Sv: 10rna del 6
Det är roligt med lite olika hästar i tråden!
KL
Idag är Kaptenen dyyyyyyyr!
Han gick sitt absolut bästa pass nånsin i töm och jag var alldeles lyrisk efteråt!
Första gången för unge herrn på banan nu när den är plogad och vi började med att kolla läget, ett varv på stora spåret runt hela lägdan (som en rundbana) och sen lite inne på "banan". Sen fick han värma upp lite på volt med ledande inner töm. Han var busig och pigg och studsade lite och roade sig i början.
Travade snabbt med huvet rätt upp och bockade och busade. Jag lät honom springa av sig lite, och efter det var han bara såååååååå fiiiiiiiiiin!
Jag gjorde massor med övergångar, skritt - trav - galopp - trav - skritt osv. Han satte jättebra galoppfattningar från skritt för första gången åt båda håll och var så himla lyhörd och duktig! Han har blivit otroligt stark och balanserad i galoppen, alltså han galopperade långsammare än han travade.
Jag behövde bara göra mjuka halvhalter och klucka lite med tungan så riktigt satte han sig och samlade sig på rumpan! Sen lättade jag och han längde galoppen till "vanlig" galopp och låg kvar så himla rund och fin med sådär perfekt stöd i handen.
Några fattningar blev det fel galopp och jag tänkte att han byter väl, men icke! Han låg kvar i förvänd i flera varv innan jag bröt av och lät honom fatta ny, och han gick lika fint i den förvända som i rätt! Senare förstod han vinken och bytte av sig själv, duktiga pojken!
När han var helt avslappnad och fin satte jag tömmarna som vanligt, alltså bara genom översta ringarna, och tänk att han var precis lika fin då!
Då gjorde vi lite serpentinbågar och följde långsidorna och diagonalerna i skritt och trav, tog nån galopp åt båda håll med nya tömsättningen bara för att checka av och han gick precis lika bra hela tiden, så himla avslappnad och mjuk och bara, ni vet, sådär med så man smälter!
Hihi, blev många:
men han var verkligen fantastisk idag! Jag hade nästan glömt hur roligt det är att tömköra.
Vi var igång i uppskattningsvis en halvtimme och efteråt var han svettig och nöjd. Men några timmar senare hade grabbarna tokrace i hagen i vanlig ordning så det går nog ingen nöd på honom.
Bild när vi var klara!
Idag var ju ett sånt där pass när man velat ha både filmare och fotograf med sig.