10:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 6

Men fy så kämpigt! :( Hoppas verkligen allt får fortsätta åt rätt håll nu!

Annars jättekul att få följa en till Frida-avkomma, håller med Sassiball lite, jag tror jag spenderar lite för mycket tid på buke. :angel:


Kl
Igår kväll när Kaptenen kom in tyckte jag att han var konstig... Trött och seg och inte lika matglad som vanligt. Han åt ju, men utan större aptit. Tog tempen som visade 37,8 så det var ju inget. Imorse väckte jag honom, han hade ätit dåligt, det var hö kvar och lite av betforen också. Han gick do k ut som vanligt, om än lite seg. Nu idag har han stått och ätit som vanligt i hagen.

De gick visserligen in sent och ut tidigt, så det kan förklara att höet inte är slut, men han brukar alltid glufsa i sig betforen snabbt. Jag funderar på om tänderna spökar, jag har sett honom stå och gapa när han äter och det ser ut som att han liksom försöker ta loss nånting som fastnat mellan tänderna. Han har varit lite ojämn i munnen när jag ridit också men inget alarmerande. Hans mamma gjorde dessutom exakt likadant och var alltid u.a i munnen. Han är som en kopia av henne ibland...
Annat jag funderat på är om han kanske dragit igång en växtperiod sådär lagom till att vi kommit igång igen. Men han har ju stått still på höjden nästan ett år och är så jämn och fin nu så det vore ju inte omöjligt... Även om jag hoppas att han inte växer en endaste millimeter till. ;)

Ursäkta svammel, blir lätt så när jag funderar. I övrigt har vi ÄNTLIGEN fått vinter! En dm pudersnö lade sig igår och det är femton minus! :love: Lovely!
 
Sv: 10:orna del 6

Oj en sån resa ni haft:( Tur att hästfolk är av segt virke. Hoppas ni får ett bra 2014.

Min -10 är också sen i sin utveckling. Ser ut att vara ett år efter:o Men har sett att hästar e. Rousseau är lite tunna och ädla länge.

Min från i somras.
DSC_0689-2_zpseymhcm21.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: 10:orna del 6

Får bara inflika att det nog inte är nåt större fel på Kaptenen, han svepte 15 liter vatten och hade sen jordens race med sin kompis där han visade upp fina krumelurer ovan mark... :p Så han var nog bara trött igår. :)


TBT: Väldigt fin! :love:
 
Sv: 10:orna del 6

Hull har Kaptenen gott om. :angel: Men muskler kan man ju inte få för mycket av. ;)


KL
Eftersom pålleplutt var så pigg och glad idag fick han följa med ut som handhäst. :) Var ute ca en timme med lika mycket skritt som trav ungefär. Ingen galopp idag, det blev så vilt sist. :p Heeeelt underbart ute! Tretton minusgrader, gnistrande, bitande kyligt och drygt en dm nysnö på vägarna. :love: Hästarna fick mycket frost runt näsorna men ingen av dem blev svettig iaf. ;)

1501838_10201571886121868_1254543214_n_zps644b4c45.jpg
 
Sv: 10:orna del 6

alltid lika kul att läsa här...jag satte igång Carlito föra helgen fre lör löslongering och sön red jag på banan gick super det var som han inte gjort annat än vari ridhäst....

ja 4 år redan..undra varför man säger att alla hästar är äldre vid nyår?

jag har bara lastat han 4 gånger då har han gått direkt in men är otolig och vill ut....han står ofta och väver med frambenet de var så jag kom på jag skulle lära han att buga https://www.facebook.com/photo.php?v=10152123429409771&set=vb.559584770&type=3&theater
 
Sv: 10:orna del 6

Det såg ju helt:love: med snön. Vi har bara lera och lite mer....lera. Men nu så fryser det på.
Du är modig du som rider med handhäst. Hade nog aldrig vågat;)
Himla praktisk annars.
 
Sv: 10:orna del 6

Håller med TBT, du är duktig som rider med handhäst, jag känner mig också för feg för det.. sen har jag ju bara tre hästar, vilket innebär att en får stanna kvar ensam hemma = inte populärt. Men de skulle behöva träna på det.

Här är också lera....fodrat med loppfrön nu ca 10 dagar för att förebygga sandkolik. Men nu slutade jag igår eftersom de egentligen behöver olja upptill i fodret och man ska inte ge olja och loppfrön samtidigt. Så nu är det oljeperiod igen.
 
Senast ändrad:
Sv: 10:orna del 6

Ja det är helt underbart! Äntligen säger jag bara! :love:

Haha, jag har precis börjat ta med honom bredvid igen. Förut hade jag en robust nordisfarbror som han fick gå med bredvid, då kunde han studsa och knuffas hur han ville för inget rubbade farbror! Nu har jag ju bara lilla ponnyflickan så det har känts lite vanskligt att ta med en större buse bredvid. Men det har gått bra. :) Det är himla bra träning för honom, han får träning både i att gå fram ute och konditionsträning utan att ha någon på ryggen. Idag fick han ha sadel och en snodd helt lös, den tar bara i när han verkligen kör upp huvudet, men den hjälper ändå, han slappnar av bättre genom kroppen med den på (första och sista biten gick han givetvis helt utan).
Tyvärr är ponnyn tittig och PIGG vilket farbror nordis absolut inte var, så det blir lite mer utmaning när man rider på bara en hand. :p Men som sagt är det så pass bra träning att jag hoppas kunna fortsätta ta med honom ut en gång i veckan ungefär. :)
 
Sv: 10:orna del 6

Min Balder blir ju själv hemma. Jättebra träning även för honom. Förra året var det Kaptenen som blev själv när farbror och Balder var ute. De lär sig väldigt fort. Balder ropar som max en gång, sen går han iväg och äter. :p Han har slutat att ens följa med upp till grinden. :p Men så är han ju en sån som passar på att sova som en sten hela dagarna när han blir helt själv på gården över en helg. ;)
 
Sv: 10:orna del 6

Tack alla :)

Fio har sakta börjat växa ifatt.
Är ca 169-170 i mankhöjd. Tror det kommer ett par cm till innan han är klar.
Behöver växa på längden dock. Är riktigt kort i kroppen!

Har också tänkt att ta honom som handhäst någon dag, kanske nästa helg?
 
Sv: 10:orna del 6

Min är kort både på längd o höjd :meh: Fast väldigt bred på mitten ;)

Då har din vuxit ikapp låter det som. Hoppas du vill posta någon bild :)
 
Sv: 10:orna del 6

Jag mätte min tös igår och hon verkar ha kravlat sig över ponnymåttet nu :). Hoppas hon gör som mor hennes och växer länge för då kan hon nog kravla sig upp till 153 cm. Märra är mätt till 149 som 5-åring och slutade på 151 cm.
 
Sv: 10:orna del 6

Äntligen är nellans 8v vila slut!! Å vad det kliar i fingrarna! Haha
Idag var jag ute och skrittade henne för hand. Blev inte mycket skritt kan jag säga.. Energi finns det gott om! :D jag tänkte skritta henne för hand en vecka typ, sedan börja rida lite lugnt ;) äntligen kan man börja träna lite mer "på riktigt" :D fina pållar ni har allihop!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 796
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 960
Senast: Hyacinth
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 504
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 481
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp