärna köra på det i fortsättningen också.
 
Sv: 10:orna del 6

Tack för tankar och åsikter, en helskoning är nu bokad! Jösses, känns galet att lillpållen är fyra år nu och ska ha dojjor på alla fötterna! :)
 
Sv: 10:orna del 6

Tack för tankar och åsikter, en helskoning är nu bokad! Jösses, känns galet att lillpållen är fyra år nu och ska ha dojjor på alla fötterna! :)

Min åsikt är att man självklart ska slå på skor om det är halkigt. Muskelspänningarna kommer som ett brev på posten om de måste spänna sig för att inte halka, de rör sig mindre och risken för att skrena är stor och mkt svårläkta skador.

*kl*
Adrielle hade ju fått ett ordentligt broddtramp när det var dags att sätta igång efter vilan men igår kom vi oss ut i skogen på en ordentlig tur. Det var nästan 20 grader kallt och blåsigt men det kändes varmare i skogen när inte blåsten kom åt. Vi hade sällskap av en trygg gammal valack, Adrielle var lite hoppig och spänd just i början men skötte sig annars utmärkt!

Däremot håller jag på att bli vansinnig på vår utevattenkopp, på min förra lösdrift hade vi aldrig problem med frysning men den här är fullkomligt usel. Stallägaren ska sätta på extra isolering nu så jag hoppas att det kommer att fungera bättre (Adrielle tar nämligen saken i egna händer och sparkar på den om inte vattnet rinner till som det ska...:o:arghh:)
 
Sv: 10:orna del 6

Vad kämpigt med vattnet! :( Här har vi inte haft så kallt än, men runt 16 iaf. Nu fryser det även i stallet till kvällen (har hinkar) så jag får tömma dem på morgnarna och ställa dem uppochner och fylla på kvällen. Ute får de vatten ett par gånger om dagen i hink, så jag slipper frysta vattenkoppar...

Kul att ni är igång igen iaf! :)


Michis: Vad himla roligt det låter! Vilken duktig kille! :D

GoldSkipper: Håller med om att det kan vara dags för bakskor nu. Mer jobb och dessutom halkigt, då är det väl på plats med skor runt om. :) Kaptenen har ju varit helskodd i över ett år pga hans dåliga fötter, men han skulle ändå fått ha det nu, den här vintern har varit vidrig här uppe, bara blankis överallt. :yuck: Inte förrän nu det blivit sådär perfekt!
 
Sv: 10:orna del 6

Delvis KL.

Jag förstår hur ni tänker absolut, och jag håller med nu när jag tänker efter, men det är mycket prat om att naturligt är bäst osv osv och än så länge har vi ingen vinter här, så det är väl därför jag har tvekat lite också :) Men som sagt nu är det dags för bakskor och det känns som ett klokt beslut.
 
Senast ändrad:
Sv: 10:orna del 6

Bra fråga. Här brukar det inte vara halt mer än i korta perioder, typ nån vecka på hösten och nån vecka på våren. Den här vintern har gått till historien på den fronten, bara blankis ända fram till för några dagar sen. Fullkomligt värdelöst... Så hittills har jag faktiskt inte haft några direkta problem med att de halkar, har väl kanske haft tur. :)
 
Sv: 10:orna del 6

Jag tror att det har att göra med att om en ex åring skulle sträcka sig i hagen så kan den ta det lugnt några veckor och själv läka ut, medan en häst som är igång och tränar vill man kanske inte ska gå och skada sig mitt i säsongen? avelsston osv skor man ju ofta inte heller :)

Min är inte skodd, kommer skos tidigast inför fölvisningen i sommar.
 
Sv: 10:orna del 6

Vilken häftig färg! Vad är det för ras?
Men kommer hon att skimla? Hoppas inte!


Hur många "prickiga" hästar har vi i tråden nu? Jag kommer att blanda ihop alla :o Eller det är bara 2? Zkold och Majorn?

Ja det är nog bara jag och Zkold som har knabstrupper i denna tråden (än så länge!) =)
 
Sv: 10:orna del 6

Det är roligt med lite olika hästar i tråden! :)


KL
Idag är Kaptenen dyyyyyyyr! :love: Han gick sitt absolut bästa pass nånsin i töm och jag var alldeles lyrisk efteråt! :D

Första gången för unge herrn på banan nu när den är plogad och vi började med att kolla läget, ett varv på stora spåret runt hela lägdan (som en rundbana) och sen lite inne på "banan". Sen fick han värma upp lite på volt med ledande inner töm. Han var busig och pigg och studsade lite och roade sig i början. :p Travade snabbt med huvet rätt upp och bockade och busade. Jag lät honom springa av sig lite, och efter det var han bara såååååååå fiiiiiiiiiin! :love:
Jag gjorde massor med övergångar, skritt - trav - galopp - trav - skritt osv. Han satte jättebra galoppfattningar från skritt för första gången åt båda håll och var så himla lyhörd och duktig! Han har blivit otroligt stark och balanserad i galoppen, alltså han galopperade långsammare än han travade. :love: Jag behövde bara göra mjuka halvhalter och klucka lite med tungan så riktigt satte han sig och samlade sig på rumpan! Sen lättade jag och han längde galoppen till "vanlig" galopp och låg kvar så himla rund och fin med sådär perfekt stöd i handen. :love: Några fattningar blev det fel galopp och jag tänkte att han byter väl, men icke! Han låg kvar i förvänd i flera varv innan jag bröt av och lät honom fatta ny, och han gick lika fint i den förvända som i rätt! Senare förstod han vinken och bytte av sig själv, duktiga pojken!

När han var helt avslappnad och fin satte jag tömmarna som vanligt, alltså bara genom översta ringarna, och tänk att han var precis lika fin då! :love: Då gjorde vi lite serpentinbågar och följde långsidorna och diagonalerna i skritt och trav, tog nån galopp åt båda håll med nya tömsättningen bara för att checka av och han gick precis lika bra hela tiden, så himla avslappnad och mjuk och bara, ni vet, sådär med så man smälter!

Hihi, blev många: :love: men han var verkligen fantastisk idag! Jag hade nästan glömt hur roligt det är att tömköra. :D Vi var igång i uppskattningsvis en halvtimme och efteråt var han svettig och nöjd. Men några timmar senare hade grabbarna tokrace i hagen i vanlig ordning så det går nog ingen nöd på honom.

Bild när vi var klara!
IMG_20140113_132058_zpseue1z6dq.jpg


Idag var ju ett sånt där pass när man velat ha både filmare och fotograf med sig. :p
 
Senast ändrad:
Sv: 10:orna del 6

Min pålle skoddes på alla 4 nu i fredags eftersom jag visste att vintern var på väg.. jättebra att du bokade alla 4.. jag vet sen tidigare vilken skillnad det faktiskt gör att ha bakskor oxå!!
 
Sv: 10:orna del 6

Min fick skor på bakhovar förra veckan eftersom dels vintern va påväg och broddar behövdes och dels fått rekommenderat att både veterinär, opartisk hovis och tränare nu när han satts igång!
 
Sv: 10:orna del 6

så fin han är orvar..riktig björnpäls med eller?

min har varit skod runt om sen i sommras när jag köpte han pga att våra ridvägar består av mycket singelgrus aj aj tyckte han utan skor....nu har han ju varit utan skor i 8 v pga vila men hovis kommer på tor slår på med brodd och sulor...

hur gör ni i hagarna skruvar ni av brodden då eller inte...jag låter dom sitta på för att de inte ska halka och sträcka sig men han är ingen häst som sparkar så...
 
Sv: 10:orna del 6

Ja,han har fått lite päls i år faktist,trodde inte det skulle vara så mycket som det är med tanke på att vi i princip har haft runt 5 plus hela hösten/vintern,och innan kylan kom nu så gick jag i mjukisar och fleecetröja och svettades. ;) I början på Januari liksom,då brkar vi ligga mellan 20-25 minus... Men är ju ljuset också som styr tack och lov,annars hade han frysit ihjäl nu när det pang bom vart 15 minus... :p Han går ju på lösdrift så han måste ju ha lite päls.

Dock så har han börjat tappa lite päls redan,en annan i stallet fäller för fullt,men hon har stått på Ulltuna 1,5 vecka,så kan ju bero på det,varmare och ljusare.

Självklart har vi brodden på i hagen,är där den behövs som sagt. Orvar har klivit sig med brodden 2 ggr sen dom åkte på,bara ytliga rispor. Vill inte veta vad som hade hänt om han INTE haft brodden i,då hade han brytit benen för länge sen...

I dag tog vi en promenad,tänkte gå en kortvända,men var sååååå mysigt i skogen så vi var ute över en timme! :D Kallt och alldeles tyst,snön lyste upp lite och hängde ner från alla granar,och månen lyste igenom och gav oss lite ljus iallafall. Gick där och pratade med med korven,bara han och jag, och pulsade i snön mellan granarna och tänkte hur underbart livet är igentligen! :love: Älskade häst,vad du gör mig lycklig!!!!
1534348_10201846232211698_290764850_n.jpg
 
Sv: 10:orna del 6

Dygnet runt förstås, viktigt att den kan ta ut steget och inte skrenar även i hagen. Det är ju där den spenderar mest tid.
 
Sv: 10:orna del 6

Jag skodde min grabb fram strax efter jag började sitta på honom då han snart ömmade fram.
Bak skoddes han i början av dec då han dels började ömma och dela för att jag ville kunna sätta brodd på. Dock broddade jag första gången idag.
Men i ridningen märktes det stor skillnad när han fick skor.

För övrigt så var det en dyr häst jag red idag. Innan juluppehållet vi haft så kämpade jag mycke med hans vänster sida. Han var stel som en pinne och bet sig fast stenhårt i bettet.
Idag körde vi för första gången i ridhuset sen han sattes igång igen och jag bestämde mig för att det var lösgörande som gällde. Idag skulle han lossna! Döm om min förvåning när han lossna på en 10-15 min :D
Så jäkla härlig att sitta på när det bara funkar.
Testade då galoppen i ridhus för första gången och han tog fattningarna hur bra som helst. Galoppen är verkligen hans bästa gångart, traven blir lätt stressad men i galoppen bara rullar han. Underbara häst :love: !!!
Imorn ska vi ut och skvätta grus i skogen.

Vintern är äntligen här, torra täcken och rena hästar in från hagen är mer än välkommet!! Bara mer snö så vi kan rejsa på gärdena oxå så e jag mer än nöjd :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 791
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 960
Senast: Hyacinth
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 504
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 481
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp